ترمووود، این چوب پرطرفدار با قیمت استثنایی!

متخصصان به شما پاسخ می دهند: یکی از مصالحی که این روزها در نماسازی و طراحی فضای داخلی طرافداران بسیاری را به خود جلب کرده است چوب ترمو می باشد

متخصصان به شما پاسخ می دهند: یکی از مصالحی که این روزها در نماسازی و طراحی فضای داخلی طرافداران بسیاری را به خود جلب کرده است چوب ترمو می باشد. محصولات ترمووود طی فرآیند خشک کردن چوب در برابر بخار آب و گردش هوا به دست می آید و مقاوت بالایی دارند، چوب ترمووود به دو نوع سخت چوب و نرم چوب دسته بندی می شوند هر کدام با توجه به ویژگی هایشان برای استفاده در فضای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، پس برای استفاده بهتر باید با ویژگی های هر کدام به خوبی آشنا شویم؛ به همین منظور در این مطلب از چیدانه به سراغ گروه چوب نمای ساختمان slp، یکی از متخصصان این حوزه رفتیم تا بتوانیم در این زمینه اطلاعات تخصصی از آنها کسب کنیم و ترمووودها را بهتر بشناسیم، پس با ما همراه باشید.

ویژگی های ترمووود سخت چوب و نرم چوب رو به اختصار توضیح دهید.

ترمووود سخت چوب :درخت های آنها پهن برگ هستند، برگ اکثر آنها در پاییز می ریزد و بافت چوب درختان پهن برگ تنها در زمانی که درخت برگ دارد رشد می کند. رشد و نمو در بهار شروع می شود و به مرور در پاییز متوقف می شود؛ لذا حلقه سالیانه این درختان به صورت یک نواخت از چوب بهاره دارای رنگ روشن به طرف چوب پاییزه تیره رنگ تغییرمی کند.
نام سخت چوب ها، بدلیل نوع بافت آنها است و دلیل بر سخت تر بودن کلیه چوب های این دسته نمی باشد. برخی ازدرختان پهن برگ عبارتند از: اش، گردو، انجیر، بلوط، چنار، راش، تبریزی، سپیدار و افرا. این چوب ها دارای دانسیته (چگالی) یا فاصله مولکولی کمتری هستند و به علت نداشتن گره های مرکزی از بافت خاصی برخوردارند که بسیار زیبا می باشد.

ترمووود کد shp شرکت SLP

ترمووود طرح shp شرکت slp

نامشخص
دکینگ پرتابلDEK V ترموود slp

دکینگ پرتابلDEK V ترموود slp

نامشخص
ترموود کفپوش راش slp

ترموود کفپوش راش slp

نامشخص

ترمووود نرم چوب: این درخت ها برگ های سوزنی دارند اکثراً همیشه سبز هستند  در پاییز برگ هایشان نمی ریزد(، البته غیر از انواع کاج اروپایی، سرو و سیاه کاج با میوه های مخروطی شکل، بافت چوب درختان سوزنی برگ در طول سال زمان رشد بیشتری دارد این نوع درختان در بهار و تابستان با شدت بیشتری رشد می کنند و سپس تا پایان فصل سرما این رشد و نمو به کندی  می گراید و به آرامی ادامه پیدا می کند به این دلیل، چوب پاییزه و بهاره در حلقه سالیانه به راحتی از یکدیگر تمیز داده می شود و رنگ آنها این مساله را مشخص می کند.
در فصل بهار، وجود آب فراوان و خاک سرشار از مواد غذایی موجب می شود که سلول های پهن با دیواره نازک تشکیل شوند و بافتی متخلخل و نسبتا کمرنگ به وجود آورند اما با کاهش سرعت رشد در اواخر تابستان، چوب پاییزه شکل می گردد که متشکل از الیاف دیواره ضخیم است و به ساقه مقاومت و استحکام مکانیکی می دهد و فشرده تر، تیره تر و مقاوم تر از چوب بهاره می باشد .

در چیدانه بیشتر بخوانید: چوب ترمووود واقعی را چگونه تشخیص دهیم؟

کدام نوع ترمووود برای استفاده در دکوراسیون فضای داخلی مناسب تر است؟

برای ترموود نمای داخلی از هر دو نوع نرم چوب و سخت چوب می توان استفاده کرد. برای مواردی که چوب در معرض خش پذیری بیشتری قرار دارد، سخت چوب ها به دلیل خش پذیری کمتر توصیه می گردد. همچنین طرح بدون گره و رنگ طبیعی چوب های سخت چوب از دیگر دلایل استفاده آن در دکوراسیون داخلی می باشد. در هر صورت از لحاظ فنی استفاده از چوب پاین یا اش برای دکوراسیون داخلی بلامانع می باشد.

کدام نوع ترمووود برای نماسازی مناسب تر است؟

چوب های درخت کاج به دلیل انعطاف پذیری بالاتر نسبت به سخت چوب ها مقاومت بیشتری در نما دارند همچنین نرم چوب ها به علت داشتن فاصله مولکولی بالاتر نسبت به سخت چوب ها بهتر ترموو می شوند و مقاومت بالاتری را در مقابل تغییرات شرایط آب و هوایی از خود نشان می دهند، از این رو توصیه شرکت SLP به استفاده از این نوع چوب ها در نمای ساختمان می باشد.

در چیدانه بیشتر بخوانید: ترمووود و مزایای آن در نماسازی ساختمان!

نصب و اجرای ترمووود برای فضاهای مختلف نیاز به چه بستری دارد؟

به گفته ی گروه چوب نمای ساختمان slp ، برای نصب و اجرای ترمووود برای کف فضاهای داخلی استفاده از پارکت های اش توصیه می گردد، برای زیرسازی پارکت باید از موزاییک یا سرامیک کاملا شاقول استفاده شود. پارکت ها به صورت فاق و زبانه داخل هم رفته و با استفاده از چسب های مخصوص پارکت به زمین متصل می گردند، پس از نصب پارکت اجرای ساب و لاک نیم پلی استر روی آن الزامی می باشد.

از آنجاییکه کیفیت چوب نما ترمووود تا حد زیادی به زیرسازی انجام شده وابسته است برای نصب و اجرای ترمووود برای فضاهای خارجی موضوع زیرسازی از اهمیت بسزایی برخوردار است. بر روی سطوح صاف چند راهکار عملی برای اجرای ترمووود وجود دارد:

  • روی سطوح صافی که سفت کاری آن آجر، بلوک و یا مصالح مشابه آن می باشد می توان با اندود کردن ملات ماسه و سیمان کروم بندی، تراز و شمشه شده به ضخامت حداقل 5 سانتی متر زیر سازی کاملاً  مناسبی برای نصب چوب ترمووود ایجاد کرد.
  • روش دیگر بستر سازی برای نصب ترمووود پروفیل کشی است. در این روش با استفاده از قوطی های فلزی  40×40 میلی متر سبک باید اقدام به نصب زیر سازی فلزی کرد و قبل از اجرای زیرسازی فلزی در محل مورد نظر حتما پروفیل های مورد نظر باید به ضد زنگ آغشته گردد. با توجه به آن که تقریبا 95 درصد پروژه ها بدلیل حاصل شدن کیفیت مطلوب تر از طریق اجرای زیرسازی توسط پروفیل کشی فلزی، این امر پیشنهاد می گردد .

  • به گفته ی گروه چوب نمای ساختمان slp ،اگر قرار باشد چوب های ترمو به صورت افقی در نما نصب شوند قوطی های زیر سازی فلزی  نیز به صورت افقی با فاصله  40 الی 50  سانتی متر از محور همدیگر روی دستک ها جوشکاری شوند (چوب های زیرسازی عمود برقوطی های فلزی نصب می گردند.) لذا برای جلوگیری از حرکت های جانبی در حالت عمودی نیز قوطی های فلزی دیگری به صورت تودلی در فواصل حداقل یک متر با توجه به شرایط ساختمان و نمای حاصله جوشکاری گردند. سپس بر روی سطوح سیمانی و یا فلزی ایجاد شده اقدام به نصب چوب های زیرسازی به فاصله 35 الی 40 سانتیمتر برای اجرای نما نموده و چوب های ترموود عمود بر چوب های زیرسازی توسط پیچ های مخصوص و ضدزنگ به این چوب ها متصل می گردد.

با توجه آماده بودن بستر فضا چه میزان زمان و هزینه برای اجرای ترمووود در کف سازی یک اتاق 12 متری و نماسازی یک ساختمان 5 طبقه نیاز است؟

 کف سازی یک اتاق 12 متری: حداکثر دو روز کاری زمان نیاز می باشد و بطور میانگین روزانه متری 15 مترمربع در کف می تواند نصب صورت گیرد و قیمت ترمووود شامل چوب، رنگ، چوب اشباح شده (زیرسازی) نصب آهن کشی و نصب چوب ترمووود میانگین 380 هزار تومان می باشد .
نماسازی ساختمان 5 طبقه: به صورت میانگین هر گروه اجرایی می تواند روزانه 10 مترمربع در نما نصب نماید. معمولا نماها به صورت ترکیبی چوب، سنگ، آجر و یا فلز می باشد و زمان مورد نیاز برای اجرای چوب یک ساختمان 5 طبقه بستگی به میزان چوب مصرف شده آن دارد. و  قیمت نمای چوب ترمووود شامل چوب، رنگ، چوب اشباح شده (زیرسازی) نصب آهن کشی و نصب چوب ترمووود میانگین 340 هزار تومان می باشد.

برای دیدن نمونه کارها و ارتباط با نمایندگی چوب ترمووود slp در ایران می توانید به وبسایت شرکت SLP سر بزنید، نمونه کارها را ببینید و با آن ها ارتباط برقرار کنید.

نویسنده و گزارشگر: ثمینا فراهانی ؛ تحریریه چیدانه

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان