ضرر های خوابیدن با لنزهای تماسی

این مقاله به موضوع خوابیدن با لنزهای تماسی و خطرات ناشی از آن می پردازد. خطراتی که از چشم بسیاری از افراد پنهان مانده است. در ادامه با بنیتا همراه باشید.

ضرر های خوابیدن با لنزهای تماسی

تابه‌حال برای شما پیش‌آمده است که به دلایلی چون خستگی، فراموشی و یا ضرورت، لنزهای تماسی خود را از چشم درنیاورده باشید؟ آیا واقعاً خوابیدن با لنزهای تماسی به آن اندازه که می‌گویند بد است؟ بنیتا به سراغ پاسخ این سؤال رفته است. با ما همراه باشید.

یک سؤال شایع برای دارندگان لنزهای تماسی این است که آیا می‌توان با این لنزها در هنگام شب خوابید؟ دکتر اینا اُزِروف، چشم‌پزشک، می‌گوید: «اولین سؤالی که من همیشه از بیماران خود در مورد لنزهای تماسی می‌پرسم این است که آیا آن‌ها شب‌ها با لنزهای خود می‌خوابند؟ به‌عنوان یک متخصص قرنیه، باید بگویم که برخی از عفونت‌های شدید قرنیه که من با آن‌ها سروکار داشته‌ام، به خاطر عادت‌های بهداشتی غلط در مراقبت از لنزهای تماسی بوده است.»

لنز تماسی

سازمان غذا و داروی آمریکا در ابتدا و در سال 1981 برخی از لنزهای تماسی مخصوص شب را تأیید کرد. اعلام شد که این لنزها می‌توانند نهایتاً به مدت دو هفته در چشم بیمار، به طور مداوم، باقی بمانند؛ اما اندکی پس‌ از این تأیید، برخی دیگر از لنزها موفق به دریافت تأییدیه‌ی این سازمان، برای مدل‌هایی با دوام یک‌ماهه شدند. با گذشت زمان، محققان دریافتند که احتمال عفونت‌های چشمی در میان افرادی که با لنزهای تماسی در هنگام شب می‌خوابند بسیار بیشتر است، ازاین‌رو سازمان غذا و داروی آمریکا، قوانین خود را تغییر داده و حداکثر زمان ماندن این لنزها در چشم افراد را 7 روز اعلام کرد.

بسیاری از متخصصان چشم، همچنان معتقدند که خوابیدن با لنزهای تماسی در هنگام شب بسیار خطرناک است. دکتر اُزروف که یکی از آنان است می‌گوید: «اگرچه این لنزها تأییدیه‌ی سازمان غذا و دارو برای استفاده در شب را گرفته‌اند، اما بهتر است بیماران در برابر خطرات بالقوه‌ی استفاده از آن‌ها در شب آگاهی یابند. عفونت مرکزی قرنیه می‌تواند به‌سرعت و پس از 24 ساعت پیشرفت کرده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بینایی افراد وارد کند. هر چه نوع عفونت بدخیم‌تر باشد، احتمال قرار گرفتن قرنیه در محیطی تاریک، کم اکسیژن و مرطوب (ناشی از لنز) بیشتر خواهد شد. این‌ها دقیقاً بیماری‌هایی هستند که در سطح زخم شده‌ی قرنیه، در هنگام خواب پدید می‌آیند. لنزها ممکن است به میکروارگانیسم‌ها اجازه‌ی چسبیدن به خود را داده و احتمال عفونت چشم را افزایش دهند.»

ازروف در ادامه می‌افزاید: «دارندگان لنزهای تماسی باید به خاطر بسپارند که این لنزها یک وسیله‌ی پزشکی بوده و نیازمند مراقبت صحیح هستند. من همیشه به بیماران خود می‌گویم که شما باید یک عینک هم برای زمان بیدار شدن از خواب داشته باشید.» برای مطالعه‌ی بیشتر به مطلب چند نکته مهم درباره لنزهای تماسی مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر