ماهان شبکه ایرانیان

برای اینکه خوب بخوابید (۱)

بخش اول- پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که خواب به‌طور قابل توجهی بر روی سوخت‌و ساز بدن، اشتها و کنترل وزن تأثیر می‌گذارد و به شما کمک می‌کند که وزن اضافی خود را کم کنید.

برای اینکه خوب بخوابید (1)

تحریریه زندگی آنلاین- گروه دنیای زنان

 

 

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که خواب به‌طور قابل توجهی بر روی سوخت‌و ساز بدن، اشتها و کنترل وزن تأثیر می‌گذارد و به شما کمک می‌کند که وزن اضافی خود را کم کنید. قرن‌هاست که مردم به ارزش خواب پی برده‌اند، ولی بیش از همه توجه آنها بر روی تأثیر خواب بر عملکرد مغز و کاهش مدت ذهنی و تحریک‌پذیری مغز بوده است.

اگر شما امروزه با برخی از دانشمندان علوم اعصاب صحبت کنید، نظر بیشتر آنها این است که خواب فقط برای بهبود عملکرد مغز است در طول چند دهه گذشته دیدگاه بسیاری از پژوهشگران خواب تغییر کرده است و مطالعات آنها نشان می‌دهد که کم کردن ساعات خواب و یا کیفیت پایین آن بر سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد و در ابتلا به بیماری‌هایی از جمله دیابت نوع 2، فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی نقش دارد.

یکی از شگفت‌انگیز‌ترین مشاهدات نشان می‌دهد افرادی که بیش از چهارماه خواب کافی نداشته باشند و هر شب بیدار بمانند، تغییرات هورمونی شدیدی در بدن آنان رخ می‌دهد که موجب افزایش اشتهای‌شان می‌شود. در مطالعه دیگر آنها تأثیر درازمدت بی‌خوابی را در سلامت عمومی مردم بررسی کردند و متوجه شدند افرادی که ساعت کمتری می‌خوابند، بیشتر به اضافه وزن مبتلا می‌شوند و عموماً چاق هستند.

حتی یک اختلاف و کمبود یک ساعته نیز، اثرات قابل توجهی در سلامتی افراد دارد. محققان دریافتند افراد بین 32 تا 59 سال که تنها 4‌ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، به نسبت افراد در همین سنین که حداقل 7 تا 9 ساعت می‌خوابند، 73 درصد بیشتر به چاقی و اضافه وزن مبتلا می‌شوند و حتی افرادی که 6 ساعت در شبانه روز می‌خوابند نیز 23 درصد بیشتر به چاقی مبتلا می‌شوند.

آیا این بدان معناست که هر چقدر بیشتر بخوابیم، می‌توانیم اضافه وزن خود را کم کنیم؟ پژوهش‌ها هنوز این موضوع را اثبات نکرده است و آنچه قطعی و روشن است این است که خواب ناکافی فرد را مستعد ابتلا به اضافه وزن می‌کند. با توجه به تحقیق انجمن ملی خواب، منظور از خواب کافی 7 تا 9 ساعت در شبانه روز است که متأسفانه در طول دهه‌های اخیر کمتر افرادی توانسته‌اند این اصل را رعایت کنند.

نکاتی برای خواب بهتر

حفظ یک برنامه منظم

سعی کنید هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید و یک ساعت مشخص نیز از خواب بیدار شوید و این بدان معنی است که شاید مجبور باشید حتی در تعطیلات خود نیز از این قانون پیروی کنید؛ چرا که اگر تا دیروقت بیدار بمانید، فردا صبح نمی‌توانید به موقع از خواب بیدار شوید. خیلی ساده است، برخی از افراد به بی‌خوابی مبتلا می‌شوند، چون بیش از 4 تا 5 ساعت از وقت خود را به آن اختصاص نمی‌دهند.

حذف چراغ‌های کم‌نور

ساعت بیولوژیکی بدن ما ممکن است نور چراغ‌ها را تعبیر کرده و تصور کند روز است.  به خصوص اشعه آبی جریان تلویزیون و یا مانیتور کامپیوتر احساس بدی را در آن ایجاد می‌کند؛ بنابراین هر نوع نوری را از اتاق خواب خود حذف کنید و در صورت وجود ساعت‌های دیجیتالی که دارای پس‌زمینه نوری هستند. روی آنها را با یک پارچه پوشانید و سعی کنید تجهیزات الکتریکی را از اتاق خود خارج نمایید.

نزدیک به زمان خواب، از خوردن مواد غذایی خودداری کنید

 خوردن یک وعده غذای سنگین تا سه ساعت قبل از زمان خواب موجب نفخ و ناراحتی می‌شود و بر عملکرد دستگاه گوارش و خواب تداخل ایجاد می‌کند. دراز کشیدن با معده پر موجب بیماری ریفلاکس معده می‌شود و اسید معده به داخل معده برمی‌گردد و شما را از خواب بیدار می‌کند و یا حتی ممکن است اصلاً شما متوجه آن نشوید ولی در کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد.

 اتاق خواب خوب

اتاق خواب خود را در یک محیط آرام و به دور از سروصدا قرار دهید. سعی کنید مانع از ورود هر نوع درهم و برهمی و هرج و مرج به اتاق خواب شوید.

تماشای اخبار و یا دیدن تلویزیون در اواخر شب، تأثیر منفی بر خواب آرام شما می‌گذارد. از مطالعه با نور کم در اتاق خواب نیز خودداری کنید که موجب افزایش ملاتونین و اختلال در خواب می‌شود. میان کاهش خواب و افزایش اشتها و وزن کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد.

نوشیدن یک فنجان چای گیاهی قبل از خواب بسیار آرام‌بخش خواهد بود. اگر به دنبال خوابی آرام هستید، گیاهانی همچون بابونه، بادرنجبویه، نعناع، سنبل‌الطیب را انتخاب کنید...

برای خواندن بخش دوم- برای اینکه خوب بخوابید- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان