ماهان شبکه ایرانیان

از اخلاق چه خبر؟

انتشار جدیدترین اثر حضرت ایت الله العظمی مظاهری

انتشار جدیدترین اثر حضرت ایت الله العظمی مظاهری

جدیدترین اثر اخلاقی- عرفانی حضرت ایت الله العظمی مظاهری با عنوان «سیر و سلوک» منتشر شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، این اثر ارزشمند که حاصل جلسات متعدد دروس اخلاق و عرفان معظّم له می باشد، به همت موسّسه فرهنگی مطالعاتی الزهرا(س)(ناشر آثار معظّم له)، در چندین دفتر تنظیم شده و در این مقطع، دفتر مقدماتی و دفتر اول آن مجموعه منتشر و روانة بازار کتاب گردیده است.

بر پایة این گزارش دفتر مقدماتی مجموعه سیر و سلوک که در 200 صفحه و در قطع رقعی به چاپ رسیده است، حاوی مباحث مقدّماتی سیر و سلوک با عناوینی همچون تهجّد و نماز شب، قرآن و عترت ذکر، اراده، توکل، صبر و سعه صدر می باشد.

دفتر اول مجموعة سیر و سلوک در 112 صفحه منتشر گردیده و به شرح منزل اوّل از منازل هفتگانه سیر و سلوک اختصاص دارد و عناوینی همچون توجه، غفلت، تذکر و مراقبت را در بر می گیرد.

برخورداری از نثری روان و قابل فهم و عاری بودن از اصطلاحات پیچیدة عرفانی، از ویژگی های بارز مباحث اخلاقی- عرفانی حضرت ایت الله مظاهری است که در دو کتاب فوق الذّکر نیز به چشم می خورد.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی اینترنتی www.almazaheri.ir مراجعه کنند.

مستبصر تونسی

شناخت اهل بیت: یکی از راه های رسیدن به خداست

به گزارش خبرگزاری اهل بیت: ابنا، «محمد غانمی ابو عبدالرحمن»، مستبصر تونسی، با اشاره به روند گسترش مذهب تشیع در این کشور، انقلاب اسلامی ایران را مهم ترین رویداد برای ورود افکار و عقاید شیعی به این کشور آفریقایی دانست.

وی در ادامه گفت: مراسم مذهبی شیعیان و احیای عزاداری عاشورا در کشورهای مغرب عربی خصوصاً تونس بدون هیچ مشکلی انجام می گیرد و بر خلاف بعضی کشورهای عربی که وهابیت در بدنة این کشورها نفوذ یافته است، این مراسم با استقبال مناسبی مواجه است.

ابوعبدالرحمن با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) در منزلت اهل بیت: و امام علی(ع) با این مضمون که: «یا علی لا یعرفنی إلا الله و انت، و لایعرف الله إلا أنا و أنت، و لا یعرفک إلا الله و أنا» اظهار داشت: معرفت و شناخت اهل بیت: به ابراز محبت به ایشان می انجامد و در نتیجه سعادت اخروی را در پی خواهد داشت.

وی همچنین به زیارت امام حسین(ع) در کربلا اشاره کرد و گفت: یکی از راه های شناخت و رسیدن به خداوند، شناخت اخلاق و سیرة اهل بیت: است.

«محمد غانمی ابو عبدالرحمن» از فعالان سیاسی سابق تونس و از اعضای متعصب گروه اخوان این کشور بود.

گزارش جلسة اخلاق و نوآوری

جلسة اخلاق و نوآوری در مرکز همایش های دفتر تبلیغات حوزة علمیة قم به همت دفتر جنبش نرم افزاری برگزار شد.

در ابتدای جلسه حجت الاسلام دیبا، دبیر علمی این جلسه، با بیان اینکه یکی از فلسفه های عینی بعثت پیامبر اکرم(ص) تکمیل و تتمیم مکارم اخلاقی بوده است، گفت: متأسفانه رشد و توسعه اخلاق در مقایسه با کلام و فلسفه نامتوازن و حداقل حجم مکتوبات در فقه و فلسفه به مراتب بیشتر از اخلاق بوده است.

وی افزود: اگر این کاستی را بپذیریم، بحث ضرورت بازاندیشی و نوآوری در عرصه های اخلاقی مشخص می شود که شاید اولین گام آن نوآوری در توجه به نیازها است.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام دکتر آذربایجانی به سخنرانی پرداخت. وی ابتدا با اشاره به مفاهیم درگیر در این بحث به تعریف اخلاق پرداخت و گفت: مفهوم اخلاق عبارت است از مجموعه مطالعات و علوم شامل حوزه، مبانی اخلاق اسلامی، اخلاق هنجاری، تربیت اخلاقی و اخلاق کاربردی که با اندکی تسامح می توان معرفت های عمومی و ملکات نفسانی و رفتارهای اخلاقی تثبیت شده در جامعه را نیز جزء نهاد اخلاق به حساب آورد. مفهوم نوآوری نیز به معنای گشودن ابواب جدید و بدیع در هر دانش است که شامل تنقیح شفاف تر مسائل پیشگفته، تحلیل و تبیین مسائل ناگفته، نقد راه های بازگفته و ارائه راهی در مشکلات پیش گفته می شود.

دکتر آذربایجانی با اشاره به چارچوب کلی مباحث نوآوری افزود: نوآوری در یک نگاه شامل چهار بخش فرااخلاق، اخلاق هنجاری، اخلاق کاربردی و تربیت اخلاقی می شود. در نگاه دوم در محورهای مبانی، تعریف، موضوع، قلمرو ها، ساختار، روش پژوهش، غایت، مفاهیم، مسائل، گزاره های مکاتب قابل بحث است. در نگاه سوم در دو مقطع زمانی گذشته (تراث اخلاقی موجود) و اینده (بایسته ها و ظرفیت ها در نوآوری) قابل توجه است. همچنین می توان عواملی را که باعث نوآوری می شود، با یک نگاه صرفاً درونی و یا با توجه به علوم پیرامونی و نیازهای محیطی بررسی کرد.

در ادامة جلسه حجت الاسلام دکتر فتحعلی به بحث در مورد فلسفة اخلاق پرداخت و گفت: فلسفة اخلاق شاخه ای از فلسفه است که به مطالعة عقلانی در باب مبادی تصوریه و تصدیقیة اخلاق می پردازد.

وی افزود: رویکرد و شاخه های فلسفه اخلاق عمدتاً در غرب شامل سه حوزة اخلاق توصیفی، اخلاق هنجاری و فرا اخلاق می شود. به تدریج اخلاق توصیفی از فلسفة اخلاق خارج شد و جایش را به اخلاق کاربردی داد که این امر مصادف با جنگ جهانی دوم بود و اخلاق کاربردی به طوری جای خود را باز کرد که امروزه بیشتر مطالعات در غرب به اخلاق کاربردی برمی گردد.

دکتر فتحعلی سپس به تعریف شاخه های اخلاق پرداخت و گفت: در اخلاق توصیفی صرفاً با رویکردی توصیفی به مطالعة اخلاق ادیان، اقوام و ملل پرداخته می شود، در اخلاق هنجاری به مطالعة مبانی و نظریات احکام اخلاقی و مفاهیم اخلاقی همراه با رویکرد عقلی و همراه با تبیین و داوری می پردازند، در فرا اخلاق به مطالعة مفاهیم و احکام اخلاقی به لحاظ معنا و توجیه با رویکرد هستی شناختی، معرفت شناختی، معنا شناختی و منطقی پرداخته می شود و اخلاق کاربردی، همان کاربست نظریات و احکام اخلاق هنجاری یا فرااخلاقی برای حل معضلات و تزاحم های اخلاقی در مقام عمل، به ویژه معضلات و تزاحم های نوین است.

سخنران بعدی جلسه حجت الاسلام مهدی علیزاده بود که به بحث دربارة نوآوری های یک سدة اخیر در اخلاق پرداخت.

وی با بیان اینکه نوآوری را می توان در دو ساحت اخلاق به عنوان یک نهاد اجتماعی و به عنوان علم اخلاق بررسی کرد، گفت: نوآوری که در سدة اخیر در اخلاق به وجود آمده است، شامل نوآوری نهادی، نوآوری در عرصة پشتیبانی تولید اندیشة اخلاق و نوآوری علمی در حوزة مطالعات اخلاق اسلامی می شود.

وی افزود: ما می توانیم نوآوری در علم اخلاق را بر اساس سه شاخص درجة عقلانیت، درجة کارآمدی و میزان حجیت آن بررسی کنیم.

نشست تخصصی عرفان های نوظهور یا کاذب

سومین نشست تخصصی گفتمان دینی با موضوع «عرفان های نوظهور یا کاذب» از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در مدرسه فیضیه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین فاضلی به بیان نظرات خود پرداخت و اظهار داشت: به تازگی کتاب های متعددی با موضوعات مربوط به عرفان و تصوف و حالات معنوی منتشر شده که باید جوانان را با خطرهای این گروه آشنا نمود.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقد چند کتاب با موضوعات عرفان کاذب پرداخت و گفت: در کتاب «آب و سراب» نقد آنها را آورده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین فاضلی تصریح کرد: نویسندگان این گونه کتاب ها فقط در صدد کسب درآمد و بهره برداری و سوءاستفاده از سادگی مردم هستند.

ایشان افزودند: متأسفانه تبلیغات سوء از طریق اینترنت و فروش کتاب ها و تشنگی مردم به خصوص نسل جوان موجب شده این گونه افکار خرافی و منحرف در اذهان جامعه رو به افزایش باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان