دلایل اصلی نخوابیدن کودکان در طول شب-قسمت دوم

پدر و مادر شدن، تجربه فوق العاده ای است که در عین حال، سخت نیز هست

بچهپدر و مادر شدن، تجربه فوق العاده ای است که در عین حال، سخت نیز هست. در حالی که کودتان روز به روز بزرگ‌تر می‌شود، شما نیز هرروز مسائل مختلفی را تجربه خواهید کرد؛ برخی از این تجربیات گران‌بها هستند و بعضی از آن‌ها مانند کابوس هستند! یکی از این کابوس‌ها، مشکلات خوابیدن کودکان است. در ابتدا، نوزادان در طول روز می‌خوابند و شب‌ها به طور منظم بیدار می‌شوند که این امری عادی و طبیعی است. اما هرچه آن‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، برنامه خواب آن‌ها نیز تغییر می‌کند و یاد می‌گیرند که در طول شب بخوابند. والدین معمولا نگران بیدار شدن‌های منظم کودکان‌شان هستند؛ مخصوصا اگر بعد از چندین هفته و یا چندین ماه خوابیدن منظم در طول شب، شروع به بیدار شدن در طول شب بکنند. مشکلات خواب نوزادان، می‌تواند برای والدین خسته کننده و آزاردهنده باشد؛ چرا که معمولا پدرها و مادرها در رفع این مشکل، احساس سردرگمی ‌و ناتوانی می‌کنند. به طور معمول، مشکل جدی ای در رابطه با نوزادانی که به طور منظم در شب از خواب بیدار می‌شوند و یا کلا در طول شب نمی‌خوابند، وجود ندارد. دلیل نخوابیدن و یا بیدار شدن منظم آن‌ها در طول شب، ممکن است تشنگی، گرسنگی، خستگی، گاز معده و یا دندان درآوردن باشد. اگر که این مشکلات حل شوند، کودک شما به راحتی می‌خوابد و شما نیز خوابی آسوده خواهید داشت. در این‌جا به چند دلیل اصلی نخوابیدن کودکان در طول شب، اشاره شده است:

بچه1. خوابیدن کنار شما:

کودکان در سنین بین 6 تا 8 ماهگی، دچار اضطراب دور شدن از والدین‌شان می‌شوند و این احساس تا 5 سالگی آن‌ها ادامه دارد. ممکن است که مشاهده کنید کودک شما در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شود، گریه می‌کند و نمی‌خواهد به اتاق خودش برای خوابیدن بازگردد. او، هنگامی‌که از خواب بیدار می‌شود و شما را اطراف خود نمی‌بیند، می‌ترسد و دوست دارد که در کنار شما باشد. بر اساس تحقیقی که در مجله Family Psychology منتشر شد، هر چقدر مادران در هنگام خواب، با کودکان خود مهربان باشند و به آن‌ها عشق و علاقه بورزند، به همان اندازه کودک آن‌ها راحت تر به خواب می‌رود و در طول شب خواب آسوده و خوبی خواهد داشت. اگر کودک‌تان در طول شب کنار شما می‌خوابد، هنگامی‌که از خواب بیدار شد و شروع به گربه کردن کرد، او را نوازش کنید و ببوسید تا دوباره بخوابد. اگر می‌خواهید کاری کنید که کودکان هنگام بیدار شدن در طول شب، خودش بتواند دوباره بخوابد، نباید کنار او بخوابید؛ هنگامی‌که کودک شما در طول شب از خواب بیدار می‌شود و شروع به گریه کردن می‌کند، در ابتدا در اتاق او بمانید و سپس کم کم از اتاق بیرون بروید.

بچه2. قرار گرفتن در محیطی ناراحت:

اگر کودک شما در محیط جدیدی بخوابد و شب از خواب بیدار شود، گیج خواهند شد، می‌ترسد و دیگر نمی‌تواند بخوابد. اگر به ناچار کودک شما مجبور است که در محیطی جدید بخوابد، سعی کنید که شرایطی را مانند اتاق خودش برایش فراهم کنید؛ برای مثال، نور اتاق و گرما و سرمای آن، مشابه اتاق خودش باشد. در بعضی از مواقع، تغییر در درجه حرارت اتاق، خواب کودک را به هم می‌ریزد. اگر کودک‌تان عرق کرد، یک لایه از لباس او را کم کنید و یا اینکه پتویی نازک‌تر روی او بیاندازید؛ در مقابل، حواس‌تان به سرمای اتاق نیز باشد، ببینید که آیا کودک‌تان سردش است و یا خیر. اگر سردش بود، لباس بیشتری تن او کنید و یا پتویی ضخیم تر روی او بکشید. نور نیز، یکی از عوامل دیگری است که خواب کودک را دچار مشکل می‌کند. اگر فکر می‌کنید که روشن بودن چراغ، سبب به هم خوردن نظم خواب کودک‌تان می‌شود، چراغ‌ها را خاموش کنید تا کودک‌تان راحت تر به خواب برود. همچنین خیس بودن پوشک کودکان، دلیل دیگر بیدار شدن آن‌ها در طول شب است.

بچه3. چرت نزدن در طول روز:

چرت روزانه، در رشد کودکان تاثیر به سزایی دارد. اگر کودک شما در طول روز چرت نزند، بیش از اندازه خسته خواهد شد، بداخلاق می‌شود و در شب به سختی  به خواب می‌رود. البته مهم است که کودک شما در زمان مناسب چرت بزند؛ برای مثال اگر عصرها چرت بزند،  شب نمی‌تواند به راحتی بخوابد. ظهر، زمان خوبی برای چرت زدن است. همچنین هیچ‌گاه کودک خود را در هنگام چرت نیم روزی، از خواب بیدار نکنید؛ چرا که این کار باعث کج خلق شدن او می‌شود.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان