ماهان شبکه ایرانیان

عوامل تجمع چربی اضافه در شکم و راه های رفع آن

چربی موجود در ناحیه‌ی شکم نوعی لایه‌ی محافظ بوده و برای بدن مفید است اما مانند هر چیز دیگری مقدار بیش از نیاز آن مشکل‌ساز خواهد بود. تا زمانی که نتوانیم دلایل تجمع چربی در شکم را بیابیم کاستن آن امکان‌پذیر نخواهد بود. برخی از علل انباشت چربی در شکم و راه‌های مقابله با آن‌ها را در بنیتا با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چربی موجود در ناحیه‌ی شکم نوعی لایه‌ی محافظ بوده و برای بدن مفید است اما مانند هر چیز دیگری مقدار بیش از نیاز آن مشکل‌ساز خواهد بود. تا زمانی که نتوانیم دلایل تجمع چربی در شکم را بیابیم کاستن آن امکان‌پذیر نخواهد بود. برخی از علل انباشت چربی در شکم و راه‌های مقابله با آن‌ها را در بنیتا با شما به اشتراک می‌گذاریم.

1. استرس:

استرس باعث افزایش میزان کورتیزول در بدن می‌شود که منجر به تجمع بیشتر چربی در ناحیه‌ی شکم خواهد شد. می‌توانید با روش‌هایی مانند مدیتیشن و مراقبه میزان استرس را در خود کاهش داده و تأثیر آن را در رفع چربی ناحیه‌ی شکم مشاهده کنید.

2. بیماری‌ها

بسیاری از مردم نمی‌دانند بیماری‌هایی مانند فشارخون، دیابت، سرطان سینه، بیماری‌های قلبی و عروقی و وقفه‌های تنفسی در خواب باعث انباشت چربی در ناحیه‌ی شکمی می‌شوند. متأسفانه برخی از این عوامل قابل ‌کنترل نیستند اما در برخی از آن‌ها درمان عامل اصلی امکان‌پذیر است.

DREAMSTIME PHOTO 

3. تغییرات هورمونی

این مشکل در بین خانم‌هایی که وارد دوران میان‌سالی شده‌اند معمول است.

4. غذاهای باارزش غذایی کم و مضر

غذاهای فوری، مضر و کم‌ارزش علاوه بر تمام آسیب‌هایی که همه روزه در موردشان می‌خوانیم باعث تجمع چربی در ناحیه‌ی شکمی و بر هم خوردن تناسب بدن می‌شوند. برای اینکه احساس سلامتی کنید قدم اول داشتن یک تغذیه‌ی سالم است. می‌توانید غذاهای سالمی که طعم مشابه با مواد غذایی مضر مورد علاقه‌تان را دارند در رژیم غذایی‌تان جایگزین کنید.

5. سوخت‌وساز ضعیف بدن

با افزایش سن سرعت سوخت‌وساز در بدن کاهش یافته و میزان ذخیره‌ی چربی در بدن افزایش می‌یابد. تحت این شرایط ممکن است علیرغم داشتن رژیم غذایی سالم متوجه تجمع چربی اضافه در ناحیه شکم شوید. مشابه با همین مورد ممکن است با افرادی مواجه شویم که رژیم غذایی ناسالم اما شکمی صاف و بدون چربی دارند که نشانه دهنده‌ی سوخت‌وساز بالای بدن این افراد است. بنابراین بالا بردن سوخت‌وساز بدن در کاهش چربی ناحیه‌ی شکم مؤثر است.

6. عوامل وراثتی

طریقه‌ی رشد سلول‌های چربی بدن ممکن است به ژن‌ها بستگی داشته باشد. بنابراین با بررسی شرایط جسمانی والدین و پدربزرگ و مادربزرگ که تا حدودی شرایط مشابه با شما خواهند داشت به ویژگی‌های وراثتی خود پی می‌برید. شما مقصر در ایجاد این عامل نیستید اما می‌توان با آن مقابله کرد تا باعث ایجاد چربی اضافه در شکم نشود.

7. سبک زندگی

سبک زندگی شما در افزایش یا کاهش چربی ناحیه‌ی شکم ملاکی تعیین‌کننده است. اگر به مدت طولانی و بدون هیچ تحرکی بیش‌تر ساعت‌های روز را در یک جا بنشینید شاهد انباشت روزافزون چربی در ناحیه‌ی شکم خواهید بود. با افزایش تحرک و تغییر سبک زندگی خود می‌توانید این چربی اضافه را از بین ببرید.

8. پرخوری

به دلیل تنوع غذایی بسیار در دنیای امروز و پیشرفت همه‌جانبه‌ی صنایع غذایی پرخوری از مشکلات معمول بسیاری از جوامع است و به‌سادگی باعث افزایش وزن می‌شود. این مشکل در صورت افراط در خوردن مواد غذایی کم‌ارزش و فوری دو چندان می‌شود.

9. طرز نشستن

افراد بسیاری از میزان تأثیر این مورد آگاهی چندانی ندارند. قوز کردن طولانی‌مدت موقع نشستن می‌تواند باعث تجمع چربی در ناحیه‌ی شکم شود. سعی کنید تا حد ممکن صاف بنشینید و گردن و شانه‌های خود را به جلو خم نکنید. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی طرز صحیح نشستن می‌توانید به مقالات و ویدئوهای موجود در اینترنت رجوع کنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان