در بیشتر زنانی که این سرطان را دارند، علائمی بروز نمی‌کند

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان رایج در زنان است و طبق آمار جامعه سرطان آمریکا، هر سال سیزده هزار نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند

در بیشتر زنانی که این سرطان را دارند، علائمی بروز نمی‌کند
زمانی که موضوع پیشگیری از سرطان سینه و پوست مطرح می‌شود، همه می‌دانند که باید همواره بدن خود را چک کنند تا در صورت مشاهده مهمان‌های ناخوانده و لک‌های غیرعادی یا برآمدگی و قلمبگی‌های مشکوک، مشکل را مورد بررسی قرار دهند. با این حال شناسایی این سرطان مرموز کار آسانی نیست.

سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان رایج در زنان است و طبق آمار جامعه سرطان آمریکا، هر سال سیزده هزار نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند. تقریباً تمام سرطان‌های دهانه رحم توسط ویروس پاپلیوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. این ویروس از طریق رابطه جنسی انتقال می‌یابد و به اندازه‌ای شایع است که تقریباً تمام زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، در دوره‌ای از زندگی خود به این ویروس مبتلا می‌‌شوند. بیشتر زنانی که به این سرطان مبتلا هستند، هیچ نشانه و علائمی از آن را ندارند.

آنچه باعث می‌شود این سرطان خبیث‌تر به نظر برسد، این است که علائم این سرطان تا زمانی که بیماری به مراحل پیشرفته نرسیده، بروز نمی‌کند. از علائم این سرطان در مراحل پیشرفته می‌توان به ترشحات خونی واژن پس از برقراری رابطه جنسی یا ورزش و عادت‌های ماهیانه‌ای که بسیار شدیدتر و طولانی‌تر از حد عادی هستند، اشاره کرد.
این‌ها خبرهای بد بودند؛ اما خبر خوب این است که به راحتی می‌توان از سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد. در واقع، کارهای بسیاری می‌توانید انجام دهید تا از ابتلا به این سرطان جلوگیری کنید. در ادامه به 5 نکته مهم برای پیشگیری از این نوع سرطان اشاره کرده‌ایم.

1. همواره به پزشک مراجعه کرده و تست پاپ‌اسمیر را انجام دهید
مهم‌ترین کاری که می‌توانید در این رابطه انجام دهید، انجام تست پاپ‌اسمیر به صورت مستمر است. بیشتر زنانی که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند، تا 10 سال قبل از تشخیص این تست را انجام نداده‌اند. هر چه زودتر سرطان دهانه رحم تشخیص داده شود، احتمال درمان آن افزایش می‌یابد. معمولاً زنان باید از سن 21 سالگی انجام تست پاپ‌اسمیر را شروع کنند. زنان بین 21 الی 29 سال هر 3 سال یک‌بار باید تست پاپ‌اسمیر بدهند. زنان بین 30 الی 65 سال بایستی هر 5 سال هم تست پاپ‌اسمیر و هم تست HPV بدهند.

2. واکسن بزنید
بهتر است واکسن ویروس پاپلیوم انسانی را تزریق کنید. خوشبختانه این واکسن‌ها وجود دارند و شما را در مقابل انواع مختلف این ویروس که با سرطان دهانه رحم ارتباط دارند، محافظت می‌کنند. توجه داشته باشید در صورتی که قبلاً به این ویروس آلوده شده باشید، این واکسن‌ها مؤثر واقع نخواهند شد.

3. رابطه جنسی مطمئن داشته باشید
زنانی که با مردان جوان‌تر از خود رابطه جنسی برقرار می‌کنند و چند شریک جنسی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند. همچنین ابتلا به بیماری‌هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک، احتمالاً ابتلا به ویروس پاپلیوم انسانی را افزایش می‌دهند. به همین دلیل بهتر است همواره از موانع محافظتی مانند کاندوم به هنگام برقراری رابطه جنسی استفاده کنید.

4. مصرف دخانیات را ترک کنید
ترک سیگار به شما کمک می‌کند از ابتلا به عفونت‌های مرتبط با HPV که به سرطان دهانه رحم تبدیل می‌شوند، پیشگیری کنید. زمانی که سیگار می‌کشید، مواد شیمیایی مضر توسط شش‌ها جذب شده و از طریق جریان خون به کل بدن می‌روند. زنانی که سیگاری هستند، دو برابر بیشتر احتمال دارد به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند. همچنین سیگار کشیدن در سیستم ایمنی بدن نیز اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود مقابله با ویروس HPV دشوارتر شود.

5. از سوابق خانوادگی خود مطلع باشید
اگر مادر یا خواهرتان به سرطان دهانه رحم مبتلا باشد، احتمال بروز این سرطان در شما 2 الی 3 برابر بیشتر می‌شود. از آنجا که نمی‌توانید سابقه خانوادگی خود را کنترل کنید، بهتر است بر روی تعداد مراجعات به پزشک و انجام تست‌ها کنترل داشته باشید. از آنجا که مدتی طولانی میان مرحله پیش‌درآمد سرطان دهانه رحم تا بروز این بیماری وجود دارد، شناسایی پیش‌درآمدها و درمان آن‌ها، از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان