ماهان شبکه ایرانیان

مهدویت یک صراط است

دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در مراسم اختتامیه چهارمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با اشاره به شرایط امروز جهان و نسبتی که دنیای غرب با جهان اسلام دارد، گفت: دنیای غرب و فکر و شرایطی که آمریکا برای خود فرض کرده بود، در دنیای اسلام با یک بن بست مواجه شده و امروز ما این بن بست را در عراق، فلسطین، افغانستان و لبنان و همچنین موضوع ایران مشاهده می کنیم. وی افزود: آمریکا با یک بن بست استراتژیک در منطقه مواجه شده و به همین دلیل حساسیت آنها برای تغییر دادن شرایط زیاد است. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیداری دنیای اسلام، خاطرنشان کرد: امروز در دنیای اسلام یک نوع بیداری به وجود آمده که انقلاب اسلامی ایران در آن نقش داشت و نمونه آن را در جنگ 33 روزه لبنان و اسرائیل و وضعیت عراق مشاهده می کنیم. هم چنین باید توجه داشت که بیداری مسلمانان باعث شده که عراق یک باتلاقی برای آمریکا باشد. دکتر لاریجانی به توانمندی علمی و استقلال دنیای اسلام اشاره کرد و گفت: حرکت برای توانمندی علمی و استقلال علمی در دنیای اسلامی، نسبت به گذشته بیشتر شده که نمونه آن را در فناوری هسته ای جمهوری اسلامی ایران می توان مشاهده کرد. هم چنین در دنیای اسلام در بعضی از کشورها این حرکات علمی در حال رخ دادن است. وی با اشاره به تلاش دنیای غرب برای ایجاد محدودیت علمی در دنیای اسلام گفت: دچار فراموشی کردن مسلمانان از موضوع اساسی جهاد یکی دیگر از تلاش غربی ها است اما مسلمانان باید توجه کنند که اگر آمریکا و اسرائیل در جنگ 33 روزه لبنان شکست خوردند، به خاطر فکر دینی و جهادی که در مسلمانان وجود دارد، می باشد. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، دنیای غرب هم چنین تلاش دارد تا گرایش فردگرایی و دورشدن از تفکر اسلامی به عنوان یک حکومت اسلامی و تسری سکولاریزم در دنیای اسلام یکی دیگر از تلاش های دنیای غرب می باشد. دکتر لاریجانی با طرح این سؤال که امروز از تفکر مهدویت چه بهره ای می توانیم برای شرایط دنیای امروز ببریم؟ گفت: سه رویکرد فردگرا و پدیده گرا، رویکردجمع گرا و رویکرد جامع نگر نسبت به مهدویت وجود دارد. وی با بیان این که در رویکرد فردگرا موضوع اصلی اصلاح فرد است، خاطرنشان کرد: در این رویکرد بیشتر شخص و شرایط وی مطرح است و صوفی گراها و آنهایی که معتقد بودند ما وظیفه ای جز اصلاح خود نداریم و نباید به جامعه کاری داشت، در این رویکرد قرار می گیرند. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسأله منجی به صورت یک پدیده در این رویکرد بررسی می شود یعنی یک حادثه در زمان خاص رخ می دهد و حادثه مهم است تمام روایات در این رویکرد جنبه توصیفی دارد. دکتر لاریجانی گفت: گرایش خرافه پرستی و خواب نمایی در مورد حضرت مهدی موعود و ادعای اتصال به آن حضرت و دستور گرفتن از جانب ایشان از دیگر ویژگی های این رویکرد می باشد. البته باید توجه داشت که همه افرادی که دارای تفکر این رویکرد هستند، تند نیستند. وی خرافه گرایی، فردمحوری و بی توجهی به جامعه را از دیگر ویژگی های این رویکرد برشمرد و گفت: انتظار ویرانگر در این رویکرد وجود دارد. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که دنیای امروز با این رویکرد ستیز ندارد، گفت: چون این رویکرد دارای خصوصیت سکولار است و بحث جهاد در آن مطرح نیست، بنابراین مزاحمتی برای دنیای امروز ندارد. دکتر لاریجانی با اشاره به ویژگی های رویکرد، جمع گرا و با بیان این که این رویکرد یک نوع نگاه جبری به تاریخ دارد، خاطرنشان کرد: معتقدین به این رویکرد، به حرکت جبری تاریخی اعتقاد دارند، ولی مارکسیست نیستند، اما این حرکت جبری را سنت الهی می دانند و تأکید می کنند که این حرکت مسلط و جبری براساس سنن الهی است و حرکت جوامع به سمت خاصی است. وی افزود: براساس این رویکرد، شرایط زمانه چنان تیره و تار می شود که یک انفجار و ظهور بزرگ می تواند شرایط را تغییر دهد. رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به رویکرد جامع نگر و ویژگی های آن اشاره کرد و یادآور شد: براساس این رویکرد، ظهور، یک پدیده و حادثه بزرگ نیست که تنها روایات آنرا توصیف کنند، بلکه یک صراط است و یک راه را نشان می دهد نه یک انفجار را. دکتر لاریجانی با بیان این که براساس این رویکرد، ظهور، نشان دهنده مقصد یک راه است که همه باید به آن بپیوندند، خاطرنشان کرد: مسأله انتظار، صراطی را نشان می دهد که ظهور حضرت ایده آل آن است. وی گفت: این رویکرد مثل دو رویکرد قبلی نیست و راهی را نشان می دهد که رهبری آن با حضرت مهدی موعود عجل اللّه تعالی فرجه الشریف است. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که ظهور حضرت برای تشکیل حکومت عادله است، با اشاره به احادیث و روایاتی در این رابطه خاطرنشان کرد: با ظهور حضرت، دولت تشکیل می شود و احادیث و روایات دلالت دارد که امام عصر برای تشکیل دولت ظهور می کند، پس مسأله مهدویت یک صراط است و ظهور یک مقصد. دکتر لاریجانی با بیان این که ایجاد یک جامعه دینی و عادله که در آن کفر و ستم نباشد، از ویژگی های ظهور حضرت است خاطرنشان کرد: تلاش جهت تشکیل حکومت اسلامی هرچند ناقص، و تلاش جهت آمادگی فردی مسلمانان از جهت دانایی و معنویت و آمادگی برای جهاد فی سبیل اللّه از وظایف منتظران در دوران غیبت امام عصر است. وی خوش بینی به آینده، پیروزی نهایی صلح و صداقت بر زور و ستم و اختناق، حکومت جهانی واحد، عمران و آبادی و توسعه، بلوغ بشریت و پیروی از فکر را از جمله ویژگی های نظریه حضرت مهدی عجل اللّه تعالی فرجه الشریف از دیدگاه شهید مطهری برشمرد و گفت: حداکثر بهره گیری از مواهب طبیعی برقراری مساوات بین انسان ها، منتفی شدن تمام مفاسد اخلاقی، منتفی شدن جنگ و برقراری صلح و صفا و سازوگاری انسان و طبیعت از دیگر این ویژگی هاست. رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چه چیزی مبنای حرکت منتظران را مشخص می کند؟ گفت: استفاده از نصوص اسلامی، قرآن و احادیث به صورت روشمند، راه را مشخص می کند، البته کشف این راه به اسلام شناسی نیاز دارد و پیمودن این راه نیز در پناه حقانیت و تتبع علمی است و مسیر راه را باید با چراغ عقل طی کرد. دکتر لاریجانی با تأکید بر این که مسلمان منتظر، باید مجاهدت و تحرک علمی داشته باشد، خاطرنشان کرد: داشتن روحیه جهادی و تلاش برای ایجاد حکومت اسلامی از دیگر ویژگی های رویکرد جامع نگر است. وی در ادامه سخنان خود گفت: امروز آنچه مواضع قدرت را در جهان عوض می کند، داشتن روحیه جهادی و خطرپذیری است. امروز ما شاهدیم که عده ای از کشورها حماس و حزب اللّه را تروریسم خطاب می کنند، اما باید توجه داشت که نقطه قوت این گروه ها توجه به معنویات و جهاد و نقطه ضعف دشمنان آنها عدم توجه به این ویژگی هاست. رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با تأکید براین که در صراط مهدی موعود سکولاریزم وجود ندارد، گفت: در این صراط معنویت، عقلانیت، جهاد و علم را باید با هم داشته باشیم و این سه رکنی است که هم شخصیت فرد را می سازد و هم باعث توسعه دولت می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان