این شماره: فلسفه اخلاق

از آن جا که توجه به مادیات طی قرنهای گذشته، پاسخگوی همه نیازهای بشر نبوده است. از این رو صاحب نظران مباحث فلسفی از اواخر قرن بیستم به مباحث اخلاقی و معنوی توجه خاصی مبذول داشتند.
اگر اخلاق را شکوفایی استعدادهای مثبت و صفات پسندیده و عالی ترین حقایق درون آدمی، در جهت کمال و هدف اعلای زندگی بدانیم. فلسفه اخلاق را می توان به معنای نگاه و نگرش فلسفی به اخلاق و ارزشها دانست. فلسفه یعنی فعالیت عالی مغز به وسیله اندیشه و تعقل و چون و چراهای عالی تر و تحلیلها و بررسیهای عمیق تر در حوزه های مختلف، برای وصول به پاسخهای نهایی ممکن و فهم مبادی امور، پس فلسفه اخلاق را می توان بطور خلاصه عبارت از تعقل، چون و چرای عالی و تحلیل عمیق در باب مبادی و مبانی اخلاق و ارزشها و کشف پاسخهای نهایی ممکن در باب آنها، دانست.
برخی از مباحث فلسفه اخلاق یا اخلاق شناسی فلسفی را می توان به ترتیب بیان کرد: واقعی بودن یا پنداری و قراردادی محض بودن ارزشها و اخلاق، رابطه هست و باید، رابطه اخلاق و هنر، دین، حقوق، علم و...، اقسام اخلاق مطلوب متفکران، مبنای ارزشها و مبادی اخلاق، ثبات و تغییر در اخلاق و....
شماره ای که در پیش روی شماست ویژه فلسفه و همانطور که پیش از این وعده داده شده بود موضوع آن فلسفه اخلاق است و اکثر مقالات در همین موضوع می باشد. البته مقالات دیگری در همین زمینه به دستمان رسید، اما به دلیل پایان یافتن فرصت برای درج در این شماره، نتوانستیم از آنها در این شماره استفاده کنیم و امیدواریم در شماره آتیِ ویژه فلسفه بتوانیم آن مقالات را نیز به نظر خوانندگان گرامی برسانیم. همچنین در این شماره، لیستی از مقالات در زمینه فلسفه اخلاق از اینترنت در اختیار علاقمندان گذاشته شده است، امید است مورد استفاده قرار گیرد.
سردبیر
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان