نوشته های عاشورایی

ناشر و محل نشر: انتشارات ظهور ـ تهران

حماسه عاشورا به بیان حضرت مهدی(ع)

ناشر و محل نشر: انتشارات ظهور ـ تهران

تاریخ نشر: 1375

نوبت چاپ: چهارم

232 صفحه

قطع رقعی

قیمت 5000 ریال

نویسنده کتاب درباره کتاب چنین می گوید:

درباره شخصیت والای حسین بن علی(ع) و یاران جان باخته اش کتابهای فراوانی نگاشته شده و هر نویسنده به فراخور توان و گستردگی تحقیقاتش بر آن شده که گوشه ای از سیمای سید شهیدان را ترسیم نماید، و جمعی نیز از این کار سربلند بیرون آمده اند. لیکن در میان تمامی این آثار جای کتابی که به بیان فرزند برومند حضرت اباعبداللّه الحسین(ع) حجت خدا در زمین حضرت حجت بن الحسن(ع) خالی بود. از اینرو ما تلاش خویش را بر آن داشتیم که از میان مواریث اسلامی، سخنان حضرتش را درباره امام حسین(ع) استخراج نماییم و در این زمینه به قدر مقدور تلاشی مبذول شد و کتاب را به دو بخش تقسیم کردیم: بخش نخست: زیارات و بخش دوم: توقیعات و دیدارها.

در بخش دوم کتاب، دیدارها و توقیعاتی را قرار دادیم که بزرگان محدثان شیعی در آثار شیعی خویش درج کرده اند. چرا که باریافتگان به حضور حضرتش بسیارند و سخنان فراوانی هم از آن بزرگوار درباره جدّ گرامیشان حضرت اباعبداللّه (ع) نقل شده است. ولی از آنجا که این دیدارها به خاطر ترس از شهرت فرد باریافته و یا دیگر علل موجه بیشتر به صورت حدیث مرسل یا مرفوع و... نقل می شود، لذا تشخیص صحت سلسله روات حدیث خود کاری است که در توان این حقیر نیست، و نیز تشخیص حقانیّت سخن ناقل کاری دشوارتر، از اینرو ما تنها به روایاتی پرداختیم که مشایخ شیعه و محدثان والاتبار امامیه آنان را در آثار خویش نقل کرده اند.

از حسین(ع) تا مهدی(ع)

گردآوری و تنظیم: محمدرضا فوادیان

ناشر و محل نشر: بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(ع) ـ تهران

تاریخ نشر: 1381

52 صفحه

قطع رقعی

چاپ اول

قیمت: 2000 ریال

نویسنده کتاب می گوید:

«این نوشتار گوشه هایی از ارتباط و پیوند امام حسین(ع) و حضرت مهدی(ع) را از منظرهای مختلف و در ابعاد گوناگون بررسی کند و فهرست وار آنها را در چهاربخش (همراه با قرآن، همراه با روایات، ادعیه و زیارات و تشرفات) و یک خاتمه برشمارد تا به عنوان دستمایه برخی از محققان و مبلغان و نیز ابزاری برای تحقیق و پژوهش بیشتر و مقدمه ای برای کشف زوایای دیگر از حقایق نورانی حیات این دو امام همام علیهماالسلام باشد».

با حسین(ع) تا مهدی(ع)

نوشته: سید مجتبی حسینی

ناشر و محل نشر: کتاب نیستان، تهران

تاریخ نشر: 1378

57 صفحه

قطع رقعی

چاپ اول

قیمت: 3000 ریال

این کتاب، نتیجه دو جلسه سخنرانی در شیراز است که سعی شده دیدگاههای حرکت حضرت امام حسین(ع) را در ارتباط با سایر حرکات انبیا و ائمه و امام حسین(ع) بررسی نماید.

عنایات حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه به آثار امام حسین(ع)

در این نوشتار، داستان تشرفات افراد است به محضر مبارک امام زمان(ع)، افراد سعادتمندی که یا از قول شریف حضرت توصیه هایی مبنی بر زیارت امام حسین(ع) شده و یا افرادی که دیدگانش در مراسم عزاداری و سینه زنی اباعبداللّه الحسین به دیدار محبوب روشن گردیده و یا اینکه حضرت را در مرقد و حرم با صفای امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) ملاقات کرده اند و یا عنایاتی که از ناحیه مقدسه وجود بی بدیل قطب عالم امکان در راه سفر و یا به طور کل به زوار حضرت امام حسین(ع) شده است.

همخانه یاد حسین(ع)

برگرفته از کتاب: از عشق تا دمشق

مجتبی تونه ای

قم ـ مرکز پژوهشهای صدا و سیما ـ 1382

عباس، یعنی الفبای مروّت.

همیشه خدا نام عباس با یاد حسین همخانه بوده است! چرا که عباس گفته است: «زندگی ام در بندگی حسین معنا می شود» و این یعنی نهایت عشق.

هرم عطش را که می شنود، رخصت می گیرد و دل به دریا می زند.

شریعه، هنوز چشم های نگران عباس را در حافظه دارد و اگر نم اشک عباس نبود، برای همیشه، فرات عقیم می ماند.

عباس به مرگ نمی اندیشید، به مرگ می خندد و می داند شهادت، پشت نخل ها ایستاده است. برای شهادت انتظار می کشد و انتظار چقدر دشوار است.

عباس چشم به راه شهادت است و غمناک از وعده ای که نتوانسته به آن وفا کند؛ وعده آب به اصحاب خمیه.

چه سخت می گذرد بر عباس و چه آشوبی است در دلش.

شهادت، انتظار کودکان و اهل خیمه، فرات، شرم و... در نگاه عباس صف کشیده اند و چشمان او، فراتی زاینده است که تلخ می جوشد.

عباس رمز مردانگی و راز وفاداری های شگفت آور است.

نام عباس، یادآور خانه کاهگلی امّ البنین است!

نام عباس، تبسم اشتیاق بر لبان حسین است. راز مردانگی در دستان او نهفته است و فرات تا همیشه عطش، تشنه دستهای با وفای او خواهد ماند.

عباس و آب، توأمان وفاداری اند بر کناره شط.

ترنم عاشقانه کلمه عباس، روح بخش دل های بی جان است و قرار جان های پریشان.

عباس

عباس

عباس

عاشورا و انتظار

نویسنده: مسعود پورسید آقایی

ناشر و محل نشر: انتشارات حضور ـ قم

تاریخ نشر: 1382

72 صفحه

چاپ اول

قطع رقعی

کتاب عاشوا و انتظار در 3 فصل: پیوندها، تحلیلها و رهیافتها تنظیم شده است که هر فصل خود دهها عنوان موضوع را با استناد به آیات و روایات در خود گنجانده است. از موضوعات مطرح شده در کتاب می توان به عناوین ذیل اشاره نمود:

1. مهدی(ع) فرزند و خونخواه حسین(ع)؛

2. یاد حسین(ع)، کلام نخستین مهدی(ع)؛

3. «یا لثارات الحسین» شعار یاران مهدی(ع)؛

4. یکسانی القاب حسین(ع) و مهدی(ع)؛

5. عاشورا، روز ظهور مهدی(ع)؛

6. حسین(ع) در کلام مهدی(ع)؛

7. کوفه پایگاه مشترک حسین و مهدی(ع)؛

8. فرشته های یاور مهدی(ع) همان فرشته های یاور حسین(ع) هستند؛

9. رجعت امام حسین(ع) در دولت مهدی(ع)؛

10. عاشورا، پشتوانه فرهنگی انتظار؛

11. اشتراک در اهداف؛

12. مشابهت در زمانه و یاوران؛

13. منتظران مهدی(ع)، پرورش یافتگان مکتب عاشورا؛

14. تبیین فرهنگ عاشورا؛

15. الگوسازی؛

16. فرهنگ بسیج.

و دهها موضوع دیگر که می توانید با مراجعه به کتاب به آنها دست پیدا کنید.

نویسنده سعی نموده که ابتدا پیوند دو فرهنگ «عاشورا» و «انتظار» را از طریق دلایل و شواهد بیان نموده و سپس با استفاده از همین شواهد به تحلیل منطقی پیوند میان این دو فرهنگ بپردازد و در آخر، رهیافتهایی مطرح می نماید که بتواند در برنامه ریزی های راهبردی و کلان جامعه منتظر و حکومت دینی و موضع گیریهای آن مفید باشد.

بی شک مطالعه این کتاب می تواند راهگشای ما نیز باشد، من و تو که عاشق حسینیم و منتظر مهدی(ع).

مهدی(ع) ادامه حسین(ع)

مسعود پور سیدآقایی

السّلام علیک یا سفینة النجاة

مهدی(ع)، ادامه حسین(ع) است و «انتظار» ادامه عاشورا و برآمده از آن.

مهدی(ع) فرزند حسین(ع) است و فرهنگ «انتظار» برآمده از فرهنگ «عاشورا» و «انتظار» حسین دیگری را کشیدن. این دو پیوندی دیرین و مستحکم با یکدیگر دارند.

یکی پشتوانه فرهنگی و زمینه ساز، برای دیگری است؛

یکی رمز «حیات شیعه» است و دیگری رمز «بقای آن»؛

یکی رمز «قیام و به پا خاستن شیعه» است و دیگری عامل «حفظ و استمرار آن»؛

مهدی(ع) وارث عاشورا است؛ هم چنان که «حسین(ع)» وارث پیامبران است؛

عاشورا، دریچه ای به «انتظار» است و انتظار، تجلی آرزوها و آمال کربلا؛

فرهنگ عاشورا، دست مایه اساسی و مایه شکوفایی و بالندگی منتظران مهدی(ع) در عصر انتظار است.

پیوند «عاشورا و انتظار» و «حسین و مهدی(ع)»، پیوند «والد» و «ماولد» و «نور علی نور» است.

انتظار، کربلایی دیگر است به وسعت همه جهان و مصاف حق و باطل است در زمانی دیگر؛ با این تفاوت که این بار، حق پیروز است و چهره باطل، برای همیشه دفن می شود. انتظار همان کربلا است در وسعت همه زمین و در مقطع دیگری از تاریخ. در این مقطع، فکرهای رشید از هر فرقه و ملتی، گلبانگ «دعوت مهدوی» را ـ که با ساخت و فطرت انسانها همگون است ـ لبیک می گویند.

انتظار، ثمره کربلاست. بدون کربلا انتظار بی معنا است. یاران مهدی، همه کربلایی اند و در فراز و فرود تاریخ، غربال شده و آبدیده اند. مگر می توان بی عاشورا، انتظاری دیگر داشت؟! انتظار بی عاشورا، انتظار بی پشتوانه است.

«عاشورا» انتظار برآورده نشده شیعه است و «انتظار» عاشورای برآورده شده شیعه.

حرکتی جهانی و به وسعت آمال همه انسانهای تاریخ، پشتوانه و عقبه ای می خواهد به استحکام کربلا که هرگز به سردی و خاموشی نگراید.

«انتظار» ادامه عاشورا، غدیر و بعثت است و «ظهور» روز فرج و مخرج حسین و ثمره خون او که در شریان تاریخ به جوش آمده است.

«انتظار» بشارتی است به حق، بر همه دردها و آلام شیعه در کربلا و تاریخ.

مهدی(ع) همان کسی است که باری را که حسین(ع) در مسیر کوفه، در کربلا به زمین گذاشت، به کوفه می رساند.

مهدی(ع) پرچم افتاده حسین(ع) را برخواهد افراشت و آرمانهای بلند او را تحقق خواهد بخشید.

مهدی(ع) بذری را که حسین(ع) در کربلا کاشت و دیگر امامان آن را بارور کردند و خودش در دوران غیبت به حراست آن همت گماشت، با دستان پر توانش غرس خواهد کرد.

«انتظار و عاشورا» دو بال پرواز شیعه است؛ اگر این دو نبود، چشمه «غدیر» می خشکید.

این پیوندهای روشن و گویا، از نگاه نامحرمان نیز مخفی نمانده تا آن جا که می گویند:

شیعه با دو نگاه همراه است: «نگاه سرخ» و «نگاه سبز»؛ عاشورا و ظهور، با الهام از یکی «انقلاب» می کند و با دیگری آن را «استمرار» می بخشد.

برای ما درماندگان از صحنه عاشورا، یک راه بیشتر نمانده و آن ثبت نام در کلاس «انتظار» و درآمدن در خیل «منتظران» است که حقیقت انتظار، همان در خیمه حسین(ع) بودن است. آنان که در کربلا چکاچک شمشیرها را نچشیدند، باید مرارت «انتظار» را به جان بخرند. «عاشورائیان»، پیمان خود را به آخر بردند و «مهدویان» با کوله بار فرهنگ شهادت، چشم انتظارند تاآن عهدی که با خدا و رسول بر پاسداری از حرم و حریم ثاراللّه بسته اند، به انجام برسانند:

«فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر»1 احزاب/32.

1. سوره احزاب(33) آیه 32.

عنایات حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه به آثار امام

نویسنده: محمدرضا باقی اصفهانی

ناشر: انتشارات امام حسن مجتبی(ع)

محل و تاریخ نشر: قم ـ 1380

صفحات: 222 صفحه

قطع: وزیری

چاپ اول

قیمت 7500 ریال

فصول این کتاب به ترتیب زیر است:

1. تعظیم آثار امام حسین(ع). در این فصل، داستان تشرفات افرادی چون آیت اللّه مرعشی نجفی، علامه بحرالعلوم، حاج آقا فشندی و... بیان شده و توصیه هایی از جانب حضرت مهدی(ع) مبنی بر زیارت امام حسین(ع) و ثواب زیارت، جایگاه حرم امام حسین(ع) و زیارت عاشورا در این تشرفات بیان شده است.

2. یاد امام زمان(ع) در مجالس سوگواری امام حسین(ع). این فصل، داستان تشرفات کسانی است که در مجالس عزای سرور و سالار شهیدان و روضه حضرت ابوالفضل، به محضر حضرت شرفیاب شده اند.

3. شرکت حضرت مهدی(ع) در مراسم عزاداری امام حسین(ع). این فصل به داستان تشرف افرادی می پردازد که شخصا حضرت مهدی(ع) را در حالی که در مراسم سوگواری جدّ بزرگوارشان حضور داشته اند، ملاقات کرده و یا دیده اند.

4. حضرت امام زمان(ع) در حرم حضرت امام حسین(ع). در این فصل به داشتن ملاقات افراد با حضرت مهدی(ع) در حرم امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) پرداخته شده است.

مطالعه این کتاب، برای شما که مشتاقید بدانید در دوران غیبت امام عصر(ع) چه کسانی به حضور ایشان رسیده اند خالی از لطف نیست. با توجه به این که ماجراهای تشرف افرادی ذکر گردیده که در چند سال اخیر به حضور حضرت رسیده اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر