علائم حمله قلبی در زنان بالای پنجاه سال

حمله قلبی در زنان علائم غیر معمول یا بیقاعده‌ای داشته و از این رو، تشخیص آنها کار دشواری است. با این حال، در این بخش، فهرستی از علائم احتمالی را تهیه نموده‌ایم که می‌توان در خانم‌هایی که از حمله‌ی قلبی رنج می‌برند، مشاهده کرد


حمله قلبی در زنان علائم غیر معمول یا بیقاعده‌ای داشته و از این رو، تشخیص آنها کار دشواری است. با این حال، در این بخش، فهرستی از علائم احتمالی را تهیه نموده‌ایم که می‌توان در خانم‌هایی که از حمله‌ی قلبی رنج می‌برند، مشاهده کرد.
بیماری‌های قلبی از علل عمده مرگ و میر در مردان و زنان بیش از 50 سال است. مردان و زنان به طور مساوی در معرض خطر حمله‌ی قلبی قرار دارند. آگاهی و اطلاع از علائم و نشانه‌های تشخیصی به جهت تشخیص بیماری و درمان سریع آن ضرورت دارد.

حمله قلبی در زنان

لازم به ذکر است که علائم و نشانه‌های حمله قلبی با توجه به جنسیت افراد تفاوت می‌کند. همه‌ی ما از علائم سنتی و معروف آن مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس آگاهی داریم. علائم شناخته شده‌ی زیر را می‌توان در زنانی که دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند، مشاهده کرد.

علائم متداول

درد قفسه سینه: زنان معمولاً با درد شدید قفسه سینه روبرو نمی‌شوند. آنها ممکن است احساس تنگی و سفتی در قفسه‌ی سینه داشته باشند. احساس فشار یا ناراحتی در قفسه سینه توسط زنان تجربه می‌شود.
داشتن مشکل در تنفس: تنگی نفس یا نفس نفس زدن یکی دیگر از علائمی است که معمولا مشاهده می‌شود. زنان ممکن است بدون هیچ دلیل خاصی دچار تنگی نفس شوند.
داشتن درد در بازو: یکی از متداول‌ترین علائم حمله قلبی در زنان به شمار می‌رود. درد از سمت چپ قفسه سینه سرچشمه گرفته و به استخوان‌های کتف، بازوها، پشت و گردن گسترش می‌یابد. درد ممکن است در شانه، فک و در دست راست تجربه شود.
تعریق بیش از حد: افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند، بیش از حد عرق می‌کنند. این علامت معمولا با علائم دیگری که در بالا ذکر شد، همراه خواهد بود.
خستگی: چنانچه خانم‌ها به دلایل غیر قابل توضیحی دچار خستگی بیش از حد شوند، احتمال وجود حمله‌ی قلبی در آنها می‌رود.
داشتن درد غیر عادی در قفسه سینه، به عنوان نشانه‌ای از بیماری قلبی، ممکن است همیشه در زنان مشاهده نشود. در ذیل نشانه‌های دیگری از حمله قلبی در زنان بیش از 50 سال آورده شده است. این علائم همراه با علائمی که در بالا اشاره شد، خواهند بود.

علائم قابل توجه دیگر

• داشتن ضربان قلب غیر طبیعی
• اضطراب
• سوزش سر دل
• تهوع
• سبکی سر
• ضعف
• استفراغ
• خستگی
• سرگیجه
• سوء هاضمه
• سرفه
• لرز
باید توجه داشت که ممکن است ارتباط این علائم با حمله‌ی قلبی و به دنبال درمان فوری بودن به نظر دشوار برسد. اما خانم‌ها بایستی توجه داشته باشند که هرکدام از علائمی که در بالا ذکر شد، چنانچه بدون هیچ دلیل قابل توضیحی مشاهده شد، بایستی بلافاصله به اطلاع پزشک رسانده شود.

احتمال خطر در زنان جوان

اگرچه اعتقاد بر این است که حمله قلبی تنها در زنان مسن‌تر مشاهده می‌شود، به عبارتی دیگر، زنان بالای 50 سال؛ اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این وضعیت می‌تواند در زنان جوان‌تر نیز دیده شود. بنابراین، علایم مذکور تنها به زنان مسن‌تر محدود نمی‌شوند. داشتن دیابت، استرس و فشار خون به عنوان عوامل عمده‌ی حمله قلبی در زنان جوان به حساب می‌آید.

حقایقی از حمله قلبی

♥ حمله قلبی علت شمار‌ه‌ی یک مرگ و میز در زنان مسن در نقاط مختلف جهان به شمار می‌رود.
♥ آمار نشان می‌دهند که، تعداد کمتری از زنان در مقایسه با مردان از حمله قلبی‌ جان سالم به در می‌برند؛ اگر چه هیچ دلیل علمی در حمایت از این نظریه وجود ندارد.
♥ زنان آهسته‌تر علائم و نشانه‌های حمله‌ی قلبی را شناسایی و به آن واکنش نشان می‌دهند. از اینرو، زمان زیادی را برای طلب کمک و درمان به هدر می‌دهند.
♥ این یک تصور غلط متداولی در میان زنان است که فکر می‌کنند علائم حمله قلبی مانند آن نشانه‌هایی است که در فیلم‌ها (درد قفسه سینه، بیرون زدن چشم، افتادن، و غیره) نشان داده شده است. با این حال، همانطور که در بالا اشاره شد، بسیاری از زنان به هیچ عنوان این علائم شناخته شده و سنتی را تجربه نمی‌کنند.
♥ این یک تصور غلط عمومی است که مردم تصور می‌کنند، تنها افراد مسن (و تنها مردان) دچار حمله‌ی قلبی می‌شوند. اما توجه داشته باشید که زنان جوان و لاغر اندام نیز مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی (معمولا به دلیل داشتن استرس، استعمال دخانیات، سابقه خانوادگی، فشار خون بالا) می‌باشند.
♥ علائم حمله قلبی و سوزش سر دل اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. عاقلانه است که اطلاعات کاملی در خصوص این دو وضعیت بدست آورید.

عوامل خطر

چاقی و سطوح بالای کلسترول از علل عمده حمله قلبی در مردان و زنان به شمار می‌رود. از سوی دیگر، سیگار کشیدن، اعتیاد به الکل، فشار خون بالا (همچنین تحت عنوان بیماری فشار خون شناخته می‌شود)، استرس، دیابت، عدم فعالیت بدنی، و وراثت، و غیره، سایر عوامل قابل توجهی هستند که منجر به بیماری‌های قلبی می‌شوند.

اقدامات پیشگیرانه

← داشتن چاقی و سطوح بالای کلسترول را می‌توان با ایجاد تغییرات سالم در غذا و شیوه زندگی خود تحت کنترل قرار داد. حفظ وزن سالم امری ضروری است.
← بایستی یک رژیم غذایی سالم شامل مواد غذایی تازه مانند میوه، سبزیجات، آجیل و انواع دانه داشته باشید. از خوردن مواد غذایی چرب و با کلسترول بالا خودداری نمایید.
← ورزش منظم به مدت 30-20 دقیقه ثابت شده است که خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. به منظور حفظ سلامتی و تناسب اندام می‌توانید روزانه فعالیت بدنی را در هر شکلی انجام دهید.
← می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلف و روش‌های تمدد اعصاب، میزان استرس را کاهش دهید.
← بایستی کشیدن سیگار را ترک کرده و مصرف الکل در مقادیر زیاد را متوقف سازید. پیروی از یک سبک زندگی فعال و سالم می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کند.
← مصرف دارو، به خصوص داروهایی که حاوی هورمون می‌باشند، تنها باید تحت نظارت پزشک مصرف شوند.
← در نهایت، توجه داشته باشید که یک معاینه پزشکی منظم پس از سن 50 سالگی ضروری است.
اگر خانمی هریک از این علائم را تجربه کرد، بایستی بلافاصله تحت فوریت‌های پزشکی قرار گیرد. به یاد داشته باشید که لازم است سلامت قلب را با پیروی از اقدامات فوق به درستی حفظ نمایید. داشتن اطلاعاتی در خصوص نشانه‌های حمله‌ی قلبی، می‌تواند به دسترسی سریعتر به درمان کمک کرده و این به نوبه‌ی خود، شانس زنده ماندن را بالا می‌برد. مراقب خود باشید!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان