ماهان شبکه ایرانیان

۱۳ کاری که با آن کبدتان را نابود می‌ کنید بدون اینکه خودتان بدانید [قسمت اول]

این مقاله به بررسی عواملی که سبب آسیب کبد می شوند می پردازد. عواملی که گاهی بدون اطلاع ما خسارات جبران ناپذیری را به بدن وارد می کنند. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

13 کاری که با آن کبدتان را نابود می‌ کنید بدون اینکه خودتان بدانید [قسمت اول]

کبد یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اندام‌های بدن است که بیش از 500 وظیفه‌ی حیاتی، نظیر: تصفیه‌ی خون، دفع سموم، تبدیل مواد مغذی به انرژی و ذخیره‌ی ویتامین‌ها و مواد معدنی را به عهده دارد. کبد شما همه‌ی چیزهای مصرفی بدن را از صافی می‌گذراند؛ اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند عملکرد کبد را مختل کند. به‌منظور حفظ سلامت ‌این عضو بسیار مهم، باید از برخی کارها دوری کرد. در ادامه با بنیتا همراه شوید.

1- نوشیدن بیش‌ازحد الکل

الکل

Credit: iStock/william87

همه‌ی ما از اثرات مخرب الکل بر بدن آگاه هستیم، به‌خصوص زمانی که این اثرات بر کبد وارد می‌شود؛ اما مسئله‌ی شگفت‌انگیز این است که تنها مصرف بیش‌ازحد الکل، موجب این آسیب شدید نمی‌شود. دکتر جان ایسکاندر، متخصص بیماری‌های معده و روده در مرکز پزشکی کایسر پرمننت می‌گوید: «سوءمصرف الکل در میان افراد، نژادها، جنسیت‌ها و فرهنگ‌ها متفاوت است و همین امر، کبد شما را به کار و فعالیت بیشتر وامی‌دارد». فعالیت بیش‌ازحد کبد و تورم آن منجر به بروز زخم‌ها و بیماری‌های کبدی خواهد شد.

2- ننوشیدن آب کافی

آب

حتماً شنیده‌اید که شما باید حداقل 8 لیوان آب در روز بنوشید. درحالی‌که این رقم کمی زیاد به نظر می‌رسد، اما بدن ما تقریباً از 65 درصد از این ماده تشکیل‌شده است. به این معنی که ما باید تا جای ممکن، آب مصرف کنیم. کم‌آبی بدن می‌تواند تأثیری مستقیم، بر فعالیت کبد، به منظوردفع سموم از بدن داشته باشد. زمانی که کبد دچار کم‌آبی شود، قابلیت ذخیره‌سازی خود را از دست می‌دهد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، ریسک بیمار شدن ما افزایش می‌یابد.

3- سیگار کشیدن

سیگار

در ایران در هر 10 دقیقه یک نفر، براثر مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد. بااین‌حال به نظر می‌رسد که این آمار مدرک خوبی برای آگاهی از خطرناک بودن سیگار نباشد. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که سیگار عامل نیمی از سرطان‌های کبد است. سیگار به خاطر داشتن مواد شیمیایی خطرناک و افزایش استرس اکسیداتیو، بسیار وحشتناک است. دکتر نیل شروود می‌گوید: «این استرس درنهایت منجر به آسیب سلول‌های کبدی می‌شود.» سیگار کشیدن میراثی 30 ساله روی دی‌ ان ‌ای شما باقی می‌ گذارد مطلبی ارزشمند، در این باره است که می توانید مطالعه کنید.

4- چاقی

چاقی

Credit: iStock/fertnig

هیچ‌کس دوست ندارد تا با خود وزن اضافی را حمل کند، اما نتیجه‌ی بی‌توجهی به چاقی، می‌تواند منجر به تجمع چربی در اطراف کبد و درنهایت بیماری کبد چرب غیرالکلی شود. این بیماری طیف گسترده‌ای از بیماری‌های کبدی را شامل می شود؛ نظیر: بیماری کبد چرب و سیروز یا زخم دائمی کبد به خاطر التهاب شدید آن. واژه‌ی غیرالکلی در این بیماری به این دلیل استفاده می‌شود که آسیب وارده به کبد مشابه آسیب وارده به آن از طریق الکل است. اگر شما هم دچار بیماری کبد چرب غیرالکلی شده‌اید بسیار مهم است تا به سراغ یک رژیم غذایی سالم رفته و با ورزش کردن سلامتی را به کبد خود بازگردانید.

5- مصرف بیش‌ازحد شکر

مصرف شیرینی

Credit: iStock/cocosan

محدود کردن میزان مصرف شکر در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شما بسیار حائز اهمیت است؛ اما شاید با شنیدن این خبر که شکر به کبد شما آسیب می‌رساند شگفت‌زده شوید. مشکل اصلی در فروکتوز نهفته‌ی موجود در آب‌میوه‌ها است. نوشیدنی‌هایی که در میان مردم نیز بسیار رایج هستند. دکتر شروود می‌گوید: «درحالی‌که تقریباً هر سلول بدن قادر به سوزاندن گلوکز است، تنها سلول‌های کبد هستند که می‌توانند از پس فروکتوز برآیند. اگر مصرف فروکتوز شما بیش‌ازحد شود، کبد پرکار شده و دچار آسیب غیرقابل جبرانی می‌شود.» مصرف غذاهایی مثل آب‌میوه، نوشابه و شیرینی‌ها که حاوی فروکتوز هستند را محدود کنید. به‌جای این کار از منابع طبیعی قندی نظیر میوه استفاده کنید.

6- خوردن خوراکی‌های شدیداً قندی و پرحجم قبل از خواب

هویج

Credit: iStock/valentina_g

بیشتر عملکرد کبد شما در هنگام شب است، ازاین‌رو خوردن غذاهای سنگین در شب تنها کار کبد شما را بیشتر می‌کند. روغن‌هایی نظیر روغن مارگارین، روغن شیرینی‌پزی و کانولا برای کبد سنگین هستند. به‌جای این کار در هنگام عصر به سراغ میان وعده‌های تازه، نظیر: هویج خام و چغندر بروید. این دو ماده پاک‌کننده قوی کبد هستند.

قسمت دوم این مطلب را از دست ندهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان