تفاوت های رفتاری میان زن و شوهر را جدی بگیرید

امروزه بسیاری از زن و شوهرها تصور می کنند چون مثل هم هستند، باید مثل هم کار کنند، مانند هم به تفریح بپردازند و خواسته های مشابه داشته باشند

تفاوت های رفتاری میان زن و شوهر را جدی بگیرید
امروزه بسیاری از زن و شوهرها تصور می کنند چون مثل هم هستند، باید مثل هم کار کنند، مانند هم به تفریح بپردازند و خواسته های مشابه داشته باشند. در صورتی که تفریح لذت بخش زن، نه تنها مرد را راضی نمی کند، بلکه برای او عذاب آور هم هست. حال باید دید این تفاوت ها از کجا آغاز شده است؟ برخی معتقدند که محیط، این تفاوت ها را به وجود آورده است. از آنجایی که از ابتدا برای بازی به دختر عروسک و به پسر تفنگ داده شده است. این دو آموخته اند تا رفتارهایی متفاوت را بروز دهند. این موضوع در جای خود حائز اهمیت است و جای بحث بسیار دارد، اما محیط مؤثر همین محیط کوچک نیست، این محیط به قدمت تاریخ سه میلیون یا به گفته ی برخی محققان، سه و نیم میلیون ساله یی است که انسان بر روی این کره ی خاکی زیسته است و در تمامی این سال ها، زن و مرد نقش های متفاوت و متعددی را داشته اند. به عنوان مثال، وقتی انسان در غار زندگی می کرده، زن به منظور مراقبت از کودکان، در غار می مانده و مسؤول نگهداری از فرزندان، جمع آوری خار و خاشاک یا کارهای مختصر کشاورزی بوده است. در مقابل، مرد وظیفه ی بیرون رفتن از غار و شکار را به عهده داشته است و تفاوت بنیادین رفتاری میان زن و مرد، علاوه بر تفاوت رفتاری، از این محیط قدیمی شروع شده است.

تفاوت برقراری ارتباط
 

زن به علت پیشینه ی سه و نیم میلیون ساله ی خود، که مسؤول مراقبت از کودکان بوده است و برای برقراری ارتباط با کودکان، با آنها صحبت می کرده، امروزه نیز ارتباط کلامی گسترده یی دارد، بطوری که یک زن در روز از 31 هزار کلمه برای برقراری ارتباط استفاده می کند. ادای این کلمات برای بهداشت روانی زن، کاملاً ضروری است. در میان این 31 هزار کلمه، تنها هفت هزار واژه وجود دارد و چهارده هزار واژه ی دیگر، شکل ها و ایما و اشاره هایی هستند که مربوط به حالت های چهره در حین حرف زدن می شود. اگر دقت کنیم، زمانی که دو زن با هم حرف می زنند، هر کدام از طریق حالت چهره ی خود، احساساتی را که در کلام دیگری نهفته است، به خوبی منعکس می کند. بقیه ی این کلمات، واژه هایی مانند آخ آخ، نچ نچ، وای وای و... هستند. در واقع زنان با این واژه ها کاملاً احساسات طرف مقابل خود پاسخ می دهند.

تفاوت حوزه ی دید
 

زنان حوزه دید 180 درجه یی دارند، بطوری که برای دیدن یک موضوع، نیازی به چرخاندن سر به اطراف دارند. در صورتی که حوزه ی دید مردان تونلی بوده و برای دیدن اطراف، نیاز به چرخاندن سر به اطراف دارند. این به علت همان بیشینه ی میلیون ها ساله است. زمانی که زن از فرزندش مراقبت می کرده، ناگزیر بوده تمام جهات اطراف کودک را مدنظر داشته باشد تا خطری فرزندش را تهیدید نکند، در همان حال مشغول جمع آوری دانه نیز بوده و همین امر باعث شده، حوزه ی دید وسیعی داشته باشند و امروز برای پیدا کردن یک دوست در یک میهمانی، مجبور به چرخاندن سر نباشد. اما مرد این توانایی را ندارد. دید مرد تونلی است، به همین علت هنگام رانندگی از دویست کیلومتری به راحتی پمپ بنزین را پیدا می کند، اما نمی تواند لنگه ی جورابش را در کمد لباس ها بیابد.

تفاوت مهارت های عملی و ذهنی
 

این پیشینه ی چند میلیون ساله در ارتباط با زنان و مردان، باعث ایجاد تفاوت مهارت ها در آنان نیز شده است. به عنوان مثال وقتی مردی با تلفن صحبت می کند، اگر از او سوالی بپرسیم کاملاً گیج می شود، چون نمی تواند دو عمل را در آن واحد انجام دهد. اما در مقابل، یک زن در همان حال که مشغول صحبت کردن با تلفن است به فرزندش هم دیکته می گوید، در همان حال هم آشپزی اش را انجام می دهد، بدون اینکه در هیچ کدام از این کارها دچار اختلال شود، چرا که در میلیون ها سال پیش وقتی در غار بوده، همزمان هم از کودکش مراقبت کرده، هم به جمع آوری دانه مشغول بوده و هم با زنان دیگر صحبت کرده است. اما مرد در زمان شکار، فقط ذهنش را بر یک مسأله متمرکز کرده و آن شکار بوده است.
 

تفاوت بیان خواسته ها
 

مردها خواسته های خود را به صورت کاملاً مستقیم بیان می کنند، اما زنان هرگز خواسته های خود را به صورت مستقیم مطرح نمی کنند و بطور ضمنی به آن می پردازند، چرا که خودشان به راحتی پیام های غیر مستقیم را می گیرند. بر همین اساس نیز، از همسرشان توقع دارند از مضمون جمله ی آنان، پی به قصد اصلی آنها ببرد و وقتی اینگونه نمی شود، تصور می کنند که همسرشان مرد بی توجهی است، در صورتی که تفاوت بنیادین میان زن و مرد، علت اصلی این تمایزات است.

تفاوت زنان و مردان در استفاده از لغات و کلمات
 

لغات در مغز زنان جایگاه مشخصی ندارند و به صورت پراکنده است، اما در مغز مردان جایگاه معینی دارد. به همین علت، مردان وقتی کلمه یی را بکار می برند، عمق معنای آن واژه را مدنظر دارند، اما در زنان اینگونه نیست. زنان باید در بیان خواسته های خود از شوهرشان، از روش مستقیم استفاده کنند. مرد بیان غیر مستقیم آنان را درک نخواهد کرد. زنان می توانند، آنچه را که از مرد می خواهند، بدون هیچ احساس حقارتی به صورت مستقیم و بدون اینکه آن را در لفافه بپیچند، مطرح کنند.

حرف مرد را قطع نکنید
 

زنان به راحتی دنباله ی حرف خود را که به وسیله ی فردی قطع شده، به یاد می آورند، اما مردها به محض اینکه حرف شان قطع بشود، رشته ی کلام در ذهن شان گسیخته می شود و نمی توانند به کلام شان ادامه دهند. البته قطع صحبت یک مرد توسط زن، بیشتر به منظور انتقال احساسات و بیان همدلی انجام می شود، اما مرد پس از آن نمی تواند دنباله ی صحبتش را به راحتی به یاد بیاورد و در نتیجه از این تبادل احساسی همسرش رضایتی نشان نخواهد داد. بنابراین سعی کنید احساسات خود را پس از اتمام صحبت همسرتان، به او منتقل کنید. مردها در ارتباط با زنان باید به این نکته توجه کنند که در جمله ی یک زن اگر چه ساده باشد، حتماً پیامی نهفته است. زنان استراتژیست هستند، یعنی شکل ظاهری جمله شان شاید خیلی مفهومی نداشته باشد، اما مضمونی دارد که بسیار مهمتر از شکل ظاهری جمله است و مردها باید سعی کنند آن مضمون را درک کنند.

در ارتباط کلامی با زنان، از همان ابتدا راه حل نشان ندهید، بلکه با او همدلی کنید
 

وقتی همسرتان با شما درباره ی موضوعی صحبت می کند، ابتدا از او بپرسید که آیا می خواهد به حرف های او به عنوان یک مرد گوش کنید. یعنی راه حل ارائه دهید یا به عنوان یک زن یعنی همدلی کنید که در بیشتر مواقع، زن تنها به همدلی شما نیاز دارد.
منبع: 7 روز زندگی- شماره 85
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر