اکس را بهتر بشناسیم

یکی از وقایع ناخوشایندی که در ۵ ساله اخیر شاهد آن بوده ایم، گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف داروهای محرک می باشد که بیشتر در شهرهای بزرگ کشور دیده می شود و شاید از دلائل عمده آن بتوان به الگو پذیری از کشورهای غربی اشاره کرد

اکس را بهتر بشناسیم
یکی از وقایع ناخوشایندی که در 5 ساله اخیر شاهد آن بوده ایم، گرایش جوانان و نوجوانان به مصرف داروهای محرک می باشد که بیشتر در شهرهای بزرگ کشور دیده می شود و شاید از دلائل عمده آن بتوان به الگو پذیری از کشورهای غربی اشاره کرد.
تبلیغات نادرست و الگو پذیری باعث گردیده تا جوانان و نوجوانان غافل به سمت موادی همچون: اکستاسی کشیده شوند.
از معروفترین این مواد می توان به مت آمفامین ها اشاره کرد که شکل های مختلف آن به اسامی: سرعت، یخ، کریستال، اکستاسی و غیره معروفند.
برخی از این مواد در پارتی ها و کنسرت های موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد که به همراه صدای بلند موسیقی و تاثیر نور شدید موجب از خود بی خودی می شوند و ممکن است فرد در این حالت دست به کارهایی بزند که در حالت عادی از انجام آن شرم داشته باشد.
اکستاسی یا قرض های شادی بخش
اکستاسی نوعی روانگردان مخدر است که مصرف آن موجب احساس شادی بسیار زیاد در شخص می شود و به رغم آسیب های جدی که این ماده بر مغز و سلامت انسان وارد می کند در بین مصرف کنندگان به غلط و به عنوان ماده ای بی خطر شناخته می شود.
در حال حاضر، مصرف اکستازی با نام های خیابانی: قرص شادی، آتش و فرشته در بین جوانان افزایش یافته و به جز چند کشور در سایر کشورها در ردیف داروهای غیر قانونی است، ولی از آنجا که فرمول ساده ای دارد در تمامی کشورها از جمله (ایران) تولید می شود.
اکستاسی با شکل کپسول قرص یا پودر وجود دارد و معمولاً از راه دهان مصرف می شود ولی گاهی به شیوه های دیگری چون تزریقی و استنشاقی نیز استفاده می گردد.
قرص های اکستاسی شبیه (اسمارتیز) در رنگهای مختلف: صورتی، خاکستری، آبی و قرمز با مارکهای میتسوبیشی، دلفین، صلیب و غیره رایج است و پس از مصرف فرد احساس می‌کند به سفر رفته است.
سفری مرگبار و هولناک که زاییده اوهام ذهنی و تاثیر این قرص ها بر حافظه حسی است.
آثار حاد اکستاسی بسته به میزان مصرف معمولاً بین 3 تا 6 ساعت بر جای می ماند.
این ماده به خوبی از راه معده ای ـ روده ای جذب می شود و یک ساعت بعد از مصرف به بالاترین سطح خود می رسد.
پس از مصرف قرص های اکستاسی به دلیل تاثیر آن بر عملکرد هپیوتالاموس مغز، حرارت بدن به شدت بالا می رود و از آنجا که هیپوتالاموس تنظیم کننده حرارت بدن است ومثل یک ترموستات عمل می کند. اخلال در عملکرد آن باعث از دست رفتن آب بدن می شود.
در حقیقت: افزایش شدید دمای بدن یا هاپیرترمی از رایج ترین عوارض مصرف اکستاسی است که منجر به بروز رفتارهای پر خطر و حفاظت نشده جنسی و بی پروایی می شود و در نهایت منجر به افزایش بروز عفونت های آمیزشی و ایدز می گردد.
اولین عارضه مصرف این قرص ها از بین رفتن سلول های مغزی است در نتیجه آن اراده و قدرت برنامه ریزی فرد را از بین می برد.
به عقیده روانشناسان و پزشکان، فراموشی افسردگی، از دست رفتن عزت نفس و اعتماد به دیگران، پرخاشگری، تمایل به خودکشی، بدبینی و سوء ظن از پیامدهای روانشناسی مصرف قرص های اکستاسی است.
این قرص ها علاوه بر صدمات غیر قابل جبران که به سیستم عصبی شخص وارد می کند. در بسیاری موارد صدمات فراوان جسمانی هم به همراه دارد.
بسیاری از مصرف کنندگان پس از مصرف دچار گرفتگی در ناحیه دست، پا و گردن می‌شوند.
این گرفتگی در برخی موارد به قدری شدید است که اگر برای مثال: در پاها باشد، فرد تا چند روز توان راه رفتن ندارد.
اما خطرناک ترین عارضه مصرف این قرص ها فراموشی های مقطعی و دائمی و از دست رفتن سلول های مغزی است که می تواند منجر به مرگ مصرف کننده شود و علت آن هم کاهش مقاومت بدن و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم و غیر قابل باور قرص بر سیستم عصبی و مغز است. البته منظور از مقاومت بدن مقاومت جسمی نیست، بلکه منظور مقاومت روانی و درونی است.
به گفته کارشناسان، آثار سوء مصرف اکستاسی 100 برابر مصرف حشیش است و این در حالی است که جوانان و خانواده ها اطلاعی از عوارض این قرص ها ندارند. تنها راه درمان اعتیاد به این ماده، روان درمانی و استفاده از داروهای ضد افسردگی یا تجویز پزشک است. یادتان نرود، مصرف اکس باعث مشکلات بسیار زیادی می گردد و ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر جای بگذارد.
منبع:تبیان اصفهان
ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajad2007
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان