ماهان شبکه ایرانیان

مخاطرات و فرصت های جهانی شدن

مقاله، که برگردانی از سخن رانی آقای سجادپور در مرکز مطالعات عالی بین المللی است، پیرامون زمینه های طرح جهانی شدن، نظرات مطرح شده در این باب و چگونگی تحلیل این پدیده به بحث می پردازد

ایران ، 18 - 20/3/81

مقاله، که برگردانی از سخن رانی آقای سجادپور در مرکز مطالعات عالی بین المللی است، پیرامون زمینه های طرح جهانی شدن، نظرات مطرح شده در این باب و چگونگی تحلیل این پدیده به بحث می پردازد . بحث جهانی شدن پس از پایان جنگ سرد و بر اساس این نظریه مطرح شد که روابط و مفاهیم حاکم بر نظام بین الملل تغییر کرده و جهان به سوی یکپارچگی در حرکت است . عمده ی تحلیل گران این بحث سه گروه اند: 1 . پروژه اندیشان یا کسانی که جهانی شدن را مرحله ای جدید و امروزی از روند دیرباز استعمار می دانند; 2 . پروسه اندیشان یا کسانی که آن را ادامه ی یک تحول تدریجی تاریخی می دانند; 3 . کسانی که معتقدند جهانی شدن پروسه ای است که ممکن است به پروژه منتهی شود; همچون پروسه ی سرمایه داری که به پروژه ی استعمار اقتصادی انجامید .

از ویژگی های مهم مطرح شده در این بحث، کاهش نقش دولت - ملت ها در صحنه ی بین الملل به سود افراد و NGO ها، و تغییر مبنای قدرت از تکنولوژی و مواد خام (سخت افزار) به اطلاعات (نرم افزار) است . تاثیرات فرآیند جهانی شدن بر اقتصاد و فرهنگ موجب شده بعضی کشورها آن را کاملا بپذیرند; بعضی آن را تنها از بعد اقتصادی بپذیرند و از نظر فرهنگی تکثرگرا باشند (چین، هند و فرانسه) و برخی نیز هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نکرده اند (ایران) . به عقیده ی آقای سجادپور، عدم تعریف مشخص از Globalization ] » ، وسعت سطح تحلیلی این تئوری و نیز توهم کاهش مطلق نقش دولت - ملت ها، مانع تحلیل صحیح تئوری جهانی شدن است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان