کارل لگرفلد/ تاثیرگذاران دنیای مد

افراد بزرگ زیادی بر روی صنعت مد تاثیر گذاشته‌اند. طراحان از جمله افراد مهم این صنعت هستند. این بار در بنیتا با بیوگرافی یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین طراحان جهان، کارل لگرفلد، که پس از شنل راه او را ادامه داد، همراه شما هستیم.

کارل لگرفلد/ تاثیرگذاران دنیای مد

صنعت مد مدیون افراد بزرگی است. طراحان، مدل‌ها، سردبیران مد، تصویرسازان مد و عکاسان همگی در کنار هم باعث پیشرفت صنعت مد شده و روی آن تاثیر زیادی داشته‌اند. ممکن است نام برندها، مدل‌ها و افراد معروفی که در دنیای مد فعالیت دارند را بدانیم؛ اما شاید بهتر باشد بدانیم چرا و چگونه این افراد روی مد تاثیر گذاشته‌اند. در بنیتا به معرفی تاثیرگذاران دنیای مد و مرور زندگی آن‌ها می‌پردازیم. در این قسمت به معرفی یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین طراحان جهان و ادامه دهنده‌ی راه کوکو شنل، کارل لگرفلد می‌پردازیم.

karl-legarfeld-black-and-white.jpg

کارل لگرفلد، متولد هامبورگ آلمان، طراح برندهایی چون شنل، فندی و تامی هیلفیگر است. کارل هرگز تاریخ تولد خود را آشکار نکرد اما برخی می‌گویند او متولد 10 سپتامبر 1933 است. او ادامه‌دهنده‌ی راه کوکو شنل است و در حال حاضر یکی از تاثیرگذارترین و بزرگترین طراحان مد در دنیا است.

 

زندگی شخصی

کارل لگرفلد با نام کارل اوتو لگرفلدت در هامبورگ آلمان متولد شد. او بعدها حرف «ت» را از پایان نام خانوادگی خود حذف کرد تا نام خانوادگی‌اش تجاری‌تر به نظر برسد. پدر کارل، کریستین، ثروتش را وارد کردن شیر تغلیظ شده به آلمان به‌دست آورد. کارل و خواهرش در خانواده‌ای ثروتمند بزرگ شدند و از خانواده‌های فرهیخته به شمار می‌آمدند. مادرش نوازنده‌ی ویولون بود و اغلب بحث‌های فلسفی و مذهبی در خانه‌ی آن‌ها برقرار بود. هنگامی‌که هیتلر در دهه‌ی 1930 به قدرت رسید، خانواده‌ی لگرفلد به مناطق روستایی در شمال آلمان مهاجرت کردند. از زمان کودکی، کارل به طراحی و مد علاقه داشت و تصاویر مد را از مجلات جدا می‌کرد و نگه می‌داشت. هنگام نوجوانی، زمانی‌که کارل نوجوان بود، به همراه خانواده‌اش به هامبورگ رفتند و کارل وارد دنیای «های فشن» شد. شاید از دوران جوانی کارل لگرفلد کمتر عکس دیده باشید. در گالری زیر می‌توانید تصاویری از دوران جوانی این طراح ببینید.

 

زندگی حرفه‌ای

خیلی زود کارل لگرفلد به عنوان دستیار و شاگرد طراح فرانسوی « پیر بالمین» شروع به کار کرد. او سه سال با همین شرایط کار کرد و در سال 1958 دو کالکشن به نمایش گذاشت اما به جان حقیقی خود از نام رولند کارل استفاده کرد. اولین کالکشن او با استقبال ضعیفی مواجه شد به‌طوری‌که گفته می‌شد رسانه‌ها و مردم آن را «هو» می کردند. در بهار سال 1960، کارل دامن‌هایی در پاریس طراحی کرد که کوتاه‌ترین دامن‌هایی بودند که تا آن موقع طراحی شده بود بنابراین چندان مورد استقبال قرار نگرفتند.  در سال 1961 کسب‌و‌کار خود را آغاز کرد. کارل برای برندهایی چون کلوئی و فندی طراحی کرد و به دلیل طراحی‌های خلاقانه‌اش در صنعت مد معروف شد. کارل علاقه‌ی زیادی به گذشته داشت. در بازارهای قدیمی خرید می‌کرد و لباس عروس‌های قدیمی را پیدا کرده و دوباره با طرحی جدید و متفاوت بازسازی می‌کرد. در دهه‌ی 1980، کارل به ستاره‌ای در دنیای مد تبدیل شده بود. او طراح مورد علاقه‌ی رسانه ها بود و با سلبریتی‌های زیادی آشنا بود. او برند شنل را که یک برند تقریبا مرده به حساب می‌آمد دوباره زنده کرد و به دنیای مد بازگرداند و آن را به یکی از محبوب‌ترین برندهای جهان تبدیل کرد.

karl-lagerfeld-fait-partie-de-notre-top-10.jpg

کارل لگرفلد در سال 1984 لیبل خود را راه‌اندازی کرد و سال‌ها بعد به دلیل کیفیت دوخت بالا شهرت زیادی پیدا کرد. در سال 2005، این لیبل را به تامی هیلفیگر فروخت. 

 در دوران حرفه‌ای زندگی‌اش، کارل باعث به وجود آمدن جنجال‌های زیادی شد. او در یکی از کالکشن‌هایش از یک آیه‌ی قرآن بر روی لباس‌هایش استفاده کرد و باعث آزردگی و خشم مسلمانان جهان شد. انجمن مسلمانان اندونزی این برند را تحریم کرد و او را تهدید به تجمع در مقابل خانه‌اش در آلمان کردند. کارل بابت این قضیه عذرخواهی کرد و گفت که این طرح را از یک کتاب در تاج محل برداشته و به آن علاقمند شده بود. او نمی‌دانست از آیه‌ی قرآن استفاده کرده است و تصور می‌کرده قطعه‌ای از یک کتاب شعر است.

استفاده از خز و پوست طبیعی در لباس‌هایی که طرح می‌کند از دیگر مواردی است که او درباره‌اش دچار مشکل شده است. او خودش از خز و پوست استفاده نمی‌کند و به ندرت گوشت مصرف می‌کند اما عقیده دارد در دنیایی که خوردن گوشت کاملا طبیعی به نظر می‌رسد، بحث درباره‌ی استفاده از خز و پوست بی‌معناست. گرچه بعدها از خز مصنوعی در طرح‌هایش استفاده کرد.

او با اظهار نظرهایی درباره‌ی ادل، خواننده‌ی بریتانیایی و پیپا میدلتون خواهر کیت میدلتون نیز دوباره مجبور به عذرخواهی شد. از جدیدترین این جنجال‌ها می توان به اختلاف کارل و مریل استریپ بر سر لباس اسکار نیز اشاره کرد. کارل در زمینه‌های دیگری از جمله فیلمسازی و عکاسی نیز فعالیت کرده و زندگی‌ پرمشغله‌اش را ادامه داد. در سال 2015، اولین بوتیک کارل لگرفلد را در دوحه‌ی قطر تاسیس کرد.

Quote

« از تمام موادی که در دنیا وجود دارند، کاغذ را بیشتر از همه دوست دارم. زیرا نقطه‌ی شروع طراحی و نقطه‌ی پایان عکاسی است.»

« از تمام موادی که در دنیا وجود دارند، کاغذ را بیشتر از همه دوست دارم. زیرا نقطه‌ی شروع طراحی و نقطه‌ی پایان عکاسی است.»

کارل لگرفلد

اگر به این مطلب علاقه داشتید، می توانید «تاریخچه‌ی برند شنل» را نیز بخوانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر