تازه های نشر / فرهنگ و اقتصاد در میدان انقلاب

«فرهنگ و اقتصاد» عرصه های دامنه داری است که موضوعات گوناگونی را در دل خود جای می دهند. کتاب شناسی این شماره فصلنامه را به موضوع «فرهنگ و اقتصاد در انقلاب اسلامی» اختصاص داده ایم

اشاره

«فرهنگ و اقتصاد» عرصه های دامنه داری است که موضوعات گوناگونی را در دل خود جای می دهند. کتاب شناسی این شماره فصلنامه را به موضوع «فرهنگ و اقتصاد در انقلاب اسلامی» اختصاص داده ایم. در این فهرست کتاب های مختلفی جای گرفته اند؛ از کتاب هایی که مفهوم این دو عرصه را تعریف و تبیین می کنند، تا آثاری که به صورت خاص درباره «فرهنگ و اقتصاد در انقلاب اسلامی» به بحث پرداخته اند. امید که این مختصر به کار اهل تحقیق بیاید و افقی از آنچه تا کنون صورت گرفته است را در فرا راه آنان روشن نماید.

حمید باباوند

آزادی و فرهنگ

گرداورنده: مصطفی رحیمی، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1381، نوبت چاپ: دوم، شمارگان: 1000،

تعداد صفحه: 198، قیمت: 14900ریال.

آسیب شناسی فرهنگی ایران: مطالعه موردی دوره قاجار

نویسنده: مسعود کوثری، ناشر: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تهران، 1379، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 210، قیمت: 13000

مؤلف آسیب های نظام فرهنگی جامعه ایران در عصر قاجار را در قالب این مباحث شرح و بررسی می کند: «تعارض در نظام حقوقی»، «تعارض های ناشی از گروه بندی های قومی مذهبی و ضعف انسجام اجتماعی» و «ضعف و فساد در اخلاق عمومی توده مردم». در ادامه مباحث کتاب تعارض های عناصر اشاعه یافته غرب با عناصر فرهنگی خودی در ابعاد گوناگون بررسی شده، همچنین از بحران ایدئولوژیک سخن به میان آمده است. در پایان چند و چون رابطه نظام سیاسی با نظام فرهنگی، به ویژه یکی از رسانه های جمعی جدید (روزنامه ها) مطرح شده است.

آینده فرهنگ ها

نویسنده: جمعی از نویسندگان، مترجم: فرزان سپهر زهرا، ناشر: آینده، تهران، 1378، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 264، قیمت: 16000

احوال انسان غربی: چالش های فرهنگی اروپای متحد

نویسنده: لیلی مصطفوی کاشانی، ویراستار: ژاله راستانی، ناشر: محراب قلم، تهران: 1379، نوبت چاپ: اول، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 360، قیمت: 20000

«چگونگی تغیرات سیاستگذاری فرهنگی اروپا»، با تمرکز بر کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا، مبحث اساسی این کتاب است. نگارنده در این نوشتار خاطر نشان می کند: «هرچه اروپا بیش تر به سوی وحدت پیش برود، لزوم اتخاذ نه تنها یک سیاست خارجی اروپایی بلکه سیاست خارجی فرهگی نیز ضرورت می یابد». در کتاب همچنین از ویژگی های؛ «انسان غربی» که محصول فرهنگی اتحادیه اروپایی است، سخن به میان آمده است.

از فرهنگ تا توسعه: توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی

نویسنده: ناصر فکوهی، ناشر: فردوس، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1500، تعداد صفحه: 344، قیمت: 21000 ریال.

مولف در این کتاب طی مباحثی از خلال واقعیت های زندگی روزمره به بررسی و تحلیل مفاهیم توسعه اهتمام ورزیده است. وی برای این منظور، پس از برشمردن پاره ای از مشکلات فرهنگی و موانع توسعه در کشورهای در حال رشد، رهنمودهایی برای حل معضلات فرهنگی فراهم آورده است. برخی مباحث کتاب عبارت اند از: «توسعه سیاسی به مثابه یک ضرورت تکنولوژیک»، «بازبینی نقش دولت در فرآیند توسعه فرهنگی»،«رسانه ها، کشورهای در حال توسعه و انقلاب اطلاعاتی»، «جهانی شدن ارتباطات و موانع رشد آن در کشورهای در حال توسعه»، «ریشه های اجتماعی اقتصاد زیرزمینی» و «نقد و نقدپذیری در روند تحولات اجتماعی».

اسلام و فرهنگ قرن بیستم

نویسنده: صدر موسی، مترجم: حجتی کرمانی علی، ناشر: آوند دانش، تهران: 1379، نوبت چاپ: 11، شمارگان: 3500، تعداد صفحه: 128، قیمت: 8500 ریال.

اصول رویارویی با تهاجم فرهنگی

نویسنده: صادقی سوادکوهی محمدرضا، ناشر: نشر بخشایش قم: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 104، قیمت: 6700 ریال.

مولف نخست با بیان کلیاتی درباره فرهنگ و تهاجم فرهنگی، می کوشد تا ذهن خوانندگان را با ابعاد و زوایای مختلف این موضوع آشنا سازد. وی سپس در قالب اصول شش گانه مباحثی را در خصوص راهکارهای اساسی و عملی رویارویی با تهاجم فرهنگی عرضه نموده که عبارتند از: «آگاه سازی»، «معرفی الگوهای مناسب»، «مصون سازی و از بین بردن زمینه های تاثیر تهاجم فرهنگی»، «پرورش روحیه خودباوری و اعتماد به نفس»، «کشف و به کارگیری استعدادها» و «برخورد قانون با مهاجمین».

اطلاع رسانی و فرهنگ

نویسنده: کواکس میته، مترجم: آرامیده مینا، به اهتمام: نجاتی حسینی محمود، ویرایشگر: غراب ناصرالدین، ناشر: خانه کتاب، تهران: 1380، نوبت چاپ: 2، تعداد صفحه: 320.

افقهای اندیشه

به اهتمام: ابطحی محمدعلی، ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 424، قیمت: 14000

کتاب، مجموعه ای از مصاحبه ها و گفت و گوهای فرهنگی با حضور اندیشمندان، شخصیت های سیاسی، هنرمندان و نویسندگان اسلامی و غیر اسلامی است که در سه بخش نظام یافته است. در بخش اول با عنوان «دین» این عناوین به چشم می خورد: «مقدمه ای بر سیره نبوی/ فاروق العکام، سیدمحمدحسین فضل الله»؛ «نهج البلاغه: مبانی گفت وگوی اسلام . مسیحیت/ حسن جابر، ژرزف هاشم»؛ «مبانی گفت و گوی اسلام و مسیحیت/ جورج جرداق»؛ «ویژه نامه شهادت علی(ع)/ جورج جرداق و حسن الزین». بخش دوم که «فرهنگ» عنوان گرفته با مطالبی از این دست تدوین شده است: «روشنفکر کیست / شوقی بغدادی»؛ «مشکلات روشنفکران/ احمد بزون و نجیب زبیب»؛ «تهاجم فرهنگی/ راشد غنوشی و محمد مزالی». «هنر» واپسین بخش این مجموعه، گفت و شنودهایی در باب هنر است، از جمله: «هنر اسلامی/ سمیر صایغ»؛ «نقش عرفان در خوش نویسی/ سامی مکارم»؛ «درباره نقاشی کودکان/ علی شمس الدین».

الفبای فرهنگ

نویسنده: حقیقی اسماعیل، ناشر: نشر پارسا، تهران: 1376، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 4000، تعداد صفحه: 176، قیمت: 4500 ریال.

امام حسین علیه السلام شهید تهاجم فرهنگی

نویسنده: پارسا غلامعلی، ناشر: الف، مشهد: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 216، قیمت: 10000 ریال.

بحران جامعه مدرن: زوال فرهنگ و اخلاق در فرآیند نوگرایی

نویسنده: کاظمی علی اصغر، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 192، قیمت: 4500 ریال.

در این اثر نویسنده سعی دارد عواقب و بحران ناشی از مدرنیسم را تشریح کند. وی همچنین به خطراتی که جوامع سنتی با آن مواجهند اشاره کرده، تعیین الویت ها و جوانب احتیاط را به منظور نزدیکی با مدرنیسم خاطرنشان می کند.

بحران فرهنگ اسلامی

نویسنده: جعیط هشام، مترجم: تهامی غلامرضا، ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی،مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3100، تعداد صفحه: 248، قیمت: 23000 ریال.

مجموعه حاضر مشتمل بر مقالاتی از «هشام جعیط» اندیشمند سرشناس تونسی درباره شرایط، اوضاع و احوال کنونی فرهنگ و تمدن اسلامی است. وی ضمن این مقالات توضیح می دهد که چرا اروپا در زمینه دانش های مادی و صنعتی و علوم انسانی شتابنده پیش رفته و دنیای اسلام همچنان دربند یاد کرد گذشته شکوهمند و غرور درهم شکسته خویش است. افزون بر آن، با اشاره به پیشرفت های قابل توجه کشورهایی چون ژاپن، کره جنوبی و تایوان، کوشیده است عواملی که مانع از پیشرفت جهان اسلام شده، معرفی نماید. عناوین برخی از مقالات بدین شرح است: «دنیای اسلام و برخورد مدرنیته»، «انسان گرایی و عقلانیت در اسلام»، «پیشرفت ژاپن و واماندگی دنیای عرب»، «دنیای اسلام به کجا؟»، «فرهنگ و سیاست در دنیای عرب»، «اسلام در مغرب جدید» و «اندیشه عربی اسلامی و روشنگری».

بحرانهای تاریخی هویت ایرانی

نویسنده: ولایتی علی اکبر، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، قطع: پالتویی، تعداد صفحه: 68، قیمت: 2500 ریال.

نگارنده ابتدا مفهوم «بحران هویت در تاریخ ایران» و «هویت ایرانی در ایران باستان» را تشریح می کند. آن گاه به «بحران های تاریخی هویت ایرانی» اشاره می کند. وی در کتاب خاطر نشان می کند: از زمان مهاجرت و استقرار آریاییان و تشکیل حکومت در ایران تاکنون هویت ایرانی مردم ما با بحران های مختلفی مواجه بوده که مهم ترین آنها چهار بحران است: 1 حمله اسکندر به ایران و هجوم فرهنگ یونانی، 2 سلطه بنی امیه بر جهان اسلام، از جمله ایران، و هجوم فرهنگ اشرافیت جاهلی عرب زنده شده توسط اموی ها بر ایران، 3 حمله زردپوستان آسیای مرکزی و حوزه آلتائی و تهاجم فرهنگی ترک، مغول و تاتار، 4 تهاجم استعماری فرنگیان و تحمیل فرهنگ غربی به هویت ایرانی. کتاب با نتیجه گیری و فهرست منابع و ماخذ به پایان می رسد.

بررسی آگاهی ها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی فرهنگی در ایران

نویسنده: محسنی منوچهر، ناشر: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 544، قیمت: 29000 ریال.

در پژوهش حاضر تلاش شده شناختی کلی از آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی فرهنگی مردم ساکن در مناطق شهری کشور به جز شهر تهران به دست داده شود. بدین ترتیب، محتوای کتاب متضمن مطالبی است در حوزه های مختلف جامعه شناسی ایران (مانند فرهنگ، ارزش های اجتماعی، باورداشت ها، خانواده، ازدواج، وسایل ارتباط جمعی، گذران اوقات فراغت، روابط گروهی، رفاه اجتماعی، روان شناسی اجتماعی و...). مباحث کتاب در سه بخش و شانزده فصل تنظیم شده است. بخش اول که شامل مبانی پژوهش است از دو فصل: «نگرش نظری بر موضوع پژوهش» و «هدف و روش پژوهش» تشکیل یافته است. بخش دوم یا بخش اصلی کتاب که «یافته ها» در آن آمده فصل سوم تا شانزدهم را در برمی گیرد، به گونه ای که هر فصل به یک مقوله فرهنگی اجتماعی اختصاص یافته و این موضوعات را شامل می شود: «ویژگی های اجتماعی و اقتصادی جامعه مورد بررسی»، «نگرش هایی درباره ازدواج و خانواده: هنجارها و ارزش ها»، «کاربرد رسانه ها»، «روابط و مشارکت اجتماعی»، «نحوه گذراندن اوقات فراغت»، «فرهنگ و جنسیت»، «رضایت اجتماعی»، «ویژگی های رفتاری»، «عقاید و نگرش ها درباره نیروهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی»، «ارزش های اجتماعی»، «رفتارهای مذهبی»، «باورداشت ها و پندارها»، «آگاهی و نگرش درباره امور و مسائل مرتبط با ایران و جهان» و «آگاهی های عمومی». بخش پایانی کتاب شامل خلاصه، نتیجه گیری، پیشنهادها، فهرست منابع و ضمایم است.

بررسی پیوندها و نیروهای اجتماعی در ایران

نویسنده: محسنی منوچهر، نویسنده: صالحی پرویز، ناشر: آرون، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 4000، تعداد صفحه: 248، قیمت: 20000 ریال.

آنچه در این گزارش آمده براساس یافته های اولیه طرح «بررسی آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی» است که در آن چند موضوع مشخص در حوزه نگرش های ساکنان مناطق نمونه شهری ایران در زمینه پیوندها و نیروهای اجتماعی، نیروهای اجتماعی، نیروهای اقتصادی و حوزه فرد و جامعه تجزیه و تحلیل می شود. مباحث کتاب در شش فصل سازمان یافته است. فصل اول کلیاتی است درباره موضوع، هدف و روش بررسی و در فصل دوم مشخصات عمومی جامعه مورد بررسی معرفی شده که شامل ویژگی های جمعیت شناختی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

فصل سوم که به موضوع «پیوندها و روابط اجتماعی» اختصاص یافته شامل نتایج بررسی درباره مقولات مشخص: رازداری، انزوای اجتماعی، خودمداری و دوست یابی است. موضوع فصل چهارم «نیروهای اجتماعی است که در آن پنج مقوله «اطاعت از قانون»، «اعمال زور در برابر زور»، «اعمال نفوذ: پارتی بازی»، «جسارت و پررویی» و «شانس و موفقیت اجتماعی» بررسی شده است. فصل پنجم به «نیروهای اقتصادی» اختصاص یافته، طی آن نگرش ها و رفتارهای اجتماعی در قبال چهار مقوله اقتصادی ارزیابی شده که عبارت اند از: «کار و انگیزه اقتصادی»، «کار خصوصی و کار دولتی»، «پول گرایی»، «پول و موفقیت اجتماعی». در فصل آخر دو مقوله «زندگی ماشینی و عواطف» و «خوشبختی نسل های آینده» در خصوص موضوع «فرد و جامعه نوین» بررسی و ارزیابی می شود.

نتایج بررسی ها عموما به صورت جدول آماری نشان داده شده و در صفحات

پایانی فهرست منابع آمده است.

بعد فرهنگی توسعه به سوی رهیافتی عملی

مترجم: محلاتی صلاح الدین، ویراستار: سنجری آذرمه، ناشر: دانشگاه شهید بهشتی، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 296، قیمت: 7600 ریال.

این کتاب در سه بخش اصلی از سوی سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به رشته تحریر درآمده است. نگارندگان کتاب بر این باورند که عوامل فرهنگی از موثرترین متغیرهای توسعه اند، لذا برنامه ریزان توصیه می کنند که به این امر توجه نمایند. به همین جهت، رهیافت های فرهنگی توسعه و نقش آموزش عمومی مردم در توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی از جمله مهم ترین مباحث کتاب را تشکیل می دهد. عناوین کتاب از قرار زیر است: «بررسی پیشرفت های تحقق یافته: از رشد اقتصادی تا توسعه انسانی»، «عوامل و آثار فرهنگی توسعه» و «چگونه می توان عوامل فرهنگی را وارد توسعه کرد»، «راه ها، شیوه ها و ابزار». در بخش پایانی؛ از نقش مشارکت عمومی مردم و اتکا به فرهنگ های محلی، از جمله شرایط تحقق توسعه یاد شده است.

بومی گرایی و فرهنگ عمومی

تهیه وتنظیم: حسینی سوق نورمحمد، ناشر: بازتاب اندیشه، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 128، قیمت: 12500 ریال

این کتاب مقالات برگزیده همایش «بومی گرایی و فرهنگ عمومی» است که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهکیلویه و بویراحمد، در شهر یاسوج برگزار شد. عناوین و موضوعات مقالات عبارتند از: مبانی بومی گرایی/ ابراهیم فیاض»، «بررسی مفهوم دقیق خرده فرهنگ و تبیین رابطه آن با بومی گرایی/ غلامرضا خوش فر»، «قانون، نظم پذیری و خرده فرهنگ بومی/ صادق صالحی»، «بومی گرایی، کارکردهای مثبت و منفی/ خلیلی»، «بومی گرایی و فرهنگ توسعه اقتصادی/ میثم موسایی»، «هویت بومی استان/ سید ساعد حسینی»، «هویت بومی و بومی گرایی در استان کهکیلویه و بویراحمد/ مهرالزمان نوبان».

پاسخی کوتاه و گویا با استفاده از آیات و روایات به تهاجمات و شبهات .....

نویسنده: قطبی هادی، ناشر: هادی قطبی، قم: 1380، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 112، قیمت: 5000 ریال.

در کتاب حاضر نگارنده مجموعه مباحثی درباره تهاجم فرهنگی گردآوری کرده است. وی برای نشان دادن تهاجم فرهنگی، نوشته هایی از جراید مختلف (مانند: آریا، صبح امروز، خرداد، پیام هاجر، و کیان) استخراج کرده و ضمن توضیحاتی درباره آن، شواهدی از آیات قرآن کریم و احادیث در رد آنها ذکر کرده است. علاوه بر آن برخی پاسخ های این تهاجمات از بریده جرایدی نظیر «جمهوری اسلامی» و «یالثارات» نیز چاپ شده است. مهم ترین موضوعات کتاب درباره تهاجم فرهنگی، تهاجم به ولایت فقیه، تهاجم به پوشش و حجاب، و برقراری رابطه با آمریکا است.

پسامدرنیسم و بحران زیست محیطی

نویسنده: گیر آرن، مترجم: ثابتی عرفان، ویراستار: فرهادی کاظم، ناشر: نشر چشمه، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1200، تعداد صفحه: 300، قیمت: 20000 ریال.

به زعم مولف: «روش این نوشتار آن خواهد بود که در ابتدا موقعیت پسامدرن را مشخص سازد، سپس اندیشه های فلسفی ملازم با آن را بررسی کند. پس از نمایاندن ماهیت تضاد میان حامیان و مخالفان محافظه کار و افراطی فرهنگ پسا مدرن، آرای آنها بررسی خواهد شد تا نحوه پیدایش مشکلات زیست محیطی و نیز طریق رفع آنها معلوم شود. این امر نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت که چرا پسا ساختارگرایان، شبیه متفکران پسا مدرنیسم که بسیاری از علل بنیادی پریشان خاطری دنیای مدرن را به وضوح آشکار ساخته اند، هنگامی که برای رفع بحران زیست محیطی به عنوان راهنمایانی برای عمل سیاسی یا زندگی مورد توجه قرار گیرند. کاملا ناتوان هستند... پیشنهادها برای تحقق علم پسامدرن آزموده خواهند شد و معلوم می شود که چگونه ادراک مجدد و کامل تر مفهوم بشریت و جایگاه آن در طبیعت از طریق چنین علمی که به سترگ روایت «پسا مدرن» پیوسته باشد، می تواند بر دگرگونی فرهنگ لازم اثر گذارد. این نوشتار با بیان مشخصات اخلاق، فلسفه، سیاسی واقتصاد جدید این سترگ روایت برای مفید بودن در جنبش زیست محیطی خاتمه می پذیرد».

پیامد تاثیرگذاری فرهنگ بیگانه بر فرهنگ خودی

ناشر: زعیم، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 24، قیمت:

در جزوه حاضر، نخست از اثرات فرهنگ غرب بر فرهنگ ایرانی اسلامی سخن می رود سپس ابزارهای فرهنگ غرب که بر فرهنگ خودی اثر می گذارد به اختصار معرفی می شود. برای این منظور، مولف با برشماردن شگردها و نقش های تاثیرگذار، طراحان استراتژی استحاله را معرفی کند، آن گاه با مطالبی در باب تهاجم فرهنگی سازمان یافته و نقش فعال طیف معامله با نظام، و زمینه های موجود در داخل کشور، مباحث کتاب را پی می گیرد.

پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگی

نویسنده: ورجاوند پرویز، ناشر: شرکت سهامی انتشار، تهران: 1379، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 192، قیمت: 9000 ریال.

تاثیر فرهنگ بر زندگی زنان

تدوین: سازمان علمی فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد، مترجم: موسسه تحقیقات بازتوانی و بهبود زندگی زنان، ناشر: سرایی، تهران: 1380، قطع: پالتویی، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 58، قیمت: 4500 ریال.

کتاب حاضر از جمله انتشارات سازمان ملل متحد است که در آن همراه با نمودارها و جداول آماری، روند توسعه تغییرات فرهنگی در مراحل زندگی زنان در نقاط مختلف جهان نشان داده شده است. «تحولات جمعیت شناختی در مراحل مختلف زندگی زنان»، «زیست شناسی و فرهنگ»، «قدرت، دانش و تعاریف اجتماعی مادری» و «اثرات دگرگونی الگوی کار بر زندگی زنان، فرآیند جهانی شدن، فقر و در حاشیه قرار گرفتن» از جمله مباحث این کتاب است.

تاراج هستی (نقدی بر گزینه فرهنگ)

نویسنده: ابراهیمی بشکانی علی اکبر، ناشر: نیکوروش، یزد: 1377، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 184، قیمت: 5500 ریال.

تاریخ تمدن و فرهنگ ایران از اسلام تا صفویه

نویسنده: تاجبخش احمد، ناشر: نوید شیراز، شیراز: 1381، جلد: گالینگر، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 708، قیمت: 49000 ریال.

تاریخ سیاسی اسلام

نویسنده: حسن ابراهیم حسن، مترجم: پاینده ابوالقاسم، ناشر: جاویدان، تهران: 1380، جلد: گالینگر، نوبت چاپ: 10، شمارگان: 3300، تعداد صفحه: 1236، قیمت: 45000 ریال.

تاریخ سیاسی اسلام: از آغاز تا انقراض دولت اموی، دوران اول و دوم دولت عباسیان (444 هجری) (جلد 1و2)

نویسنده: حسن ابراهیم حسن، مترجم: پاینده ابوالقاسم، ناشر: دنیای دانش، تهران: 1380، جلد: گالینگر، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 3300، تعداد صفحه: 1240، قیمت: 45000 ریال.

این کتاب تحقیق مفصلی است درباره تاریخ و تحولات سیاسی اسلام که طی آن، تاریخ سیاسی اسلام در دوره حکومت اموی از آغاز تا انقراض بررسی و تبیین می شود. گفتنی است تحقیق حاضر، قریب به 65 سال پیش به فارسی ترجمه شد و اینک بدون هیچ تغییری با همان حروفچینی به طبع رسیده است. کتاب با توصیفی از موقعیت جغرافیایی، طبیعی، اجتماعی و سیاسی شبه جزیره عربستان قبل از ظهور اسلام آغاز می گردد، سپس با این مباحث ادامه می یابد: نقش و موقعیت قبیله قریش در مکه؛ بعثت پیامبر (از زمان تولد، پرورش و ازدواج با خدیجه تا بعثت به پیامبری، آشکارا کردن دعوت، مبارزه قریش با پیامبر و مهاجرت به مدینه)؛ جنگ ها و سفرهای جنگی پیامبر و مسلمانان؛ حج وداع و وفات پیامبر؛ تاثیر اسلام در عرب؛ خلفای پیامبر (شامل حوادث مهم و پیشرفت های اسلام در زمان خلافت ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی (ع))؛ دولت اموی؛ (مطالب اصلی بخش اخیر عبارت اند از: تولد معاویه، خوارج، خلافت حسن بن علی (ع)، فتوح اسلام در عهد معاویه، قیام حسین (ع)، قتل ابن زیاد و مختار، ابن زبیر و اقدامات او، حجاج بن یوسف و عراق، افکار و عقاید و گروه های خوارج، فتوحات اسلام در ماورای النهر و اندلس، اصلاحات عمر بن عبدالعزیز، پیدایش معتزله، قیام ابومسلم، علل سقوط دولت اموی)؛ تمدن اسلامی در دوران خلفا و دوره امویان (خلافت، ابن خلدون، رابطه مسجد با امور دولت، دبیر حاجب، متصدی خراج، قضاوت، نظام اداری، سپاه، نیروی دریایی، زبان عربی در دفترها، خراج، جزیه، مصارف بیت المال، دمشق، ادبیات، علوم عقلی و نقلی، حدیث، وضع اجتماعی، آواز، الغای بردگی، وضع خانواده، لباس، غنا).

تعریف ها و مفهوم فرهنگ

نویسنده: آشوری داریوش، ناشر: موسسه انتشارات آگاه، تهران:1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 160، قیمت: 9500 ریال

در بخش نخست این کتاب شواهدی از نظم و نثر فارسی درباره واژه فرهنگ آورده شده است. در بخش دوم مفهوم واژه Culture و کاربردهای آن تشریح شده و در بخش سوم تعریف های وصف گرایانه، تاریخی، هنجاری، روان شناسانه، ساختاری و تکوینی از فرهنگ به دست داده شده است. در بخش چهارم به موضوع فرهنگ از دیدگاه علم انسان شناسی نگریسته شده و در بخش پایانی دو گفتار درباره فرهنگ به طبع رسیده که عبارت اند از: «چشم انداز فرهنگ» و «فرهنگ خانه بشریت و در انسانیت».

تقلید، اقتباس

ناشر: در راه حق، قم: 1378، نوبت چاپ: 0، شمارگان: 30000، تعداد صفحه: 12

تقویت مبانی اعتقادی (مهمترین گام در مبارزه با تهاجم فرهنگی): پرسشها و پاسخها

تهیه وتنظیم: نکونام محمدعلی، ناشر: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دفتر انتشارات اسلامی، قم: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1000، تعداد صفحه: 640، قیمت: 13500 ریال.

کتاب حاضر جلد اول و دوم از مجموعه «تقویت مبانی اعتقادی» است که مباحث آن طی دو بخش جداگانه با عناوین «مباحث اعتقادی» و «مباحث خانوادگی» تنظیم شده است. در جلد اول سخنرانی هایی از شخصیت های مختلف گردآمده که از آن جمله اند: مصباح یزدی، ابراهیم امینی، جعفر سبحانی، طاهری خرم آبادی، رضا استادی، و احمد خاتمی. عناوین برخی سخنرانی ها بدین قرار است: مباحث اعتقادی، توحید، امامت، عصمت، قرآن و تکامل انسان، بهشت و جهنم، ضرورت ازدواج و اهداف آن، رفتار شوهر با همسر، وظایف اخلاقی مرد در خانه و ملاک های گزینش همسر. در جلد دوم به پرسش های مطرح شده در سخنرانی های جلد اول، پاسخ داده شده است.

تکنوپولی: تسلیم فرهنگ به تکنولوژی

نویسنده: پوستمن نیل، مترجم: طباطبایی صادق، ناشر: اطلاعات، تهران: 1381، نوبت ویرایش: 3، نوبت چاپ: 3، شمارگان: 2100، تعداد صفحه: 420، قیمت: 15000 ریال.

تمدن اسلامی پیشگام در علوم جدید

ناشر: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، روابط عمومی، تهران: 1378، قطع: پالتویی، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 7000، تعداد صفحه: 108، قیمت: 0.

در مجموعه«بولتن اندیشه» نقش خلاق و آغازگر مسلمانان در فرایند تکوین تمدن بشری و علوم معاصر، به ویژه علوم تجربی و ریاضی و طبیعی به گونه ای بسیار مختصر نشان داده شده است. جزوه حاضر که دومین شمار از مجموعه یاد شده است به تاریخچه و نقش مسلمانان در خلق و توسعه علوم و مراکز فرهنگی اختصاص یافته که عبارت اند از: «کتاب و کتابخانه»، «مدارس و دانشگاه ها»، «اختراعات و اکتشافات»، «جنبش ترجمه»، «علم تاریخ»، «جغرافیا» و «تاریخ طبیعی».

تمرین مدارا (بیست مقاله در بازخوانی فرهنگ و ...)

نویسنده: مختاری محمد، ناشر: ویراستار، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3300، تعداد صفحه: 384، قیمت: 15500 ریال.

این اثر حاوی مقالاتی است که بین سال های 1370 تا 1375 در مجله های آدینه، تکاپو، فرهنگ توسعه، گردون و نظایر آن ذیل موضوع «فرهنگ» به چاپ رسیده است. در این مقالات ضمن تحلیل مسائل نهادی و مشکلات ساختی و ریشه ای در فرهنگ دیروز، مقوله فرهنگ در ارتباط با سیاست بررسی شده است. افزون برآن، برخی از مشکلات نهادی و موانع سنتی و سیاسی موجود بر سر راه فعالیت های فرهنگی تشریح می شود.

توسعه فرهنگی (مجموعه مقالات)

نویسنده: پهلوان چنگیز، نویسنده: ... [و دیگران]، مترجم: صبوری احمد، مترجم: امیرشاهی شهرآشوب، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 160، قیمت: 9000 ریال.

تهاجم شیطانی: مواردی کوتاه و گویا از تهاجم فرهنگی

تدوین: سلحشور م.، ناشر: فیضیه، قم: 1380، قطع: پالتویی، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 30000، تعداد صفحه: 72، قیمت: 2500 ریال.

در جزوه حاضر مطالبی درباره آثار و پیامدهای تهاجم فرهنگی، همچنین راه های مقابله با آن طی دو بخش فراهم آمده است. بخش نخست به انواع شبهه افکنی ها، تحریف ها و تهاجمات اختصاص دارد که طی آن مقولاتی چون: تهاجم به انبیای (ص) و ائمه (ع)، تهاجم و تحریف عاشورا، تهاجم به دفاع مقدس و تهاجم به اصول اعتقادی مطرح می گردد. در بخش دوم، روش های حمایت دشمنان و بیگانگان از دگر اندیشان و شبهه افکنان و هماهنگی آنان با ایادی داخلی به اختصار بیان می شود.

تهاجم فرهنگی از دیدگاه تاریخ

نویسنده: سازمان تحقیقات خودکفایی نیروی مقاومت بسیج، ناشر: سازمان تحقیقات خودکفایی نیروی مقاومت بسیج، مؤسسه فرهنگی انتشاراتی آیه، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 96، قیمت: 6000 ریال.

در این کتاب به اختصار، مبحث تهاجم فرهنگی در ایران، از منظر تاریخی بررسی و تبیین شده است. نگارنده در فصل نخست پیشرفت های فرهنگی تمدن هلنیسم را در باب نمایش نامه نویسی، ادبیات، علوم، بررسی می کند، سپس چگونگی مقابله اشکانیان با این فرهنگ را شرح می دهد. در فصل دوم ویژگی های تمدن اسپانیا و نفوذ فرهنگ اسلامی در آن سرزمین ارزیابی می شود. در دو فصل انتهایی کتاب نحوه نفوذ و تهاجم فرهنگ غرب در دوره صفویه و رضاخان و راه های مقابله با آن تشریح شده است. کتاب با مقایسه ای میان برخورد روحانیت شیعه روشنفکر ایرانی با تهاجم فرهنگی غرب به پایان می رسد.

تهاجم فرهنگی از دیدگاه سیاسی

نویسنده: سازمان تحقیقات خودکفایی نیروی مقاومت بسیج، ناشر: سازمان تحقیقات خودکفایی نیروی مقاومت بسیج، موسسه فرهنگی انتشاراتی آیه، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 120، قیمت: 7000 ریال.

در کتاب حاضر، مبحث تهاجم فرهنگی از منظر سیاسی بررسی و ارزیابی شده است. نگارنده در فصل نخست ذیل عنوان «فرهنگ و تحول»، ابتدا تعریفی از فرهنگ به دست می دهد، سپس استقلال و وابستگی در فرهنگ، و نقش فرهنگ در حاکمیت سیاسی تشریح می شود. در فصل دوم تاریخچه تهاجم فرهنگی غرب علیه کشورهای اسلامی و تقابل فرهنگ اسلام و فرهنگ حاکم در اروپا بررسی می گردد. در فصل سوم، چهار شیوه تهاجم فرهنگی یعنی نفوذ نظامی، نفوذ سیاسی، نفوذ اقتصادی و نفوذ فرهنگی توضیح داده می شود. در پایان نیز اشکال و پیامدهای تهاجم فرهنگی در عصر ارتباطات تبیین می گردد.

تهاجم فرهنگی: براندازی خاموش

نویسنده: طهماسبی احمد، ناشر: نشر یاقوت، قم: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 72، قیمت: 2500 ریال.

در این کتابچه پس از تعریف تهاجم فرهنگی به تفاوت های آن با تبادل فرهنگی و تهاجم نظامی اشاره می شود، سپس از زمینه ها، عوامل و راه های نفوذ فرهنگی سخن می رود. در پایان نیز رهنمودهایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی فراهم می آید.

تهاجم فرهنگی: برگرفته از سخنرانیهای استاد محمدتقی مصباح یزدی،

ناشر: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، گرداورنده: ابراهیمی عبدالجواد، قم: 1378، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 176، قیمت: 5000 ریال. این اثر به چاپ هفتم هم رسیده است.

تهاجم فرهنگی و راههای مقابله با آن

نویسنده: یوسفوند علی، ناشر: دار النشر اسلامی، قم: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 184، قیمت: 4000 ریال.

این کتاب در هشت فصل تنظیم شده و در آن به طور گذرا به شیوه های تهاجم فرهنگی و شیوه های جلوگیری از این پدیده خطرناک و اهداف دشمن اشاره گردیده است. عناوین فصل ها به این شرح است: «مفاهیم تهاجم فرهنگی»، «نگاهی گذرا به تاریخچه تهاجم فرهنگی»، «شیوه ها و ابزارهای دشمن در تهاجم فرهنگی»، «اهداف دشمن در تهاجم فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی و سیاست گالیندوپل»، «نگاهی به فرهنگ مبتذل غرب و آمریکا»، «شیوه های جلوگیری از تهاجم فرهنگی» و «عبرت اندلس».

تهاجم، یا، تفاوت فرهنگی

نویسنده: بلخاری قهی حسن، ناشر: حسن افرا، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 8000، تعداد صفحه: 178، قیمت: 4800 ریال.

مجموعه حاضر، بخش اول از سلسله مباحث تهاجم یا تفاوت فرهنگی است که از مهر ماه 1377 از سوی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه الزهرا مطرح گردید. در این مجموعه سعی شده است ضمن ارائه تصویری از تهاجم فرهنگی، مباحثی نظری همراه با مصداق های آن بررسی و تبیین شود. عمده ترین موضوعات کتاب عبارت اند از: «مبادی کلامی تهاجم و تفاوت های فرهنگی»، «تفاوت یا تهاجم»، «فرهنگ تهاجم یا تضارب»، «مصادیق»، «غرب و مهدویت(1)»، «غرب و مهدویت(2)» و «غرب و مهدویت(3)».

تهدیدات فرهنگی و راهبردهای مقابله در کلام ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

ویراستار: حامدی محمدمهدی، ناشر: نسل کوثر، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 226، قیمت: 8000 ریال.

این کتاب در اصل مجموعه سخنان و گفتارهای «حضرت آیت الله خامنه ای» است که در خصوص تهاجم و تهدیدات فرهنگی غرب ایراد شده، و نگارنده یا گردآوری، درج توضیحاتی ، مطالب آن را در قالب سه بخش تدوین کرده است. عناوین بخش ها از این قرار است: «تهدیدات فرهنگی و راهبردهای مقابله» (تهدیدات فرهنگی و استکبار جهانی، تهدیدات فرهنگی و منافقین داخلی، تهدیدات فرهنگی و نظام اداری، تهدیدات فرهنگی و عملکرد مسئولین، تهدیدات فرهنگی و دانشگاهی، تهدیدات فرهنگی و جوانان، تهدیدات فرهنگی و مردم)، «عوامل فرهنگی پیشرفت، ترقی و تعالی جامعه»، «رسالت و وظایف سازمان ها و دستگاه های فرهنگی کشور».

جامعه شناسی مسایل اجتماعی معاصر در ایران

نویسنده: معیدفر سعید، ناشر: سرزمین ما، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 298، قیمت: 18500 ریال.

در این کتاب عمده ترین مسائل اجتماعی ایران، همراه با علل و عوامل ایجاد کننده آن، برای دانشجویان رشته های جامعه شناسی تشریح شده است. نگارنده در فصل نخست عوامل موثر بر طرح مسئله اجتماعی در دنیای معاصر (به ویژه تحولات معرفتی و اجتماعی) را برشمارده، سپس نحوه تبیین مسئله اجتماعی از دیدگاه های مختلف، مانند: دیدگاه کارکردگرایی ساختی، دیدگاه مردم شناسی، دیدگاه رابرت مرتن، دیدگاه ربرت نیزبت و پارسونز را بیان کرده است. وی در فصل سوم نقش جامعه شناسی را در فرآیند بحران های اجتماعی جامعه دینی توضیح داده و در ادامه تعارض ارزش های اجتماعی و بحران هویت را بررسی کرده است. در انتهای کتاب «جامعه شناسی تقدم منافع فردی بر مصالح جمعی در ایران»، «نابسامانی اجتماعی یا سازگاری عرض»، «تهاجم فرهنگی، اخلاق کار و پیامدهای مهاجرت های روستایی در کشور ایران» بررسی و تحلیل شده است.

جامعه مدنی ایرانی: بسترهای نظری و موانع

نویسنده: محمدی مجید، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان:0، تعداد صفحه: 392، قیمت: 19500 ریال.

نویسنده ضمن شرح مبانی نظری مفهوم جامعه مدنی، عوامل مساعد و نامساعد تحقق آن را در ایران تحلیل می کند؛ همچنین چگونگی بومی شدن این مفهوم در جامعه ایران را ارزیابی می نماید. عناصر مهم این بومی سازی عبارت اند از: ساختار سیاسی، نظام حقوقی، قرائت های دینی، نیروهای اجتماعی، فرایندها و روندهای اجتماعی، نگرش های اجتماعی و روابط میان آنها. نگارنده معتقد است که: «جامعه مدنی ایران نیز همانند دموکراسی ایرانی و لیبرالیسم ایرانی و توسعه به سبک ایرانی امکان پذیر است، اگر به بسترهای نظری، موانع، و نیروهای اجتماعی دخیل در آن به خوبی توجه شود».

جامعه و فرهنگ (مجموعه مقالات)

تدوین کنندگان: فردرو محسن، حمیدی سهراب، عقوبی رضا، گرداورنده: روزبهانی روح انگیز، ناشر: آرون، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3500، تعداد صفحه: 424، قیمت: 35000 ریال.

مجموعه سه جلدی «جامعه و فرهنگ» مشتمل بر متن 49 مقاله است که در همایش علمی فرهنگی و با مشارکت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها عرضه شده است. هدف این مجموعه، طرح دیدگاه های مختلف درباره مفهوم فرهنگ عموی و مصادیق اجتماعی آن است. هر مقاله شامل عنوان، نام نگارنده، مقدمه، چکیده، متن اصلی و فهرست منابع است. عناوین پاره ای از مقاله ها از این قرار است: «ضرورت های اساسی در اصلاح فرهنگ عمومی/ نعمت الله موسی پور»؛ «توسعه و تحولات فرهنگی (مبانی و راهبردها)/ ناطق پور»؛ «بررسی ارزش های پدران و پسران و بروز شکاف نسل ها/ کاوه تیموری»؛ «نگاهی به تعریف و تحول ارزش ها/ یحیی طالبیان»؛ «تاملی بر نقش نهادهای مردمی در همبستگی اجتماعی/ عماد افروغ» و «انواع ویژگی های نهادهای مردمی/ حسین بهروان».

جامعه و فرهنگ (مجموعه مقالات)

نویسنده: افروغ عماد، نویسنده: ... [و دیگران]، گرداورنده: فردرو محسن، ناشر: آرون، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3500، تعداد صفحه: 394، قیمت: 34000 ریال.

در این شماره از مجموعه «جامعه و فرهنگ» هفده مقاله با این مختصات درج گردیده است: «هویت شناسی مذهبی و باورهای دینی ایرانیان/ عماد افروغ»؛ «ارزش ها و سنت ها/ ادوارد شیلر»؛ «تغییر نگرش ها و رادیو تلویزیون/ مسعود کوثری»؛ «تلقی از جهان و تغییرات فرهنگی ناشی از آن/ تقی آزاد ارمکی»؛ «حجاب های فرهنگی/ فرنگیس آلمال» و «بررسی جامعه شناختی تصویر زن در فرهنگ ایرانیان/ زهرا لقمانیان».

جامعه و فرهنگ (مجموعه مقالات)

نویسنده: رجب زاده احمد، نویسنده: ... [و دیگران [، گرداورنده: فردرو محسن، ناشر: آرون، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3500، تعداد صفحه: 342، قیمت: 32500 ریال.

جلد پنجم از مجموعه حاضر مشتمل بر 14 مقاله در حوزه فرهنگ و جامعه است که پیش تر در قالب پژوهش های موردی انجام شده و گزارش آن در نشریات تخصصی و فصل نامه فرهنگ عمومی به چاپ رسیده است. عناوین تعدادی از این مقالات به این قرار است: «درآمدی بر مفهوم فرهنگ عمومی/ احمد رجب زاده»؛ «پایگاه اقتصادی اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی/ محسن فردرو»؛ «قانون مندی فعالیت های فرهنگی/ ناصر بتوئی»؛ «فرهنگ و انسجام اجتماعی/ ذوقدار مقدم» و «مسابقات هنری مصرف فرهنگی جدید/ محمد دلخموش».

جریانهای فرهنگی معاصر در جهان

ناشر: زعیم، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 36، قیمت:0، قطع: پالتویی.

«جریان های فرهنگی معاصر در جهان» که به اهتمام انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم منتشر شده، شامل این مطالب است: ضرورت مطالعات فرهنگی قرن بیستم، تعریف فرهنگ، جریان فرهنگی مارکسیستی، مکتب فرانکفورت، نقد مکتب فرانکفورت در عرصه فرهنگ، آنتونیو گرامشی و نظریه هژمونی فرهنگی، نظریه فرهنگی لویی آلتوسر و مباحثی از این دست.

جوانان و تهاجم فرهنگی

نویسنده: بحرینی مرضیه السادات، ناشر: شهید فهمیده، اصفهان: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 160، قیمت: 7500 ریال.

در کتاب علاوه بر تعریفی از فرهنگ، به انواع تهاجمات، از جمله تهاجم اقتصادی و فرهنگی اشاره نموده، سپس درباره شیوه های گوناگون تهاجم فرهنگی غرب سخن گفته است.

جهان ایرانی و ایران جهانی: تحلیل رویکرد جهانگرایانه ...

نویسنده: ثلاثی محسن، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 512، قیمت: 31500 ریال.

اثر حاضر تحقیقی است برای اثبات این نکته که رویکرد جهانگرایانه ایرانیان ریشه در فرهنگ و تاریخ ایرانیان دارد. مولف کوشیده است با استناد به واقعیت های تاریخی و شواهد موجود در زبان ایرانیان، دین های اقوام ایرانی در طول تاریخ، ساختار سیاسی جوامع ایرانی، ادبیات و به ویژه شعر فارسی، هنرهای ظریف و معماری نشان دهد که در رفتار فرهنگی ایرانیان رویکردی جهانگرایانه هست که باعث شده از آمادگی پذیرش و جذب فرهنگ های دیگر و رابطه متقابل اثرگذاری و تاثیرپذیری با دیگر قومیت ها برخوردار باشد؛ همچنین اقوام و فرهنگ های دیگر را با خود بیگانه نشمارد و به جای دفع و رد آنها به سازگاری با آنان گرایش داشته باشد، به زعم نگارنده «دوری گزینی از جهان بزرگ و ستیز با آن خصلت ذاتی و اساسی و همیشگی فرهنگ ایرانی نبوده است». مباحث کتاب در ده بخش تنظیم شده که عناوین آنها عبارت اند از: 1 تحرک جغرافیایی گسترده و پویایی اقوام ایرانی، 2 ایران شاهراه جهان، 3 ایران کانون اشاعه عناصر فرهنگ جهانی، 4 نقش شعر و ادبیات عرفانی فارسی در تقویت و تشدید رویکرد جهانی، 5 فرهنگ ایرانی، فرهنگ مدارا، 6 فرهنگ ایرانی، آموزش پذیر فرهنگ های برتر و آموزش دهنده فرهنگ های پست تر، 7 زبان فارسی، گردونه و بازتابنده فرهنگ جهانگرای ایرانی، 8 حوزه فرهنگی ایران، بستر پیدایش و پرورش دین های جهان، 9 حاکمیت چند هزار ساله یک نظام سیاسی فرامرزی فراقومی در حوزه فرهنگی ایران، 10 سیر تحول نظام سیاسی و اجتماعی در فرهنگ ایرانی. کتاب با فهرست منابع و فهرست اعلام به پایان می رسد.

جهان ایرانی و ایران جهانی: تحلیل رویکرد جهانگرایانه ...

نویسنده: ثلاثی محسن، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1380، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 512، قیمت: 31500 ریال.

در کتاب کوشش شده، تحلیلی از رویکردهای جهان گرایانه در رفتار، فرهنگ و تاریخ ایرانیان، از منظر جامعه شناختی، فراهم آید. نگارنده بر این باور است که «شواهد تاریخی و مشاهده های عینی نشان می دهند که در رفتار فرهنگی ایرانیان رویکردی جهان گرایانه هست که باعث شده آمادگی پذیرش و جذب فرهنگ های دیگر و رابطه متقابل اثرگذاری و تاثیرپذیری با دیگر قومیت ها را داشته باشند، اقوام و فرهنگ های دیگر را با خود بیگانه نشمارند و به جای دفع و رد آنها و سر در لاک خود فرو بردن، به همدلی و سازگاری با آنها گرایش داشته باشند. دوری گزینی از جهان بزرگ و ستیز با آن خصلت ذاتی و اساسی و همیشگی فرهنگ ایرانی نبوده است». کتاب متشکل است از موضوعاتی همچون: «تحرک جغرافیایی گسترده و پویایی اقوام ایرانی»، «ایران، شاهراه جهان»، «ایران کانون اشاعه عناصر فرهنگی جهانی»، «نقش شعر و ادبیات عرفانی فارسی در تقویت و تشدید رویکرد جهان گرایی ایرانیان» و «فرهنگ ایرانی، آموزش پذیر فرهنگ های برتر و آموزش دهنده فرهنگ های پست تر».

جهانی شدن: تئوری های اجتماعی و فرهنگ جهانی

نویسنده: رابرتسون رونالد، مترجم: پولادی کمال، ناشر: نشر ثالث، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 404، قیمت: 28000 ریال.

«نظریه رابرتسون که اساسا به نظریه جهانی شدن مرسوم شده است گرچه در وهله اول بازتاب نارضایتی او از نظریه های مهم معاصر در زمینه علوم اجتماعی نظیر نظریه های نوسازی و نظریه تجدد است اما در بخش قابل ملاحظه ای از وجود گوناگون خود به استنتاج هایی راه می برد که می توان آن را درآمدی نظری بر مبنای گفت و گوی تمدن ها به شمار آورد... جهانی شدن در نوشته های رابرتسون، از جمله همین کتاب حاضر، عنوان یک نظریه اجتماعی در سطح کلان است که مثل بسیاری از نظریه های فراگیر اجتماعی می خواهد مسائل عمده جهانی امروز را، چه در سطوح ملی و چه در سطوح جهانی و چه در ابعاد کوچکتر یا بزرگتر تحلیل و تبیین کند. بنابراین نظریه جهانی شدن در این مفهوم را باید مثل نظریه وابستگی «گندرفرانک» یا نظریه نظام جهانی (والرستین) یا نظریه تجدد (گیدنز) در شمار یک نظریه کلان اجتماعی به شمار آورد. رابرتسون کار خود را در یک معنا به عنوان جامعه شناسی جهان توصیف می کند»...کتاب حاضر از جمله کتاب هایی است که رنالد رابرتسون در بسط و تکوین نظریه خود نوشته است. «رابرتسون در این کتاب ضمن بحث از الگو و اجزای اصلی نظریه خود بخش بزرگی از نظریه های عمده اجتماعی در سده بیستم را حول محورهای اصلی نظریه خود با فشردگی هرچه تمامتر مرور می کند و مورد نقد قرار می دهد... نظریه جهانی شدن رابرتسون یکی از تازه ترین نظریاتی است که در تحلیل مسائل کلان اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جهان در آخرین دهه های سده بیستم بر سر زبان ها افتاده است». «ترسیم وضعیت جهانی»، «نظریه نظام جهانی»، «جهانی بودگی و دین ژاپنی ها»، «تمدن و مدنیت»، «جهانی بودگی و تجدد»، «جهانی شدن و پارادایم نوستالژیک»، و «تئوری های جامعه شناختی و فرهنگ جهانی» از جمله مباحث این کتاب است.

جهانی شدن فرهنگ و سیاست (نقد و تحلیل نظری، معرفت شناختی)

نویسنده: کاظمی علی اصغر، ناشر: نشر قومس، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 328، قیمت: 15000 ریال.

«جهانی شدن فرهنگ و سیاست» کتابی است که در قالب ده فصل فراهم آمده است. نگارنده در پیش گفتار کتاب اذعان داشته: کثرت اندیشه های جدید مطرح شده در سال های پایانی قرن بیستم و آغاز هزاره سوم میلادی در غرب خبر از یک تحول بنیادی در روش و بینش و دانش های دوران تجدد و ورود به دوره موسوم به پست مدرن را می دهد. ما نیز بر آن شدیم با نقد و تحلیل نظری و معرفت شناختی از اندیشه های مطرح در دو قلمرو فرهنگ و سیاست، درون مایه ها و سرانجام فرآیند جهانی شدن را شرح دهیم. نگارنده در این کتاب تاکید خود را نه در پی پاسخگویی به مسائل جهانی شدن، بلکه به توضیح مبادی، مبانی، ماهیت، ملاک، معیار و کارکرد دانش های نظری رایج در عرصه سیاست و فرهنگ معطوف کرده است. در فصل نخست کلیات در باب جهانی شدن (جهانی اندیشیدن، تفسیر جهان، ساختار تحلیل و...) و در فصل دوم کتاب نظریه های مهم جهانی شدن نقد و ارزیابی می شود. در فصل سوم نگارنده به دنبال این پرسش است که «در فرآیند جهانی شدن، نظریه سیاسی دچار چه تحولاتی می گردد و آیا به واقع نظریه سیاسی رسالتی برای پیش بینی و سرانجام اندیشه پست مدرن چه تاثیری بر و آینده پژوهی دارد در فصل چهارم روش شناختی .»مطالعه سیاست و روابط بین الملل دارد تحلیل سیاسی فرآیند جهانی شدن نقد و بررسی شده است. نگارنده در فصل پنجم رویکرد فرهنگی به جامعه و سیاست را بیان می کند. مباحث بعدی کتاب نیز بدین قرارند: «کاربرد نظریه فرهنگی در تحلیل جهانی شدن»، «فرهنگ سیاست و جهانی شدن دموکراسی»، «نقد نظریه فرهنگی و روند جهانی شدن»، «مقابله یا مبادله با فرهنگ جهانی» و «چشم انداز قرن 21».

جهانی شدن و فرهنگ

نویسنده: تاملینسون جان، مترجم: حکیمی محسن، ناشر: مرکز بین المللی گفتگوی تمدنها،دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3100، تعداد صفحه: 312، قیمت: 29000 ریال.

«تاملینسون» در این کتاب، از یک سو به پیروی از «آنتونی گیدنز» جهانی شدن را پیامد مدرنیته می داند و معتقد است جهانی شدن در قلمرو فرهنگ به «منطقه زدایی» فرهنگ می انجامد. وی ضمن تاکید بر نقش «تجربه با واسطه» فرهنگی و کاربرد فراگیر تکنولوژی های رسانه ای و ارتباطی در پیدایش «منطقه زدایی» فرهنگی، می گوید که در جهان کنونی قطع پیوند بین تجربه فرهنگی مردم و منطقه زندگی آنها پیوندی که اغلب نگرش انسان ها را به همان منطقه زندگی آنها محدود می کند به الگویی عام تبدیل شده است. «از سوی دیگر، همین که نویسنده کتاب جهانی شدن را پیامد مدرنیته می داند بدین معنی است که از دید او، این پدیده تمام عوارض منفی مدرنیته از جمله سرشت «ناموزون» رشد و توسعه را در سطح جهان تعمیم می دهد و بدین سان، تقابل فرهنگی جهان های «اول» و «سوم» یا «مرکز پیرامون» را تشدید می کند. از همین رو، تاملینسون بر این باور است که خود جهانی شدن فرهنگ واکنش ها و ساز و کارهایی را ایجاد می کند که نتیجه آنها «باز منطقه ای شدن» فرهنگ است». کتاب حاضر این عناوین را شامل می شود: «جهانی شدن و فرهنگ»، «مدرنیته جهانی»، «فرهنگ جهانی: رویاها، کابوس ها و تردیدها»، «منطقه زدایی: شرط فرهنگ جهانی شدن»، «پیام رسانی و تجربه فرهنگی» و «امکان جهان وطنی».

حلزونهای خانه به دوش

نویسنده: آوینی مرتضی، ویراستار: علیانی کورش، ویراستار: ناصحی مهدی، ناشر: نشر ساقی، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 168، قیمت: 6000 ریال، جلد: مقوایی.

کتاب «حلزون های خانه به دوش» دومین اثر از مجموعه آثار شهید آوینی است که طی سال های 69 1368 در ماهنامه «سوره» منتشر شده است. مضامین مشترک این مقالات عبارت است از: معارضه جریان روشنفکری و به اصطلاح «دگراندیش» با انقلاب اسلامی، درحوزه فرهنگ، هنر و مطبوعات. مجموعه یاد شده قرار بود با عنوان «انقلاب اسلامی و اتوپیای غرب زدگان» انتشار یابد.

خاتمی از چه می گوید

نویسنده: لعلی مسعود، به اهتمام: ظریفی نیا حمیدرضا، مقدمه: زیباکلام صادق، ویراستار: خزاعی آناهیتا، ناشر: اخلاص، آزادی اندیشه، تهران: 1378، قیمت: 22000 ریال.

در مجموعه حاضر طی شش مبحث: «انسان جامعه»، «ایران غرب انقلاب اسلامی»، «سیاست خارجی»، «جوانان»، «زنان» و «جامعه مدنی و اندیشه های سیاسی». دیدگاه های صاحب نظران درباره خاتمی و برنامه هایش، به صورت گفت و شنود به چاپ رسیده است. «محسن کدیور»، «محمود سریع القلم»، «مصطفی تاج زاده»، «حسین بشیریه» و «فائزه هاشمی» از جمله کسانی هستند که با آنان گفت و گو شده است. در پایان هر فصل دیدگاه های آقای خاتمی به صورت سخنرانی، مصاحبه و مقالات درج گردیده است.

خدایان و آدمیان: نقد مبانی فرهنگ و تمدن غرب

نویسنده: پارکز هنری بمفورد، مترجم: بقائی محمد، ناشر: قصیده، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 624، قیمت: 38000 ریال.

کتاب «خدایان و آدمیان» کوششی است برای ارزیابی مجدد مبادی و مقدمات میراث فرهنگی غرب که ریشه در فرهنگ یهودی یونانی دارد. نویسنده در تحقیق خود، سیر تکاملی فرهنگ غرب در ارتباط با مفهوم «خدا» را از دوره انسان های غارنشین آغاز تا گسترش کامل مسیحیت دنبال می کند. در این تحقیق، تمدن غرب به صورت یک واحد بحث و بررسی می شود. «هدف اصلی نویسنده تجزیه و تحلیل علل توسعه عقاید و اندیشه های برتری است که به دنیای غرب خلاقیت و هدف مشترک بخشیده اند». در کتاب به مبادی میراث فرهنگی غرب از آغاز شکل گیری تمدن در مناطق شرقی مدیترانه، به خصوص به آیین یهود و فرهنگ مربوط به تعالیم این مذهب با اعتقاد به خدایی عادل و قهار، اشاره شده، همچنین نگرش فرهنگ یونانی از نظام طبیعت، بررسی و ارزیابی می شود. آن گاه در خصوص توسعه مذهب جدید، یعنی مسیحیت سخن به میان می آید. کتاب شامل یک بحث مقدماتی با عنوان «تمهید» و چهار بخش اصلی است. در «تمهید»، نویسنده از عناصر و اجزای تشکیل دهنده «اساطیر تمدن غرب» و سیر شکل گیری آنها سخن می گوید و نظریه تاریخ «توین بی» را نقد و ارزیابی می کند. در بخش اول با عنوان «نخستین پیشینه های خاورنزدیک»، ویژگی ها و ساختار فرهنگ های ابتدایی در مراحل آغازین و نخستین تمدن های خاور نزدیک، تشریح و توصیف شده که عبارت اند از: «فرهنگ شکارچیان»، «فرهنگ کشاورزان»، «تمدن های خداسالاری»، «جهان خواری های خاور نزدیک» و «دوره محوری». بخش دوم به معرفی و شناخت میراث «یهودیت» فرهنگ و تمدن غرب اختصاص دارد. این بخش، شامل این مباحث است: «سنت موسوی»، «نهضت نبوی» و «یهودیت در دوره بعد از تبعید». در بخش سوم تصویری از «گسترش فرهنگ و تمدن یونان» به دست داده می شود. مباحث این بخش بدین قرار است: «شالوده تمدن یونان»، «پیدایش دولت شهر»، «عصر زرین آتن»، «سقوط تمدن یونان»، «بازتاب اندیشه افلاطون»، «ارسطو و اسکندر»، «عصر یونانی مأبی»، «ظهور امپراتوری روم»، «عصر امپراتوری»، «پایان یونانی مأبی». آخرین بخش کتاب درباره عناصری است که فرهنگ غرب از مسیحیت اخذ نموده است. صفحات پایانی به کتاب نامه مترجم و مولف و فهرست نام ها و موضوعات اختصاص دارد.

خودباوری فرهنگی: برترین پایگاه مقابله با تهاجم فرهنگی

نویسنده: شفیعی مطهر علیرضا، ناشر: امام عصر(عج)، قم: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 124، قیمت: 4500 ریال.

دایره چهارگوش

نویسنده: رحمانی شمس الدین، ناشر: موسسه فرهنگی منادی تربیت، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 160، قیمت: 8200 ریال.

«دایره چهارگوش» دومین کتاب از مجموعه «دریچه ای نوگشوده» است، که مباحث آن به جنبه های اجتماعی تبلیغ و روش های فرهنگ زدایی در جوامع اختصاص دارد. نگارنده در این کتاب سعی دارد ضمن بیان جنبه های فریبنده فرهنگ غرب و پیامدهای منحط آن؛ خوانندگان را به شناخت فرهنگ غرب و بازنگری در آن رهنمون سازد. «تکرار و تکرار»، «زرق و برق و تجمل»، «لذت، شادی و راحتی»، «رفاه»، «خنده و خنده»، «بزرگ نمایی»، «شهرت و شخصیت» و «تحقیر و تلقین» از جمله مباحث کتاب است. کتاب با تصاویری رنگی از برخی پوسترهای تبلیغاتی به پایان می رسد.

درآمدی بر جامعه شناسی و اقتصاد فرهنگ در ایران امروز

نویسنده: محمدی مجید، ناشر: نشر قطره، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 4000، تعداد صفحه: 506، قیمت: 20000 ریال.

مباحث کتاب حاضر بدین قرار است: «وضعیت کنونی تفکر در ایران»، «راهبردها و سیاست های فرهنگی ناشی از دیدگاه های موجود»، «ویژگی ها و چالش های تولید فرهنگ»، «موانع تولید فرهنگ»، «توسعه فرهنگی و سیاست گذاری های فرهنگی»، «صادرات و واردات کالاهای فرهنگی»، «فرهنگ جهانی و فرهنگ»، «فرهنگ سیاسی» و «محلی گرایی فرهنگی». مولف کوشیده مباحث یادشده را خارج از چارچوب عمومی مبانی جامعه شناسی تحلیل و ارزیابی نماید. در بخش پایانی کتاب، چند ضمیمه درباره برنامه سازی رادیو و تلویزیون، تحقیقات دانشگاهی، نظارت یا ممیزی و غیره آمده است.

درآمدی بر خطوط قرمز در رقابت های سیاسی

نویسنده: افتخاری اصغر، مقدمه: تاجیک محمدرضا، ناشر: فرهنگ گفتمان،ریاست جمهوری، مرکز بررسی های استراتژیک، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 392، قیمت: 23500 ریال.

نگارنده با تشریح و تحلیل مرزها یا خطوط قرمز در نظام جمهوری اسلامی ایران به تحلیل تاریخی این نظام روی می آورد. در فصل دوم چیستی و ماهیت خط قرمز بیان شده، همچنین منبع و کانون تعیین خطوط قرمز معرفی می شود. در فصل سوم دیدگاه ها و نظریات اندیشمندان سیاسی و اجتماعی در باب آسیب های اجتماعی و سیاسی و راهکارهای مربوط به آن فراهم آمده است. در فصل پایانی نویسنده طی موضوعاتی چون «ساز و کار گفتمانی»، «ساز و کار ساختاری» و «ساز و کار رفتاری» رهنمودهایی برای ایمن سازی رقابت های سیاسی به دست می دهد.

درباره ی فرهنگ

نویسنده: الیوت تامس استرنر، مترجم: شاهرخ حمید، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1381، نوبت چاپ: 3، شمارگان: 1200، تعداد صفحه: 156، قیمت: 11500 ریال.

در بی دولتی فرهنگ: نگاهی به برخی فعالیتهای فرهنگی وهنری در بازپسین سالهای نظام پیشین

نویسنده: ستاری جلال، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1500، تعداد صفحه: 320، قیمت: 18500 ریال.

مولف در این کتاب نظریات انتقادی خود را درباره فعالیت برخی از سازمان های فرهنگی در دو دهه پیش از انقلاب بیان داشته به زعم خود کوشیده است وقایع را بدون هیچ گونه پیشداوری در ظرف زمان و مکان بسنجد. وی ضمن این مباحث خاطر نشان می کند که گاهی قدرت ها به قصد تقویت و پیشبرد فرهنگ به دخالت در فعالیت های فرهنگی و حمایت از آن ها اقدام کرده و گاهی از فرهنگ به قصد جهت دادن و تحمیل خواسته ها و اغراض سیاسی و اجتماعی خود استفاده کرده اند. «بودجه فرهنگی دولت و نظری اجمالی به عملکرد وزارت»، «نظری و گذری به اداره برنامه های تئاتر»، «نگاهی به نگارش»، «نگاهی به سینما» و «نگاهی به جشن فرهنگ و و هنر دیگر جشنواره ها» از جمله مباحث کتاب به شمار می روند.

دنیای اسلام و تهاجم فرهنگی غرب

نویسنده: آصفی محمدمهدی، مترجم: متقی تقی، ناشر: بوستان کتاب قم، قم: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 80، قیمت: 3800 ریال.

نگارنده در این نوشتار بر آن است نشان دهد که چگونه استعمار فرهنگی می کوشد پل های ارتباطی بین حال و گذشته امت اسلامی را قطع کند. به زعم نویسنده حرکت قطع از فرهنگ، نشانه ها و نمودها و داعیه دارانی دارد که در مرحله اول براساس جدا کردن امت از پیشینه و میراث ها و در مرحله دوم براساس مسخ فرهنگی این نسل به اجرا درآمده است.

راهبردهای عملی توسعه فرهنگی

نویسنده: سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)، مترجم: فاضلی محمد، ویراستار: حلاجی اکرم، ناشر: موسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 422، قیمت: 20000 ریال.

کتاب حاضر، پنجمین شماره از مجموعه «علوم اجتماعی» است که با عنوان «راهبردهای عملی توسعه فرهنگی» از سوی سازمان «یونسکو» به چاپ رسیده است. مباحث کتاب در پنج بخش به منظور تبیین اهداف «دهه جهانی توسعه فرهنگی» سامان یافته است. نگارنده بر این باور هستند که توسعه واقعیتی است چند بعدی و بی گمان محصور در دایره ارزش ها. عاملان اصلی توسعه، نیازهای واقعی مردم و غایت آن شادی است. در بخشی از کتاب آمده است: «توسعه، ریشه در سنت دارد، آن هم سنت به معنای شناختی آگاهانه از عناصر اصیل تاریخ، فرهنگ، محیط زیست، دانش و احساس یک ملت». کتاب با این مولفه ها تدوین شده است: «فرهنگ و تکنولوژی»، «توسعه صنایع فرهنگی در آسیا»، «فرهنگ، جهان گردی و توسعه»، «افق فرهنگی طرح های توسعه» و «عوامل اجتماعی فرهنگی در کمک رسانی توسعه».

راههای تهاجم فرهنگی و مبارزه با آن

نویسنده: حسینی اصفهانی مرتضی، ناشر: فرهنگ قرآن، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 280، قیمت: 9500 ریال.

رسانه ها و فرهنگ

ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش). تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 276، قیمت: 8500 ریال.

این مجموعه آمیزه ای از گفت وگو، تالیف، ترجمه، گزارش و کتاب شناسی و رسانه و فرهنگ است.

رویکرد دینی در تهاجم فرهنگی

نویسنده: افتخاری اصغر، نویسنده: کمالی علی اکبر، زیر نظر: یوسف ثانی محمود، ناشر: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1000، تعداد صفحه: 240، قیمت: 7000 ریال.

زمینه فرهنگ شناسی: تالیفی در انسان شناسی فرهنگی و مردم شناسی

نویسنده: روح الامینی محمود، ناشر: عطار، تهران: 1377، نوبت چاپ: 4، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 200، قیمت: 5000 ریال.

این کتاب در 5 بخش تدوین شده که بخش نخست آن مربوط به تعاریف، عناصر و حوزه های فرهنگی است. در بخش دوم مباحثی چون «تمدن»، «جامعه»، «نژاد»، «شخصیت» و «هنر» مطرح می گردد. بخش سوم به تعریف و تشریح مکاتب انسان شناسی مثل دبستان ساختار، تکامل، اشاعه و ... پرداخته است. موضوع بخش چهارم فرهنگ پذیری و اشاعه فرهنگ ها است. و بالاخره مقالاتی از صاحب نظران دبستان های فرهنگی و نیز فهرستی از کتب و مقوله هایی که در زبان فارسی درباره فرهنگ نوشته شده بخش پایانی کتاب است.

سنت و فرهنگ (مجموعه مقالات)، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات

نویسنده: صفا ذبیح الله، نویسنده: ... [و دیگران]، مترجم: بدره ای فریدون، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 188، قیمت: 10000 ریال.

سیر تاریخ، فرهنگ و تمدن اسلامی

نویسنده: خسروی محمدرضا، ویراستار: بهنیا محمدکاظم، ویراستار: رجب زاده شهرام، ناشر: نشر آن، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 214، قیمت: 16000 ریال.

نگارنده در کتاب حاضر در پی نشان دادن گوشه ای از سیر تاریخ سیاسی و اجتماعی و گوشه هایی از نقش و جایگاه فرهنگ و تمدن اسلامی در فرهنگ و تمدن جهانی است. در فصل اول این نوشتار اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورهای بزرگ در عصر بعثت تبیین شده است که عبارت اند از: ایران، امپراتوری روم شرقی (بیزانس)، فرانسه، اسپانیا، مصر، قوم یهود، هندوستان، چین، ژاپن و عربستان. فصل دوم درباره اوضاع اجتماعی و سیاسی عصر حکومت امویان است. مطالب فصل سوم به دوران حکومت عباسیان و اوضاع سیاسی اجتماعی آن عصر مربوط می شود. موضوع فصل چهارم اوضاع اجتماعی و سیاسی و فرهنگی ایران و سرزمین های شرقی پس از انقراض خلافت عباسی است که در آن چگونگی تشکیل دولت مغول، افشاریه و زندیه بازگو شده است. در فصل پنجم اوضاع سیاسی اجتماعی آناتولی پس از انقراض خلافت عباسی و ظهور امپراتوری عثمانی و اوضاع اجتماعی سیاسی آن بررسی شده است. فصل ششم نگاهی است به جوامع اسلامی در عصر حاضر (شامل کشورهای ایران، ترکیه، مصر، خاورمیانه عربی، سوریه، عراق، لبنان، عربستان، آفریقای شمالی، الجزایر، تونس، لیبی، شبه قاره هند، پاکستان، بنگلادش، اندونزی و مالزی، آسیای میانه، چین، آفریقای غربی و شرقی، سومالی، اتیوپی). در این کشورها موقعیت اسلام و مسلمانان بررسی شده است. آخرین فصل کتاب مروری است بر سیر فرهنگ و تمدن اسلامی که این موضوعات را شامل می شود: علوم اعراب پیش از اسلام (ستاره شناسی، هوا شناسی، کهانه و عرافه، پزشکی، شعر، تاریخ)؛ آموزش اسلامی و نهادهای آن (مسجدها، آکادمی ها، مدرسه ها، دانشکده های پزشکی)؛ مواد درسی دانشگاه های اسلامی؛ موزه های علوم عقلی، مراکز علمی سریانی، اسکندریه، ایران، هندوستان؛ پیشرفت مسلمانان در علوم عقلی، علوم طبیعی، کیمیا، ریاضیات، نجوم، جغرافیا، فلسفه، ابونصر فارابی؛ ابن مسکویه رازی؛ ابن هیثم؛ ابن سینا؛ ابن باجه؛ ابن طفیل؛ ابن رشد؛ هنر اسلامی؛ انحطاط علم و تمدن در اسلام و علل آن. گفتنی است در پایان هر فصل منابع برای مطالعه بیشتر معرفی شده و صفحات پایانی به فهرست منابع فارسی، عربی و انگلیسی اختصاص یافته است.

سیر فرهنگ و ادب در ادوار تاریخی

نویسنده: مددپور محمد، ناشر: سوره مهر، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 164، قیمت: 5500 ریال.

نوشتار حاضر با مباحثی در باب اسم شناسی تاریخی آغاز شده و به دنبال آن با استناد به آثار دینی، اساطیری و فلسفی از دوره های مختلف تاریخی سخن به میان آمده است. در بخش دوم نیز درباره تجلی فرهنگ در دوره های اساطیری ماقبل یونان، دوره یونانی، قرون وسطی، دوره اسلامی و دوره جدید توضیح داده شده است.

شبیخون فرهنگی

به اهتمام: طهماسبی احمد، ناشر: نشر یاقوت، قم: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 136، قیمت: 4500 ریال.

شبیخون فرهنگی «تعاریف، مظاهر، شیوه ها، نمودها، ضرورت و راههای مقابله با آن»

نویسنده: قمی منصور، ناشر: احرار، تبریز: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 272، قیمت: 7000 ریال.

تعاریف، مظاهر، شیوه ها، نمودها و راه های مقابله با تهاجم فرهنگی غرب مباحثی است که در این کتاب ذیل شش فصل بررسی شده است: «سابقه تاریخی تهاجم فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی یا شبیخون فرهنگی»، «تهاجم فرهنگی، مظاهر و شیوه های آن»، «نوارهای ویدیو زمینه ساز یک انفجار اخلاقی در میان خانواده ها»، «مفاسد اخلاقی» و «ضرورت جدیت در مبارزه با تهاجم فرهنگی».

شرق شناسی، پست مدرنیسم و جهانی شدن

نویسنده: ترنر برایان، مترجم: کیانی غلامرضا، مقدمه: تاجیک محمدرضا، ناشر: ریاست جمهوری، مرکز بررسی های استراتژیک،فرهنگ گفتمان، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 344، قیمت: 24000 ریال.

تلاش نویسنده در این کتاب معطوف به این امر است تا با نگاهی نقادانه به پدیده های شرق شناسی و غرب شناسی افراطی، به تبیین نقش فرهنگ، دین و تمدن شرق در بستر جهانی شدن برآید. مقدمه کتاب به قلم دکتر «محمدرضا تاجیک» مروری است بر مباحث متن که طی آن خاطر نشان می شود: «خرده گفتمان های پسامدرنیسم، اساسا با مقوله ای به نام «گسست رادیکال» به دیده تردید نگریسته اند... خرده گفتمان های پسامدرنیستی نتیجه معرفت شناختی مرحله ای دیگر از حیات تحول اندیشه در سرزمین غرب هستند... به تعبیر فوکو نمی توان رابطه هیچ دو گفتمانی را خارج از روابط قدرت تعریف کرد. قدرت نیز خنثی و اخلاقی عمل نمی کنند. از این رو، ترسیم یک «جغرافیای انسانی» مشترک میان گفتمان ها و تولد پدیده «جهانی شدن» در بستر این جغرافیای مشترک، وهمی بیش نیست... کتاب «ترنر» تلاش دارد که از رهگذر ارائه روایتی نقادانه از گفتمان های «شرق شناسی»، «پسامدرنیسم»، «جهانی شدن»، صور روابط ممکن این سه مکتب را به تصویر بکشد». کتاب حاضر در چهارده فصل این موضوعات را شامل می شود: «مشرق شناسی، پست مدرنیسم و دین»، «شرق شناسی و مسئله جامعه مدنی در اسلام»، «تبیین شرق»، «شرق شناسان»، «وجدان در ساختار دین»، «گوستاو فون گرون باوم و وانمودهای اسلام»، «سیاست فرهنگ در جهانی شدن اسلام»، «از شرق شناسی تا جامعه شناسی جهانی»، «مفهوم جهان در علم جامعه شناسی»، «گذشته گرایی، پست مدرنیسم و بحث فرهنگ عامه»، «دو سیمای جامعه شناسی: جهانی یا ملی»، «ایدئولوژی و آرمان شهر در تشکیل طبقه روشنفکر»،«از نظم تا ریسک» و «خویشتن و مدرنیته باز اندیشانه». فصل پایانی کتاب به نتیجه گیری مباحث اختصاص دارد. نویسنده در بخشی از کتاب یادآور می شود: «آنچه در این مجلد بحث کرده ام این است که تنوع چند فرهنگی باید از دیدگاه جامعه شناسانه به مثابه بخشی از پیشرفت دسیسه آمیزتر پست مدرنیسم در فرهنگ معاصر، در نظر گرفته شود... با وجود این، تنوع فرهنگی، اسلامی کردن و سیاست های چند فرهنگی هم می توانند به عنوان بخشی از پست مدرنیزه شدن سیاست در نظر گرفته شود، این ها تا حدودی عقیده مکاتب بزرگ یک هویت یکدست ملی را به چالش وا می دارد...».

شیوه های تهاجم فرهنگی

نویسنده: علی مراد محمود، مترجم: سدیان فرامرز، ویراستار: فاتحی مریم، ناشر، آصف، شهرکرد: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 20000، تعداد صفحه: 48، قیمت: 3000 ریال، جلد: گلاسه.

در این کتاب برخی روش ها و شیوه های تهاجم فرهنگی به اختصار بیان شده است. مولف ابتدا با مروری بر تعاریف و انواع تهاجم، زمینه ها و بسترهای تهاجم فرهنگی را در کشور مصر بررسی می نماید. وی در این زمینه به ارتباط دانشگاه با مقوله تهاجم فرهنگی اشاره کرده طی آن علل عقب ماندگی کشورهای اسلامی و تاثیر سوی استعمار را بازگو می کند. نقش سید جمال الدین و جنبش های قومی، تهاجم فرهنگی از راه مطالعه ترجمه کتاب های غیر درسی، علل گسترش ترجمه و موقعیت مصر در دوران خدیو اسماعیل، دیگر عناوین کتاب را تشکیل می دهد.

صنایع فرهنگی: مانعی بر سر راه آینده فرهنگ

نویسنده: یونسکو مترجم: وحدتی مهرداد، ناشر: نگاه معاصر، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 432، قیمت: 29500 ریال.

نگارنده در این کتاب بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که «آیا صنایع فرهنگی مانعی بر سر راه آینده فرهنگ محسوب می شود یا خیر وی برای پاسخ گویی به این پرسش، با استناد به بخشی از کتاب «دیالکتیک روشنگری تالیف آدورنو و هورکهایمر» اذعان می دارد: «هنوز تعریف و مصداق های روشنی برای صنعت فرهنگی وجود ندارد، هر چند می توان به مواردی چون عکاسی، رادیو، تلویزیون، گرامافون، ویدئو و نسخه های چاپ هنری اشاره کرد، ولی صنعت فرهنگی بسیار متنوع و حتی روابط میان صنایع نیز به روشنی مشخص نیست». وی ادامه می دهد: «این محصولات به کل محیط فرهنگی بشر و تمام فعالیت های بشر در اوقات فراغت حمله ور شده و تمایل به سوی همسانی و فرهنگ توده ای را تضعیف کرده است. این صنایع حتی یکی از مبانی میراث فرهنگی بشر یعنی نفس تنوع ادراکات را تحت تاثیر قرار داده است. به همین جهات باید تاثیر صنایع فرهنگی بر روی عملکردهای اجتماعی بیشتر مورد توجه و مطالعه قرار گیرد». مخاطبان کتاب را با مباحثی از این قبیل مطالعه می کنند «صنایع فرهنگی مانعی یا فرصتی نو برای توسعه فرهنگی»، «خاستگاه صنایع فرهنگی، تاثیرات صنایع فرهنگی»، «زن و صنایع فرهنگی»، «بین المللی شدن تلویزیون»، «صنعت کتاب در تانزانیا، اسراییل و کبک» و «سیاست فرهنگی و رسانه ای دید و شنودی در کوبا».

طلوع ماهواره و افول فرهنگ (چه باید کرد)

نویسنده: طباطبایی صادق، ناشر: اطلاعات، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2100، تعداد صفحه: 296، قیمت: 6500 ریال.

در این کتاب، نویسنده ذیل هفت بخش جنبه های مختلف پدیده ماهواره را با این عناوین ارزیابی کرده است: «تغییر و دگرگونی در ادراکات و دریافت های انسانی در بهره گیری پیوسته از تلویزیون»، «کنش ها و واکنش های ذهنی به هنگام دیدن، شنیدن و خواندن»، «قدرت تخیل و مکانیسم (ساز و کار) خلاقیت های ذهنی»، «رسانه ها و طبقه جدید»، «جایگاه زیست محیطی رسانه های ارتباط جمعی»، «روش های پژوهش پیام در تلویزیون» و «وظیفه افراد و ارگانها در برابر ماهواره».

طلوع ماهواره و افول فرهنگ (چه باید کرد)

نویسنده: طباطبایی صادق، ناشر: اطلاعات، تهران: 1379، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 2100، تعداد صفحه: 296، قیمت: 8500 ریال.

فرهنگ اسلام در اروپا «خورشید الله بر فراز مغرب زمین»

نویسنده: هونکه زیگرید، مترجم: رهبانی مرتضی، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران: 1376، نوبت چاپ: 5، شمارگان: 1500، تعداد صفحه: 740، قیمت: 15000 ریال، جلد: سولفون.

فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان

نویسنده: مشیری مهشید، ناشر: آگاهان ایده، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 128، قیمت: 12500 ریال.

در «فرهنگ اصطلاحات عامیانه جوانان» علاوه بر معنای هر واژه یا اصطلاح، در صورت لزوم، به مقوله دستوری، زبان منبع، مترادف ها و متضادها اشاره شده است. این فرهنگ با مثال ها و توضیحاتی نیز همراه است.

فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی

نویسنده: حدادعادل غلامعلی، ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)، تهران: 1376، نوبت چاپ: 7، شمارگان: 30000، تعداد صفحه: 80، قیمت: 1550 ریال.

فرهنگ پیرو، فرهنگ پیشرو

نویسنده: جعفری تبریزی محمدتقی، ناشر: موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 240، قیمت: 6500 ریال.

در این مجموعه، مباحثی در باب «فرهنگ» از «محمد تقی جعفری» گردآمده است. وی در فصل نخست با مروری بر تعاریف فرهنگ، عناصر و شیوه های فرهنگی را بررسی و تشریح می کند. سپس در فصل دوم با مباحثی از این دست کتاب را پی می گیرد: ماهیت فرهنگ، اصول چهارگانه فرهنگ، ناهماهنگی فرهنگی، فرهنگ هدف دار و پیش رو، فرهنگ اسلامی، تنوع فرهنگی، سازگاری یا عدم سازگاری فرهنگ اسلام با فرهنگ غرب، علل انحطاط و پیشرفت فرهنگی، و فرهنگ جهانی.

فرهنگ، تجارت و جهانی شدن

نویسنده: یونسکو مترجم: فراهانی فاطمه، مترجم: عباسی صادق، مصحح: حسینیان مینو،، ناشر: کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مرکز انتشارات، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 64، قیمت: 8500 ریال.

در این کتاب که به کوشش «کمیسیون ملی یونسکو» تدوین شده، مجموعه ای از مفاهیم و نظریه های کلیدی مربوط به تجارت و فرهنگ در عصر جهانی شدن فراهم آمده است. مباحث عمده کتاب بدین قرار است: تعریف صنایع فرهنگی و کالا و خدمات فرهنگی و تجارت آزاد. موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت، تنوع فرهنگی، و توسعه عادلانه ی تجارت بین المللی کالا و خدمات فرهنگی. کتاب با اشاره به راهبردهای همکاری بین المللی به پایان می رسد. یکی از این راهبردها، پشتیبانی موثر از ابتکار عمل های بین المللی برای حمایت از حقوق مولف و مبارزه با سرقت آثار و آموزش نیروهاست.

فرهنگ، خرد و آزادی

نویسنده: داوری رضا، ناشر: نشر ساقی، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3300، تعداد صفحه: 440، قیمت: 17000 ریال.

«فرهنگ خرد و آزادی» مباحثی است در وجوه افتراق آزادی انتزاعی و آزادی حقیقی که طی آن مولف نشان می دهد چه کسانی در چه شرایطی آزادند و در جایی که آزادی وجود ندارد چه عواملی مانع بروز و ظهور آزادی است. در بخشی از کتاب نیز، عوامل موثر در نظم سازمانی، آزادی سیاسی و توسعه اجتماعی و اقتصادی بررسی و تبیین می شود.

مباحث کتاب عبارت اند از: «فرهنگ و فلسفه»، «دین و فرهنگ»، «سیاست و فرهنگ»، «فرهنگ و سازمان» و «علم و فرهنگ».

فرهنگ دفاع و دفاع فرهنگی

نویسنده: مطهرنیا مهدی، ناشر: دفاع، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 142، قیمت: 7500 ریال.

نگارنده در نوشتار حاضر بر آن است فرهنگ و مسائل فرهنگی را از دیدگاه حضرت امام خمینی(قدس سره) بررسی و ارزیابی کرده تعاریفی از این مقولات به دست دهد: «مبانی دفاع فرهنگی»، «جلوه های مختلف تهاجم فرهنگی»، «ابعاد مختلف تهاجم فرهنگی» و «فرهنگ دفاع و دفاع فرهنگی».

فرهنگ سیاسی و توسعه سیاسی: مطالعه تطبیقی کره و ایران

نویسنده: یو دال سیونگ، ناشر: خانه سبز، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1000، تعداد صفحه: 248، قیمت: 20000 ریال.

فرهنگ شناسی: گفتارهایی در زمینه ی فرهنگ و تمدن

نویسنده: پهلوان چنگیز، ناشر: نشر پیام امروز، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 566، قیمت: 23000 ریال، جلد: گالینگر

نگارنده در مجموعه حاضر مباحث بنیادی و مباحث جدید فرهنگ شناسی را در کنار هم قرار داده، عقاید و باورهای شماری از فرهنگ شناسان و فرهنگ پژوهان را گرد آورده و گاه نظریات مستقلی نیز همراه با آن مطرح کرده است. سرفصل های کتاب عبارت اند از: «مفاهیم و پیشه ها»، «مفهوم فرهنگ در مکاتب مختلف»، «فرهنگ پذیری»، «توسعه فرهنگی»، «توسعه فرهنگی: دو مطالعه موردی»، «توسعه فرهنگی در آسیا»، «صنعت فرهنگ»، «جهانی شدن» و «زمینه های فرهنگ شناسی».

فرهنگ شناسی: گفتارهایی در زمینه ی فرهنگ و تمدن

نویسنده: پهلوان چنگیز، ناشر: نشر قطره، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 110، تعداد صفحه: 570، قیمت: 23000 ریال، جلد: گالینگر

این کتاب شامل سلسله مباحثی درباره فرهنگ است که طی نه فصل سامان یافته است. مولف در فصل نخست کتاب(مفاهیم و پیشینه ها) جایگاه فرهنگ و مناسبات بین فرهنگ و تمدن را بررسی کرده است. وی در فصل دوم مفهوم فرهنگ را در مکاتب و نظریات مختلف از جمله: انسان شناسان، قوم شناسی فرانسوی، امیل دورکیم و فرهنگ، لوی برول، فرهنگ در آثار اندیشمندان آمریکایی، مالینوفسکی و کارکردگرایان، ارزیابی نموده است. فصل سوم به مطالبی در زمینه فرهنگ پذیری و فصل چهارم به مباحثی درباره توسعه فرهنگی اختصاص یافته است. فصل پنجم حاوی دو مقوله در زمینه توسعه ی فرهنگی در قاره اروپا و آفریقا است. چهار فصل بعدی به این موضوعات مربوط می شود: «توسعه ی فرهنگی در آسیا»، «صنعت فرهنگ»، «جهانی شدن» و «زمینه های فرهنگ شناسی».

فرهنگ شناسی و حقوق فرهنگی

نویسنده: افروغ عماد، ناشر: فرهنگ و دانش، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 96، قیمت: 6000 ریال.

کتاب متشکل از چهار فصل است. نگارنده در فصل نخست چگونگی مطالعه وضع فرهنگ عمومی را با استناد به سه پارادایم (پوزیتیویست، تفسیری، انتقادی) بررسی می کند. در فصل دوم که «تاملی بر نقش نهادهای مردمی در همبستگی اجتماعی» عنوان گرفته است مولف ضمن ریشه یابی یکی از مولفه های فرهنگی یعنی هنجارها و نهادهای اجتماعی و مرور بر کارکردها و تنوع آن، نقش تعیین کننده این مقولات را در ایجاد همبستگی اجتماعی و تحکیم هویت اجتماعی نشان می دهد. «خرده فرهنگ ها، مشارکت و وفاق اجتماعی» عنوان سومین فصل کتاب است. در این فصل، مولف نخست تعریفی از خرده فرهنگ و عوامل پیدایی و تنوع آن به دست می دهد، سپس طی مباحثی مهم ترین عامل دستیابی به وفاق اجتماعی و پایدار را با توجه سیاستگذاران و دولتمردان ذکر می کند. وی در این فصل، با توجه به فرایند تمایز یافتگی در جامعه، شکل گیری خرده فرهنگ ها را امری اجتناب ناپذیر می داند. آخرین فصل کتاب با مباحثی درباب «حقوق فرهنگی و نقش دولت» به چاپ رسیده است.

فرهنگ شناسی و حقوق فرهنگی

نویسنده: افروغ عماد، ناشر: فرهنگ و دانش، تهران: 1380، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 94، قیمت: 6000 ریال.

فرهنگ مسخ شده

نویسنده: نیکروش نصرت الله، ناشر: تندیس، تهران: 1379، نوبت چاپ: 2، شمارگان: 1100، تعداد صفحه: 216، قیمت: 7500 ریال، قطع: پالتویی

فرهنگ و آزادی

نویسنده: پیره بابی آر.، ناشر: گفتمان. تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 78، قیمت: 6000 ریال.

آنچه در این نوشتار به طبع رسیده مطالب پراکنده ای در باب فرهنگ و آزادی است. این مطالب در دو بخش سامان یافته است. بخش نخست شامل این مباحث است: «فرهنگ و تهاجم فرهنگی»، «عوامل اساسی بوجود آورنده تهاجم فرهنگی»، «علل و عوامل اساسی در تقویت یا تضعیف تهاجم فرهنگی»، و «مقابله با تهاجم فرهنگی». در بخش دوم نیز این موضوعات به چشم می خورد: «فرهنگ و دانشجو»، «تکنولوژی جدید ارتباطات و تهاجم فرهنگی (اینترنت و ماهواره)»، «نگرش روشنفکری نسبت به مسئله آزادی»، «ایمان و آزادی» و «حجاب و آزادی».

فرهنگ و توسعه رهیافت مردم شناختی توسعه

نویسنده: یونسکو مترجم: فاضلی نعمت الله، مترجم: فاضلی محمد، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات. تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 344، قیمت: 7000

در این کتاب تلاش شده یکی از ابعاد فرهنگ گرایی توسعه تبیین شود، همچنین نگارنده نشان می دهد که هرگاه اجرای برنامه های توسعه با شناخت فرهنگ منطقه ای همرا نباشد به شکست می انجامد. به زعم وی اگر در صدد ایجاد تغییر در روش های فکر و زندگی مردم باشیم ناگزیر باید عوامل فرهنگی را نیز در نظر بگیریم.

فرهنگ و جامعه: بررسی های موردی در زمینه فرهنگ عمومی

تدوین: گرانپایه بهروز، ناشر: نشر شریف، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 164، قیمت: 7500 ریال.

فرهنگ و جامعه: جامعه شناسی فرهنگ

نویسنده: بیلینگتون روزاموند، نویسنده: ... [و دیگران]، مترجم: عزبدفتری فریبا، مقدمه: حریری اکبری محمد، ناشر: نشر قطره، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 328، قیمت: 18000 ریال.

در این کتاب، برخی مباحث و نظریه های مردم شناسی، جامعه شناسی، زیباشناسی و رسانه های جمعی برگرفته از منابع مختلف جمع آمده است. افزون بر آن، تحولات تازه در زمینه مطالعات فرهنگی و جامعه شناسی بررسی شده، نیز ارتباط فرهنگ با مقولاتی چون قومیت، نژاد، طبقه و جنس تبیین گردیده است. بخش عمده کتاب به بررسی اندیشه های مکتب فرانکفورت (هربرت مارکوزه و یورگن هابرماس) و فمینیست ها اختصاص دارد. برخی مباحث کتاب بدین قرار است: «فرهنگ چیست»، «مطالعه نظریه ای و روش فرهنگ»، «فرهنگ برتر، هنر و زیبایی شناسی»، «فرهنگ امپریالیسم»، «فرهنگ و طبقه»، «آموزش» و «گسیختگی و همبستگی ها».

فرهنگ و جامعه: چند دیدگاه تحلیلی درباره فرهنگ عمومی

تدوین: گرانپایه بهروز، ناشر: نشر شریف، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 228، قیمت: 10000 ریال.

این کتاب ذیل دو جلد اصلی به ترتیب با عناوین «چند دیدگاه تحلیلی درباره فرهنگ عمومی» و «بررسی های موردی در زمینه فرهنگ عمومی» به چاپ رسیده است. در جلد اول مسائلی چون «مفاهیم فرهنگ عمومی»، «رویکردهای نظری درباره فرهنگ عمومی»، عناصر فرهنگ عمومی»، «رفتارهای فرهنگی»، و «برنامه ریزی فرهنگی» مطرح شده است. و جلد دوم به مباحثی از قبیل مسئله شناسی فرهنگ عمومی ایران، مدیریت فرهنگی، بازسازی و اصلاح فرهنگ عمومی و خرده فرهنگ های عمومی ایران اختصاص دارد.

فرهنگ و رفتار اجتماعی

نویسنده: تریاندیس هری چارالامبوس، مترجم: فتی نصرت، ناشر: نشر رسانش، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 472، قیمت: 23000 ریال.

در این کتاب، نخست تاثیر فرهنگ بر نحوه برخورد و رفتار مردم در جامعه بررسی شده و در پی آن مولف ضمن اشاره به تعاریف مختلفی از فرهنگ، مفهوم خاصی از آن به دست داده است. وی در این کتاب، با تاکید بر تفاوت های فرهنگی ملل مختلف، خوانندگان را به آموزش و یادگیری بین فرهنگی فرا خوانده است. دانشجویان رشته های روان شناسی و جامعه شناسی کتاب را با عناوینی از این دست مطالعه می کنند: «اثر گذاری فرهنگ ما بر کیستی ما و نحوه نگرش به رفتار اجتماعی مان»، «چرا زحمت مطالعه شکل های مختلف رفتار فرهنگی اجتماعی را بر خود هموار می سازیم»، «چگونه فرهنگ ها را مطالعه کنیم»، «تحلیل فرهنگ ذهنی»، «برخی تفاوت های جالب توجه در عناصر فرهنگ ذهنی» و «تفاوت های فرهنگی در الگوهای رفتار اجتماعی». هر فصل با خلاصه مطالب، پرسش و پاسخ و تمرین هایی چند همراه است.

فرهنگ و مقاومت فرهنگی

نویسنده: نوید مهدی، ناشر: چوگان، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 5000، تعداد صفحه: 140، قیمت: 4800 ریال.

مباحث این کتاب دردوفصل تنظیم شده است:تعاریف فرهنگ،تهاجم فرهنگی ومقاومت فرهنگی، بررسی ویژگی های فرهنگ مهاجم،ازمباحث فصل اول کتاب است. در این فصل، همچنین عوامل روان شناختی وجامعه شناسی موفقیت مهاجمان فرهنگی در جامعه اسلامی، معرفی شده است . درفصل دوم،راهبردها و روش های عملی مقاومت فرهنگی بررسی وارزیابی می شود. در این فصل، نخست به اصول برنامه ریزی فرهنگی اشاره می گردد، سپس باتشریح روش های مقاومت فرهنگی درمدارس،پیامدهای ناشی ازآن بیان می شود.

گفتگو با پیکار تمدنها

نویسنده: قطب محمد، مترجم: مبینی حسن، ناشر: مرکز انتشارات توسعه علوم، ساری: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 160، قیمت: 6000 ریال.

نگارنده در این کتاب از هجوم سرمایه داری غرب به ویژه صهیونیست به ملل شرق به خصوص مسلمانان سخن می گوید و طی آن تهاجم فرهنگی و اقتصادی غرب را خاطر نشان می کند. وی در این کتاب توضیح می دهد که چگونه دست اندرکاران صهیونیست، سرمایه داران بزرگ و صاحبان کارخانه ها برای رسیدن به اهداف مادی و اقتصادی خود، با نام «علم تجربی»، فرهنگ غربی را در کشورهای اسلامی ترویج داده اند. علاوه بر این او از افتراق فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی و ایجاد زمینه های لازم برای گفتگو بین فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی سخن گفته است.

گلبانگ جهان آگاهی در فرهنگ

نویسنده: خدایارمحبی منوچهر، ناشر: توس، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3300، تعداد صفحه: 384، قیمت: 22000 ریال، جلد: گالینگر.

مقوله فرهنگ، و نقش اجتماعی انسان در تکامل اجتماعی جوامع مبحث عمده کتاب است که نویسنده با این مولفه ها به شرح و تبیین برآمده است: «از هنر تا فرزانگی»، «فرزانگی و عشق»، «بلوغ و آزادی در فرهنگ ایران»، «شناخت، و پیامی آزاد»، «فرهنگ و زیست شناسی»، «وراثت و اکتساب در انسان»، «انسان و نقش اجتماعی در او»، «دانش و بینش»، «برنامه ریزی در باختر و نهان آگاهی در خاور»، «فلسفه و فرزانگی» و «جامعه انفورماتیک در کشور زمین».

مجموعه مباحث دومین گردهم آیی سراسری شورای فرهنگ عمومی 8 6 اسفند ماه 1375

گرداورنده: اداره کل دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت پژوهشی و آموزشی، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 416، قیمت: 0

مجموعه حاضر، متضمن مباحث و مقالاتی است که در دومین گردهم آیی سراسری فرهنگ عمومی در اسفند سال 1375 عرضه شده است. بخش نخست کتاب به مراسم افتتاحیه و سخنرانی برخی شخصیت ها اختصاص یافته است. در بخش دوم نیز مقالاتی از این دست به چاپ رسیده است: «درآمدی بر مفهوم فرهنگ عمومی/ احمد رجب زاده»؛ «گروه های ضد فرهنگ/ مرتضی منطقی»؛ «مسکن و فرهنگ/ شورای فرهنگ عمومی»؛ «ایجاد روحیه قانون پذیری در جامعه/ شورای فرهنگ عمومی». در بخش سوم، جمع بندی مطالب و در بخش چهارم«ضمایم» به چاپ رسیده است. بخش ضمایم مشتمل است بر: گزارش نخستین نمایشگاه اسناد و مدارک فرهنگی، جدول هیات رئیسه جلسات و گزارش نخستین نمایشگاه جلوه های تصویری فرهنگ عمومی.

مسائل و چشم اندازهای فرهنگ (مجموعه مقالات)

نویسنده: آشوری داریوش، نویسنده: ... [و دیگران]، مترجم: منتظمی بهروز، مترجم: ... [و دیگران]، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 244، قیمت: 13500 ریال.

مصوبات شورای فرهنگ عمومی 1366 تا 1380: دوران فعالیت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای سیدمحمد خاتمی از ...

ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1000، تعداد صفحه: 548، قیمت: 28000 ریال.

در این مجموعه متن کامل مصوبات شورای فرهنگ عمومی مربوط به سال های 1366 تا 1380 گردآمده است. عناوین برخی از این مصوبات عبارت اند از: «طرح تشکیل شورای تبلیغات شهری»، «اساسنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»، «اساسنامه خانه سینما»، «طرح تقویت و گسترش آزادی های اجتماعی و فرهنگی»، «اساسنامه شورای عالی جوانان»، «اصول سیاست فرهنگی کشور»، «آخرین مصوبات درباره نامگذاری روزهای خاص»، «شرح وظایف هیات فرهنگی نظارت بر حفظ و تحکیم وحدت ملی» و «آیین نامه شورای نظارت بر ساخت، طراحی، واردات و توزیع اسباب بازی کودکان».

مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی

نویسنده: کوش دنی، مترجم: وحیدا فریدون، ناشر: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش)، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 216، قیمت: 9500 ریال.

«دنی کوش»، در قالب هفت فصل، مفهوم و تاریخچه فرهنگ را از منظر جامعه شناسی بررسی کرده است. وی در فصل اول، سیر تحول واژه فرهنگ را از قرون وسطی تا قرن نوزدهم پی گرفته و در فصل دوم آرای «تایلور»، «بوآس»، «دورکیم» و «لوی برول» را در ارتباط با فرهنگ، نقد می کند. در فصل سوم، از نسبت فرهنگ و زبان، ساختارگرایی لویی اشتراوس، بحث می شود. در فصل چهارم فرهنگ پذیری و قوم کشی و در فصل پنجم، فرهنگ مسلط و زیر سلطه، و فرهنگ کارگری و بورژوایی بررسی می گردد. نگارنده در دو فصل پایانی کتاب، از هویت فرهنگی، فرهنگ سیاسی، و فرهنگ مهاجران گفت و گو می کند. کتاب با طرح آرای «تایلور» آغاز می شود و با تفکیک قوم مداری و نسبیت فرهنگی خاتمه می پذیرد.

مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی

نویسنده: کوش دنی، مترجم: وحیدا فریدون، ناشر: سروش، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 209، قیمت: 9500 ریال.

نگارنده در این کتاب مقوله فرهنگ را از منظر جامعه شناسی بررسی کرده می گوید: «تاکنون از فرهنگ تعاریفی متعدد و کم و بیش مشابه ای ارائه شده است. «تایلور»، فرهنگ را در معنی دانش، عقاید، هنرها، اخلاق، رسوم و سایر یافته های اجتماعی انسان به کار می برد و «مالینو فسکی» آن را شامل فرهنگ مادی، ارزش ها، هنجارها و رفتارهای واقعی می دانست. در حالی که «رادکلیف براون» بر این عقیده بود که فرهنگ شکل های استاندارد شده رفتار، احساسات اعضای جامعه است. در جست و جوی تعریفی جامع و فراگیر از فرهنگ شاید بتوان گفت: فرهنگ هر جامعه ثمره کوشش هایی است که اعضای جامعه در طول قرون و نسل ها در پاسخ گویی به نیازهای مادی و غیر مادی خود به عمل آورده اند. با پذیرش این تعریف به این نتیجه می توان رسید که هیچ قوم یا جامعه ای فاقد فرهنگ نیست». نگارنده علاوه بر به دست دادن تعریفی از فرهنگ، در باب ارتباط فرهنگ با شخصیت و هویت، همچنین کاربردهای اجتماعی این مفهوم بحث می کند و ویژگی نسبی بودن آن را توضیح می دهد.

مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ مردمی

نویسنده: استریناتی دومینیک، مترجم: پاک نظر ثریا، ویراستار: جمشیدی معصومه، ناشر: گام نو، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 316، قیمت: 24000 ریال.

«دومینیگ استریناتی» در این کتاب به معرفی کلی و ارزیابی انتقادی برخی نظریه های مطرح در فرهنگ عامه آمده است. وی آرا و دیدگاه های مورد نظر را با این موضوعات بررسی می کند: «فرهنگ توده ای»، «مکتب فرانکفورت و صنعت فرهنگ»، «نشانه شناسی و ساختارگرایی»، «پست مدرنیسم»، «پوپولیسم فرهنگی» و «فمینیسم». به عبارت دیگر، استریناتی در این کتاب می کوشد آرا و اندیشه های نظریه پردازانی چون: گرامشی، آدورنو، بارت، آلتوسر، و هبدبژ را در درک اشکال مختلف فرهنگ عامه از جاز تا آمریکاگرایی، فرهنگ عامه مردم بریتانیا، از سینمای هالیوود تا مجموعه های مردم پسند تلویزیونی و از مجله های نوجوانان تا رمان های جاسوسی، بررسی و تبیین نماید.

منتقدان فرهنگ (از ماتیو آرنولد تا ریموند ویلیامز)

نویسنده: جانسون لزلی، مترجم: موحد ضیای، ناشر: طرح نو، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3300، تعداد صفحه: 280، قیمت: 14000 ریال.

این کتاب گزارشی است انتقادی از اندیشه های فرهیختگان و نویسندگان اهل ادب انگلیس از نیمه دوم قرن نوزدهم تا امروز، در باب مهمترین مسائل فرهنگی و اجتماعی. موضوع اصلی این کتاب بررسی مفهوم فرهنگ در سال های دهه 1850 م و پس از آن است که به «دوره انحطاط» معروف بوده است. نویسندگانی که در این کتاب معرفی شده اند عمدتا کسانی هستند که به مقوله آموزش عنایت داشته و به صراحت جامعه را از امریکایی شدن برحذر داشته اند. در این مجموعه، از«ماتیو آرنولد»، «فرانک ریموندلی وس» و «ریموند ویلیامز» این گونه یاد می شود که نقد اخلاقی و بصیرت اجتماعی مربوط به مفهوم فرهنگ را بیان کرده اند. نویسندگان دیگر کتاب شامل دو گروه هستند: «گروهی که با آثار خود نشان می دهند چگونه مفهوم فرهنگ به روش های گوناگون به کار برده شده و در طول سالیان تغییر کرده است»، و «گروهی که از حوزه های تخصصی گوناگون انتخاب شده اند». اسامی برخی از دو گروه عبارت اند از: «برتراند راسل»، «جرج ارول»، «ریچارد هنری تونی»، «توماس استرن الیوت»، «ریچارد هوگارت»، «ریچارد وولهایم» و «جی.اچ. بن توک». نویسنده در این کتاب ابتدا تعریفی از روشنفکران به دست می دهد، سپس نظریه های روشنفکران یاد شده را در باب فرهنگ، هنر، آموزش، دولت و روابط این مفاهیم را بیان می کند. در خاتمه در فصلی با عنوان «نتیجه گیری: مطالعات فرهنگی» مقوله فرهنگ در گذشته و حال بررسی و مقایسه می شود.

موانع توسعه فرهنگی در ایران

نویسنده: توحیدفام محمد، ناشر: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تهران: 1381، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2400، تعداد صفحه: 120، قیمت: 7800 ریال.

در این کتاب، نخست پیشینه تاریخی توسعه فرهنگی در ایران و جهان به اجمال بیان می شود، سپس دیدگاه های نظری مربوط به توسعه فرهنگی درج گردیده از ضرورت اتخاذ نگرشی واقع بینانه در رویارویی با موانع توسعه فرهنگی در ایران سخن می رود. مولف در این کتاب بر آن است نقش و تاثیر عناصر خارجی (اعم از جهانی و منطقه ای) را به مثابه عوامل بازدارنده پیشرفت اقتصادی و اجتماعی بررسی و تبیین نماید و در پی آن، قدرت عنصر فرهنگ و عوامل اجتماعی مثبت و منفی درون زا را بر روند توسعه توضیح دهد. وی در پایان ذیل دو مبحث «باورها و پیش زمینه های فرهنگی توسعه» و «ضرورت های لازم برای توسعه فرهنگی»؛ رهنمودهایی برای تحقق توسعه فرهنگی فراهم می آورد.

نظریه ای علمی درباره فرهنگ

نویسنده: مالینوفسکی برونیسلاو، مترجم: زرین قلم عبدالحمید، ناشر: گام نو، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2200، تعداد صفحه: 208، قیمت: 12500 ریال.

«مالینوفسکی« در این کتاب در مقام نظریه پرداز به بررسی و تحلیل نظریه نیازها و کارکرد فرهنگ اهتمام ورزیده است. هدف وی اثبات این فرضیه است که مطالعه علمی فرهنگ نقطه تلاقی حقیقی همه رشته های انسان شناسی است. مالینوفسکی پس از بررسی جایگاه و کارکرد نهادهای اجتماعی، فهرستی از انواع نهادهای جهان مشمول عرضه می کند و در دو تقسیم بندی کلی پس از تجزیه و تحلیل اصول همگرایی نهادها و تشریح انواع نهادها به تعریف و توضیح کارکردی فرهنگ که موضع اصلی کتاب است، دست می زند و در پی آن زنجیره های حیاتی و مداومی را که در هر فرهنگ یافت می شود بررسی می کند.

نقد فرهنگی

نویسنده: برگر آرتورایسا، مترجم: مشیرزاده حمیرا، ناشر: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 200، قیمت: 13000 ریال.

در این کتاب طی شش فصل، جنبه های اجتماعی، روان شناسی و هنری نقد فرهنگی بررسی و ارزیابی شده است. نگارنده در این کتاب ضمن طرح برخی مفاهیم پایه و اصلی حوزه نقد فرهنگی، مبانی نظریات گوناگون در حوزه مطالعات فرهنگی را تشریح کرده است. مباحث اصلی کتاب عبارت اند از: «درآمدی بر نقد فرهنگی»، «نظریه ادبی و نقد فرهنگی»، «مارکسیسم و نقد فرهنگی»، «نشانه شناسی و نقد فرهنگی»، «نظریه روان کاوی و نقد فرهنگی» و «نظریه جامعه شناسی و نقد فرهنگی».

نقد و تحلیلی نو از تهاجم فرهنگی و خودکامگی

نویسنده: مویدی رحیم، ناشر: فروغ آزادی، تبریز: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 116، قیمت: 7000 ریال.

نقد و نظر (معرفی و نقد آثاری در ادبیات مردم شناسی)

نویسنده: بلوکباشی علی، ناشر: دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2500، تعداد صفحه: 240، قیمت: 9500 ریال

در مجموعه حاضر هیجده مقاله گرد آمده که پیش از این در یک دوره سی و شش ساله در نشریه های گوناگون به طبع رسیده است. این مقالات بر اساس موضوع، ذیل پنج بخش با این عناوین نظام یافته است: «حوزه اساطیر ایران» (دوره اساطیر ایران در تاریخ طبری، شناخت اساطیر ایران و ...)، «حوزه دین و مذهب » (پدیدار شناسی مناسک تشرف، اسلام درعمل، مردم شناسی تاریخی سرزمین های اسلامی خاور میانه)، «زن در عرصه عقیده و عمل» (عقاید النساص، زنان دهکوه)، «اقوام در گذرگاه تاریخ و فرهنگ» (اقوام مسلمان جهان، جاده ابریشم، مسئله اقلیت های ملی در شوروی، کوچنده) و «دانش و هنر و ادبیات» (دانش نامه میسری، نقش و نگارهای سر در خانه های قدیم تهران، تعزیه نامه های در بند سر، شعر عامه بلوچ و ...).

نقش هنر و رسانه در تعلیم و تربیت

نویسنده: نیک خو مهدی، ناشر: دارالثقلین، قم: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 224، قیمت: 6000 ریال.

در این کتاب نقش برخی رسانه های گروهی خصوصا تلویزیون در تعلیم و تربیت، همچنین اقناع سازی افراد جامعه تحلیل شده است. نگارنده در این کتاب ابزار، روش ها و حیطه تهاجم فرهنگی که ارتباط نزدیکی با رسانه ها دارد سخن به میان می آورد. علاوه بر آن، این موضوعات را نیز مطرح می سازد: ارتباط هنر و آرامش درون، تربیت مذهبی، مراحل خرید یک کالا، ارزیابی تبلیغات، برنامه های کودک و نوجوان در کشورهای استعماری، جهان سوم و ایران، تلویزیون و نسل جوان، اثرات تلویزیون بر یادگیری، نقش تلویزیون در افزایش مطالعه، و وضعیت کتاب کودک در دوران بعد از انقلاب اسلامی مطرح شده است.

نگاهی به جامعه شناسی با تاکید بر فرهنگ

نویسنده: سازگارا پروین، ناشر: کویر، تهران: 1377، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 160، قیمت: 6500 ریال.

کتاب حاضر مقدمه ای است بر مفاهیم و مبانی جامعه شناسی که مباحث آن مبتنی بر مقوله «فرهنگ» بوده این موضوعات را در بر می گیرد: «تعریف و موضوع جامعه شناسی، رابطه جامعه شناسی با سایر علوم، نهاد اجتماعی»، «روش های تحقیق در علوم اجتماعی»؛ «فرهنگ»؛ «پایگاه و نقش اجتماعی، طبقه اجتماعی، تحرک اجتماعی»؛ «گروه اجتماعی وخانواده».

نگاهی به دفاع فرهنگی در سیره ابرار

نویسنده: میانجی عابدی محمد، ناشر: نشر معروف، قم: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 208، قیمت: 4000

کتاب حاضر جلد اول از مجموعه «دفاع فرهنگی در سیره ابرار» است که طی آن، خاطرات، سرگذشت نامه و دیدگاه های برخی علما و پیشوایان دینی گرد آمده که برخی از آن ها عبارت اند از: شیخ صدوق، علامه مجلسی، سید عبدالحسین شرف الدین، محمد حسین کاشف الغطای، سید محمدکاظم قزوینی، میرزا کوچک خان جنگلی، سید موسی صدر، علامه طباطبایی و شهید بهشتی.

نوسانات فرهنگ غرب در تاریخ

نویسنده: هاشمی فرد احمد، ناشر: موسسه انتشارات جهاد دانشگاهی (ماجد)، تهران: 1379، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 3000، تعداد صفحه: 474، قیمت: 29500 ریال، جلد: گالینگر

مولف در این کتاب با اشاره به آداب و رسوم اقوام اولیه اروپایی و اعتقادات و تعالیم مذهبی آنها، نقش و آثار آن را در اخلاق و فرهنگ غربی برشمارده است. افزون بر آن ذیل مباحثی نشان می دهد که روند حرکت فرهنگی و اخلاقی غرب در دوره های مختلف تاریخ، به طور ممتد در یک جهت نبوده بلکه در برهه ای از زمان به سوی محدودیت افراطی و در برهه ای دیگر به سوی آزادی افراطی گرایش داشته است و این امر صدمات بسیاری به جامعه غرب وارد ساخته است. برخی مباحث کتاب بدین قرار است: «سقوط امپراتوری روم، اوج گرفتن مسیحیت و قرون وسطی»، «کلیسا و جادوگری»، «تغییر و تحولات (رنسانس) ناامنی و فساد»، «نهضت های مذهبی پروتستان»، «عصر تعقل و نفس پرستی»، «کلیسا و فرقه های کوچک» و «غرب در عصر حاضر».

وفاق اجتماعی و فرهنگ عمومی: ویژه گردهمایی وفاق اجتماعی و فرهنگ عمومی: طرح ساماندهی فرهنگی ...

نویسنده: فردرو محسن، نویسنده: ... [و دیگران]، زیر نظر: عبداللهی محمد، ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات، تهران: 1378، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 1000، تعداد صفحه: 366، قیمت: 13500 ریال.

کتاب حاضر مشتمل است بر چندین مقاله درباره فرهنگ عمومی که به مناسبت همایش «وفاق اجتماعی و فرهنگ عمومی» به چاپ رسیده است. این همایش توسط معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهار محال و بختیاری برگزار گردید. مقوله اصلی این مقالات طرح دیدگاه هایی درباره مفهوم وفاق اجتماعی و رابطه آن با فرهنگ عمومی است. در کتاب«وفاق اجتماعی» چنین تعریف شده است: «وفاق اجتماعی توافق بر سر مجموعه ای از ارزش ها و باورهاست که حاصل آن ایجاد انرژی عاطفی در جامعه است». مقالات گردآمده در این کتاب ذیل شش فصل نظام یافته است: «فرهنگ و وفاق اجتماعی» (شش مقاله)، «جامعه مدنی و وفاق اجتماعی» (پنج مقاله)، «رسانه ها و وفاق اجتماعی» (سه مقاله)، «هویت دینی و وفاق اجتماعی» (یک مقاله)، «مهاجرت و وفاق اجتماعی» (سه مقاله) و «تقویت وفاق اجتماعی با توجه به توسعه اقتصادی» (یک مقاله). گفتنی است این کتاب نیز در مجموعه کتاب های طرح ساماندهی فرهنگی «از سوی معاونت پژوهشی و آموزشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» تهیه و تدوین و منتشر شده است.

هویت ملی و هویت فرهنگی (بیست مقاله در قلمرو تاریخ و فرهنگ)

نویسنده: ستاری جلال، ناشر: نشر مرکز، تهران: 1380، نوبت چاپ: 1، شمارگان: 2000، تعداد صفحه: 484، قیمت: 31000 ریال.

در این مجموعه، بیست مقاله از نویسندگان مختلف در باب فرهنگ، ادب، هنر و تاریخ به طبع رسیده است. گفتنی است این مقالات پیش تر در نشریات مختلف نظیر: نامه فرهنگ (1372)، هفته نامه مهر (1375)، فصل نامه تئاتر (1370) و آدینه (1376) منتشر شده است. عناوین برخی مقالات از این قرار است: «مرکز پرگار وجود/ فریتهوف شوان»؛ «زیبایی شناسی و رمزپردازی/ فریتهوف شوان»؛ «هویت ملی و هویت فرهنگی/ جلال ستاری»؛ «زمان قصه و نقد حال/ جلال ستاری»؛ «خوابگزاری در ایران/ اوا میرویچ»؛ «مقام سعدی در ادبیات فرانسه/ جلال ستاری»؛ «گونه و اسلام/ ژ.ه.بوسکه»؛ «گوته و شرق/ طه حسین»؛ «مضامین اجتماعی در ادب جدید ایران/ بازیل نیکی تین» و «خاروشناسان نوین/ پرسی کمپ».

بخش اقتصادی

آزادی خواهی نافرجام: نگاهی از منظر اقتصاد سیاسی به تجربه ایران معاصر

تهران: گام نو/ نویسندگان: محمد طبیبیان. موسی غنی نژاد. حسین عباسی علی کمر/ تعداد صفحه: 220/ تیراژ: 3300 / چاپ اول: 1381 / قیمت: 13000 ریال.

فکر نگارش این کتاب طی چند جلسه گفت گو با «محمد محسن سازگارا» شکل گرفت. بحث اصلی در این گفت وگو، علل مغفول ماندن مفهوم نظام اقتصاد آزاد (بازار رقابتی) و اهمیت تعیین کننده آن برای توسعه اقتصادی و سیاسی در محافل روشنفکری و کارشناسی جامعه ایران بود.

«سؤال های اصلی و اساسی کتاب این است که: «را خردورزی دنیای مدرن نتوانسته در کشور ما ریشه دواند؟» و «چرا تجربه های متعدد جهت استقرار حکومت قانون، ایجاد نهادهای مدرن و در نتیجه پیشرفت سیاسی و اقتصادی با شکست مواجه شده است؟» و «چرا آرمان های یک سال گذشته و مانند: حکومت قانون هنوز تحقق نیافته و امروز به صورت یکی از اهداف اصلی اصلاحات سیاسی مطرح می شود.» نگارنده در بخشی از پاسخ خود می گوید: «مهم ترین عنصر تشکیل دهنده اندیشه مدرن و به تبع آن جامعه مدرن یعنی مفهوم و منزلت فرد (ارزش ها، آزادی ها و حقوق فردی) همیشه مورد غفلت اکثر اندیشمندان ایرانی قرار گرفته است. مدرنیته نزد ما ایرانیان محصول تحول و فراگرد درونی نیست بلکه امری اکتسابی است. ما در این اکتساب دست به التقاط زده ایم و در این التقاط بیشتر ظواهر و نتایج مدرنیته را نصیب خود کرده ایم و از مولفه اصلی آن یعنی خردورزی مبتنی بر اصالت و کرامت انسانی غافل شده ایم. در نتیجه این غفلت و نهضت ضد استبدادی و آزادی خواهی مشروطیت به جای آن که نهادهای ناظر بر آزادی و حقوق فردی را در جامعه تاسیس و تحکیم کند. در عمل به تدریج به یک جریان استقلال طلبانه و ملی گرایانه تبدیل می شود... یکی دیگر از ویژگی های اندیشه معاصر ایران، بی اعتنایی و نیز تحقیر و تخفیف جنبه اقتصادی دنیای مدرن به عنوان موضع روشنفکری بوده است». عناوین برخی از فصل ها عبارت اند از: «آزادی خواهی»، اندیشه اقتصادی و جایگاه آن در جامعه مدرن»، «سازمان سیاسی جامعه»، «معاش و تلاش و چگونگی نظام اقتصادی جامعه» و «حکومت قانون».

اقتصاد سیاسی توسعه

نویسنده: فریبرز رئیس دانا/ تهران: موسسه انتشارات نگاه / چاپ اول: 1381/ تعداد صفحه: 222 / تیراژ: 2000/ قیمت: 30000 ریال.

کتاب حاضر حاوی مباحثی درباره اقتصاد سیاسی، توسعه و توسعه نیافتگی است که پیش تر در قالب سلسله مقالاتی در ماهنامه «فرهنگ توسعه» به چاپ رسیده پس از تصحیحاتی در قالب کتاب تدوین شده است.

عناوین برخی مقالات از این قرار است: «گاهی در راه شناخت بیشتر»، «وابستگی و توسعه»، «دو جنبه مهم در اقتصاد بین الملل»، «چند زیر گونه سرمایه داری و جناح های اقتصادی سیاسی»، «برنامه ریزی و ارزیابی چند برنامه در ایران»، «مالیه، سیاست مالی و توسعه»، «نگاهی به مسائل توسعه شهری» و «بی کاری و بررسی نمونه ایران».

اقتصاد سیاسی روابط کار در ایران

نویسنده: حسین کمالی / تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات / چاپ اول: 1380 (چاپ دوم: 1381)/ تعداد صفحه: 224/ تیراژ: 1500/ قیمت: 12000 ریال.

در این کتاب، مسائل و مشکلات اقتصاد سیاسی مربوط به روابط کار در ایران بررسی می شود. برای این منظور، نگارنده افزون بر شرح و بررسی روابط کار در ایران، به ضوابط اولیه بین کارگر و کارفرما اشاره می کند، سپس با موضوعاتی از این قبیل مباحث خود را پی می گیرد: چگونگی تحولات اولیه در شرایط کار، روند تغییرات آن تا پدیده انقلاب صنعتی، سیر دگرگونی و گسترش مقررات کار در عرصه بین المللی، و عوامل موثر بر روابط اسلامی. در پایان نیز مولف با بررسی مواد مختلف قانون کار سابق و جدید، مقایسه ای میان این دو به دست می دهد.

اقتصاد مردم سالار «بستر رشد جامعه مدنی»

نویسنده: علی رشیدی / تهران: آوای نور/ چاپ اول: 1377/ تعداد صفحه: 416/ تیراژ: 4000/ قیمت: 15000 ریال.

کتاب حاضر اولین مجلد از اقتصاد مردم سالار «بستر رشد جامعه مدنی» است که در دوازده فصل تدوین شده است، در اثر، اقتصاد ایران در سال های بعد از انقلاب بررسی شده است. نویسنده ضمن اشاره به سابقه تاریخی، مبانی تئوریک و برنامه های اقتصادی در سطح ملی یا جهانی، تجدید و عملکرد اقتصادی ایران را در سال های بعد از انقلاب بررسی می کند. او علاوه بر بیان نقاط ضعف و قوت اقتصادی دوره مذکور، راه حل هایی را بر پایه تئوری های اقتصادی کشورهای مشابه به دست می دهد. بازار مالی، نرخ ارز، استقلال بانک مرکزی، نوسان ارز، و تک نرخی شدن ارز از جمله سرفصل های مهم کتاب است.

اندازه دولت در اقتصاد (و برخی علل بزرگ شدن آن)

نویسنده: سهراب دل انگیزان / کرمانشاه: طاق بستان / تعداد صفحه: 84/ چاپ اول: 1381/ تیراژ: 1500/ قیمت: 7000 ریال.

نوشتار حاضر رهیافتی به موضوع دخالت دولت در اقتصاد از نگاهی تاریخی نظری است که از طریق گردآوری نظریه های متفاوت در این خصوص شکل گرفته است. نگارنده نخست نقش اقتصادی دولت را از دیدگاه مکاتب اقتصادی بیان نموده سپس به تحلیل اقتصاد سیاسی و اقتصاد اجتماعی پرداخته است. وی در ادامه روش های سنتز نظری و سنجش عملی نقش اقتصادی دولت را مطرح ساخته و از دیدگاه اقتصاددانان به عواملی اتشاره نموده که در طول زمان بعث بزرگ شدن سهم دولت در اقتصاد خواهد شد. در صفحات پایانی چند مدل اقتصادسنجی برای استفاده عملی دانشجویان کارشناسی ارشد و آشنایی آنها به نحوه مدل سازی اقتصادی و اقتصادسنجی معرفی شده است.

بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی(س) (مجموعه مقالات دومین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی...)

تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره)، عروج / تعداد صفحه: 538 / چاپ اول: 1380 / تیراژ: 3000/ قیمت: 16000 ریال.

در روزهای 11 و 12 خرداد 1379 دومین کنگره بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی(ره) در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد. در این کنگره که به منظور بررسی و تبیین جنبه های اقتصادی اندیشه های امام خمینی(ره) تشکیل شده بود مقالاتی به قلم اندیشمندان و صاحب نظران مسائل اقتصادی و محققان ارائه گردید. مقالات عبارت اند از: 1 اندیشه جنگ فقر و غنا به مثابه یک الگوی راهگشا برای توسعه ملی، 2 اقتصاد از دیدگاه امام خمینی(ره)، 3 عدالت اجتماعی از دیدگاه امام خمینی(ره)، 4 توسعه و عدالت از دیدگاه امام خمینی(ره)، 5 نگرش امام خمینی(ره) به اقتصاد اسلامی به عنوان یک راهکار بدیل، 6 نگرش مالیاتی خمس، آثار و پیامدها، 7 دین و توسعه: با تاکید بر قرائت امام خمینی(ره) از دین، 8 جنگ فقر و غنا از دیدگاه امام خمینی(ره)، 9 نگاهی به توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی از دیدگاه امام خمینی(ره) و ضرورت توجه به آن، 10 رهایی از اقتصاد وابسته (خودکفایی) راهبرد امام خمینی(ره) در عرصه اقتصاد، 11 اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی(ره)، 12 نگاه امام خمینی(ره) به نظام اقتصادی اسلام، 13 انتخاب راهبردی رشد و توزیع از دیدگاه امام خمینی(ره)، 14 بررسی نظرها و اندیشه های حضرت امام خمینی(ره)ب درباره برنامه های اقتصادی دولت، 15 کشاورزی در ایران از دیدگاه امام خمینی(ره)، 16 سیاست ها و روش های اعمال استراتژی توسعه اقتصادی درون نما از دیدگاه امام خمینی(ره)، 17 نقش زنان در اقتصاد از دیدگاه امام خمینی(ره)، 18 بررسی موضوع خصوصی سازی و تغییر ساختار اقتصادی در برنامه سوم با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی(ره)، 19 امام خمینی (ره) و ساده زیستی.

پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی «WTO» و پیش بینی تاثیرات آن بر صنایع

نویسندگان: علی صنایعی. کریم آذربایجانی / با همکاری: راحتی خلیل / تهران: آتروپات/ تعداد صفحه: 188/ چاپ اول: 1378/ تیراژ: 2100/ قیمت: 10000 ریال.

کتاب حاضر، به منظور بررسی و تجزیه و تحلیل پذیرش ایران در سازمان تجارت جهانی WTO و پیش بینی تاثیرات آن بر صنایع کشور بر حسب طبقه بندی بین المللی ISIC ذیل شش فصل به رشته تحریر درآمده است.

فصل های کتاب عبارت اند از: «فلسفه ایجاد گات با توجه به تئوری ها و نظریات تجارت بین الملل»، «جایگاه و موقعیت بخش های مختلف اقتصادی صنعتی»، «الگوی اقتصادسنجی تاثیر افزایش واردات و کاهش نرخ»، «تخمین تابع تقاضای واردات کشور با توجه به نرخ های تعرفه»، «بررسی مزیت نسبی آشکار شده در زیر بخش های صنعتی» و «بررسی مقایسه ای نرخ های تعرفه در ایران و کشورهای عضو». در صفحات پایانی کتاب، نتایج و پیشنهادهایی چند به طبع رسیده است.

جهانی شدن، بزرگراه چپاول و سهم کشورهای در حال توسعه

نویسندگان: کریم اسد سنگابی. جلال ساداتیان/ تهران: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران/ تعداد صفحه: 106 / چاپ اول: 1380 / تیراژ: 10000

نگارنده در این کتاب شرح کوتاهی درباره پدیده جهانی شدن، همچنین پیامدها و آثار آن عرضه می کند، وی در نتیجه گیری خویش» پدیده جهانی شدن را عمدتا به نفع کشورهای توسعه یافته می داند». به زعم وی «جهانی شدن یک فرآیند است که هر کشوری حسب توان و قابلیت های خود می تواند از آن بهره لازم را داشته باشد.» نگارنده ابتدا جهانی شدن را تعریف می کند، سپس پیامدهای آن را برای کشورهای توسه یافته و در حال توسعه شرح می دهد. در پایان نیز ضمن تبیین جایگاه ایران در جهانی شدن پیامدهای مثبت و منفی آن را برای ایران اسلامی برمی شمارد.

درآمدی بر جامعه شناسی و اقتصاد فرهنگ در ایران امروز

نویسنده: مجید محمدی/ تهران: نشر قطره / تعداد صفحه: 506/ چاپ اول / تیراژ: 4000/ قیمت: 20000 ریال.

مباحث کتاب حاضر بدین قرار است: «وضعیت کنونی تفکر در ایران»، «راهبردها و سیاست های فرهنگی ناشی از دیدگاه های موجود»، «ویژگی ها و چالش های تولید فرهنگ»، «موانع تولید فرهنگ»، «توسعه فرهنگی و سیاست گذاری های فرهنگی»، «صادرات و واردات کالاهای فرهنگی»، «فرهنگ جهانی و فرهنگ»، «فرهنگ سیاسی» و «محلی گرایی فرهنگی». مولف کوشیده مباحث یاد شده را خارج از چراچوب عمومی مبانی جامعه شناسی تحلیل و ارزیابی نماید. در بخش پایانی کتاب، چند ضمیمه درباره برنامه سازی رادیو و تلویزیون، تحقیقات دانشگاهی، نظارت یا ممیزی و غیره آمده است.

دولت، فساد و فرصت های اجتماعی: تعامل اندیشه ها در اقتصاد سیاسی توسعه

نویسنده: رابرت کاکس و دیگران / مترجم: حسین راغفر/ تهران: نقش و نگار/ تعداد صفحه: 400 / چاپ اول: 1381/ تیراژ: 2000/ قیمت: 30000 ریال.

مجموعه مقالات این کتاب، منتخبی است از نوشته های تنی چند از متفکران برجسته حاضر در عرصه جهانی. مسئله اساسی این مقالات نوعی بررسی نقش دولت در توسعه اقتصادی اجتماعی است؛ به ویژه بررسی نقش دولت و تعیین حیطه بازار که طی آن ابعاد مختلف این نقش در بستر اقتصاد سیاسی خاص، و در چارچوب روابط قدرت در مقیاس جهانی به نقد و تحلیل می کشند. این مقالات عبارت اند از: «غرب و بقیه: گفتمان و قدرت / استوارت هال»، «اقتصاد سیاسی و نظم جهانی: مشکلات قدرت و دانش در آغاز هزاره سوم/ برابرت کاکس»، «مردم سالاری بازار در یک نظم نئولیبرال / نوآم چامسکی»، «نااطمینانی و خلاقیت/ ایمانوئل والرستین»، «استبداد، مردم سالاری و توسعه/ منسراولسن»، «شناخت فرآیند تحول اقتصادی / داکلاس نورث»، «نقش دولت در جهان معاصر/ ژوزف استیگلیتز»، «توسعه اقتصادی و فرصت های اجتماعی / آمارتیاسن و جین درز»، «بسیار فراتر از آزادسازی / آمارتیاسن و جین درز»، «نامه سرگشاده به مهدی بازرگان / میشل فوکو»،«طغیان بی حاصل/ میشل فوکو»، «فساد و دولت: علل، نتایج و اصلاحات/ سوزان رزاکرمن»، «یک سیاست اقتصادی جدید برای روسیه / مایکل اینتریلیگیتور»، «من در جست و جوی آموزش خشم بوده ام / پائولوفریره» و «به سوی مابعد توسعه: جست وجو برای راهنماها/ مجید راهنما». یادآور می شود در «نامه سرگشاده به مهدی بازرگان»، فوکوبه «محاکمات کوتاه و اعدام های عجولانه» در اوایل انقلاب اشاره می کند و نقش خطیر دولت را در جلوگیری از بی عدالتی، نیز مسؤلیت حاکمان در مقابل وظایفی که کسب کرده اند یادآور می شود. وی در مقاله دوم به نقش انقلاب ها و قیام های مردمی برای مبارزه با بظلم و مظاهر آن (فقر و فساد) اشاره می کند و انقلاب ها را واقعیت های تاریخی می داند که در پاسخ به نیازهایی بروز می کنند. مقاله دوازدهم، خلاصه کتاب «فساد و دولت» است. مقاله چهاردهم ترجمه مصاحبه ای است که در سال 1990 با «پائولوفریره» صورت گرفت. مقاله آخر نیز ترجمه فصل پایانی کتاب «مقالاتی در باب مابعد توسعه» است.

راهبردهای کلان رشد اقتصادی ایران / نویسنده: ابوالقاسم مهدوی

تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی / عداد صفحه: 186/ چاپ اول: 1380 / تیراژ: 3000/ قیمت: 9000 ریال.

مولف در این کتاب مباحث نظری رشد اقتصادی را تشریح نموده ضمن جدا کردن آن از مفهوم وسیع توسعه، از مسائل مربوط به ساختار اقتصاد ایران، تجربه برنامه ریزی در اقتصاد کشور، نقش نفت و نقش دولت در اقتصاد ایران سخن گفته است. وی در پایان، مدلی کلان برای رشد اقتصادی ایران پیشنهاد نموده و جنبه های مختلف آن را تحلیل نموده است.

طرح های دهگانه اصلاحات اقتصادی فراکسیون تولید گرایان در مجلس شورای اسلامی دوره ششم ایمن سازی اشتغال...

نویسنده: مهدی صحراییان / قم: معارف / تعداد صفحه: 350 / چاپ اول: 1379 / تیراژ: 1000/ قیمت: 15000 ریال.

کتاب در سه بخش سامان یافته است. در بخش اول، مولف نشان می دهد که «بخش نامه 5 مابه التفاوت نرخ ارز» که از سوی بانک مرکزی صادر شده و در پی آن، با اعمال نفوذهای این بانک در بند «ج» تبصره 29 قانون بودجه منعکس شده است جز ناامنی سرمایه، دلسردی صنعتگران، ایجاد اختلال در مناسبات تولید و گسترش بیکاری، حاصل دیگری برای دولت در پی نداشته است. در بخش دوم تاثیر مالیات بر توسعه، انواع مالیات ها، ساختار مالیات در ایران و نارسایی های آن بررسی و ارزیابی شده است. در بخش پایانی نیز، طرح های اصلاحات اقتصادی فراکسیون تولیدگرایان در مجلس شورای اسلامی دوره ششم به طبع رسیده است. عناوین طرح ها به این شرح است: «یک کاسه سازی عوارض و مالیات های 54گانه تحمیلی بر صنایع»، «معافیت مالیاتی سرمایه گذاری مجدد برای شرکت های صنعتی کشور»، «معافیت مالیاتی 20 ساله سرمایه گذاری های تولیدی در نواحی مرزی، کویری و کمتر توسعه یافته کشور،» «اخذ مالیات مقطوع 10% از سود سهام ارائه شده در بورس»، «ممنوعیت دخالت نهادها در امور کارخانه ها و تعطیل کارگاه های تولیدی»، «ممنوعیت کاربری زمین کارخانه ها مشروط بر جایگزینی واحد تولیدی»، «عدالت اقتصادی برای رقابت مساوی کالاهای داخل با کالاهای وارداتی»، «فروش اقساطی کالاهای مصرفی بادوام تولیدی داخلی» و «اصلاح نظام خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی».

طرح یک الگوی کلان سنجی پویا برای سیاست گزاری در اقتصاد ایران

نویسندگان: ادموند خشادوریان. ناصر خیابانی / تهران: پایگان / تعداد صفحه: 240 / قیمت 15000 ریال.

مطالب کتاب در دو بخش «عرضه و تقاضا» تدوین یافته است. در بخش نخست پس از به الگو درآوردن عرضه کل آمارهای مربوط به انبار، سرمایه در سطح بخش های اقتصاد ایران محاسبه شده است. در بخش دوم مبانی نظری معادلات طراحی شده، سپس براساس آن، الگوی اقتصاد کلان تشریح می شود و در پی آن، از تئوری های سرمایه گذاری، مصرف، تجارت بین المللی، پول و روند اشتغال و بیکاری در ایران سخن به میان می آید.

گامی به سوی توانمندسازی: راهنمای استفاده از اعتبارات خرد برای راه اندازی...

تهران: نشر روناس / نویسندگان: پروین معروفی. اسماعیل حمیدی / تعداد صفحه: 56/ چاپ اول: 1380 / تیراژ: 2500/ قیمت:؟ ریال.

«گامی به سوی توانمندسازی» نوشتار کوتاهی است که طی آن نحوه استفاده از اعتبارات خرد برای راه اندازی فعالیت های کوچک درآمدزا خصوصا برای قشر زنان توضیح داده شده است. نگارنده، ابتدا سابقه و سپس هدف از اعطای اعتبارات خرد در سطح ملی و بین المللی را شرح می دهد، در ادامه نیز تحلیلی از عوامل موثر در راه اندازی فعالیت های کوچک درآمدزا فراهم می آورد؛ برخی از این عوامل عبارت اند از: موقعیت جغرافیایی، فعالیت های اقتصادی، شبکه حمل و نقل و ارتباطات و قوانین و مقررات.

«گامی در ساماندهی اقتصاد ایران» و آشنایی با اقتصاد حکومت اسلامی و بازار

نویسنده: امیرعلی امیری فر/ قم: طاووس بهشت / تعداد صفحه 176 / چاپ اول: 1380 / تیراژ: 5000 / قیمت: 9800 ریال.

مطالب این کتاب در پنج فصل سامان یافته است. در فصل نخست از نقش و اهمیت اقتصادی و سیاسی نفت سخن به میان آمده، سپس به موضوعاتی چون عدالت اجتماعی، خمس، زکات، احتکار، آداب بازار و تجارت از منظر اقتصاد اسلامی اشاره شده است. در فصلدوم متن نامه نگارنده خطاب به رئیس جمهور سید محمد خاتمی که حاوی پیشنهادهای اقتصادی است آورده گزارش رئیس جمهور به مردم درباره طرح ساماندهی اقتصادی کشور به طبع رسیده و در فصل پایانی بیانات رهبری در دیدار با رئیس جمهور و کابینه دوم خرداد و سخنان رئیس جمهوری در ملاقات با مقام معظم رهبری به چاپ رسیده است.

گزارش دومین همایش مدیریت مالی ایران/ تهیه و تنظیم: دانشکده علوم اداری دانشگاه شهید بهشتی

تهران: به روش / تعداد صفحه: 280/ چاپ اول: 1378 / تیراژ 1500/ قیمت: 9400 ریال.

تدوین حاضر شامل مقالاتی است که در دومین همایش مدیریت مالی ایران بازار سرمایه ایران عرضه شده است. عناوین مقالات و نویسندگان آن عبارت اند از: «حلقه های مفقوده نهادهای پایه اوراق بهادار در جمهوری اسلامی ایران / حیدرپوریان»؛ «بازارسازان و نقش آن ها در ایجاد تعادل در بورس / دکتر علی جهانجانی» ؛ «ساختار بازار سرمایه و اوراق بهادار ایران / شاهین شایان آرانی»؛ «جایگاه قانونی بازار اولیه سرمایه در ایران / حسین کدخدایی»؛ «نظارت کلان و خرد در بازار سرمایه و اوراق بهادار ایران / اشهین شایان آرانی»؛ «ابعاد قانونی و مقرراتی نهادهای مالی پایهاوراق بهادار مورد نیاز کشور / حیدر پوریان»؛ «سیستم های خبره و نقش آن در بهبود تصمیمات سرمایه گذاری / محمد عرب مازاریزدی»؛ «سیستم اطلاعات سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار/ مسعود حجاریان»؛ «بررسی لزوم ایجاد بازار خارج از بورس ایران / بیتا مشایخی»؛ «راهکارهایی برای طراحی بازار معاملات تحویل آتی در ایران / محمد هاشم بت شکن». در صفحات پایانی، «لایحه قانونی بازار اوراق بهادار سال 1377» به چاپ رسیده است.

معرفت شناسی دو نظام فکری متعارض در اداره اقتصاد جامعه «بازار / برنامه» و «برنامه / بازار»...

نویسنده: مراد راهداری / تهران: تازه ها / تعداد صفحه 408/ چاپ اول: 1378/ تیراژ: 5000/ قیمت: 16000 ریال.

در پژوهش حاضر بنیادهای فکری دو نظام معرفتی متعارض که در اداره اقتصاد جوامع نقش خاصی ایفا می کنند نقد و بررسی می شود. این نظام ها عبارت اند از: نظام معرفتی «بازار برنامه» که مبتنی است بر تخصیص منابع به روش بازار، همچنین نظام معرفتی «برنامه بازار» که روش تخصیص منابع برنامه ای را مقدم می شمارد. افزون بر آن، در همین حوزه مسائل مربوط به اقتصاد ایران، شیوه صحیح برنامه ریزی و تعیین خط مشی های توسعه اقتصادی ارزیابی شده است.

این کتاب در سال 1380 توسط نشر پیشداد نیز منتشر شده است.

مقدمه ای بر تشکیل سرمایه و تفکر اقتصادی احزاب و گروههای سیاسی در ایران

نویسنده: علیرضا اقبالی / تهران: چاپخش / تعداد صفحه: 272 / چاپ اول: 1381 / تیراژ: 3100/ قیمت: 17000 ریال.

نوشتار حاضر براساس این پرسش اساسی شکل گرفته است که «چرا تشکیل سرمایه در بخش صنعت در ایران صورت نمی گیرد؟». نگارنده در این باره معتقد است: «تشکیل سرمایه در بخش تجارت در ایران قدمتی بسیار طولانی تر از اروپا دارد ولی تشکیل سرمایه در بخش صنعت که توسعه اقتصادی در گرو آن است صورت نمی گیرد.» وی برای پاسخ به پرسش مذکور دیدگاه های مختلف توسعه را شرح می دهد، و در نهایت به این نتیجه می رسد که تشکیل و سازمان دهی احزاب از مهم ترین متغیرهای تشکیل سرمایه در ایران بوده که هیچ گاه روند صحیحی نپیموده است. به زعم وی: پس از پیروزی انقلاب اسلامی عواملی دیگر در عدم تشکیل سرمایه در کشور موثر بوده که از جمله می توان به این موارد اشاره کرد: «تشکیل بنیاد مستضعفان»، «ملی کردن تمامی بانک ها و موسسات بیمه و اعتباری در الی که بعضی از آنها ورشکسته بودند»، «انتقال مالکیت بسیاری از صنایع و موسسات، صنایع مادر)، «ملی کردن اراضی و ایجاد هیات های مختلف برای واگذاری زمین» و «دولتی نمودن بازرگانی خارجی».

نقش دولت در اقتصاد (مجموعه مقالات) / به اهتمام: سعید فراهانی فرد

تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر / تعداد صفحه: 404 / چاپ اول: 1381 / تیراژ: 3000 / قیمت: 22000 ریال.

در این کتاب، مولف نخست تصویری از نظریات اهل تسنن و شیعه درباره نقش دولت در اقتصاد به دست می دهد. در پی آن، یازده مقاله از اقتصادانان ایرانی به اجمال معرفی می شود. در این مقالات، دکتر الیاس نادران جایگاه دولت را در مکاتب لیبرالیستی نشان می دهد. دکتر موسی غنی نژاد، نقش دولت را در اقتصاد کنیزی و سید عباس موسویان نقش دولت را در اقتصاد سوسیالیستی بررسی می کنند. دکتر یداللّه دادگر تحلیلی مقایسه ای از دولت در مکتب اقتصادی سیاست عرضه می کند دکتر محمدتقی گلیک با ترجمه ای از مقاله مندرقحف نقش اقتصادی دولت را در اسلام شرح می دهد سه گفتار بعدی به بررسی دیدگاه باقرصدر، امام خمینی و مطهری درباره ی نقش دولت اختصاص یافته است. در پایان، گفتاری از عبدالامیر خادم علیزاده درباره دولت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و گفتاری از دکتر محسن رنانی درباره ماهیت و ساختار دولت در یاران درج شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر