با این مواد غذایی، پیری را به تاخیر بیندازید

لسلی بک، متخصص تغذیه در تورنتو و نویسنده کتاب «رژیم غذایی، قدرت غذاها برای آهسته کردن روند پیری و حفظ بهینه سلامتی و انرژی» می‌گوید: با افزایش سن، باید مصرف مواد غذاهای ضدالتهاب از قبیل میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی‌های چرب را افزایش دهید و مصرف غذاهایی مثل گوشت قرمز، غذاهای فراوری‌شده و قندهای تصفیه‌شده را محدود کنید

با این مواد غذایی، پیری را به تاخیر بیندازید

با گذشت زمان، پیری پوست پدیده‌ای طبیعی است، چراکه لایه اپیدرمی و غشایی سلول‌ها مستهلک می‌شوند. هر چه سن ما بالاتر برود، به‌طور طبیعی پوست هم پیرتر می‌شود. اما پیری زودرس پوست می‌تواند ناشی از عوامل محیطی باشد. روش‌های ترکیبی و محصولات بهداشتی و آرایشی می‌توانند به‌ سلامتی پوست کمک کنند، اما عوامل تغذیه‌ای نیز در سلامتی و حفظ ظاهر پوست مؤثرند. ترکیبات موجود در بعضی غذاها، می‌توانند باعث کلاژن سازی و تقویت پوست شوند و پوستی شاداب و سالم را به ما هدیه دهند. همچنین مواد غذایی می‌توانند از آسیب‌های پوستی ناشی از نور آفتاب جلوگیری کنند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها، سبزی‌ها و ادویه‌ها از سلول‌های پوست در برابر آسیب‌های پیش رو محافظت می‌کنند. مواد غذایی حاوی ویتامین C نیز به کلاژن سازی کمک می‌کنند که مزایای آن بر کسی پوشیده نیست. درست است که این مواد تضمین نمی‌کنند شما دچار چین‌وچروک‌های میان‌سالی نشوید، ولی رسیدن این مواد مغذی به بدن مانع پیری زودرس پوست می‌شوند. با بنیتا همراه باشید.

 

توت‌فرنگی

health-benefits-of-strawberries.jpg

 Credit: caloriesecrets

تحقیقاتی که در سال 2007 بر روی 7000 زن انجام شد، نشان داد که مصرف بیشتر ویتامین C از به وجود آمدن چروک‌ها و خشکی پوست جلوگیری می‌کند. بنابراین، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C یکی از بهترین راه‌های  پیشگیری از به وجود آمدن چین‌وچروک پوست است. به‌طورکلی میوه‌ها و سبزیجات منابع خوبی برای تأمین ویتامین C بدن هستند.

خوردن یک فنجان توت‌فرنگی در هرروز به همراه سایر میوه‌ها و سبزیجات، حجم بالایی از ویتامین C را برای بدن فراهم می‌کند. موسسه پاولینگ لینوس گفته است که ویتامین C در سنتز کلاژن نقشی اساسی دارد. کلاژن بخش زیرین لایه‌های پوستی است که سلول‌های پوستی را کنار هم نگه‌ داشته و باعث سفتی پوست می‌شود. با بالا رفتن سن، تولید کلاژن در پوست کم می‌شود که همین موضوع  یکی از دلایل افزایش چین‌وچروک و افتادگی پوست در افراد مسن است.

یکی دیگر از کمک‌هایی که ویتامین C به پوست می‌کند، محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه UV نور خورشید است.  گرچه خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین C و قرص‌ها و مکمل‌های این ویتامین جایگزین کرم ضد آفتاب نمی‌شوند، ولی می‌توانند یک‌لایه محافظتی بیشتر به پوست شما اضافه کنند. ویتامین C همچنین کمک می‌کند پوست هیدراته بماند و خشک نشود. بنابراین ویتامین C  ازیک‌طرف کلاژن سازی را افزایش می‌دهد که مانع از ایجاد چین‌وچروک پوست می‌شود، و از سوی دیگر پوست را هیدراته کرده و از خشکی پوست جلوگیری می‌کند.

این میوه‌های سرخ‌رنگ سرشار از فلاونوئیدها (مواد شیمیایی سالمی که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ می‌دهند) و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که قلب شما را جوان نگه می‌دارند. خوردن مداوم سایر میوه‌های حاوی فلاونوئیدها مثل سیب و گلابی نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

 

مرکبات

citrus.jpg

Credit: caloriesecrets

علاوه بر توت‌فرنگی، مرکبات نیز منبع خوبی از ویتامین C هستند و  می‌توانند در دسته مواد ضد چروک قرار بگیرند. یک پرتقال با سایز متوسط 100 % ویتامین C موردنیاز بدن در هرروز را تأمین می‌کند. انواع لیموها و گریپ‌فروت نیز سرشار از ویتامین C  هستند. علاوه بر مصرف پرتقال و گریپ‌فروت به‌صورت میوه کامل، یک‌راه دیگر جذب ویتامین C  این است که مرکبات تازه را در آب نوشیدنی بفشاریم و آب آن‌ها را همراه با آب معمولی بنوشیم.

 

فلفل دلمه‌ای

peppers.jpg

Credit: caloriesecrets

فلفل دلمه‌ای نیز یکی دیگر از منابع سرشار از ویتامین C است. فلفل دلمه‌ای را می‌توانید به ساندویچ‌ها، سالادها، املت، پاستا و ماکارونی اضافه کنید تا ویتامین C بدنتان را بالا ببرید. یک فلفل دلمه‌ای سایز متوسط بیش از %100 ویتامین C موردنیاز بدن را در هرروز تأمین می‌کند.

 

کاکائو

cocoa-beans-and-chocolate.jpg

Credit: caloriesecrets

دانه‌های کاکائو منبعی غنی از پلی فنل ها هستند. پلی فنل ها مانند آنتی‌اکسیدان‌ها از سلول‌ها در برابر آسیب‌های وارده محافظت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند پلی فنل های کاکائو برای سلامتی قلب بسیار مفیدند. به علاوه تحقیقاتی که در سال 2009 انجام‌شده نشان داده‌اند که پلی فنل ها از پوست در برابر اشعه مضر UV محافظت می‌کنند.

ظرفیت آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کاکائو بستگی به این دارد که در چه منطقه و شرایط محیط زیستی رشد کرده باشند و خاک و املاح آن منطقه چه موادی را به دانه‌های کاکائو منتقل کرده باشند. بیشتر شکلات‌ها درصد پایینی آنتی‌اکسیدان دارند، بنابراین فکر نکنید که خوردن هر نوع  شکلاتی برای پوست مفید است. شکلات‌های تلخ که دارای درصد کاکائوی بالاتری هستند آنتی‌اکسیدان بیشتری هم دارند.

پس این مواد غذایی بهترین مواد بالقوه ضد چروک هستند. بااین‌وجود ازآنجاکه عوامل دیگری هم بر عملکرد آنتی‌اکسیدان‌های کاکائو تأثیر می‌گذارند، هنوز برای مشخص شدن اثرات آنتی‌اکسیدان‌های این ماده غذایی بر روی پوست، نیاز به تحقیقات بیشتری است.

 

محصولات و ترکیبات گوجه‌فرنگی

gallery-1477581437-gettyimages-581745679.jpg

Credit: womansday

گوجه‌فرنگی به لطف لیکوپن، رنگ‌دانه‌ای که به این میوه رنگ قرمز زیبایی را می‌دهد، آسیب ناشی از اشعه ماوراءبنفش خورشید را دفع کرده و مانع از ایجاد چروک‌های پوستی می‌شود. حتی گوجه‌فرنگی پخته‌شده نیز برای پوست شما مفید است. جالب است بدانید تحقیقات نشان می‌دهند بدن انسان لیکوپن موجود در رب گوجه‌فرنگی و گوجه‌فرنگی  پخته‌شده را راحت‌تر از گوجه‌فرنگی تازه جذب می‌کند.

آنتی‌اکسیدان‌ها با درجات مختلفی در پوست ذخیره می‌شوند. گزارش‌های منتشرشده در سال 2008 می‌گویند که سطوح بالای آنتی‌اکسیدان‌های لیکوپنی می‌توانند باعث کاهش زبری پوست شوند. چطور می‌توان لیکوپن بیشتری از رژیم غذایی خود به دست آورد؟ یک‌ راه آن مصرف گوجه‌فرنگی و مشتقات آن است که منبعی غنی از لیکوپن است. هرچه گوجه‌فرنگی بیشتری بخورید سطح لیکوپن پوست شما افزایش می‌یابد.

 

سیر

benefits-of-garlic.jpgCredit: caloriesecrets

هزاران سال است که سیر به‌عنوان درمانی فوق‌العاده در شرایط مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. یکی از علل این موضوع به آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر برمی‌گردد. خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های ناشی از بالا رفتن سن (مانند بیماری‌های قلبی، اختلالات تجمع پلاکت‌ها، انواع سرطان‌ها و پیری پوست) با مصرف سیر کاهش پیدا می‌کند. سیر قرص جادویی برطرف‌کننده همه‌ی بیماری‌ها نیست، ولی مصرف سیر باعث پیشگیری از به وجود آمدن چین‌وچروک‌های پوستی می‌شود. اگر سیر را با دمای بالا حرارت دهید، مقداری از آنتی اکسیدان‌هایش را از دست می‌دهد. پس سیر را خام مصرف کنید یا بسیار کم حرارت دهید.

به هر غذایی که می‌خواهید تفت دهید کمی سیر اضافه کنید و سلامت قلب خود را تضمین کنید. سیر با شل کردن رگ‌های خونی مانع از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می‌شود. به علاوه برگ‌های این گیاه با بیماری‌های التهابی و آسیب‌های غضروف مبارزه می‌کند و مانع از بروز آرتروز می‌شود.

 

ماهی‌های چرب

tune-fish-good-for-you.jpg

Credit: caloriesecrets

اسیدهای چرب امگا3 برای بدن بسیار ضروری هستند که به کاهش التهابات بدن کمک کرده و از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری می‌کنند. امگا3 خواص درمانی زیادی دارد و کاهش خطر ابتلا به چروک‌های پوستی یکی از این مزایای مثبت است. امگا3 با تولید کلاژن از شکستگی و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. همچنین با کاهش التهابات مانع رشد و پیشرفت سرطان پوست می‌شود. غذاهایی که سرشار از امگا3 هستند عبارت‌اند از ماهی‌های چرب، روغن‌زیتون و دانه‌های آجیل. متخصصین  خوردن 2 وعده ماهی چرب در هفته را توصیه می‌کنند  که می‌تواند شامل تن ماهی، ماهی قزل‌آلا، ماهی سالمون، شاه‌ماهی و ساردین باشد.

 

انواع توت‌ها

Blackberry.jpgCredit: anjiran

توت را انتخاب کنید، فرقی نمی‌کند چه نوعی باشد. آنتی‌اکسیدان موجود در انواع توت‌ها برای جوان نگه‌داشتن شما بسیار مفید است.

 

خانواده کلم‌ها

crucifers.jpgCredit: besthealthmag

سبزی‌هایی مثل  کلم بروکلی و گل‌کلم و سایر کلم‌ها به کبد برای شکستن ساختار سموم و دفع آن‌ها کمک می‌کنند.

 

کاهو

kale-leaves.jpg

Credit: besthealthmag

این گیاه با برگ‌های پهن و سبزش، سرشار از ویتامین K، پتاسیم و لوتئین است که به حفظ سلامت استخوان‌ها و بینایی کمک می‌کنند  و فشارخون را در سطح متعادلی نگه می‌دارند.

 

لوبیای سیاه

iStock_blackbeans.jpg

Credit: besthealthmag

کابینت‌های خانه را پر از لوبیا کنید! آن‌ها غنی از پروتئین‌های گیاهی دیرهضم، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند و روند پیری را کند خواهند کرد.

 

چای سبز

greentea.jpg

Credit: besthealthmag

چای سبز چه سرد نوشیده شود و چه گرم، لذت‌بخش است و به هر صورتی آماده شود منبعی خوب از فلاونوئیدها است که بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها محافظت می‌کنند.

 

زردچوبه

008-gettyimages-656287909.jpg

Credit: womansday

در حال حاضر مهم‌ترین ادویه‌ای که در غذاها مورداستفاده قرار می‌گیرد زردچوبه است که می‌تواند ذهن شمارا هم جوان نگه دارد. دلیل اصلی و بالقوه بیماری آلزایمر، لکه‌هایی است که روی مغز به وجود می‌آیند. ناتالی ریتزو استاد دانشگاه و متخصص رژیم‌های غذایی در شهر نیویورک می‌گوید: «مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین، ماده مؤثر و فعال موجود در زردچوبه، این پلاک‌ها  و لکه‌ها را از بین می‌برد و مانع از پیشرفت آلزایمر می‌شود».برای استفاده از خواص مفید زردچوبه ، آن را به تخم‌مرغ و املت خود اضافه کنید یا در سس‌های گیاهی خود بپزید.

 

تخم‌مرغ

gallery-1477581631-gettyimages-548008919-1.jpg

Credit: womansday

برای اینکه قدرت بینایی خود را حفظ کنید زرده تخم‌مرغ بخورید. زرده تخم‌مرغ موادی مغذی در خود دارد که از بیماری آب‌مروارید پیشگیری می‌کند و ضعف بینایی ناشی از افزایش سن را کاهش می‌دهد.

 

شیر

003-gettyimages-105683674.jpg

Credit: womansday

وقتی سن بالا می‌رود، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها تحلیل می‌روند. شیر با دارا بودن دو ماده ضد کهولت، یعنی پروتئین و کلسیم، مانع از تحلیل رفتن و فرسایش استخوان‌ها می‌شود. اگر از نوشیدن شیر ساده لذت نمی‌برید، آن را بجوشانید یا با سایر میوه‌ها میکس کرده و به‌صورت اسموتی مصرف کنید.

 

کورن فلکس

004-gettyimages-561989085.jpg

Credit: womansday

مصرف کورن فلکس دانه‌های غلات و سایر غذاهای غنی از فیبر، مثل نان سبوس‌دار و میوه‌ها، احتمال ابتلا و گسترش بیماری‌های قلبی، سرطان‌ها، مشکلات تنفسی و افسردگی را کاهش می‌دهد. می‌توانید شب کورن فلکس را با ماست یا شیر ساده مخلوط‌کنید و کمی میوه هم به آن اضافه کنید و صبح آن را صرف کنید. یا می‌توانید آن را با  آبمیوه و اسموتی خود مخلوط‌ کنید.

 

بلوبری و تمشک

005-gettyimages-573076655.jpg

Credit: womansday

این میوه‌های کوچک بیشترین سطح آنتی‌اکسیدان را در بین میوه‌ها دارند و به‌عنوان بهترین میوه‌های ضد پیری شناخته می‌شوند.

 

آجیل مخلوط

006-gettyimages-157425440.jpg

Credit: womansday

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف روزانه دانه‌های آجیل، خطر مرگ ناشی از سرطان، بیماری‌های قلبی و مشکلات تنفسی را کاهش می‌دهد. یک‌راه آسان منتفع شدن از همه‌ی خواص دانه‌های آجیلی این است که مقداری بادام‌زمینی، بادام ، پسته و گردوی خام را باهم مخلوط کرده و به‌جای میان وعده‌ها مصرف کنید.

 

انار

007-gettyimages-168837584.jpgCredit: womansday

نصف فنجان دانه انار %15 نیاز روزانه بدن شما را به ویتامین C تأمین می‌کند، و با آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد از آسیب‌های پوستی و پیری زودرس جلوگیری می‌کند. انار همچنین حاوی ماده مغذی پونیکالاجین است که کلاژن سازی را تقویت می‌کند و در حفظ سلامت مفاصل نیز مؤثر است.

خوب است که مطالب 10 دستورالعمل تهیه آجیل خوشمزه برای عید [قسمت اول] و 10 دستور پخت کوکی برای عید [قسمت اول] را نیز بخوانید.

منبع: caloriesecrets, womansday, besthealthmag

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان