رازهایی که با لبخند شما فاش می‌شوند!

یکی از حالات انسان که بیانگر وضعیت درونی او است به گفته‌ی پژوهشگران لبخند زدن است که با این که خود حالتی اسرارآمیز است اما می‌تواند فاش کننده‌ی دیگر حالات آدمی باشد.

رازهایی که با لبخند شما فاش می‌شوند!

آدمی گاه پوزخندی از سر اضطراب می‌زند و گاه نیشخندی زیرکانه تحویل می‌دهد. لبخند شما چه چیز شما را فاش می‌کند؟

در این باره که پشت انواع لبخند آدمی چه مفهومی نهفته است کارشناسان و صاحب‌نظران باورها و عقاید جالبی دارند. در این مطلب معنا و مفهوم انواع لبخند مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

1) دروغ می‌گویید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

لبخند گاهی حامل معنای نفهته‌ی بدبختی کسی است. پتی وود، کارشناس ارشد زبان بدن در شهر آتلانتای آمریکا، توضیح می‌دهد: «گونه‌ای از لبخند وجود دارد با نام «لبخند گول زننده» یا «لبخند لذت گول زننده» که به طور مشخص لبخندی ریز و کوچک است که زمانی روی چهره ظاهر می‌شود، که فرد دروغ‌گو یا معامله‌گر یا برنده‌ی تقلبی فکر می‌کند که به وسیله‌ی آن می‌تواند کسی را با این نوع لبخند فریب بدهد.» وی همچنین می‌گوید که راه دیگر برای رمزگشایی لبخند دروغین این است که این نوع لبخند ممکن است قبلا در چهره‌ی آن فرد دیده نشده باشد. چنین لبخندی دست فرد دروغگو را رو می‌کند و فقط کافی است تا شما قدری مهارت در خصوص شناخت لبخند دروغین داشته باشید.

 

2) سرشار از شادی هستید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

وود از گونه‌ای دیگر از لبخند سخن می‌گوید و اسمش را «لبخند خندان» می‌گذارد و در این باره توضیح می‌دهد که در چنین لبخندی دهان فرد بیشتر از سمت بالا باز و دندان‌هایش پیدا می‌شود. آرامش موجود در چهره‌ی این فرد حاکی از وجود صداقت ناشی از شادی و سرخوشی است. وود می‌افزاید: «در چنین لبخندی معمولا سر فرد رو به عقب متمایل می‌شود و این نوع لبخند تاثیرات خوب زیادی بر سلامتی می‌گذارد.»

 

3) می‌خواهید خیال اطرافیان خود را راحت کنید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

چه کسی دوست ندارد مردم او را به عنوان فردی مهربان و دلسوز بشناسند؟ برای این که بتوان به چنین فردی تبدیل شد لازم است تا مهارت‌های تعامل و ارتباطات اجتماعی را آموخت. در این زمینه لبخند بسیار به کار می‌آید. برپایه‌ی مقاله‌ی چاپ شده در مجله‌ی «روانشناسی امروز» (Psychology Today) شواهد بسیاری در دست است که نشان می‌دهد در این مورد بازتاب زبان بدن تاثیرگذار است. در بخشی از این مقاله می‌خوانیم: «ما بدون آن که خود بخواهیم حالات چهره دیگران را تقلید می‌کنیم. ما همواره در حال بده و بستان هستیم و این ویژگی در گروه‌های اجتماعی می‌تواند مُسری باشد چون مردم به آن واکنش نشان می‌دهند و آن را ارزیابی می‌کنند. اما تجربه و تحقیقات ثابت کرده کسانی که به شکلی متفاوت لبخند می‌زنند از کسانی که این چنین نیستند تاثیرات مثبت بیشتری بر اطرافیان خود می‌گذارند.»

 

4) در حال پنهان کردن حس واقعی خود هستید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

لبخندها غالبا بر دیگر هیجان‌ها سرپوش می‌گذارند. جاناتان گرچ، پژوهشگر مؤسسه‌ی فن‌آوری خلاق در کالیفرنیای آمریکا، می‌گوید: «برای مثال، فرد ممکن است اخم کند و بعد اخمش را با لبخندی بپوشاند. طبیعت لبخند همچنین به گونه‌ای است که می‌تواند اصالت فرد را با اطلاعات ریز و در عین حال ظریفی که او در اختیار دارد مرتبط کند.» وی می‌افزاید: «دیگر نشانه‌ی چنین لبخندی این است که زود شروع می‌شود و زود هم به پایان می‌رسد که حاکی از واقعی نبودن لبخند است.»

 

5) عصبی هستید

 لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

جاناتان گرچ می‌گوید: «کنترل‌های لبخند عبارت از به کارگیری مجموعه‌ای از عضلات صورت است که برای منظم کردن حالت لبخند استفاده می‌شود.» گرچ اظهار می‌کند: «این نوع لبخند شامل به هم فشردن لب‌ها بر روی یکدیگر یا فعال شدن عضلاتی است که گوشه‌های دهان را به طرف پایین می‌کشند. این عضله‌ها تحت فرمان کنترل داوطلبانه هستند.»

 

6) تحت فشار هستید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

گاهی که تحت فشار هستیم به شیوه‌هایی عمل می‌کنیم که با وضعیت موجود ما در تناقض است. شادیان فرانسیس، متخصص درمان‌شناسی خانواده و ازدواج در فیلادلفیای آمریکا، می‌گوید: «نمونه‌ی رایج چنین لبخند یا خنده‌‌ای وقتی است که شما خبر بدی دریافت می‌کنید. یا این که در موقعیت خطرناکی قرار می‌گیرد و سر جایتان خشک می‌شوید و یا حتی وقتی که حالتان خوب نیست اما با دیگران سر شوخی باز می‌کنید. این واکنش‌های نامناسب و البته متناقض تنها چند روش از روش‌های بی‌شمار مغز فرد برای مدیریت و منظم کردن شرایط عاطفی در شرف وقوع است. از سوی دیگر، لبخندی که از آن چیزی دستگیر آدم نشود ممکن است نشانه استرس باشد به ویژه وقتی که فرد در بین جمع حضور داشته باشد.» فرانیسی نیز در این باره می‌گوید که برخی مطالعات نشان می‌دهند وقتی فرد تحت فشار شدید استرس است لبخند زدن رایج‌ترین کاری است که از او سر می‌زند چراکه در موقعیت‌های غیراجتماعی نمی‌توان لبخندی با این مشخصات در چهره‌ی او سراغ گرفت.

 

7) احساس برتری می‌کنید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

مقاله‌ی منتشر شده در مجله «سلامت زنان» (Women's Health) می‌گوید که گاهی لبخند فرد به شکل گوشه و کنایه بیانگر حس تحقیر در او است. در این مقاله آمده است: «نتیجه‌ی چنین لبخندی قطع ارتباط آگاهانه بین بیان بیرونی و احساسات درونی است. در سایر اوقات و موارد نیز این قطع ارتباط می‌تواند ناخودآگاه باشد که پیامدش عبارت از کنار گذاشتن احساسات منفی است. به فرد نیز ممکن است مانند کودک تلقین شده باشد که احساسات خشم‌آگین را نمی‌توان در قالب لبخند بروز دارد که در این صورت کوچک‌ترین میزان آگاهی از خشم تحت لوای لبخند پنهان می‌شود.»

 

8) عاشق (یا شهوتی) شده‌اید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

آیا لبخند می‌تواند بازتاب اشتیاق شهوانی یا عشق راستین باشد؟ براساس گزارش همان مجله «سلامت زنان»: «روانشناسان اجتماعی بر این باورند که عشق عمیق و زیاد و نیز شور جنسی لبخندهایی به شکلی کاملا متفاوت دارند.» مقاله منتشر شده در این زمینه اظهار می‌کند که «در یک رابطه‌ی عشقی دو نفره لبخندهای واقعی بسیاری را می‌توان مشاهده کرد و از سوی دیگر کسانی که آکنده و مملو از شور شهوانی هستند ولی جای عشق در وجود آن‌ها خالی است لبخند واقعی کمتری می‌تواند سراغ گرفت. به بیان مختصر، لبخندهای واقعی با شور و اشتیاق رابطه‌ی تنگاتنگی دارند و از روی حرکت لب‌ها می‌توان پی به نوع شور و هیجان برد.»

 

9) استرس ندارید

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

در مقاله‌ی «مزایای سلامتی لبخند» که در سایت webmd منتشر شده، آمده است که لبخند باعث کاهش استرس می‌شود و می‌تواند نگاه فرد را تغییر دهد. سطوح استرس در افرادی که لبخند واقعی می‌زنند همواره رو به کاهش است. حتی کسانی که در خلال دچار شدن در وضعیتی ناخوشایند مجبور به لبخند زدن می‌شوند به نظر می‌رسد که کمتر در معرض ابتلای به استرس قرار دارند.

 

10) آماده بارداری هستید

لبخند

 

Credit: TATIANA AYAZO

سایت Medical News Today نوشته است که پژوهش صورت گرفته در دانشگاه وسترن پرث در استرالیا نشان می‌دهد که بیماری لثه می‌تواند در فرصت زن برای باردار شدن اختلال ایجاد کند. از سوی دیگر، حساسیت و وسواس زن برای داشتن دندان‌هایی تمیز و سالم در هنگام لبخند زدن حاکی از تمایل او برای بارداری است. شاید وقتش شده که سری به دندانپزشک خود بزنید!

 

11) دلتان شادی می‌خواهد

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

لبخند زدن مزایای سلامتی شگفت‌انگیزی دارد. به طور طبیعی ما زمانی لبخند می‌زنیم که اوضاع بر وفق مرادمان باشد اما تحقیق انتشار یافته در نشریه «علوم روانشناسی» (Psychological Science) نشان می‌دهد که بی‌خود و بی‌جهت لبخند زدن هم موجب شادی فرد می‌شود. دانشمندان با ثبت رفتار و حالات دواطبان یک تحقیق دریافتند که هر چه تعداد لبخندها بیشتر و شدت آن افزایش یافته باشد حس بهتری به فرد دست می‌دهد.

 

12) ازدواج شما دوام می‌آورد

لبخند

Credit: TATIANA AYAZO

از آن لبخندهای دیوانه‌وار! پژوهشگران از داوطلبان شرکت کننده در یک پژوهش خواستند لبخند افراد موجود در تصاویر را از نمره یک تا 10 امتیازدهی کنند. پس از آن احتمال دوام ازدواج افراد متاهل در تصاویر را مورد بررسی قرار دهند. به نوشته‌ی سایت LiveScience ناگفته پیدا است که آن دسته از افراد درون تصویر که با قدرت بیشتری لبخند زده بودند احتمال وقوع طلاق در زندگی مشترک‌شان کمتر تلقی شد. 

 

13) به دنبال لذت بردن از روابط اجتماعی هستید 

لبخندCredit: TATIANA AYAZO

مطلب چاپ شده در سایت Web MD می‌گوید که لبخند زدن بخشی اساسی از روبرو شدن افراد یک جامعه با یکدیگر است و این موضوع به شکل تلفنی نیز تحقق‌پذیر است و همین امر موجب لذت بردن از روابط اجتماعی می‌شود.

منبع: rd

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر