ماهان شبکه ایرانیان

مسجد فرط در یزد

مسجد به عنوان مهمترین مرکز اسلامی و مقدس ترین مکان هر منطقه، دارای ارزش و اهمیت بسیار است و «بیت الله » یا خانه خاص خداوند شمرده می شود .

مسجد به عنوان مهمترین مرکز اسلامی و مقدس ترین مکان هر منطقه، دارای ارزش و اهمیت بسیار است و «بیت الله » یا خانه خاص خداوند شمرده می شود .

در روایات می خوانیم : پیامبر اکرم (ص) به ابوذر فرمودند :یا اباذر ، تا وقتی در مسجد نشسته ای ، خداوند برای هر نفس کشیدن ، درجه ای در بهشت به تو عطا می فرماید و فرشتگان برتودرود می فرستند و در برابر هر نفسی که در آنجا می کشی ، ده حسنه برایت نوشته می شود و ده گناه از تو محو می گردد .

علی بن ابی طالب (ع) نیز فرمود : برای من نشستن درمسجد از نشستن دربهشت بهتر است ; زیرا نشستن در بهشت تنها خشنودی خودم را همراه دارد ; اما حضور در مسجدرضای پروردگارم را در برخواهد داشت .

سر این همه تاءکید بر حضور در مساجد ، آثار و برکات بی شماری است که مسجد در کمال و صلاح فرد و جامعه دارد .

قدمگاه علی بن موسی الرضا (ع)

چنانکه در تاریخ مفیدی آمده ، علی بن موسی الرضا (ع) درمسیرش از مدینه تا خراسان در سال 201 ه . ق چند روزی در شهریزد اقامت گزید و عبادات خود را در مسجدی به نام «مسجد فرط »به جای آورد که بعدها آن را «قدمگاه » حضرتش خواندند .

یکی از مؤمنان ، عبادتگاه آن امام همام را تعمیر کرد و تاکنون، به برکت ورود امام رضا (ع) در این محل ، دعاها مستجاب می شود .

این عمل امام هشتم (ع) نشان می دهد که در هر شرایطی حتی المقدور باید عبادات در مساجد انجام شود .

مسجد فرط

قدمگاه یا مسجد فرط ، در کوچه دارالشفا انتهای بازارخان درخیابان قیام واقع است . نام آن در منابع تاریخی به صورتهای «بذک » ، «پذک » ، «پتک » نیز آمده است . در لوح وقفنامه آن ، که بر دیوار رو به روی در ورودی نصب است ، نام «مسجدرضوی » دیده می شود .

بانی بنا

چنان که در بعضی از کتب تاریخ نیز آمده : احمدبن محمد زمجی به دستور ابومسلم مروزی با لشکری ظفرمند برای مقابله بابنی امیه به سوی خطه یزد حرکت کرد و با ابوالعلا ، که از سوی مروان حمار والی یزد بود ، جنگید . سرانجام احمد پیروز شد و دریزد برمسند حکومت نشست . پس دستور داد قناتها جاری کنند وعمارتها و مساجد بسازند . این امیر عدالت گستر نزدیک درمهریجرد یزد مسجدی باصفا ساخت که به مسجد فرط مشهور شد .

این مسجد تاکنون چندین بار تعمیر و بازسازی شده است . درسال 1078 ه . ق مولانا محمدامین بزاز به مرمت آن همت گماست .

در سال 1254 نیز این بنا تعمیر شد و سرانجام در سال 1311 ه. ق توسط حاج سیدابوالقاسم فرزند حاج سید کاظم مشهور به کلاهدوزکه از تجار نیکوکار و صحیح النسب این دیار بود . با صرف هزینه بسیار مرمت گردید .

آری ، این همان مسجد است که امام هشتم (ع) در سفرخراسان درآن عبادت کردو اکنون نیز یکی از حجرات آن به «صومعه امام رضا(ع)» مشهور است .

به احتمال بسیار سنگ موجود در موزه آستان قدس رضوی به صومعه امام رضای این مسجد تعلق دارد که در حاشیه سوم و دوره پیشانی آن نوشته شده : «به دستور احمد بن علی بن احمد علوی حسینی درتاریخ 516 ه . ق تعمیر و مرمت گردید .»

به امید آن که ما نیز چون پیشوایان بزرگوارمان با حضور درمساجد و احیای آن کوشا باشیم .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان