واژه منتخب سال از طرف موسسه آکسفورد

موسسه‌ی آکسفورد (Oxford) کلمه مرگ حقیقت (post-truth) را در میان کلماتی همانند بزرگ‌سالی (adulting)، راست‌گرا (alt-right)، گروه موافق و حامی جدا شدن انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا (Brexiteer) و آگاهی و هوشیاری (woke) به‌عنوان کلمه‌ی منتخب بین‌المللی امسال برگزید. همراه بنیتا و مفهوم این واژه باشید.

موسسه‌ی آکسفورد (Oxford) کلمه مرگ حقیقت (post-truth) را در میان کلماتی همانند بزرگ‌سالی (adulting)، راست‌گرا (alt-right)، گروه موافق و حامی جدا شدن انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا (Brexiteer) و آگاهی و هوشیاری (woke) به‌عنوان کلمه‌ی منتخب بین‌المللی امسال برگزید. همراه بنیتا و مفهوم این واژه باشید.

واژه منتخب سال 2016Credit: homemaidsimple

واژه‌نامه‌ی آکسفورد از این واژه در دیکشنری خود با این عنوان یادکرده است: این واژه دلالت بر شرایط محیطی دارد که می‌تواند به شکل‌دهی افکار عمومی بیشتر از احساسات و باورهای فردی دخالت کند. این واژه و مفهوم آن اصلاً جدید نیست. اما محبوبیت دوباره‌ی آن را می‌توان مدیون انتخابات آمریکا و همچنین برگزاری رفراندوم جدایی انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا دانست. این انتخاب را می‌توان به‌نوعی  بیانگر تغییر مسیر آکسفورد از انتخاب واژه‌های هجو دانست. برای مثال می‌توانیم به واژه‌هایی که بار معنایی چندانی نداشتند در طی سال‌های گذشته اشاره‌کنیم، واژه‌هایی همانند: GIF (فرمت فایل کامپیوتری)، Unfriend (غیردوستانه) و واژه‌ی منتخب سال پیش که همگان را در تعجب فروبرد: آیکون و شکلک خنده همراه با گریه (the ‘crying with laughter’ emoji) که بیشتر شبیه به یک شوخی همگانی بود تا انتخاب یک موسسه‌ی بزرگ و رسمی جهانی.

کاسپر گرسوول (Casper Grathwohl) سخنگو‌ی موسسه‌ی آکسفورد در سایت این موسسه این‌چنین گفته است: انتخاب ما و آنچه نتایج تحقیقات ما نشان داده‌ است مسلماً امسال تحت تأثیر سیاست و گفتمان‌های اجتماعی بین مردم بوده است. آنچه این روزها شاهد آن هستیم رشد سریع اخبار کذب در رسانه‌های اجتماعی و قبول این شایعات به‌جای اخبار حقیقی است. کلمه‌ی مرگ حقیقت (post-truth) مفهومی است که باگذشت زمان در میان مردم جای خودش را پیداکرده است.

بسیاری این کلمه را با واژه‌ی دروغین (truthiness) که یازده سال پیش توسط استفان کول برت (Stephen Colbert) به‌عنوان واژه‌ی مصطلح در میان مردم آمریکا بیان‌شده بود، همسان می‌دانند. دروغین واژه‌ای بود که در آن دوران به حقایقی گفته می‌شد که بر اساس احساسات مردم‌باور می‌شد و آنچه به‌عنوان حقیقت اساسی و قابل‌لمس بود به‌سختی باورپذیر می‌شد. استفان کول برت امسال نیز واژه‌ی مشابه قبل از خشم (pre-enraged) را به‌عنوان واژه همگانی و محبوب کاندید معرفی کرده بود. در یکی از برنامه‌های کمدی از این واژه به این صورت یادشده است: اول‌ازهمه باید بگوییم که این انتخاب یک واژه نیست و ترکیبی از دو واژه است، اگر خط فاصله‌ی میانی را به‌عنوان واژه در نظر بگیریم این واژه شامل 3 واژه‌ی جداگانه خواهد شد. دوما اینکه این کلمه ما را کاملاً به یاد کلمه‌ی مرده‌ی منتخب سال 2006 و واژه‌ی (truthiness) می‌اندازد.

مرده یا زنده، این واژه گویا درزمانی که ما آن را در طول یازده سال گذشته نادیده گرفته بودیم تصمیم گرفته است رشد کند و از میان سایر کلمات خودش را بالا بکشد به‌طوری‌که در سال 2016 بتواند خودش را به‌عنوان واژه‌ای که باورهای ما را تعریف کند دربیاید. کاسپر گرسوول این واژه را به‌عنوان نماد عصر کنونی دانست. همچنین او افزود: از اینکه این واژه به‌عنوان منتخب و بیان‌کننده‌ی وضعیت کنونی زندگی و باورهای ما باشد اصلاً تعجب نمی‌کند.

کاترین مارتین (Katherine Martin) مسئول آمریکایی موسسه‌ی آکسفورد در دانشگاه آکسفورد این‌چنین گفته است: واژه‌ی سال بر اساس فعل‌وانفعالات و آنچه در میان فرهنگ و کلمات تبادل می‌شود انتخاب می‌شود. این واژه می‌تواند یک بیان مناسب در مورد اخلاق؛ خلق‌وخوی مردم، مشغله‌های ذهنی مردم در سالی که به پایان می‌رسد باشد. این واژه همچنین می‌تواند به‌عنوان کلمه‌ای که فرهنگ جهانی را می‌تواند توصیف کند انتخاب شود.

 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان