نماز جمعه تهران به امامت آیت الله امامی کاشانی ۱۴/۱۱/۱۳۷۹

الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نشکره و نتوکل علیه و نعوذ به تبارک و تعالی من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا عبده و رسوله صلی الله علیه و آله سیما بقیة الله فی ارضه.

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین نحمده و نستعینه و نشکره و نتوکل علیه و نعوذ به تبارک و تعالی من شرور انفسنا و سیئات اعمالنا و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و ان محمدا عبده و رسوله صلی الله علیه و آله سیما بقیة الله فی ارضه.

قال الله العظیم: من المؤمنین رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه.

اللهم کن لولیک الحجة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا.

در سالروز امام هشتم امام رضا (ع) قرار گرفته ایم در ابتدای حدیث به حدیث این بزرگوار متبرک شویم، حدیثی است بنام حدیث سلسله الذهب این حدیث را بنده متنش را می خوانم علی بن موسی الرضاعلیه السلام در حرکت از مدینه به مرو در شهر نیشابور خطابه ای ایراد فرمودند نیشابور از مراکز بزرگ ایران بود نیشابور اولین شهر خراسان از نظر عظمت علمی بود بزرگان ، ادبا بسیاری از نیشابور بودند می نویسند آنروزی که امام علیه السلام این خطابه را ایراد فرمود 24 هزار نفر این متن را و حدیث شریف را نوشتند بنابراین نیشابور بسیار شهر با عظمتی بود این حدیثی را که نقل می کنم از علمای بزرگ اهل سنت نقل می کنم یکی از کتابهای معروف از حدیث کتاب فصول المهم تالیف ابن صباقغ مالکی است ایشان از شخصیت های بزرگ اهل تسنن در قرن هفت هجری قمری است. مطلب را و دیث سلسله الذهب را از کتاب ایشان نقل می کنم ایشان هم باز از بزرگان اهل سنت مثل ابو نعیم اصفهانی نقل کرده است می نویسد وقتی امام هشتم سلام الله علیه در نیشابور آمدند و بر مرکب سوار بودند و مردم نیشابور دور مرکب آقا حلقه زده بودند عده ای گریه می کردند و عده ای به خاک افتاده بودند و سجده شوق می کردند و بین کسانی که هلهله می کردند و شادی می کردند و بین کسانیکه به دهنه مرکب آن حضرت و افسار آن مرکب تبرک می جستند و می نویسند این بزرگ اهل سنت این عالم بزرگ می نویسد هرکس که تاریخ خراسان را نوشته و در آن تاریخ نامی از حرکت علی بن موسی الرضا از مدینه به مرو آورده این مطلب را نوشته است و این حدیث را آورده است حدیث را متن آن را می خوانم این است که هم شما متبرک شوید و هم بنده و هم کسانی که از صدا و سیما می شنوند و می بینند سر این که عرض می کنم متبرک شویم این است که در کتابها این حدیث خیلی کارایی دارد یکی از عرفای اهل سنت به نام غشیری نیشابوری که از شخصیتهای قرن چهار هجری قمری است که در کتابش چنین می نویسد که یکی از شاهان سامانی وصیت کرد این حدیث را نوشتند با آب طلا نوشتند و وصیت کرد در کفنم بگذارید بعد از مرگش خوابش را دیدند گفتند ما فعل ربک بک گفتند خدا با تو چه کرد گفت خدا مرا بخشید به برکت تعظیم و تکریم این حدیث چون این حدیث را خیلی عظمت دادم خدا گناهانم را بخشید همین ابن صباغ مالکی صاحب کتاب فصول المهمه می گوید بعض از محدثین سلف گذشتگان از محدثان می نویسند و می گویند اگر این حدیث را بر مجنون بخوانید زاقاقه و بهوش بیاید و بیدار شود عاقل گردد تعجب نکنید چون از این حدیث برکت دیده اند و کتابهای تاریخ هم اشاره کرده است بنده برای تبرک همه مان متن حدیث را عرض می کنم و توضیحی هم می دهم: دو نفر آمدند و دهنه مرکب امام هشتم را گرفتند یکی ابوذرعه بود که نقل می کنند و یکی هم شخص دیگری بود بنام اسلم طوسی از نویسندگان و از بزرگان حدیث بودند ایستادند و گفتند چهره بزرگوارت را بما بنما و سخنی از آقای گرامیت بفرما!

امام هشتم این متن را فرمود:

سمعت من ابی موسی بن جعفر انه قال قال ابی ابوعبدالله جعفر بن محمد بن الصادق قال حدثنی ابی محمد بن علی قال حدثنی ابی علی بن الحسین قال حدثنی ابی الحسین قال حدثنی ابی علی بن ابیطالب علیه السلام قال:

قال رسول الله (ص) عن جبرئیل!

از جبرئیل رسول اکرم نقل کرد که جبرئیل قال سمعت رب العزة سبحانه از خدای متعال و سبحان و عزیز شنیدم که خدای جل و علا چنین فرمود:

«کلمه لا اله الا الله حصنی و من قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی »

فصول المهمه ابن صباغ تا اینجا آورده محدثین شیعه هم در برخی از احادیث تا همینجا آورده اند ولی بعضی روایات دیگر با سند هم که درست است اسنادش این جمله را اضافه کرده اند ( فلما مره الراحله ) اهل سنت تا همین جا دارد (فلما مره الراحله) وقتی مرکب امام هشتم حرکت کرد نادانا بشروطها حضرت دوباره سر مبارک از آن عودج بیرون آورد و فرمود: (بشروطها و انا من شروطها) و من یکی از شروط آن هستم.

خوب این حدیث، امید است که مورد عنایت علی بن موسی الرضا و خدای او و ما، همه ما ان شاء الله با شنیدن این حدیث نفیس شده باشد اما توضیح این روایت!

کلمه لا اله الا الله حصار من است خدا فرمود حصار یعنی دژ و قلعه محکم حصن به چیزی می گویند که محکم است و دیوارهایش بلند است و کسی نمی تواند وارد شود و از هر جهت بر بیگانه و اجنبی بسته است به این جهت می گویند حصار در لغت چنین معنا کرده اند که ارتفاع دیوارها که کسی نتواند از سر دیوارها وارد شود کلمه لا اله الا الله چنین دژی است من قالها دخل فی حصنی کسی که لااله الاالله بگوید در حصار و حصن من قرار گرفته و من دخل حصنی امن من عذابی کسی که در حصار و حصن من قرار گرفت از عذاب من در امان است. یعنی هم در دنیا امن است هم در عقبی در امن است اما امنیت در دنیا قرآن کریم بر آن اشاره فرموده است:

«ضرب الله مثلا قریه آمنة مطمئنة یاتیها رزقها رغدا من کل مکان »)

امنیت در دنیا یعنی آرامش روحی زندگی با رفاه و اصیل سوره مبارکه نحل آیه شریفه 112 و اما امنیت در عقبی در آیات مختلفی است از جمله این آیه شریفه است : و هم من فزع یومئذ آمنون سوره شریفه نمل آیه کریمه 89

یعنی مومنان در قیامت از گرفتاری قیامت و شدائد محشر در امن اند این معنای امنیت است باز در آیات دیگری است فاولئک لهم جزاع الضعف بما عملوا و هم فی الغرفات آمنون سبا آیه شریفه 37 یا «ادخلوها بسلام آمنین » سوره حجر آیه کریمه 46

در هر حال امن من عذابی یعنی از عذاب خدا در امن ایم هم در دنیا گرفتار کسی که در توحید است و هم در آخرت گرفتار نیست خوب پس کسی که بگوید لااله الاالله دارای چنین ارزش و نتایج بالایی است آیا لااله الاالله گفتن، چنین قیمتی دارد اگر این است مسیحیت امروز هم لااله الاالله می گویند و معتقدین به لااله الا الله این از سطح گفتن بیشتر است یعنی عقیده به توحید و عقیده به شرک و فهم مرز بین شرک و توحید و حرکت کردن بسوی توحید و تا شدن از شرک، این یک حقیقتی است ولی همین حقیقت هم آنهمه امنیت نمی آورد و امنیت دنیا و آن امنیت عقبی مرهون این اندازه از توحید نیست لذا آن روایاتی که امام هشتم فرمود بشروطها و انا من شروطها می توان علاوه بر حدیث از نظر عقلی هم تحلیل کرد که چنین مطلبی بوده است شرائط همه چیز همین طوراست نماز، نماز می فرماید ان الصلوة تنهی عن الفحشاء والمنکر نماز انسان را از فحشا باز می دارد و از منکر دور می کند این نماز چیست؟ اگر نماز را شما عرضه کنید و در فرهنگ عبادت از آغاز و انجام نماز سوال کنید به شما پاسخ می دهند نماز اولها التکبیر و آخرها تسبیح، الصلوة اولها تکبیر اول نماز الله اکبر است پایان آن السلام علیکم و رحمة الله و برکاته است ولی آیا این نماز با این هویت تنهی عن الفحشاء والمنکر است - ابدا نماز اگر با همین هویت از آدم جنب صادر شد همین ارزش را دارد؟ ابدا، طهارت شرط نماز است مقابل قبله ایستادن باید در نماز باشد بنابراین این که گفته می شود توحید شرطش چیست این یک بحث اساسی است منحصر به ولایت هم نیست و لذا امام هشتم فرمود بشروطها یعنی وارد خانه توحید شدن و باور کردن توحید را از رگه های شرک دوری کردن هوا و هوس را کنار گذاشتن از گناه دور شدن اینها همه از شرائط است من قالها دخل فی حصنی هرکس بگوید لااله الاالله در دژ خداست. ولی در چه شرایطی در شرایط این که به واجبات خدا عمل کند به محرمات خدا توجه بکند عبادت خدا را انجام بدهد و دلش متوجه به خدا باشد اگر بنا بشود بگوید لااله الاالله ولی در دل هواها باشد هوسها باشد این لااله الاالله مقبول درگاه خدا نیست این چه لااله الاالله ای است که این همه در آن گناه باشد خودخواهی باشد مال حرام توجه به گناه چشم و گوش و قوای انسان همه خدایی باشد این از شرایطش است بنابراین یکی از آن همین حالت است همین توجه به خدا همین توجه به خداست این توحید را تعمیق می بخشد این توحید را سر و صورت می دهد مثل اینکه طهارت نماز را درست می کند، قبله نماز را سر صورت می دهد لباس پاک و لباس طلا با آن نماز درست است نه در نماز غصبی همینطور توجه به تمام احکام دین آدم را درست در وسط حصن و حصار حق تعالی می نشاند خوب بنابراین نکته ای که در این حدیث به چشم می خورد در این حدیث شریف، یکی مسئله توجه به خدا، مسئله توحید، تربیت، اخلاق، این مسئله مهم است مسئله این که به مدیریت جامعه توجه بشود مهم است یعنی می خواهم این نکته را عرض کنم که در کلام حضرت ما سه نکته می توانیم استنباط کنیم:

نکته اول توحید.

نکته دوم شرایط تحقق توحید و ورود در خانه توحید .

نکته سوم مدیریت جامعه توحیدی .

و انا من شروطها

که این مدیریت جامعه توحیدی خود یک بحث مهمی است این بحث که حضرت رضا علیه السلام به این اشاره می کند حالا دو حدیث از امام رضا صلوات الله علیه و آله عرض می کنم یکی درباره مکتب تربیتی آن بزرگوار که چه جور می خواهد تربیت کند و یکی در مدیریت جامعه اما هر دو هم از عیون اخبارالرضا است. اما حدیث اول قال له رجل در بین راه بود که حضرت تشریف آوردند و در کنار ابوصلت هروی یک نفری بود که نامش را ندارد. ولی سخن ابوصلت را دارد که بعد عرض می کنم می فرماید قال له رجل یک کسی دیگری به حضرت چنین گفت:

یابن رسول الله!

والله ما علی وجه الارض اشرف من آبائک!

بخدا قسم امام هشتم بخدا قسم در روی زمین هیچ کس به ارزش پدران تو نیامده به شرف آنها نیامده و قال علیه السلام التقوی شرفهم اگر چنین است که تو می گویی که پدران من اشرف بودند در زمان خودشان تقوایشان بود تقوای علی و تقوای فاطمه تقوای حسنین و تقوای موسی بن جعفر تقوی و ورعشان آنها را به اینجا رساند یعنی توجه کنید اساس، تقوی است بعد گفت که انت والله خیرالناس چنین گفت: به امام رضا سلام الله علیه گفت انت والله خیر الناس قسم بخدا علی بن موسی امروز هم تو بهترین انسانهای روی زمین هستی و قال له لا تحلف امام هشتم فرمود قسم نخور سوگند یادنکن نگو قسم بخدا تو بهترین هستی لا تحلف یا هذا خیرالناس من کان اطوع لله بهترین آدم کسی است که مطیع تر خداست و پارساتر است و با تقواتر است و نفی نکرد از خودش ولی اثبات آنرا هم نپذیرفت از این رهگذر تربیت کرد فرمود آن کسی که که مطیع خداست هرکس که مطیعتر است راستگوتر، امین تر، با حیاتر عفیف تر است عالم تر عارف تر و آگاه تر مقرب تر به درگاه خداست آن بهتر است فرمود لا تحلف یا هذا خیر الناس من کان اطوع لله و اتقی له قال والله ما نسخت هذه الایه - بعد حضرت فرمود قسم بخدا این آیه منسوخ نشده که می فرماید و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان ان اکرمکم عندالله اتقیکم، گرامی ترین شما کسی است پیش خدا که تقوای بیشتری داشته باشد این منسوخ نشده است بنابراین در اینجا حضرت مکتب را مطرح فرموده تقوی - که جامعه بشری به تقوی توجه بکند این یک حدیث. توجه به خدا آنچیزی که انسان را به دنیا و آخرت می رساند در امن قرار می دهد امنیت می دهد به جامعه، تقواست تقوا التقوا.

حالا حدیث دوم را عرض می کنم چون می خواهم وارد ظهر بشوم حدیث دوم را عرض می کنم اما نکته حدیث دوم را در خطبه دوم ان شاء الله عرض می کنم و آن حدیث این است ابو صلت هروی می گوید من خدمت علی بن موسی الرضا علیه السلام بودم در بین راه، گفتم یابن رسول الله ما شی ء یحکیه الناس عنکم؟ چیه که مردم از شما نقل می کنند؟ این مدیریت جامعه است دو بخش است عرض بنده در دو خطبه امروز خطبه اولم توحید با همه ابعاد آن و جهات معنوی آن و خطبه دومم مدیریت جامعه اسلامی است ولی چون ظهر نشده این حدیث را عرض می کنم مسئله ای که در اینجاست مسئله مهمی است به آن عنایت بفرمائید.!!

علی بن موسی الرضا در شرایطی زندگی می کرد که مخالفین علیه آن بسیج می کردند مردم را، با تعبیرهایی هم بسیج می کردند و می گفتند علی بن موسی الرضا که می گوید انا من شروطها چه تفکری دارد بعنوان تفکر امام هشتم مطرح می کردند ابوصلت هروی که از عاشقان ولایت است او دارد مطرح می کند می گوید علی بن موسی الرضا چی است که مردم دارند از شما نقل می کنند؟

قال علیه السلام و ما هو!

امام هشتم فرمود چی مردم از من می گویند قلت یقولون انکم تدعون ان الناس عبیدا لکم می گویند شما مردم را بعنوان برده های خودت می خوانی شما که می گویی من ولی امرم و من انا من شروطها در توحید شما مردم را بنده خودت می دانی می گویی عبیدا لنا بندگان ما هستند مردم - امام هشتم فرمود عرض کردم اللهم فاطرالسماوات والارض ای خدایی که خالق آسمانها و زمینی عالم الغیب والشهاده، ای خدایی که عالم بر غیب و شهودی و ملک و ملکوتی انت تشهد و انی لم اقل ذلک قط، خدایا تو شهادت بده که من هرگز چنین چیزی را نگفتم چون می خواستند امام هشتم را فلج کنند مدیریت آن را زیر سوال ببرند و با آن استحکام می گوید انا من شروطها - می خواهند بگویند تو آن انا هستی که می گویی مردم بنده من هستند این زیر بار نمی روند جوانها نمی پذیرند از شما پیرمردان نمی پزیرند از شما - امام هشتم می فرماید که عرض می کند انت تشهد و انی لم اقل ذلک قط خدایا تو شهادت بده من چنین چیزی هرگز نگفتم و لا سمعت احد من آبائی نشنیدم از پدرانم بگویند قال و انت العالم بما لنا من المظالم خدایا تو می دانی به علی بن موسی الرضا به پدران علی بن موسی الرضا چه ستمهایی شد عند هذه الامه این مردم ستمها کردند و ان هذه منها و این هم یکی از ستمها است ثم اقبل علی سپس امام هشتم به ابا صلت هروی نظری کرد و فرمود یا عبدالسلام ای بنده خدا آیا تو در باره ولایت من را تو منکری همانطوری که دیگران منکرند عرض کردند من به ولایت شما پای بندم چنین نیست من پای بندم مقر بولایتکم حضرت فرمود این عبارت حدیث است که در این حضرت رضا صلوات الله و سلامه علیه به این خطر توجه داده است به این که ولایت به معنای اینکه توحید را و جامعه توحیدی را رهبری می کند این اساسی است که باید وجود داشته باشد و سر اینکه بحث است از حکومت جهانی امام عصر که انسانی خواهد آمد که جهان را اداره خواهد کرد مدیریت عالم زمین را خواهد داشت این بر همین اساس است که رسول اکرم درباره آن بزرگوار یملا الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا جامعه اگر توحیدی شد مردم در اخلاق بودند همه به امانت توجه کردند به صداقت توجه کردند خودشان را بر دیگران توجه ندادند بنده خدا اگر بشر شد بسوی بندگی رفت این جامعه کم کم می شود جامع توحیدی این اجتماع کم کم می شود اجتماعی که می تواند برساند خودش را به وجود اقدس امام عصر و حکومت آن بزرگوار امروز دنیای ما یک چنین نیازی دارد دنیا در شرایط امروز خستگی خاصی پیدا کرده اگر در اخلاق حرکت کند که اندیشمندان چنین می گویند متفکرین جامعه و دلسوزان می گویند این وضع دنیا وضعی است ناهنجار اگر این انتظار تحقق پیدا کند انتظار فرج یعنی تحقق اهلاف، انتظار فرج یعنی تحقق فضائل اخلاقی، انا من شروطها فلما مره الراحله امام هشتم فرمود بشروطها و انا من شروطها همان شروط یعنی فضائل اخلاقی در جامعه حاکم بشود اگر چنین شد اجتماع ما آنوقت است که این جامعه بسوی توحید حرکت می کند آن وقت است که معنای انتظار که می گویند جوانهای ما منتظر باشند به انتظار آن بزرگوار باشند جامعه بشری حالت انتظار پیدا بکند یعنی بسازد جامعه خودش را در خودش در معروفها و دوری از منکرها که امروز را هم بمناسبت سالگرد (22 بهمن) بعنوان انتظار نام گذاشتند خواستم عرض کنم جامعه توحیدی به آن حکومت آن بزرگوار وصل می گردد ان شاءالله در پایان عرضم خودم و همه عزیزان را به تقوی توصیه می کنم به وحدانیت خدا و رسالت رسول اکرم (ص)شهادت می دهم و خودم و همه عزیزان را در درگاه خدا از پیشگاه خدا طلب مغفرت و پوزش می نمایم.

استغفرالله لی و لکم.

بسم الله الرحمن الرحیم قل هو و الله احد الله الصمد لم یلد ولم یولد و لم یکن له کفوا احد

خطبه دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین الصلوة والسلام علی خیر خلقه حبیب اله العالمین ابوالقاسم محمد و علی وصیه و خلیفته امیر المؤمنین و علی قرة عین الرسول الزهراء البتول و علی الحسن والحسین و علی علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد و موسی بن جعفر و علی بن موسی و محمد بن علی و علی بن محمد والحسن بن علی و الحجة القائم (عج) حججک علی عبادک و امنائک فی بلادک.

ولادت پربرکت امام هشتم علیه السلام را به فرزند عظیم الشانش وجود اقدس امام عصر ارواحنا فداه و رهبر عزیز انقلاب و امت اسلام و ملت بزرگ ایران و شما نمازگزاران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم و همچنین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اینجا بسیار سخنها است بنده فقط به یک گوشه ای اشاره می کنم عرض می کنم که تحولی که شد انقلابی که شده امام بزرگوار ما منادی آن بود و ملت ایران همراه آن بزرگوار بودند آن استقلال بود استقلال سیاسی استقلال فرهنگی و استقلال اقتصادی این شعار بود استقلال سیاسی بحمدالله تحقق یافت این مملکت نوکر اجانب بود گردانندگان نوکران بیگانه بودند ما وقتی می رفتیم سفری مثل مکه مکرمه مسلمانها در کشورهای مختلف وقتی می شنیدند ایرانی است می گفتند اخوالیهود اینها برادران یهود هستند و صهیونیست هستند ما را ذلیل کرد این نظام شاهنشاهی بحمدالله استقلال سیاسی یافتیم اما استقلال فرهنگی چطور؟ در استقلال فرهنگی خیلی قدمها پیش رفته ایم ولی ابدا به حد رضایت نرسیده ایم مخصوصا جوانهایی که رفتند و شهید شدند در این راه پایدار بودند و همچنین استقلال اقتصادی؟، استقلال اقتصادی هم مانده ایم این وظیفه ما است.

امروز ما سالروز ورود امام بزرگوارمان را گرامی می داریم از شهدا یاد می کنیم 22 بهمن، راهپیمایی با شکوه می کنیم تا دشمن را مایوس کنیم ان شاءالله ولی باید عملا دنبال این راه بایستیم بنده در وصیت نامه امام که بسیار واقعا کلمات زنده و جالبی است چند جمله را عرض می کنم البته بخشی اش را نماینده محترم مقام معظم رهبری و سرپرست حجاج عزیز ایرانی جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای ری شهری فرمودند بنده به بخشی از آن اشاره می کنم اول یک بخش کوتاهی که رهبر عزیز انقلاب هم در ملاقاتشان با کارگزاران حج فرمودند که عزت دین این نیست که در خانه بماند و در کنج خانه محدود شود این به معنی عزت دین نیست وصیت نامه امام (ره)در صفحه 16 این نکته را می بینیم می فرماید (نثار روح ایشان صلوات بفرستید)اینجانب در این وصیت نامه با اشاره می گذرم ولی امید آن دارم که نویسندگان و جامعه شناسان و تاریخ نویسان مسلمان را از این اشتباه بیرون آورم و آنچه گفته شده و می شود که انبیاء علیه السلام به معنویات کار دارند و حکومت و سررشته داری دنیایی مطرود است و آنچه مطرود است حکومتهای شیطانی و دیکتاتوری و ستمگری که برای انگیزه های سلطه جویی وانگیزه های منحرف و دنیایی که از آن تعریف نموده اند جمع آوری ثروت و مهمات و قدرت طلبی و طاغوت گرایی است این نکته ای که امام (ره) در اینجا دارند البته طولانی است که می فرماید و اما حکومت حق برای نفع مستضعفان و جلوگیری از ظلم و جور و اقامه عدالت اجتماعی همان است که مثل سلیمان بن داود و پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه و آله (صلوات نمازگزاران) و اوصیای بزرگوارش برای آن کوشش می کردند از بزرگترین واجبات و اقامه آن از والاترین عبادات است چنانچه یاست سالف که در این حکومت بود از امور لازمه می پردازند به این که دین با سیاست چه جور است و جامعه باید اداره شود آن حدیثی که در خطبه اول عرض کردم در پایان حدیث که به امام هشتم آمدند گفتند شما می گویید ما عبید شما هستیم بنده نمی خواهم تشبیه کنم ولایت فقیه را در عصر غیبت با امام معصوم، نه مرزها جداست امام معصوم ولی خداست و دارای ولایت تکوینی است ولایت فقیه مرحله ای و شعبه ای است برای اینکه جامعه را به صلاح بکشد به جهت دینی اجتماع بدهد که خدای جل و علا بوسیله اوصیایش بر عهده مجتهد جامع الشرایط گذاشته است نمی خواهم تشبیه کنم ولی می خواهم عرض کنم همان حرفهایی که در عصر علی بن موسی الرضا می زدند برای این بود که بگویند امام هشتم می گوید مردم بندگان من هستند علی بن موسی الرضا هم عرض کرد خدایا تو شاهد باش چقدر این ملت به ما ظلم می کنند حالا هم آدم ببیند در نوشته ها تشبیه می کنند به ولایت بر سقاه تشبیه می کنند بر ولایت بر مجانین و مهجورین و سفها و بعد همانجوری که آن روز می گفتند به مردم می گفتند شما عبید علی بن موسی الرضائید امروز بگویید شما مهجورید ولی فقیه می خواهید! درست دارد تکرار می شود همان مسائل البته طاغوتهای آن زمان امروز تکامل یافته اند یا طاغوتهای امروز مثل همان طاغوتها هستند از نظر ولایت در عصر غیبت مرتبه ضعیفه ای از ولایت معصوم است ولی دیکتاتوری و استکبار و استبداد و طاغوتی گری که همین است که الان می بینید مدیریت دنیای امروز این آقای کلینتون که می گفت من مدیریت دنیا را دارم ببینید چه کرد بر جامعه این یهود و صهیونیست این صهیونیستی که می رود در دبستان در دبستان ها بچه ها و کودکان را نارنجک می ریزد گاز خفه کن می اندازد بچه ها را از بین می برند اینها دم از انسانیت و تمدن می زنند جامعه هر چه برود به اخلاق مدیر سالم می خواهد بشریت هرچه مایوس شود از این باطلها به اخلاق به امانت به صفا بخواهد حرکت کند بدون دیریت شایسته این حقیقت که ملتی و دنیایی بخواهند تحقق خارجی پیدا نمی کند تحقق آن با حکومت حق است و لذا می بینیم دیکتاتورهای زمان و شیاطین و طاغوتهای امروز بوسیله قلمهایی که یا نادانند یا فروخته شده است به آنها حرفهای خودشان را دارند می زنند امام هشتم آن تعبیر را می بینیم امام بزرگوارمان رضوان خدا بر او باد همان را دارد سخن می گوید از آن این استقلال اخلاقی هم می آورد استقلال فرهنگی و سیاسی هم می آورد و همچنین استقلال اقتصادی که من به استقلال اقتصادی هم اشاره کنم و عرایضم را جمع می کنم امام رضوان الله علیه به این جهت هم چقدر در وصایایشان اهمیت داده اند و می فرماید که در همین وصیت نامه در صفحه 26 و 28 و 29 به همین حقیقت اشاره می کند که ابتکار را از دست ملت ما گرفتند و آنها را بعنوان اینکه شما به فرنگ و راست و چپ توجه کنید نویسندگان و گویندگان غرب و شرق معارف ما را به آداب و صنایع ما را به باد مسخره گرفتند تا به اینجا می رسد که می فرماید از گهواره تا قبر به هر چه بنگریم اگر با واژه غربی و شرقی اسم گذاری شود مرغوب و مورد توجه مظاهر تمدن و پیشرفتگی محسوب و اگر واژه های بومی خودی بکار برود مطرود و کهنه است و اشاره می کند حتی به واردات و مسائلی که و می فرماید از قبیل شرکتها و مغازه ها و کتابخانه ها و پارچه ها و مطاعها و وارد کردن کالاها از هر قماش - سرگرم کردن بانوان و مردها مخصوصا طلبه جوان به اقسام اجناس وارداتی این تحذیری است که امام بزرگوار به نسل جوان می فرماید من به جوانها سفارش می کنم وصیت می کنم توجه کنید به این مطالب البته مسئولین ما آنهایی که کار کشور در دستشان است که امام در این وصیت نامه به دولت به وکلای مجلس شورای اسلامی همه دارد نصیحت می کند این را باید همه با هم به این نصایح عمل کنیم استقلال اخلاقی، استقلال فرهنگی، اینها وقتی است که به توحید و به تقوی توجه بشود و این معنا را هم به حساب بیاوریم و بدانیم که مدیریت جامعه اگر مدیریت دینی و اسلامی و حق نبود هر چه هم بخواهد به حق حرکت کند نمی گذارند خودم و همه عزیزان را به تقوی توصیه و سفارش می کنم و امیدوارم که خداوند ما را مورد رحمت و مغفرت خود قرار دهد و این انقلاب را به انقلاب امام عصر ارواحنا فداه متصل بفرمائید.

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم انا اعطیناک الکوثر فصل لربک و انحر ان شانئک هو الابتر

صدق الله العلی العظیم.

اللهم یا حمید بحق محمد یا عالی بحق علی یا فاطر بحق فاطمه یا محسن بحق الحسن یا قدیم الاحسان بحق الحسین.

صلواتت را بر محمد وآل محمد فرو فرست .

فرج امام زمان را مرحمت بفرما.

ما را مورد لطفش قرار بده.

مورد دعای خیرش قرار بده.

سایه اش را بر سر همه ما مستدام بدار.

ما را به جمال به آن حضرت و تشرف به محضر مبارکش و ظهور آن بزرگوار توفیقات مرحمت بفرما.

کشور ما و امت اسلام در سایه آن بزرگوار توفیق و تایید مرحمت بفرما.

پرچم جمهوری اسلامی را به دست پرچمدار انقلاب اسلامی و رهبر بزرگوارمان امام عصر ارواحنا فداه تقدیم بدار ان شاء الله.

امام بزرگوارمان و شهدای ما و پدران و مادران و ذوی الحقوق مان را ببخش و بیامرز.

بیماران خاصه منظورین لباس عافیت مرحمت بفرما.

به ما توفیق پاسداری خون شهدا و افکار خوبان و امام راحل را عنایت بفرما.

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر