آشپزخانه رنگین

بعضی از آشپزخانه‌ها نه تنها محل تجمع اعضای خانواده، بلکه جایی برای گردهمایی اقوام هم هست.

آشپزخانه رنگین

فروغ تحصیلی

 

طرح های مختلف آشپزخانه

آشپزخانه به شکل L: در این مدل آشپزخانه، وسایل کابینت‌ها در دو دیوار مجاور به شکل L قرار دارند. این طرح برای هر نوع آشپزخانه‌ای مناسب است، جز آنهایی که خیلی باریک هستند. 

آشپزخانه به شکل U: مدل بهتر و عملی‌تر برای آشپزخانه، جا دادن وسایل و کابینت‌ها در سه دیوار است. این طرح برای آشپزخانه‌های اُپن مناسب‌تر و زیباتر از مدل‌های دیگر است. در صورت بزرگ بودن آشپزخانه می‌توانید یک میز و چند صندلی در وسط آن بگذارید و به عنوان غذاخوری از آن استفاده کنید.

آشپزخانه به شکل یک خط افقی: این طرح خاص آشپزخانه‌های کوچک است که فضای کافی برای تقسیم وسایل در و دیوارهای اطراف ندارد و در نتیجه همه چیز در کنار هم و در یک سو قرار می‌گیرند.

آشپزخانه به شکل موازی: در این طرح کابینت‌ها و اثاثیه آشپزخانه در و دیوار رو به روی هم جاسازی می‌شوند. این طرح برای آشپزخانه‌های باریک و دراز مناسب است. نکته مهم در انتخاب طرح برای آشپزخانه این است که هر چیز لازم و پر مصرف در دسترس قرار بگیرد و انرژی و وقت زیادی برای رسیدن به آن تلف نشود.

مثلا ظرفشویی کنار جایی قرار بگیرد که برای خشک کردن ظرف‌ها تعیین شده است و یا کابینت جنب ظرفشویی برای نگهداری مواد شوینده در نظر گرفته شود. کابینتی که برای نگهداری ظرف‌های تمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد باید نزدیک به ظرفشویی باشد تا پس از شستن و خشک کردن ظرف‌ها بتوانیم آنها را خیلی زود و راحت جابه‌جا کنیم.  

آشپزخانه همان خانه است
بعضی از آشپزخانه‌ها نه تنها محل تجمع اعضای خانواده، بلکه جای گرم و نرمی برای گردهمایی دوستان و اقوام نزدیک هم هست. به خصوص خانم‌ها بنا به عادت، اغلب ترجیح می‌دهند در آشپزخانه دور هم جمع شوند و گپی بزنند و گهگاه غیبتی بکنند چون به قول دوستم پری خانم غیبت کردن در آشپزخانه لطف دیگری دارد و بیشتر می‌چسبد!

در ضمن میزبان هم برای پذیرایی زیاد به زحمت نمی‌افتد و می‌تواند در تمام گفت و شنودها شرکت فعال داشته باشد! بعضی از بچه‌ها دوست دارند تکالیفشان را در آشپزخانه انجام بدهند تا حین درس خواندن، هم از مادرشان کمک بگیرند و هم به یخچال نزدیک باشند.

در این صورت باید صندلی‌ها نرم و راحت و نور به اندازه کافی باشد. در ضمن اگر جای کافی داشته باشید، بهتر است قفسه کوچکی برای نوشت‌افزار در نظر بگیرید و یک چراغ مطالعه روی میز بگذارید. خود شما هم شاید دوست داشته باشید در فاصله‌ای که غذا می‌پزد و مجبورید به آن سرکشی کنید، کار دیگری مثل دوخت و دوز، بافتنی و ... انجام بدهید یا کتابی بخوانید، نامه‌ای بنویسید و یا اطوکشی کنید.

اگر آشپزخانه بزرگ باشد می‌توانید در گوشه‌ای از آن میز اطو بگذارید و همان‌جا کارهای‌تان را انجام بدهید. بعد آن را جمع کنید و در جایش قرار دهید. نیاز به یادآوری نیست که کفپوش آشپزخانه چقدر اهمیت دارد، چون محل رفت و آمد دایم است و همیشه باید تمیز باشد.

پس کفپوشی انتخاب کنید که سریع و راحت تمیز شود. کفپوش‌های ارزان و نامناسب خیلی زود خراب می‌شوند و کلی هزینه بابت نگهداری و تعویض روی دستتان می‌گذارند. بنابراین کفپوش آشپزخانه را باید از نوع مرغوب و قابل شست و شو انتخاب کرد. در مورد پرده هم همین قضیه صادق است، چون پرده آشپزخانه زودتر از پرده جاهای دیگر کثیف می‌شود و باید مرتب شسته شود.

پس باید جنس آن مرغوب و قابل شست و شو باشد. اگر آشپزخانه به خیابان یا خانه همسایه پنجره دارد و شما می‌خواهید آن را غیر قابل دید کنید از کرکره در انواع مختلف می‌توانید استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید کرکره بزنید انواع شیشه‌های مشجر یا ورق‌های شیشه مات‌کن می‌توانند مشکل شما را حل کنند. 

تأثیر رنگ ها در دکوراسیون آشپزخانه

در دکوراسیون آشپزخانه‌های مدرن، رنگ نقش مهمی دارد. رنگ پرده‌ها، کابینت‌ها، جا ظرفی، حوله‌ها، ظرف‌های آشپزخانه و ... همه به شکل دلپذیری در آمده‌اند و رنگ‌های شاد و متنوع بر زیبایی آشپزخانه‌ها می‌افزایند. با این همه تنوع، انتخاب مشکل می‌شود و به همین دلیل آراستن آشپزخانه آسان‌تر از تزیین اتاق‌ها نیست؛ به خصوص اینکه خوش ظاهر کردن آشپزخانه باعث می‌شود ساعت‌های سخت و طاقت‌فرسایی که شما مجبورید در آن بگذرانید، قابل تحمل‌تر شود.

انتخاب درست سرامیک و کاشی و یا هر نوع کفپوش قابل شست‌وشوی دیگری در زیباتر جلوه دادن آشپزخانه نقش اساسی دارد. با انواع سرامیک‌های جدید، هر کس می‌تواند باب سلیقه‌اش طرح و رنگی را انتخاب کند. پرده، رومیزی و انواع حوله‌های طرحدار با رنگ‌های شاد و روشن، ظرف‌های مسی، سفالی و برنجی، میز و صندلی‌ها یا نیمکت‌های مناسب و ... محیط گرم و راحتی می‌سازند که شما در کنار اعضای دیگر خانواده احساس آرامش و آسایش کنید.

اگر جای کافی برای گذاشتن میز و صندلی ندارید، یک صندلی یا چهارپایه و یک میز کوچک برای خود بگذارید تا هر وقت خسته شدید بتوانید بنشیند و بعضی از کارها را نشسته انجام بدهید. آشپزخانه‌هایی که کابینت‌های چوبی دارند با ترکیبی از رنگ‌های زرد کمرنگ، زردچوبه‌ای و نارنجی با روح‌تر و نشاط‌انگیزتر می‌شوند. اگر میز و صندلی در آشپزخانه می‌گذارید، میز روکش‌دار انتخاب کنید که مقاوم‌تر است.

صندلی‌هایی از جنس چوب یا فایبرگلاس به رنگ‌های سفید، سیاه یا نارنجی محیط را گرم‌تر و دلچسب‌تر می‌کند. اگر کفپوش دو رنگ دوست دارید با سرامیک‌های سفید و سیاه یا قرمز و زرد و نارنجی یا هر رنگی که بیشتر با وسایل‌تان جور است، کف آشپزخانه را به شکل شطرنجی پوشش دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر