ماهان شبکه ایرانیان

نحوه نبرد زنان کرد ایزدی با داعش [قسمت اول]

پس از یک دوره نسل کشی و برده داری جنسی توسط داعش در سال ۲۰۱۴، گروهی از زنان ایزدی (Yazidi)، گروهکی نظامی را با نام زنان خورشید (the Sun Ladies) برای مبارزه تشکیل دادند

پس از یک دوره نسل کشی و برده داری جنسی توسط داعش در سال 2014، گروهی از زنان ایزدی (Yazidi)، گروهکی نظامی را با نام زنان خورشید (the Sun Ladies) برای مبارزه تشکیل دادند. هفت ساعت رانندگی در مسیری ناهموار به سمت اربیل پایتخت کردستان عراق و توقف در مقابل مدرسه متروکه‌ای که به تازگی به‌عنوان مقر فرماندهی دولت اسلامی انتخاب شده بود. در داخل مدرسه گروهی از زنان ایزدی که عمدتا نوجوان بودند در حال برگزاری مراسم قبل از خواب خود بودند. آن‌ها بازماندگان کشتار دسته جمعی و شاهد ذبح شدن پدران، برادران، عموها و کسانی که دوستشان داشتند توسط محاربان داعشی بودند. هر صبح ساعت شش، آماده انجام تمرینات نظامی می‌شوند. در ادامه ماجرا با بنیتا همراه باشید.

 اینجا کمی شبیه مدارس شبانه روزی است، فقط این زنان مبارزان آموزش دیده هستند. خانم «خاتون خیدر»، 36 ساله و فرمانده نیروهای تیپ زنان خورشید می‌گوید «گذشته ما تاریک است». ما در اتاق او نشسته‌ایم و برای خنک کردن خود در گرمای آزاردهنده عراق از بادبزن استفاده می کنیم. در دو سال گذشته از ماه اوت سال 2014 از زمانی که 5000 ایزدی کشته شدند و بیش از 6000 نفر دستگیر و توسط داعش به بردگی گرفته شدند، او زندگی خود را به محافظت از مردمش اختصاص داده است. چه اتفاقی افتاد؟ او صراحتا می‌گوید که غیرقابل تصور بود.

نبرد زنان کرد

تصاویری از بازماندگان در رشته کوه‌های سینجر به غرب رسیده است. افرادی که از روستاهایشان فرار کرده‌اند به دلیل تخریب وحشیانه روستایشان توسط داعش قادر به بازگشت به روستاهای خود نیستند و اکنون در شهرکی که برای اسکان آوارگان و بی‌خانمان‌ها در نظر گرفته شده اسکان یافته‌اند اما تصویر واضحی از آنچه آن‌ها تجربه کرده‌اند هم اکنون قابل رویت است.

در ماه دسامبر گذشته نادیا مراد، 23 ساله که هجده نفر از اعضای خانواده پرجمعیت خود را در حمله وحشیانه داعش از دست داده و خودش نیز به اسارت درآمده و به طرز وحشیانه‌ای توسط جنگجویان داعش مورد تجاوز گروهی قرار گرفته، با شجاعت تمام در اولین نشست شورای امنیت به منظور بررسی قاچاق انسان، مصیبت‌هایی را که دچارش شده بود را توضیح داد. وی گفت «دولت نسل کش (داعش) نه‌تنها برای کشتن ما زنان و دختران می‌آید بلکه ما را به عنوان غنائم جنگی گرفته و مانند کالا در معرض فروش می‌گذارند».

مراد در ماه سپتامبر در سازمان ملل و مجمع عمومی بود، جایی که وی را به‌عنوان سفیر حسن نیت سازمان ملل انتخاب کردند، او به‌وسیله وکیلش خانم «امل کلونی» همراهی می‌شد، کسی که کمک می‌کرد تا وضعیت تاسف آور ایزدی‌ها در کانون توجه قرار گیرد. امل کلونی معتقد است تنها سخن گفتن از آن نسل‌کشی کافی نیست، نیاز به جمع‌آوری شواهد و مدارکی است تا جنگجویان داعش به‌عنوان جنایتکار جنگی در دادگاه‌های بین‌المللی محاکمه شوند. شاید بلند پروازانه به نظر بیاید اما هنگامی‌که شما به چشمان این دختران نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که این کار باید اتفاق بیفتد. ایزدی‌ها که من برای اولین بار در زمان صدام حسین که در آنجا زندگی می‌کردم آنها را ملاقات کردم، یک فرقه کرد زبان مذهبی و قومی هستند. بر خلاف کردها که خود را پیش‌مرگ می‌نامند، ایزدی‌ها هرگز در طبیعتشان جنگ طلبی نبوده است. آنان یک جامعه به شدت مردسالار هستند که در آن زنان به‌طور سنتی به کشاورزی، پخت و پز و مراقبت از کودکان مشغول‌اند و به عبارتی «یک جامعه بسته در یک کشور» هستند.

گروه دختران خورشید که بعد از نسل کشی سال 2014 به وجود آمد، هنوز وارد مبارزه یا جنگیدن در خط مقدم مبارزه نشده‌اند؛ اما آن‌ها برای انجام این کار خود را آماده می‌کنند بنابراین به‌گونه‌ای با آنان صحبت می‌کنند که حتی اگر مجبور شدند، زندگی خود را نیز تقدیم کنند. تنها با یک دوره آموزشی 45 روزه توسط پیش‌مرگ‌ها، بسیاری از این زنان تمایل دارند که سرزمین خود و حق و حقوقشان را پس بگیرند.

معاون فرمانده زنی 26 ساله و تنها کسی که در گروه ازدواج کرده است. او در ایست‌های بازرسی خدمت می‌کند. نیروهای داعش در 30 کیلومتری آنجا هستند. او تنها این وظیفه را ندارد بلکه در امور اداری با فرمانده همکاری می‌کند.

از او پرسیده شد اگر او نتواند هر شش ماه یک‌بار نیز همسرش را ببیند برایش مشکلی نیست؟ او آهی کشید و به حلقه ساده ازدواجش نگاه کرد. دستانش به علت در دست گرفتن اسلحه زبر و خشن شده‌اند. می‌گوید: این هم به‌نوعی مهم است. او در عین حال به فکر بچه‌دار شدن نیست (چیزی که در مورد زنان ایزدی غیر معمول است). نگرش او نشان می‌دهد که این نسل کشی در حال تغییر تفکر جامعه سنتی است.

در روی پشت‌بام مدرسه، جایی که ما برای خوابیدن بر روی تشک‌های پنبه‌ای دراز کشیدیم، به‌وسیله نگهبانان مسلح که به نوبت بر بالای پله‌ها می‌ایستادند مراقبت می‌شدیم. زنان اسلحه خود را بالای تختخوابشان قرار داده و شروع به مقایسه عکس‌های موبایلشان می‌کردند. یکی از مسن‌ترین زنان که مانند خانم رئیس‌ها رفتار می‌کند از بقیه زنان می‌خواهد که موبایل‌هایشان را خاموش کنند. وی می‌گوید: «نور موبایل با آتش، برای داعش تفاوتی ندارد و برای کشاندن آن‌ها به اینجا کافی است» آیا شما می‌خواهید در رختخواب‌هایتان گلوله باران شوید؟

نبرد زنان کرد ایزدی

گزارشگر، به زنی جوانی از گروه زنان خورشید گفت که اگر می‌ترسی نزدیک من بخواب و او در جواب گفت: ما آموزش دیده‌ایم، ما می‌توانیم اسلحه خودکار استفاده کنیم یا خمپاره پرتاب کنیم. اگر داعش مردان شما را کشته و به خواهران و مادران و دوستان شما تجاوز کرده بود شما هم همین کار را می‌کردید. این زن هرگز از نبرد در خط مقدم ترس ندارد.

حتی بدون تلفن هم اینجا قبل از خواب، برای گفتن و خندیدن حرف و حدیث هست؛ این افراد با زنانی که ما در اطراف خود می‌بینیم خیلی تفاوتی ندارند. نحوه خال‌کوبی آن‌ها هم به این صورت است که طبق سنت ایزدی‌ها شیر مادر را با خاکستر مخلوط کرده و به‌وسیله‌ی سرنگ تزریق می‌کنند.

می‌توانید یک سری هم به « تصرف الکاتراز» بزنید.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان