اعتماد به نفس کاذب بالا چیست؟

اعتماد به نفس کاذب بالا در واقع شکلی از اعتماد به نفس پایین است، با این تفاوت که فرد خود را بالاتر از آن که هست نشان می دهد

اعتماد به نفس کاذب بالا چیست؟

اعتماد به نفس کاذب بالا در واقع شکلی از اعتماد به نفس پایین است، با این تفاوت که فرد خود را بالاتر از آن که هست نشان می دهد. به عبارت دیگر فرد وقتی خود را در زمینه ای ناتوان می بیند، سعی می کند با بزرگ و توانا جلوه دادن خود، نظر دیگران را جلب کند. این افراد هم مانند کسانی که اعتماد به نفس پایین دارند، به گرفتن تأیید دیگران محتاج اند و ارزش خود را از بیرون می گیرند. در نتیجه، طوری رفتار می کنند که گویی از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و این اعتماد به نفس از توانایی های آنان ناشی شده است.
رفتار افرادی که اعتماد به نفس کاذب بالا دارند نشان می دهد اعتماد به نفس بالایی دارند در حالی که اعتمادی که آنان به خود دارند واقعی نیست. فرد ممکن است داستان سرایی کند و چیزهایی درباره ی خودش بگوید که مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد. شاید اطرافیان تصور کنند اعتماد به نفس فرد خیلی بالاست، در صورتی که این گونه نیست و فقط رفتار او این طور نشان می دهد.
نمونه ی این رفتار متناقض با باورها را می توانید در وجود برخی از بازیگران طنزپرداز و کمدین ها ببینید. در بررسی هایی که روی شخصیت بسیاری از کمدین ها انجام شده، به این نتیجه رسیده اند که اغلب از لحاظ شخصیتی افرادی افسرده، متزلزل و با اعتماد به نفس پایین هستند. آن ها ضعف های بسیاری دارند ولی با یک اعتماد به نفس کاذب بالا و با پوششی که بر اضطراب خود می کشند،‌روی صحنه و در مقابل چشم صدها تماشاگر ظاهر می شوند و نمایش اجرا می کنند، و مخاطبان اصلاً متوجه شخصیت اصلی و توانایی های واقعی آنان نمی شوند.
در بعضی از افرادی که اعتماد به نفس کاذب بالا دارند، موارد سوءنیت و سوءاستفاده هم دیده می شود. مثلاً فردی که بسیار ترسو است،‌ وقتی احساس خطر می کند جسارت به خرج می دهد و داد و بیداد می کند تا دیگران فکر کنند که اعتماد به نفس او بالاست، در صورتی که او در حقیقت خالی است و به محض این که تنها شود یا در موقعیتی قرار بگیرد که نتواند این گونه نقش بازی کند، می شکند و از بین می رود.
افراد متظاهر نیز به نوعی می خواهند خود را آن گونه که نیستند نشان دهند، فقط به دلیل این که دیگران آن ها را ببینند و باور کنند.
افرادی هم که قصد فریب دادن دیگران و کلاه برداری دارند، با اعتماد به نفس بسیار بالا ظاهر می شوند تا طرف مقابل هیچ شک و تردیدی در درست بودن ادعاهای آنان به دل راه ندهد.
منبع مقاله :
بیرشک، بهروز؛ (1391)، اعتماد به نفس سالم ( آیا امکان تغییر و بهبود در اعتماد به نفس وجود دارد؟ )، تهران: ‌نشر قطره، چاپ سوم.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان