یک لباس را دو بار بپوشید، ‌بدون این که کسی بفهمد

پیراهن کتان خوبی‌های خودش را دارد. سبک و خنک است و ظاهر موج‌دار و جذابی دارد. اما خب، ‌بدی‌های خودش را نیز دارد که بیش از همه، چروک شدن آن بعد از چند ساعت پوشیدن، به چشم می‌آید.

  طرح و نقش رنگی

پیراهن کتان خوبی‌های خودش را دارد. سبک و خنک است و ظاهر موج‌دار و جذابی دارد. اما خب، ‌بدی‌های خودش را نیز دارد که بیش از همه، چروک شدن آن بعد از چند ساعت پوشیدن، به چشم می‌آید.

حالا اگر کسی دوست داشته باشد، پیراهن کتانش را رنگ کند، چه؟ آن وقت به یکی دیگر از وجوه خوب این پارچه پی خواهد برد، ‌چون بدون دردسر زیادی رنگ را به خود جذب می‌کند و ظاهر تازه‌ای می‌یابد. پارچه کتان از نخ گرفته شده از گیاه کتان بافته می‌شود که از جنس سلولز است. سلولز هم بهتر از همه با رنگ‌های رِاکتیو (ری‌اکتیو) رنگ می‌شود.

رنگی تیره‌تر از خود لباس انتخاب کنید و درست قبل از شروع کار، لباس را بشویید.

قدم اول

دستکش به دست کنید و نصف قاشق چایخوری رنگ رِاکتیو و حدود یک چهارم فنجان آب گرم را درون یک ظرف بریزید. رنگ را درون آب با چوب (چوب بستنی) یا قاشق پلاستیکی به‌هم بزنید تا کاملا حل شده و محلول به دست آمده، یکدست و بدون هیچ تکه حل نشده‌ای باشد.

یک فنجان آب گرم به ظرف اضافه کنید و دوباره به‌هم بزنید.

 رنگ زرد

قدم دوم

5.5 لیتر آب سرد را درون یک سطل بریزید. محلول رنگ را به آن اضافه کنید و با یک قاشق چوبی قدیمی‌ به‌هم بزنید. حواس‌تان باشد رنگ به اطراف نپاشد و آن را آلوده نکند.

قدم سوم

یک و نیم فنجان نمک بدون ید را درون محلول بریزید تا حل شود.

قدم چهارم

لباس مرطوب را از درون ماشین لباسشویی دربیاورید. اگر خشک شده بود، آن را زیر آب سرد آب بکشید و بچلانید تا حالت مرطوب پیدا کند. لباس را با دقت درون سطل رنگ فرو ببرید. آن را هم بزنید تا رنگ به همه جایش برسد.

قدم پنجم

لباس را با یک قاشق چوبی قدیمی ‌و به مدت 20 دقیقه درون سطل تکان دهید.

قدم ششم

در یک ظرف شیشه‌ای، یک فنجان آب گرم را با 8 قاشق چایخوری جوش شیرین گرفته شده از خاکستر گیاهی (soda ash) ترکیب کنید و به‌هم بزنید تا جوش شیرین حل شود. لباس را با قاشق به کناری از سطل بکشید تا بتوانید محلول جوش شیرین را بدون این که مستقیم روی لباس بریزد، به محلول رنگ اضافه کنید.

محلول جوش شیرین را به آرامی ‌به سطل اضافه کنید، ‌هر بار چند قطره. این کار در مجموع 10 دقیقه طول بکشد.

قدم هفتم

لباس را مدام به‌هم بزنید. این کار را نیم تا یک ساعت و بسته به شدت رنگی که دوست دارید، ادامه دهید. پیراهن را تقریبا هر ده دقیقه از محلول رنگ دربیاورید تا بتوانید رنگ جدیدش را امتحان کنید. وقتی به رنگ دلخواه‌تان رسیدید، لباس را دربیاورید و بچلانید تا مایع اضافه‌اش خارج شود.

قدم هشتم

لباس را درون سینک بگذارید و با آب سرد آب بکشید تا وقتی که آب خروجی ‌بی‌رنگ باشد. سپس پیراهن را با ماشین لباسشویی بشویید. آب آن داغ باشد و هیچ لباس دیگری درون ماشین نباشد. ماده شوینده را هم به مقدار همیشگی بریزید.

 رنگ کردن

وسایل مورد نیاز

دستکش

قاشق اندازه‌گیری

رنگ رِاکتیو (ری‌اکتیو) 

جوش شیرین گرفته شده از خاکستر گیاهی

چوب (چوب بستنی) یا قاشق پلاستیکی

ظرف شیشه‌ای 

سطل

قاشق چوبی کهنه

نمک بدون ید

نکته

اگر از رنگ سیاه استفاده می‌کنید، میزان رنگ مورد استفاده و نمک را دو برابر کنید. موقع استفاده از هر رنگ دیگری هم می‌توانید مقدار رنگ مصرفی را بیش‌تر کنید تا نتیجه نهایی، ‌پررنگ‌تر و غلیظ‌تر باشد.

جوش شیرین یا همان سدیم کربنات کمک می‌کند تا رنگ در تار و پود لباس تثبیت شود و مانع می‌شود که بر اثر شست‌وشو یا به مرور زمان، ‌رنگ آن برود. 

هشدار

جوش شیرین و رنگ رِاکتیو مواد شیمیایی سوزاننده‌ای هستند، بنابراین در محیطی کار کنید که تهویه مناسبی داشته باشد و ظرف‌ها را بلافاصله پس از پایان کار تمیز کنید.

هم‌چنین موقع کار با رنگ، لباس‌های قدیمی‌تان را بپوشید، پیش‌بند بزنید و پوست دست و صورت خود را بپوشانید. به محض پایان کار، تمام سطوح و وسایل را پاک کنید و هر لک رنگی که مانده را به سرعت تمیز کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر