آیا می‌توان سلول‌ها را با چشم غیرمسلح دید؟

بدن انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است. در مقابل باکتری‌ها تک‌سلولی هستند اما با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند

آیا می‌توان سلول‌ها را با چشم غیرمسلح دید؟
بدن انسان از میلیاردها سلول تشکیل شده است. در مقابل باکتری‌ها تک‌سلولی هستند اما با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. به نظر شما سلول‌ها همیشه میکروسکوپی هستند یا می‌توان برخی سلول‌ها را با چشم غیرمسلح دید؟ در مفهوم بیولوژی، سلول‌ها عموما ریز و میکروسکوپی هستند. بسیاری به قدری کوچک‌اند که تنها با میکروسکوپ‌های الکترونیکی بسیار قوی دیده می‌شوند. از آن جمله می‌توان به نانوباکتری‌ها اشاره کرد که اندازه‌شان2/0 میکرومتر است. با میکروسکوپ‌های معمولی می‌توان ذراتی به اندازه 4/0 میکرون یا 400 نانومتر را مشاهده کرد.
به غیر از نانوباکتری‌ها، باقی سلول‌ها خیلی ریز نیستند، اندازه باکتری‌ها 5/0 تا 100 میکرون است. بسیاری از سلول‌های بدن ما انسان‌ها نیز به همین اندازه است. برای مثال، اندازه گلبول‌های قرمز 7 میکرون و اسپرماتوزوییدها 60 میکرون است.

آیا می‌توان سلول‌ها را با چشم غیرمسلح دید؟

بزرگ ولی نازک
طول برخی از سلول‌های بدن انسان به چند سانتی‌متر هم می‌رسد. برای مثال، نورون‌ها از جمله این دسته هستند. نورون‌ها به کمک بندهایی به نام اکسون‌ها به هم متصل شده‌اند که اندازه‌شان گاهی به یک متر هم می‌رسد. حتی در برخی حیوانات مانند وال، طول اکسون‌ها به چند متر هم می‌رسد. با این حال نمی‌توان آنها را با چشم غیرمسلح دید چون قطر آنها به بیش از 15 میکرون نمی‌رسد و چشم انسان قادر به دیدن موجودات و اشیای کوچک‌تر از 100 میکرون نیست. در گیاهان، دیدن سلول‌ها راحت‌تر است. با این حال حتی در این دسته نیز اندازه سلول‌ها بیش از 30 میکرون نمی‌شود.
کدام سلول‌ها را با چشم غیرمسلح می‌توان دید؟
استثناهایی در این میان وجود دارد. برای مثال، اندازه باکتری thiomargartia namaibiensis، حدود 75/0 میلی‌متر یا 750 میکرون است. یا اندازه تخمک انسان حدود 2/0 میلی‌متر یا 200 میکرون است و در نهایت تخم‌مرغ، بله زرده تخم‌مرغ یک سلول است که با چشم غیرمسلح به راحتی دیده می‌شود. نکته جالب اینکه تخم شترمرغ با حدود 2/1 تا 9/1 کیلوگرم وزن بزرگ‌ترین تخم در میان تخم موجودات زنده است و در نتیجه زرده آن بزرگ‌ترین سلول در دنیا است.
منبع:www.salamat.com
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر