مبانی آشپزی انواع تابه‌ و قابلمه‌

وجود کاربردی‌ترین لوازم پخت و پز و وسایل‌ چند کاره برای یک آشپزی خوب کفایت می‌کند.

مبانی آشپزی انواع تابه‌ و قابلمه‌

تحریریه ماهنامه آشپزباشی

 

لازمه‌ی یک آشپزی خوب و دقیق، داشتن یکسری وسایل و لوازم مناسب برای پخت و پز می‌باشد؛ اما این بدان معنا نیست که تمام اقلام و لوازم آشپزی را خریده و در کابینت‌های خود انبار کنیم. وجود کاربردی‌ترین لوازم پخت و پز و وسایل‌ چند کاره برای یک آشپزی خوب کفایت می‌کند. در این مقاله شما خوانندگان پر مهر را با این ابزار آشنا می‌کنیم. 
 

1- تابه چدنی مخصوص گریل؛ این تابه چدنی برای کباب کردن مواد غذایی بر روی اجاق استفاده می‌شود اگرچه کباب کردن بر روی منقل ذغالی طعم دیگری به مواد غذائی می‌دهد. شیارهای داخل تابه سبب خارج شدن و چکیده شدن ذرات چربی آب شده در اثر حرارت به درون تابه می‌گردد و به گوشت کبابی نیز شکل می‌دهد. سطح این تابه‌ها معمولا دارای دو قسمت شیاردار و صاف می‌باشد که سطح صاف آن را برای پختن انواع (پن کیک‌) نیز می‌توان استفاده کرد.

2- تابه چدنی؛ برای تفت دادن، کباب کردن و یا سرخ کردن مواد غذائی بسیار مناسب است زیرا علاوه بر اینکه گرما و حرارت را به مدت طولانی در خود نگه می‌دارد، حرارت نیز در تمام قسمت‌های ظرف به طور یکنواخت پخش می‌شود. ضخامت تابه چدنی باید در تمام قسمت‌های آن به یک اندازه باشد. اگر از ظروف چدنی به خوبی محافظت شود برای یک عمر می‌توان از آن استفاده کرد.

 قبل از استفاده از ظروف چدنی سطح آن را با روغن مایع کاملاً چرب کنید تا از زنگ زدن و همچنین از چسبیدن مواد غذائی به آن جلوگیری کنید. ظروف چدنی را هرگز در ماشین ظرفشوئی قرار ندهید. برای تمیز کردن ظروف چدنی از دانه‌های درشت نمک استفاده کنید و آن را بسابید و با یک پارچه هوله‌ای خشک کنید. از پختن مواد غذائی اسیدی مانند سرکه، گوجه‌فرنگی و ... در داخل ظروف چدنی خودداری نمائید زیرا مواد اسیدی به ظروف چدنی آسیب رسانده و عمر آن را کوتاه می‌کند.

3- قابلمه چند کاره؛ برای پختن گوشت و یا سبزیجات با آب بسیار کم، مناسب می‌باشد و وجود آن در آشپزخانه ضروری به نظر می‌رسد. ضخامت بدنه و کف این قابلمه سبب می‌شود که گرما و حرارت را در خود حفظ کرده و از طرفی حرارت به طور یکسان در تمام نقاط ظرف پخش شود. درپوش محکم این ظرف سبب حفظ رطوبت و بخار و در نتیجه حفظ طعم و مزه مواد غذائی می‌شود. از این ظرف می‌توان بدون گذاشتن درپوش نیز استفاده کرد. اگر این قابلمه دارای دسته نسوز باشد، می‌توان آن را درون فر نیز قرار داد.

4- قابلمه استیل؛ این قابلمه برای درست کردن سوپ یا تهیه آب گوشت و همچنین پختن پاستا بسیار مناسب می‌باشد.

5- تابه تفلون؛ تابه‌ی تفلون کابردهای زیادی در آشپزخانه دارد مانند: درست کردن نیم‌رو، املت و یا تهیه انواع کرپ.

6- تابه استیل؛ این تابه برای کباب کردن و یا تفت دادن انواع سبزیجات، ماهی، مرغ و گوشت استفاده می‌شود. تابه‌ای که ارتفاع دیواره آن 5 تا 6 سانتی‌متر می‌باشد. برای تفت دادن مواد غذائی مناسب است. 

7- تابه گرد و گود؛ تابه‌ی گرد و عمیق‌ که دارای دیواره‌های صاف می‌باشد برای درست کردن سوپ، سس و یا ریختن سبزیجات در آب جوش به منظور پخته شدن سریع آن بسیار مناسب می‌باشد. ضخامت دیواره‌های این تابه باید با ضخامت کف تابه برابر باشد تا درجه حرارت در تمام نقاط تابه یکنواخت پخش شود.

هرگز برای درست کردن سس‌ها، از قابلمه‌ی چدنی و یا آلومینیومی استفاده نکنید زیرا فلزات به کار رفته در این ظروف سبب تغییر رنگ و مزه مواد غذائی موجود در تهیه سس‌ها که از جمله کره و رب گوجه‌فرنگی و یا خود گوجه‌فرنگی می‌باشد، می‌گردد.

8- تابه مخصوص تفت دادن؛ این نوع تابه‌ها برای تفت دادن مواد غذایی مانند سبزیجات و گوشت‌ها مناسب می‌باشند زیرا دارای دیواره‌های شیبدار هستند که تفت دادن مواد غذائی در آنها راحت‌تر انجام می‌شود. از انواع تابه‌هائی که از جنس استیل بسیار محکم و با دوام می‌باشند، استفاده کنید زیرا تابه‌های استیل با دوامند و رنگ و مزه‌ی مواد غذائی را تغییر نمی‌دهند. 

9- وُک؛ این ماهیتابه برای سرخ کردن سریع مواد غذائی در روغن داغ، بسیار مناسب می‌باشد شکل خاص این ماهیتابه سبب یکنواخت رسیدن حرارت به تمام نقاط آن شده و در نتیجه پخت مواد غذائی در آن سریع‌تر انجام می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر