ماهان شبکه ایرانیان

معرفی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در یک نگاه

تردیدی نیست که در میان علوم، علم فقه اهمیت ویژه ای دارد و همه امور فردی و اجتماعی به نحوی محتاج به این علم شریف هستند

روابط عمومی مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام

مقدّمه

تردیدی نیست که در میان علوم، علم فقه اهمیت ویژه ای دارد و همه امور فردی و اجتماعی به نحوی محتاج به این علم شریف هستند. فقه شیعه، که از پشتوانه قوی و محکم قرآن کریم و سنّت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اوصیای آن حضرت برخوردار است، هم از نظر علمی بر پایه ها و قواعد بسیار محکمی استوار می باشد و هم در همه زمان ها پویایی و بالندگی دارد، به گونه ای که با یقین و اطمینان می توان گفت: فقه شیعه پاسخگوی همه ابعاد زندگی بشر است و انسان را، هم در رابطه با خداوند و عبودیت و هم در روابط اجتماعی یاری می نماید.

در جهت توسعه و بالندگی فقه راستین تشیّع و پاسخ گویی به نیازهای فقهی، مرکز فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام به دستور مرجع عالی قدر، حضرت آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی مدّ ظله در سال 1376 ه. ش در قم با مدیریت فرزند معظّمٌ له جناب آقای حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی تأسیس گردید.

از اهداف محوری این مرکز، آموزش فضلا و محققان و تربیت فقیهان شایسته و مجتهدان متعهد و آگاه به مقتضیات زمان، و فراهم آوردن امکانات لازم و بستر مناسب برای مطالعات و پژوهش های ژرف در فقه و اصول، و پاسخ گویی به مسائل جدید و تألیف و نشر کتب و مقالات علمی می باشد.

مرکز فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام در پنج بخش فعالیت دارد:

بخش های مرکز فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام

1. آموزش

مهم ترین بخش و سرلوحه فعالیت های «مرکز فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام » آموزش است که متشکّل از طلاّب و فضلای با استعدادی می باشد که هر کدام مدتی در درس های خارج فقه و اصول معتبر حوزه شرکت جسته اند. آنان به نحو خاصی گزینش شده، گروه بندی می شوند. در هر گروه، به طور متوسط پنج نفر از فضلا شرکت دارند که تحت حمایت های مالی و معنوی مرکز و زیر نظر یک استاد فاضل، باتجربه و توانمند، به بحث و بررسی دقیق نظریات فقهی و تشیید مبانی اجتهاد می پردازند و مباحث طرح شده را با یاری و هدایت استاد گروه به پیش می برند و به تدریج، مراتب بالندگی علمی و فقاهت را پشت سر می گذرانند.

در حال حاضر، در بخش آموزش هشت گروه به شرح ذیل فعالیت دارند:

الف. گروه قضا؛ ب. گروه حج؛ ج. گروه اجاره؛ د. گروه اصول فقه (1)؛ ه. گروه اصول فقه (2)؛ و. گروه صلات؛ ز. گروه مسائل مستحدثه؛ ح. گروه خمس.

مطابق برنامه آموزشی این مرکز، اعضای گروه های آموزشی دوره های علمی گوناگونی را طی می کنند؛ در سال های نخست، به فراگیری مباحث عمومی و سنّتی فقه به شیوه اجتهادی و در سال های بعد به مباحث جدید و مستحدث فقهی می پردازند و به موازات آن در کلاس های روش نویسندگی و تحقیق شرکت می جویند. آنان در تابستان نیز به صورت غیرحضوری به مطالعه آیات الاحکام، که از مبانی بنیادین اجتهاد است، اشتغال می ورزند و موظفند تا رساله ها و مقالاتی نیز در موضوع درس ها و مطالعات خویش ارائه نمایند.

قریب یکصد رساله و مقاله علمی از جمله دستاوردهای بخش آموزشی مرکز فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام به شمار می آید که تاکنون نگارش شده اند.

2. پژوهش و تألیف

در این بخش، جمعی از فضلا و محققان با سابقه حوزه علمیه به تألیف در زمینه مباحث فقهی و اصولی اشتغال دارند. موارد زیر از جمله آثار این بخش به شمار می آیند:

الف. اصول فقه شیعه در یازده جلد که شش جلد آن چاپ و منتشر شده است. این کتاب تقریر درس های خارج اصول فقه حضرت آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی می باشد.

ب. تألیف موسوعة احکام الاطفال در شش جلد که شامل کلیه مسائل و احکام فقهی کودکان پیش از انعقاد نطفه تا مرحله بلوغ، به صورت استدلالی و مقارن با فقه مذاهب اهل سنّت است.

ج. تألیف رساله ای تحقیقی با عنوان الذخر الفاخر فی تعارض الأصل مع الظاهر؛

د. نگارش کتاب فقه کیفری اسلام به زبان فارسی و به شیوه استدلالی در دو جلد که تقریر بحث حدود و تعزیرات آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی است.

ه. قاعدة القرعة که محصول درس ماه رمضان یکی از کلاس هاست.

و. المبسوط فی فقه المعاصر، که مباحث یک سال تحصیلی کلاس مربوط است.

ز. تقریرات یک دوره اصول فقه درس های آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی به زبان عربی؛

ح. تنظیم درس های خارج اصول و نیز درس های کفایه و مکاسب که توسط فرزند معظّمٌ له القا شده اند.

3. تصحیح و تحقیق متون

در این بخش، متون مورد نظر پس از گذراندن سه مرحله «تخریج مصادر»، «ویرایش»، «مقابله و تصحیح»، توسط محققان مجرّب و کارآزموده به چاپ سپرده می شود. آثاری که تاکنون پس از طی مراحل یاد شده به زیور چاپ آراسته و به فقه پژوهان عرضه گردیده، به قرار ذیل می باشند:

الف. نهایة التقریر فی مباحث الصلاة در سه جلد؛ این کتاب مشتمل بر تقریرات یازده سال دروس خارج فقه مرحوم آیة اللّه العظمی بروجردی است که به قلم توانای حضرت آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی نگاشته شده است.

ب. تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة؛ این موسوعه علمی و ارزشمند یک دوره فقه اجتهادی و شرح استدلالی کتاب تحریرالوسیله حضرت امام خمینی رحمه الله به قلم حضرت آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی است. تاکنون از این موسوعه 21 جلد منتشر شده که کتاب های ذیل توسط این بخش، تحقیق و چاپ گردیده اند و تحقیق و نشر سایر مجلّدات آن نیز در دست اقدام می باشد: کتاب القضاء و الشهادات، کتاب الطلاق و المواریث، کتاب النکاح، کتاب القصاص، کتاب الحدود، کتاب الخمس و الانفال، کتاب الاجاره، کتاب الوقف، کتاب المضاربه و المزارعه.

ج. آیة التطهیر رؤیة مبتکرة، اثر آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی و مرحوم آیة اللّه شهاب الدین اشراقی که پیرامون آیه شریفه «تطهیر» است.

د. عروة الوثقی، تألیف آیة اللّه العظمی سیّدمحمّد کاظم طباطبائی یزدی، با حواشی حضرت آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی در دو جلد.

4. کتابخانه تخصصی فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام

به موازات توسعه و تخصصی شدن علوم و مطالعات و تحقیقات، ایجاد کتابخانه های تخصصی ضرورتی انکارناپذیر است. بدین منظور، «کتابخانه تخصصی فقهی ائمّه اطهار علیهم السلام » در جهت ایجاد فضای مناسب برای دانش پژوهان و محققان مرکز و نیز ارائه خدمات به سایر پژوهشگران و فقه پژوهان تأسیس گردیده و در حال حاضر، یکی از غنی ترین و پرمراجعه ترین کتابخانه های تخصصی است.

این کتابخانه به صورت قفسه باز اداره می شود و هم اکنون دارای قریب 18000 جلد کتاب می باشد که پیوسته در حال گسترش و توسعه بوده و در موضوعات ذیل رده بندی شده اند: فقه شیعه، فقه شافعی، فقه حنبلی، فقه مالکی، فقه حنفی، فقه مذاهب متفرقه (زیدی، ظاهر، اباضی و ...)، قواعد فقه، تاریخ فقه، اصول فقه شیعه، اصول فقه اهل سنّت، فقه مقارن و موسوعات فقهی، آیات الأحکام، حدیث شیعه، حدیث اهل سنّت، و ... .

یادآور می شود امکان جست وجو و ملاحظه فهرست کتاب های کتابخانه به اضافه فهرست محتوای کتب در پایگاه اینترنتی مرکز فراهم شده است.

5. بخش رایانه، صوت، تصویر، اینترنت

در این بخش، علاوه بر ارائه خدمات نرم افزاری و اطلاع رسانی به محققان مرکز و سایر پژوهشگران، حروف چینی کتب فقهی و اصولی نیز انجام می گیرد.

همچنین در این بخش، نوارهای درسی مؤسّس بزرگوار و نوارهای درسی گروه های آموزشی نگه داری و در اختیار متقاضیان قرار داده می شوند.

شایان ذکر است پایگاه اینترنتی آیة اللّه العظمی فاضل لنکرانی، که در این بخش

اداره می گردد، با سیزده زبان رایج به طور فعّال، پاسخگوی سؤالات شرعی و مسائل دینی و استفتائات ارسالی از سراسر جهان است، به گونه ای که فقط در سال 1382 بیش از نه هزار نامه و ایمیل دریافت کرده که در مجموعه های انگلیسی و فارسی و عربی در حال طبع می باشند و هر نامه حاوی سؤالات گوناگون است، به گونه ای که برخی از آن ها شامل قریب 200 سؤال می باشد.

نشانی پایگاه:

WWW. Lankarani.com

WWW. Lankarani.org

WWW. Lankarani.net

نشانی مرکز:

قم خیابان معلّم کوچه 12 پلاک 14.

تلفن:

7745250 7745249 7743404

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان