ماهان شبکه ایرانیان

سهم ۱.۴ تریلیون دلاری توریسم ازصادرات

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۰۷ – گروه گردشگری: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) همزمان با روز جهانی گردشگری، طی گزارشی از رشد ۶/۴ درصدی گردشگری بین‌المللی در نیمه اول سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داد

تاریخ خبر: 1393/07/07 – گروه گردشگری: سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) همزمان با روز جهانی گردشگری، طی گزارشی از رشد 6/4 درصدی گردشگری بین‌المللی در نیمه اول سال 2014 میلادی خبر داد.به گزارش «ایسنا»، بر اساس این گزارش سازمان جهانی گردشگری و گزارش‌های قبلی این سازمان، جاذبه‌های گردشگری در سراسر جهان در فاصله زمانی ژانویه تا ژوئن 2014 (نیمه اول سال) پذیرای 517 میلیون نفر گردشگر خارجی بوده‌اند که این آمار 22 میلیون نفر بیشتر از آمار مشابه در سال 2013 است.در آمار جزئی منتشر شده نیز جنوب آسیا و شمال اروپا با رشد 8درصدی بهترین عملکرد را در نیمه اول سال جاری میلادی در زمینه جذب گردشگر خارجی به نام خود ثبت کرده‌اند و شمال شرقی آسیا و همچنین جنوب اروپای مرکزی رشد 7 درصدی را در جذب توریست بین‌المللی داشته‌اند.
بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی گردشگری، مجموع درآمد صادرات از محل گردشگری خارجی نیز در سال 2013 به 4/1 تریلیون دلار رسید، این در حالی است که 218 میلیارد دلار نیز به‌صورت جداگانه از محل حمل و نقل گردشگران بین‌المللی کسب شده است. درآمد حاصل از گردشگران خارجی در مقاصد گوناگون گردشگری در سطح جهان شامل سکونتگاه، غذا و نوشیدنی، سرگرمی، خرید و دیگر خدمات و کالاها در سال 2013 به رقم تخمینی 1159 میلیارد دلار ارتقا یافته است.
گردشگری خارجی (سفر و حمل‌و نقل مسافران) 29 درصد از صادرات خدمات جهان و 6 درصد از مجموع صادرات کالاها و خدمات را به خود اختصاص می‌دهد و به این شکل صنعت گردشگری پس از سوخت، مواد شیمیایی، غذا و صنایع خودرو در مکان پنجم درآمد حاصل از صادرات قرار دارد.

نرخ رشد دوبرابری ژاپن، کره و مالزی
طالب ریفاعی، دبیرکل سازمان گردشگری جهانی درباره این گزارش اظهار کرد: این آمار و ارقام حاکی از آن است که صنعت گردشگری در سال‌های اخیر با فراهم کردن زمینه توسعه و فرصت‌های اقتصادی در سطح جهان عملکرد مثبتی داشته است. در واقع با وجود چالش‌های مربوط به جغرافیای سیاسی و اقتصادی، تعداد گردشگران بین‌المللی از سال 2010 تاکنون رشد متوسط 5 درصدی را ثبت کرده‌ است که می‌توان آن را به رشد اقتصادی، صادرات و ایجاد اشتغال بیشتر در سراسر دنیا تعبیر کرد.
تاکنون نتایج جهانی گردشگری در نیمه اول سال 2014 مطابق پیش‌بینی‌های سازمان گردشگری در ابتدای سال بوده است و انتظار می‌رود رشد سالانه تعداد گردشگران خارجی در سال 2014 به 4 تا 5/4 درصد برسد که فراتر از پیش‌بینی 8/3 درصدی بلندمدت سازمان جهانی گردشگری از سال 2010 تا 2020 خواهد بود.قاره آمریکا که با 6 درصد بیشترین متوسط رشد را در جذب گردشگران بین‌المللی در این دوره شش ماهه داشته است، بهترین عملکرد خود را در آمریکای شمالی با مکزیک تجربه کرد و آمریکای مرکزی و جنوبی نیز هر کدام رشد 6 درصدی را در این زمینه داشته‌اند.البته نباید میزبانی برزیل در جام جهانی فوتبال را در این رشد نادیده گرفت، چرا که شمار گردشگران خارجی برزیل در نیمه اول سال‌جاری میلادی، 10درصد و از ماه ژوئن تا جولای، 60 درصد افزایش داشته است.
قاره اروپا که پربازدیدترین منطقه جهان از سوی گردشگران است همچنان به رشد سریع (5 درصدی) ادامه می‌دهد. در شش ماه نخست سال 2014، رشد 8 درصدی در اروپای شمالی و همچنین 7 درصدی در اروپای جنوبی و مرکزی رقم خورده است. این نتایج حاکی از بهبود اعتماد مصرف‌کنندگان در اروپا و بازگشت بازارهای مبدا و مهم اروپایی است.
منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز با رشد متوسط 5درصدی روند سال‌های اخیر خود را حفظ کرده است و در این میان جنوب آسیا با 8 درصد و شمال شرقی آسیا با 7 درصد، پیشتاز جذب گردشگران خارجی بوده‌اند و کشورهایی چون ژاپن، کره و مالزی نرخ رشد دوبرابری را در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.
این در حالی است که با توجه به اطلاعات موجود، میزان گردشگران خارجی در منطقه خاورمیانه 4درصد کاهش داشته است، گرچه بر اساس این گزارش، این رقم نیاز به بررسی بیشتری دارد.
قاره آفریقا نیز در جذب گردشگر خارجی به‌طور متوسط 3 درصد رشد داشته است و قسمت شمالی آفریقا در این میان 4 درصد افزایش در جذب گردشگر از سراسر جهان ثبت کرده است. با وجود این ویروس ابولا همچنان می‌تواند تاثیر منفی در جذب گردشگران خارجی در کل منطقه داشته باشد، چراکه باورهای اشتباهی درباره روش‌های انتقال این بیماری وجود دارد. دبیرکل سازمان جهانی گردشگری درباره روند جذب گردشگر در آفریقا تصریح کرد: در حال حاضر، تمرکز اصلی روی مهار ویروس ابولا در آفریقا است، اما باید از این موضوع نیز اطمینان حاصل کنیم که باورهای غلط به اقتصاد آفریقا و به‌ویژه بخش سفر و گردشگری ضرر و زیان وارد نمی‌کند. در اینجا باید به این موضوع نیز تاکید کنیم که سازمان جهانی بهداشت نیز هیچ منعی برای سفرهای خارجی لحاظ نکرده است. لغو پروازها و ایجاد محدودیت‌های سفری الزاما به مهار ویروس ابولا در آفریقا کمک نمی‌کند و برخلاف آن اثر سوئی بر بخش گردشگری و سفر خواهد گذاشت.

پیام دبیرکل UNWTO
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» ریفاعی همچنین در پیامی به‌منظور روز جهانی جهانگردی، گردشگری را یک فعالیت اقتصادی انسان‌مدار دانست که بر پایه تعاملات قرار گرفته است و تنها زمانی به رونق خواهد رسید که مردم محلی را ازطریق کمک به ارزش‌های اجتماعی همچون فعالیت، آموزش و افزایش حکومت محلی به مشارکت گیرد. وی در این پیام تاکید کرد: چنانچه توسعه به هر نحوی به ارزش‌ها و فرهنگ جامعه میزبان لطمه وارد آورد یا منافع اقتصادی – اجتماعی حاصله از بخش گردشگری به سطوح جوامع گسترش داده نشود، توسعه گردشگری را نمی‌توان ملحوظ کرد. دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی با اشاره به اینکه سال 2015 مهلت نهایی مقرر برای اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد است، روز جهانی جهانگردی امسال را فرصتی برای پیشبرد کمک‌های گردشگری به پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی برشمرد.

سهم 1.4 تریلیون دلاری توریسم ازصادرات

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان