گالری گردی بنیتا؛ هفته اول اسفندماه ۹۵/ از کجا به کجا

در گالری‌های ثالث، اثر و اُ، آثار متنوعی در مدیاهای مختلف به نمایش درآمده است. در بنیتا بخوانید.

گالری گردی بنیتا؛ هفته اول اسفندماه 95/ از کجا به کجا

گالری گردی یکی از کم‌هزینه‌ترین تفریحات فرهنگی است که می‌توان در طول هفته انجام داد. البته آخر هفته‌ها و مخصوصا روز جمعه، بهترین زمان برای انجام این کار است. معمولا افتتاحیه‌ی نمایشگاه‌ها در این روز است و می‌توان از زبان خود هنرمند، درباره‌ی آثارش شنید که در دید مخاطب و تاثیر به‌سزایی دارد. جمعه‌‌ی هفته‌ گذشته نیز چند نمایشگاه برگزار شد که در مهم‌ترین آن‌ها، آثاری از هنرمندان مدیاهای مختلف، در گالری «ثالث» به نمایش درآمد. در گالری‌های «اُ» و اثر هم آثار قابل تعمقی روی دیوارها قرار گرفته بود. در هفته‌ی گذشته نیز آثار نقاشیی مجتبی تقوایی با عنوان «قاموس: برخورد» در گالری مستقل تهران برگزار شده بود که می‌توانید در بنیتا بخوانید.

گالری ثالث

نمایشگاه از کجا به کجا

«سروش میلانی‌زاده» کار جالبی انجام داده بود. او آثاری از هنرمندان رشته‌های مختلف را انتخاب و در گالری نشر ثالث به نمایش گذاشته بود. آثاری شامل مجسمه، حجم، نقاشی، طراحی و همچنین لوازم شخصی‌ای مثل عکس‌، دفترچه یادداشت، کتاب و... از هنرمندانی مثل «کریستف رضاعی»، آهنگساز و موزیسین مطرح کشورمان را به نمایش گذاشته است. علاوه بر رضاعی، آثار دیگری نیز از هنرمندانی مانند «آیدین آغداشلو»، «سیمین بهبهانی»، «نصرالله افجه‌ای»، «بابک اطمینانی»، «فرح اصولی»، «صادق تیرافکن»، «کامبیز درم‌بخش»، «رمزی»، «رامتین زاد»، «نیما زارع‌نهندی»، «گیزلا وارگا سینایی»، «محمدرضا شاهرخی‌نژاد»، «داوود شهیدی»، «عین‌الدین صادق‌زاده»، «علی‌اکبر صادقی»، «ژازه تباتبایی»، «اشکان عبدولی»، «محمد‌حسین عماد»، «محمدحسین غلامزاده»، «پری‌یوش گنجی» و «جواد مجابی» نیز در این نمایشگاه دیده می‌شد.

«از کجا به کجا» نامی است که میلانی‌زاده برای نمایشگاهش برگزیده. او در این‌باره نوشته است: «از کجا به کجا، نزدیک‌ترین واژه‌ای بود که می‌توانستم با آن قسمتی از هدف مورد نظر این نمایشگاه را در کلمات بیان کنم. البته اطمینان ندارم این مجموعه تا چه حد به اهداف آغازین‌اش، یعنی موضوع «Study» وفادار مانده است و دلیل انتخاب این اسم هم همین است.

نمایشگاه از کجا به کجا

«Study» یا به معنای کلمه‌ای آن «مطالعه»، فرآیند فکری و عملی پیش از تولید یک اثر یا مجموعه‌ی هنری را شامل می‌شود. فرایندی که در آن انرژی‌ها متمرکز می‌شود، حس‌ها بارور شده و ایده‌ها شکل می‌گیرد و هنرمند آرام آرام آماده‌ی زایش می‌شود. در واقع هر اتفاقی پیش از تولید اثر هنری را می‌توان در غالب Study بررسی کرد. تحقیقات، مطالعات، پژوهش‌ها، نوشته‌ها، طرح‌ها، اتودها و حتی چیزهایی که هنرمند از آن ها الهام گرفته است... و این موضوع به مدیا یا رسانه‌ی خاصی محدود نمی‌شود  اما در روند جمع‌آوری این مجموعه کمی از این فراتر رفته‌ایم... اشتباه است یا درست، دقیقاً نمی‌دانم! با بررسی روند کاری هنرمندان، در بعضی موارد موضوعاتی نظرم را بسیار جلب کرد که مربوط به دوره‌ی جوانی، نوجوانی و حتی کودکی هنرمند بود. یعنی مربوط به زمانی‌که هنرمند شاید هدفی برای هنرمند شدن هم نداشته است! اما تاثیراتِ کم و بیش آن حوادث و اتفاق‌ها، به نظر من، در آثار امروزه‌اش به وضوح پیداست.

هرچه فکر کردم آیا می‌شود این موضوعات را در غالب Study ارائه نداد، دیدم نمی‌شود... یا اگر بشود حق مطلب را ادا نکرده‌ام.

مجموعه‌ی پیش رو، صادقانه‌ترین اتفاقی بود که توانستیم به کمک خود هنرمندان یا دوستانشان جمع‌آوری کنیم. قطعاً کامل و بی‌عیب نیست، اما در صداقتش شکی ندارم.

امید دارم که در آینده، برای شناخت بیش‌تر مخاطبان، هنردوستان و البته هنرمندان، از روند کاری و احساسی که هنرمندانِ عرصه‌های مختلف، برای رسیدن به آثارِ متمایز، تأثیرگذار و مهم‌شان می‌گذرانند، این نگاه ادامه پیدا کند.»

برای دیدن این آثار می‌توانید همه روزه از ساعت 10 تا 20 به گالری نشر ثالث واقع در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ مراجعه کنید.

گالری اُ

نمایشگاه زبان مشترک

در گالری «اُ» اما داستان دیگری برپا بود. در این گالری مجموعه آثار دستی از هنرمندان ایران و آمریکا به نمایش درآمده است. «رایان اُمالی» و «مهدی درویشی» آثاری از هنرمندان این دو کشور را انتخاب و بر دیوارهای گالری آویخته بودند. «زبان مشترک» عنوانی است که این نمایشگاه بر خود دارد. این نمایش بخشى از پروژه‌ی بین المللى «هزاردستان» به کوشش مهدى درویشى است. افتتاحیه‌ی این نمایشگاه روز جمعه 29 بهمن بود و تا روز چهارشنبه 4 اسفندماه ادامه خواهد داشت. برای بازدید از این آثار می‌توانید به گالری «اُ» واقع در خیابان ویلا (نجات الهی)، کوچه خسرو،‌ پلاک 46 مراجعه کنید. گالری از ساعت 16 تا 20 پذیرای بازدید‌کنندگان است.

گالری اثر

آثار شاه پری بهزادی در گالری اثر

در گالری اثر  آثاری از شاه‌پری بهزادی به نمایش درآمده بود. آثار نقاشی در ابعاد بزرگ، که به‌گونه‌ای یادآور نقش‌های اسلامی در مساجد بود. آثاری که می‌شد فهمید شاه‌پری بهزادی تا چه مقدار انرژی و تمرکز صرف آن کرده است. کارها در مدیای نقاشی و با اکرلیک روی بوم کار شده بود. آن‌چه که در نظر اول توجه را به خود جلب می‌کند، توازن و تعادلی بود که در کارها عیان بود. رنگ‌هایی هم که برای کارها انتخاب شده بود، در عین تفاوت، یکدست بودند و القا کننده‌ی آرامش و تمرکز.

گالری اثر در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره‌ی 16، روبروی خانه هنرمندان واقع است و به جز روزهای شنبه، همه روزه از ساعت 11 تا 20 پذیرای هنردوستان است.

منبع: بنیتا

####6832-11347-11299

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان