ماهان شبکه ایرانیان

نشان از یک تفکر فرهنگی و جهانی

الف: اعتقاد عملی به اصول آن فرهنگ، توسط اصحاب آن مطبوعه;

1 . برای کاربردی کردن هر فرهنگی در مطبوعات، چند گام مقدماتی می بایست طی شود؟

الف: اعتقاد عملی به اصول آن فرهنگ، توسط اصحاب آن مطبوعه;

ب: وجود شرایط مناسب مادی و فکری، جهت پرداختن به آن مقوله در حد بایسته;

ج: مدیریت مجموعه، توان، وقت و بودجه ی لازم برای پشتیبانی از این حرکت را در اختیار داشته باشد و از بذل آن مضایقه نکند .

د: استفاده ی مداوم از یافته های مخاطب شناسی علوم ارتباطات و تاثیر بر مخاطب و انطباق جهت حرکت با اهداف تعیین شده .

حال اگر کلام گهربار معصومین ( علیهم السلام) که «کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است و کلام دیگر که «اگر به دست و زبان شما یک نفر هدایت شود و راه را پیدا کند، از آن چه خورشید برآن می تابد، با ارزش تر است » اگر این دو سفارش را مد نظر قرار دهیم، به عنوان یک عمل واجب، یک وظیفه ی همیشگی در پی آن خواهیم بود، با دست و زبان و قلم، خود و دیگران را از مرگ جاهلی برهانیم و خیر کثیری - بیش از زمین و آن چه آفتاب بر آن می تابد - برای خود ذخیره کنیم .

2 . مباحث مهدویت چه تاثیری در روند رشد جوان و پویایی جامعه دارد؟

جهان در حال تغییر مداوم است و در دل این حرکت پایدار جوان، خود را از کودکی خارج می کند و مشتاقانه تحولات و تحرکات را به جان می پذیرد - بلکه می بلعد - تا خود را در عرصه ی جدیدی به عنوان جامعه ی جوانان وارد و اعلام حضور کند .

جوان برای خروج از جمع کودکان و ورود به جمع جوانان تعجیل دارد، لذا تغییرات وتحولات را حتی اندکی بیش از واقع می طلبد و بروز می دهد .

مبحث مهدویت، امامی را به جوان معرفی می کند که حی و حاضر است، هرچند ما به زیارت هر امام دیگر هم می رویم، با این عبارت که «شهادت می دهم که تو مرا می بینی و کلامم را می شنوی » او را زیارت می کنیم، ولی بالاخره برای آن امام، تاریخ وفات داریم و در سال روز رحلتش به عزا می نشینیم، ولی اعتقاد به امام زنده و حاضر و ناظر، بسیاری از گره های فکری را می گشاید و به جوان زنده و فعال راه خروجی بسیار روشن و واضح از شبهات قدیمی و ایستا بودن دین، نشان می دهد .

3 . مباحث مهدویت چگونه می تواند خلاهای روحی و روانی جامعه را تامین کند؟

جوامع بشری تشنه ی عدالت است . بشر همیشه از بی عدالتی رنج برده و در بسیاری اوقات، فرصت خیزش در مقابل بی عدالتی ها نیز نصیبش نشده است . تاریخ بشر به واقع تاریخ زندگی شاهان و حاکمان ستمگری بوده است که با بهره کشی از مردم حت سلطه ی آتش شهوت فزون خواهی، راحت طلبی و برتری جویی، خود را تسکین داده اند .

اعتقاد به وجود و حضور یک امام معصوم، عادل، منتقم که برای برقراری عدالت قیام خواهد کرد، همیشه و در همه ی جوامع می تواند مانع ناامیدی و دل سردی قاطبه ی مردم از ادامه ی حیات باشد و نگاه معتقدان به پیروزی عدالت بر ظلم، یک نگاه امیدوار و زنده است و اگر از جامعه ای تحت ستم، امید به آینده و امکان پیروزی عدالت بر ظلم هم گرفته شود، دیگر هیچ وجهی برای بقا و ادامه ی حیات باقی نمی ماند . سخت معتقدیم این اعتقاد به وجود یک منجی و انتظار کشیدن برای اوست که توانسته است بشر را علی رغم تحمل این همه ظلم و جور، زنده نگاه دارد .

4 . با توجه به چالش های سیاسی روز، مانند گفت و گو یا جنگ تمدن ها، جایگاه بحث امامت و مهدویت چگونه م

عصمت، پاکی و عدالت خواهی امام، همراه بودن امامان حی و زنده با جامعه ی خود تا به امروز، اتصال امام به منبع لایزال هستی، گسترده شدن دامنه ی پاسخ های امامان به مسایل در طول دوران امامت، شرح و تفسیر آیات مجمل و مشکل قرآن توسط سلسله ای که به قرآن ناطق و ثقلی متوازن با قرآن کریم شناخته شده اند، همه و همه این ایده را تقویت می کند که در بین مکاتب و عقاید مختلف، اعتقاد به امامت به دلیل زندگی امامان در بین مردم در طول چند نسل، پاسخ گویی به مسایل آنان و اعتقاد به اتصال فکری و معنوی ایشان با منبع لایزال هستی، یک راه روشن و بی اشتباه در میان دریای راه ها و مکاتب و «ایسم ها» ارائه می دهد و برمبنای «کل ما حکم به الشرع حکم به العقل و کل ما حکم به العقل حکم به الشرع » جهانی که به سمت تعقل و پذیرش فرمان ها و احکام برمبنای عقل است، با توجه به پویایی عقل و علم، آن گونه از شرع می تواند برای انسان های عاقل و باسواد و متفکر امروزی مقبول بیفتد که از جمود و تحجر فاصله گرفته و نقش پویا و پیشروی خود را به اثبات رسانده باشد . امام، زنده و حاضر است و اعتقاد به برپایی عدالت توسط این امام، با آمال و آرزوهای بسیاری از انسان ها هم خوانی دارد، به همین دلیل امام ( علیه السلام) پس از قیام مورد اقبال عمومی قرار گیرد .

5 . بحث مهدویت را در ارتباط با بحث جهانی شدن و جهانی سازی چگونه می توان تحلیل کرد؟

اگر امروز با سهل و ساده شدن ارتباط، ورود اینترنت به زندگی بشر، واحد شدن پول کشورهای اروپایی و ده ها و صدها گام بزرگ و کوچک، مقدمات جهانی سازی طی می شود، و تا حدی برای موافقین این طرح، قابل پذیرش و برای وقوع آن خوش بین هستند، تشیع به عنوان یک مکتب زنده و پویا و قابل انطباق با تحولات جوامع بشری، از بیش یک هزار سال پیش، داعیه ی تشکیل حکومت واحد جهانی را داشته و بر آن پای فشرده است . این از معتقدات شیعه است که حضرت مهدی (عج) نه فقط امام و حاکم شیعیان، بلکه حاکم عادل سرتا سر گیتی خواهند بود .

مادر گرامی حضرتش از سرزمین روم و جده ی مطهرش از سرزمین پارس بوده اند . لذا مهدی عزیز، متعلق به یک قوم و قبیله و جزیرة العرب نیست . این اعتقاد که حضرت مسیح ( علیه السلام) همراه او ظهور می کند و منجیان وعدالت خواهان برحق دیگر نیز از اقصی نقاط کره ی زمین او را در می یابند و همه در زیر پرچم او برای برپاداشتن عدالت قیام می کنند، نشان از یک تفکر فرهنگی و جهانی است .

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان