نینتندو NES : معرفی بهترین و خاطره‌انگیزترین بازی‌ها (بخش سوم)

پس از معرفی بیست عنوان از مهم‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های نینتندو NES از نگاه وب‌سایت Digital Trends در دو بخش، این بار به ده عنوان برتر دیگر یعنی رتبه‌های ۳۰ تا ۲۱ لیست نگاهی می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

پس از معرفی بیست عنوان از مهم‌ترین عناوین تاریخ بازی‌های نینتندو NES از نگاه وب‌سایت Digital Trends در دو بخش، این بار به ده عنوان برتر دیگر یعنی رتبه‌های 30 تا 21 لیست نگاهی می‌اندازیم. با ما همراه باشید.

30- Ghosts ‘N Goblins

بازی نینتندو NES

با وجود یک بازی پر از غول‌ها، ارواج و اجنه مثل بازی Ghosts ‘N Goblins، واقعاً عجیب نیست که از همان ابتدای شروع شدن بازی، ترس بازیکن هم شروع شود. این عنوان نینتندو NES معرفی‌کنندۀ یک بازی فوق‌العاده سخت بود که در آن تنها یک ضربه از شخصیت‌های منفی بازی، زره شخصیت تحت کنترل شما با نام آرتور از بدنش در می‌آمد و بازیکن با لباس زیر به بازی ادامه می‌داد. یک ضربۀ سادۀ دیگر هم او را به ابتدای مرحله یا در صورت خوش‌شانس بودن، به اواسط مسیر می‌فرستاد. و البته جالب اینکه سازندگان بازی، همین میزان سختی را هم کافی ندیده بودند و برای پیروز نهایی این بازی شدن، نیاز بود که کل بازی، دو بار طی شود!

29- Contra قهرمان ما در نینتندو NES

بازی نینتندو NES

دهۀ 80 میلادی دهۀ شکوفایی و علاقۀ بیش از حد افراد به عناوین اکشن با قهرمانان هیکلی و غول‌پیکر بود (سیلوستر استالونه در رمبو و آرنولد شوارتزنگر را در هر فیلمی تصور کنید!). قهرمانانی که به عضلات قدرتمند خود و البته سلاح‌های سنگین به جنگ دشمنان می‌رفتند طرفداران زیادی پیدا کرده بودند و کونامی نیز گزینۀ بسیار خوبی در همین زمینه برای نینتندو NES آماده کرده بود. یک بازی جنگی جالب پر از اسلحه‌های مختلف که البته هیچ استراتژی خاصی به جز نگه داشتن دکمۀ آتش و حرکت به جلو در آن وجود نداشت. البته سختی‌های بازی باعث می‌شد بازی دو نفره و همکاری بازیکنان با یکدیگر کمک زیادی به پیشرفت در بازی کند. علاوه بر این‌ها، امکان استفاده از رمز معروف کونامی (پلی‌استیشن‌بازهای قدیمی احتمالاً آن را با فوتبال 98 بیشتر به خاطر دارند) نیز در بازی مهیا بود که باعث می‌شد بازیکن بتواند با 30 جان به بازی بپردازد.

28- River City Ransom

بازی نینتندو NES

بازی River City Ransom عنوانی شبیه به بازی‌های مجموعه Super Mario Bros. بود که در آن دو برابر دبیرستانی مانند ماریو و لوییجی حضور داشتند که به جای پادشاهی قارچ سوپر ماریو، در خیابان‌های یک شهر عادی مبارزه می‌کردند. هدف کاراکترهای بازی یعنی الکس و رایان هم مانند برادران سوپر ماریو، آزاد کردن دختر مورد علاقۀ یکی از آن‌ها به نام سیندی از دست دشمنشان که اسلیک نام داشت بود و دنیای باز و غیر خطی بازی، یادآور گیم‌پلی بازی Double Dragon بود. بازیکن در طول مراحل تکنیک‌های رزمی جدیدی با عناوین مختلف مانند Grand Slam و Stone Hands را فرا می‌گرفت و با استفاده از یک سیستم رمزگذاری، امکان ثبت آمارها و اطلاعات کاراکتر مثل مهارت‌ها، موقعیت‌ها و پول‌های او وجود داشت. این مشخصات به همراه انیمیشن‌های طنزگونۀ موجود در بازی، این عنوان را به محبوبیت بالایی رساند به طوری که حتی سال گذشته یک بازی دیگر با نام River City: Tokyo Run در ادامۀ River City Ransom برای 3DS منتشر شد.

27- Jackal

بازی نینتندو NES

این بازی که سه سال پس از اکران قسمت دوم فیلم رمبو: اولین خون یا همان رمبو 2 منتشر شد، یک بازی در مورد نجات و آزادسازی اسرای جنگی بود. در حالی که استالونه در فیلم با کمک راکت‌های آرپی‌جی و سلاح‌های سنگین و البته سیکس‌پک خود به مبارزه می‌پرداخت، در Jackal (به معنی شغال)، بازیکن با کمک یک جیپ جنگی مجهز به مسلسل و موشک‌انداز قابل ارتقا در مراحل پیشرفت می‌کرد. مانند بسیاری دیگر از بازی‌های run-and-gun در این عنوان هم با هر زخمی شدنی، یک جان از بازیکن کم می‌شد و با جمع‌آوری امتیاز، می‌شد جان‌های موجود را افزایش داد. ضمن این‌که مبارزات جالبی نیز در لحظات آزادسازی اسرا انجام می‌گرفت. البته تفاوت عمدۀ دیگر این بازی با فیلم رمبو این بود که در Jackal همیشه امکان انجام بازی دونفره و کمک گرفتن از یک دوست، به پیشروی در زمین دشمن کمک می‌کرد.

26- Maniac Mansion

بازی نینتندو NES

بازی‌های ماجرایی در تاریخ بازی‌های کامپیوتری فراز نشیب زیادی داشتند. یکی از زمان‌های اوج این ژانر، در اواخر دهه 80 و اوایل 90 میلادی قرار داشت که شرکت‌هایی مانند LucasArts (که بعداً با عنوان LucasFilm Games شناخته شد) با اضافه کردن محیط تصویری جالب به بازی، شروع به بهبود اینگونه بازی‌های مبتنی بر متن کردند.

طلایه‌دار این موج جدید از بازی‌های ماجرایی، عنوان Maniac Mansion از LucasFilm بود. این بازی که توسط رون گیلبرت طراحی و برنامه‌نویسی شده بود، هم‌پای فیلم‌های ژانر وحشت دهۀ 80 (مانند مجموعه فیلم‌های «جمعه سیزدهم») حرکت می‌کرد و در آن، بازیکنان گروهی از نوجوانان را برای نجات یکی از اعضای گروه از عمارت یک دانشمند دیوانه و خانوادۀ فاسدش کنترل می‌کردند.

بازی علیرغم جنبه‌های طنز خود، فضای کاملاً تاریکی داشت. بازیکن می‌توانست پنج کاراکتر کاملاً مستقل را کنترل کند که در روند بازی ممکن بود به سادگی در خطرات عمارت مورد اشاره، گرفتار شود. کاراکترها ممکن بود در این خطرات جان خود را از دست دهند و در این صورت، بازیکن مجبور می‌شد از بین سایر شخصیت‌های باقیمانده، یکی را برای ادامۀ مسیر انتخاب کند. با توجه به اینکه کدام یک از شخصیت‌ها در انتها زنده بماند، پایان بازی متفاوت نشان داده می‌شد.

Maniac Mansion در اصل و ابتدا برای PC منتشر شده بود و این نسخۀ اصلی که فضای طنز جالبی نیز داشت توسط نینتندو مورد پذیرش قرار نگرفت. در نتیجه در نسخۀ نینتندو NES بسیاری از جوک‌های بزرگ‌سالانۀ بازی حذف شد، هرچند که باز هم حس طنز کلی بازی از بین نرفت.

25٫ R.B.I Baseball

بازی نینتندو NES

پیش از این عنوان، بازی‌های دیگری نیز در زمینۀ بیس‌بال وجود داشتند اما R.B.I. Baseball اولین بازی کنسولی بود که توانست مجوز رسمی اتحادیه بازیکنان بیس‌بال لیگ برتر را کسب کند. این مجوز باعث می‌شد بازیکن بتواند با نام‌های واقعی بازیکنان حرفه‌ای به بازی پرداخته بیس‌بال واقعی‌تری نسبت به قبل را تجربه کند. اطلاعات و مهارت‌های بازیکنان با دقت خوبی بر اساس وضعیت واقعی آن‌ها طراحی شده بود. اما به هر حال سازمان لیگ برتر بیس‌بال مجوزی برای بازی صادر نکرد و بر خلاف نام واقعی بازیکنان، امکان استفاده از اسامی و لوگوی واقعی تیم‌ها وجود نداشت. البته با توجه به موفقیت تجاری R.B.I. Baseball بعدها همکاری‌های مثبتی توسط MLB یا همان لیگ برتر بیس‌بال با این بازی شکل گرفت. ابتدای سال جاری میلادی نیز بازی جدیدی با همین عنوان و اسامی کامل بازیکنان و تیم‌ها برای PC منتشر شد که البته به موفقیت چندانی دست نیافت.

24- Double Dragon II: The Revenge

بازی نینتندو NES

وقتی Double Dragon اصلی از یک بازی آرکید به نینتندو NES آمد، توسعه‌دهندگان یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در نسخۀ آرکید را از قلم انداختند. این عنصر، مبارزۀ دونفره در طول بازی بود. اما برای نسخۀ دوم، همکاری مجدداً به بازی بازگشت و دوستان می‌توانستند با کنترل شخصیت‌های جنجالی Double Dragon در کنار هم به بازی بپردازند. علاوه بر این، موارد دیگری نیز مانند بخش‌های روایی جالب بین مراحل، سه سطح دشواری برای بازی و حرکات رزمی جدید برای بازیکنان مانند ضربۀ اپرکات و ضربات پای چرخشی به بازی اضافه شد. دشمنان و غول‌ها و پایان‌بندی بازی نیز تغییر یافته و بهتر شدند. سری Double Dragon امسال نسخۀ جدید خود یعنی Double Dragon IV را به طرفداران پر و پا قرص خود معرفی کرده است.

23- Faxanadu

بازی نینتندو NES

فاکسانادو جزء بازی‌های جالبی است که در ابتدا نتوانست چندان مورد توجه بازیکنان قرار گیرد. این عنوان در واقع یکی از زیرشاخه‌های بخش دوم Dragon Slayer و عضوی از مجموعۀ نقش‌آفرینی ساخته شده توسط Falcom بود. این بازی را نمی‌توان یک عنوان نوآورانه یا خلاق به حساب آورد اما نینتندو توانست برای آن طراحی جذاب و دنیای کاملی خلق کند که تمام قلعه‌ها و دهکده‌های بازی در آن قرار گیرد. ضمن اینکه بر خلاف ظاهر روشن و کاتونی اکثر بازی‌های دهۀ 80، در فاکساندو با طیف رنگی جدیدی روبرو بودیم که طراحی زمینی‌تر و طبیعی‌تری در مقابل ما قرار می‌داد. با این مدل طراحی و حس، سبک بازی را می‌توان بیش از DuckTales، به Castlevania تشبیه کرد.

22- Lode Runner

بازی نینتندو NES

Lode Runner یک عنوان معمایی به خوبی پورت شده از نسخۀ PC بود که به عنوان یک بازی نینتندو NES ، جزو معدود مواردی بود که از ویرایشگر مرحله بهره می‌برد. با این امکان، کاربر می‌توانست به طراحی مرحلۀ دلخواه با سختی‌های مختلف، همیشه از بازی لذت ببرد. وظیفۀ بازیکن در این بازی، جمع کردن طلا با درجات سختی متفاوت و اجتناب از برخورد با نگهبانان بود. برای مبارزه با نگهبان‌ها هم امکان حفر چاه‌هایی وجود داشت و البته در مراحل سخت‌تر، حتماً نیاز به بررسی بیشتر و درک الگوهای حرکتی نگهبانان وجود داشت.

از بسیاری جهات، Lode Runner را می‌توان جد بازی‌های سکویی-معمایی جدیدتر مانند Spelunky دانست که در آن‌ها تمرکز زیادی روی مقابله با دشمنان و استفاده از کمین‌ها یا گول زدن آن‌ها وجود دارد. در کنار امکان خلق مراحل جدید، Lode Runner به معنای واقعی یک بازی سکویی با تفکر رو به جلو در زمان خود بود. از نظر تاریخی، این بازی را می‌توان یکی از اعتیادآورترین بازی‌های معماری نینتندو NES نیز دانست.

21- Rygar

بازی نینتندو NES

این بازی که البته بیش از هر چیز، زیر سایۀ عناوین قدرتمندی مانند متروید و افسانۀ زلدا قرار داشت، یک عنوان اکشن/سکویی بود که بیشتر به دلیل ترکیب سختی بسیار بالا و عدم امکان ذخیره کردن بازی شناخته می‌شود. بازیکن باید به دنبال پنج عنصر جادویی که همگی توسط غول‌های بازی محافظت می‌شدند می‌گشت تا بتواند به مبارزۀ پایانی با King Ligar شیطانی در قطعۀ معلق روی هوایش برسد. بعضی از قسمت‌های بازی فقط با کمک عناصر مشخصی قابل دسترسی بودند که باعث می‌شد مثل متروید، بازیکن به جستجوی بیشتر در همۀ قسمت‌ها تشویق شود.

ژانر معروف به Metroidvania در مجموع تحت تأثیر دو عنوان مهم Metroid و Castlevania قرار داشت اما Rygar هم موارد جالبی برای عرضه داشت به خصوص که فضای نو و جالب بازی با عناصر استاندارد این ژانر ترکیب شده بود. همانطور که گفتیم، مهم‌ترین شهرت بازی، سختی بسیار زیاد آن است اما این روزها با کمک شبیه‌سازها و قابلیت ذخیره کردن بازی در آن‌ها، می‌توان کمی از بار این سختی کاست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر