ماهان شبکه ایرانیان

داور جشنواره فیلم کوتاه به مهر گفت:

شیوه برگزاری جشنواره مدرن تر شده است

امیر سحرخیز از اعضای هیأت داوران سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران معتقد است فیلمسازان فیلم کوتاه نسبت به سینمای بلند بسیار جسور، پیش‌رو و به روز هستند.

شیوه برگزاری جشنواره مدرن تر شده است

امیر سحرخیز از اعضای هیأت داوران سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره ارزیابی کیفی آثار شرکت‌کننده در این رویداد گفت: در بخش‌های مختلف اعم از داستانی، مستند، تجربی و پویانمایی وضعیت متفاوت است و این موضوع به این دلیل است که جشنواره‌ای تخصصی در بخش‌های مستند و انیمیشن برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: از آنجا که جشنواره پویانمایی هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود؛ فیلمسازانی که آثارشان زودتر تولید می شود تلاش می‌کنند تا آثارشان را به جشنواره فیلم کوتاه تهران برسانند و مابقی نیز فیلم‌های شان را سال بعد ارائه می‌کنند.

این فیلمساز انیمیشن ضمن اشاره به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران، رویداد تخصصی آثار کوتاه داستانی است، عنوان کرد: تا کنون در این جشنواره اتفاقات درخشانی افتاده است و آثار چشمگیری در آن نمایش داده شده است و این موضوع  انتخاب داوران را با مشکل و دشواری‌هایی مواجه می‌کند و متاسفانه بسیاری فیلم‌ها شانس انتخاب را پیدا نمی‌کنند.

سحرخیز درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره در مقایسه با  سال‌های گذشته یادآور شد: 80 درصد آثار داستانی این دوره از رویداد فیلم کوتاه تهران فیلم‌های درخشانی هستند و تصور نمی‌کنم که حتی درصد کمی از آنها خسته‌کننده باشند اما در بخش مستند و پویانمایی این جریان دقیق‌تر بوده زیرا که آن‌ها جشنواره تخصصی خودشان را دارند.

وی همچنین درباره مقایسه کیفی آثار داخلی و خارجی در عرصه فیلم کوتاه افزود: خوشبختانه چند سالی است که این رویداد به صورت حرفه‌ای برگزار می‌شود و در این دوره از جشنواره به وضوح آثار داخلی بسیار درخشانی در مقایسه با فیلم‌های خارجی حضور دارند.

این کارگردان با بیان اینکه حضور عوامل سینمای حرفه‌ای در فیلم کوتاه باعث افزایش کیفیت آثار سینمایی کوتاه نسبت به سینمای بلند شده است، متذکر شد: در چند سال اخیر حتی شیوه برگزاری این جشنواره نسبت به بسیاری از جشنواره‌های مطرح سینمای ایران منظم‌تر و به روزتر برگزار می‌شود البته به نظرم بخشی از این جریان به ذات فیلم کوتاه برمی‌گردد چرا که آثار سینمای کوتاه با ریتم تندتر و مدرن‌تری پیش می رود.

سحرخیز جشنواره فیلم کوتاه تهران را رویدادی مدرن و به روز عنوان کرد و گفت: این جشنواره نسبت به دیگر جشنواره‌ها به روزتر است و از استانداردهای معقولی برخوردار است و مصداق خوبی برای دیگر جشنواره‌ها به شمار می‌آید. در ارتباط با بخش پویانمایی نیز این جشنواره  بسیار با کیفیت است و باید خود را به روز تر کند. فیلمسازان فیلم کوتاه نسبت به سینمای بلند بسیار جسور، پیش‌رو و به روز هستند.

وی در پایان درباره نقاط ضعف آثار  کوتاه اظهار کرد: هر از گاهی که تکنولوژی و ابزار جدیدی به سینما وارد می‌شود ، باعث شده تا تولید و محتوای فیلم کوتاه و آثار پویانمایی تحت تاثیر تکنیک  قرار گیرد. یکی از نقاط ضعف آثار سینمایی کوتاه این است که برخی از آن‌ها در ساختار شبیه فیلم بلند هستند و در روایت، اختصار و ایجاز شکل نگرفته است و تحت تاثیر تکنولوژی بودن در آثار دیده می‌شود. امیدوارم آثار سینمای کوتاه داخلی روز به روز روند رو به رشدی داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان