تاریخ خبر : 1393/5/4 – گروه گردشگری روزنامه تبلیغ رسمی آنتالیا گرچه از آگهیها در مطبوعات حذف شده اما همچنان این منطقه پذیرای گردشگران ایرانی است؛ بهگونهای که آنها توانستهاند صاحبان هتل و صنعت گردشگری آنتالیا را از خطر ورشکستگی که به دنبال کاهش گردشگران در سال 2014 ایجاد شده است، نجات دهند.
براساس آمار وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه، میزان سفر گردشگران ایرانی بهاین کشور در نیمه نخست سال 2014 میلادی نسبت به زمان مشابه در سال 2013 نزدیک به پنج برابر شده است و آنها توانستهاند مقام نخست را در گردشگران ورودی این شهر به خود اختصاص دهند. این رشد در حالی صورت میگیرد که آژانسهای مسافرتی در آگهیهای خود از واژههایی نظیر «آنتالیا»، «آناتولیا» و… استفاده میکنند. اما تنها هتلها و سایر مراکز اقامتی و تفریحی ترکیه نیستند که از گردشگران ایرانی سود میبرند؛ ممنوعیت پروازهای خطوط هوایی ایران به آنتالیا در سالهای اخیر نیز موجب شده شرکتهای هواپیمایی ترکیه از قانون ممنوعیت پروازهای ایران سود ببرندو در هر سال سودهای کلانی را نصیب خود کنند. نگاهی به صنعت پررونق گردشگری در ترکیه بهگونهای که آن را در لیست مقاصد برتر سفر جهان قرار داده و قیاس آن با ایران که به نسبت این کشور از مساحت و جاذبههای طبیعی و تاریخی بیشتری نیز برخوردار است شکاف بزرگ بین دو کشور را نشان میدهد. همسایه غربی ما تنها یک و نیم میلیون گردشگر ایرانی در سال دارد و ما رقم مجموع گردشگران ورودیمان در سال به حدود یک میلیون نفر میرسد که بخشی از آنها نیز زائران عراقی هستند؛ گروهی که عموما با هزینههای اندک سفر میکنند و نمیتوانند تغییری جدی در صنعت گردشگری ایران به وجود آورند. فعالان و کارشناسان گردشگری در توضیح دلایل ناکامی ایران، بخشی از آن را به قوانین مبهم و گاه دستوپاگیر فعالان این صنعت مرتبط میدانند. به گفته آنها دولت ترکیه تلاش کرده است با ایجاد معافیتهای مالیاتی متعدد و تسهیل قوانین این عرصه، فعالان اقتصادی را تشویق به سرمایهگذاری در این صنعت کند. تفاوت دیدگاهها نسبت به گردشگر از دیگر مقولاتی است که کارشناسان عرصه گردشگری بر آن انگشت میگذارند. واقعیت این است که گرچه ما در یکساله اخیر به دلایل متعددی نظیر تغییر سیاست خارجی یا آشوب در مقاصد گردشگری فرهنگی مسلمان شاهد رشد گردشگران داخلی بودهایم اما مقایسه این رشد با دیگر مناطق گردشگری جهان نشان میدهد که ما همچنان در وضعیت نامناسبی در این حوزه به سر میبریم. بازار بزرگ گردشگری داخلی ما نیز همچنان با مسائل متعددی روبهرو است که بیش از هر چیز از نگاههای نادرست نسبت به مقوله گردشگری رنج میبرد. در اخبار و گزارشهای منتشر شده در این حوزه ملاحظه میشود که سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری به عنوان مهمترین متولی عرصه گردشگری در تلاش برای ازدیاد تعداد گردشگران ورودی و داخلی است و در مقابل برخی ناهماهنگیها و زیرساختهای نامناسب و امکانات کم مانع از رسیدن به وضع مطلوب در این رشته است. لذا تا زمانی که نگرش تمام نهادهای متعدد درگیر در مقوله گردشگری نسبت به سفر و گردشگری تغییر نکند و سرمایهگذاری مناسب انجام نشود، باید همچنان شاهد رشد صنعت توریسم ترکیه با پول ایرانیها باشیم.