فرودگاه بین المللی مشهد
فرودگاه بینالمللی مشهد که با نام “فرودگاه شهید هاشمینژاد” نیز شناخته میشود، پس از فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور محسوب میشود و از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه، رتبه نخست را در سطح کشور دارا میباشد.
این فرودگاه در سال 1330 خورشیدی و در زمان سلطنت محمدرضا شاه پهلوی در زمینی به مساحت 540 هکتار در جنوب شرقی شهر مشهد ساخته شد.
فرودگاه مشهد در حال حاضر دارای دو باند موازی میباشد که ظرفیت پذیرش کلیه هواپیماها تا رده بوئینگ 747 را دارد.
تعداد 17 شرکت هواپیمایی داخلی و 10 شرکت خارجی، به فرودگاه بینالمللی مشهد پرواز دارند و این فرودگاه روزانه به 170 تا 240 پرواز، سرویسهای هوانوردی ارائه مینماید. به طور متوسط روزانه 22 هزار مسافر داخلی و خارجی از این فرودگاه و خدمات آن استفاده مینمایند که در این میان بیش از 20 درصد مسافرین آن غیرایرانی میباشند.
فرودگاه شهید هاشمینژاد مشهد دارای 3 ترمینال (پایانه) مسافربری اعم از داخلی (به مساحت 36 هزار مترمربع)، خارجی (به وسعت بیش از 21 هزار متربع) و حج (با مساحت 10 هزار مترمربع) میباشد.
فرودگاه بینالمللی مشهد از امکانات رفاهی همچون پارکینگ خودرو، رستوران، فروشگاه، نمازخانه و … بهرهمند میباشد.
ایستگاه راه آهن مشهد
ایستگاه راه آهن مشهد، یکی از بیست شاهکار معماری بعد از جنگ جهانی دوم در آسیا و زیباترین و مجهزترین ایستگاه راه آهن ایران است. ساختمان ایستگاه توسط معمار ایرانی حیدر غیایی طراحی شده است و ساخت آن در 25 شهریور 1334 و در 4 آبان 1345 به بهرهبرداری رسیده است. این بنا در بدو ورود، با سقفی معلق و عظیم، به مسافران خوش آمد میگوید. سپس با عبور از آرایهای از ستونها، به سالنی مشابه تاق کاخ کسرا (ایوان مدائن) میرسیم که بلند مرتبگی سقف آن، عظمتی را در ذهن بیننده ایجاد میکند. ساختار مستطیلی پلان، نمای کلاسیک با ستونهای منظم و سقف منحنی، مجموعه زیبایی را پدید آورده که فضایی مطلوب برای انبساط خاطر هر مسافر مضطرب است. حجم یادمانی بیرون، در درون، سالنی با شکوه میسازد که با اجزایی متناسب همه در خدمت مضمونی کاربردی سفر قرار میگیرند.
توالی ستونهای سفیدپوش سنگی در نمای اصلی، ریتم یکسان صدای آشنای قطار را تداعی میکند و سایه روشن مطبوعی را زیر منحنی تیره سقف پدید میآورد. سازه (المان) مقابل ایستگاه مفهوم فضای ایستگاهی را کامل کرده و نشانه به هم رسیدن و نزدیک کردن آدمیان از فواصل دور و نشانه دیدار است.
ایستگاه مشهد به دو ایستگاه باری و مسافری تفکیک شده و دارای 7 خط قبول و اعزام مسافری و خط مربوط به ایستگاه باری و خطوط تخلیه و بارگیری در محوطه گمرک و خطوط تعمیرات میباشد.
پایانه مسافربری امام رضا (ع)
عملیات اجرایی احداث ساختمان پایانه موقت مشهد در زمینی به مساحت 14 هکتار، با زیربنای4000 مترمربع در سال 1368 آغاز و در بهمن ماه سال 1369ش خدمات خود را درزمینه حمل و نقل مسافر به گردشگران و زائرین حرم رضوی ارایه داد. پس از آن طرح احداث پایانه بزرگ مسافربری این شهر که در سال 1375ش به تصویب رسیده بود به زیربنایی به وسعت 45 هزار مترمربع در فروردین ماه 1387ش افتتاح شد. این پروژه یکی از مدرنترین پایانههای کشور از نظر وسعت، طراحی و بهرهمندی از امکانات پیشرفته روز است.
پایانه مسافربری معراج
پایانه معراج با مساحت بیش از هفت هکتار و مبلغی افزون بر 65 میلیارد ریال، در پایان سال 1390 به بهره برداری رسیده است . فاز دوم این طرح نیز برای سرویسدهی به مسافران تمام شهرهای شمالی کشور تا پایان سال 1391 به اتمام میرسد.
مساحت : 75,375 متر مربع
ظرفیت پذیرش اتوبوس روزانه : 200 دستگاه
ظرفیت پذیرش مسافر روزانه : 6000 نفر
میزان اعتبار مورد نیاز : 65 میلیارد ریال
نوع سازه : سازه فضایی
هدف از اجرای پروژه : ارائه خدمات به مسافرین شهرهای شمالی استان خراسان رضوی و استان های همجوار آن
شامل فضاهای بشرح ذیل:
ساختمان اصلی بمساحت 11700 متر مربع در 3 طبقه
مجتمع تعمیرگاهی و باس واش بمساحت 1000 متر مربع
ساختمان گیت ورودی بمساحت 400مترمربع
سرویسهای بهداشتی عمومی بمساحت 100مترمربع
غرف خدمات عمومی بمساحت 1270مترمربع
فضای سبز به مساحت 7000 مترمربع
سکوهای سوار و پیاده کردن مسافر به مساحت 12000مترمربع
خدمات تاکسیرانی به مساحت 1800مترمربع