ماهان شبکه ایرانیان

زلزله (۱۱)؛ آموزش نکات ایمنی برای اتاق کودکان

زلزله از بلایایی است که همۀ انسان‌ها و از همۀ رده‌های سنی را درگیر خود می‌کند. کودکان نیز از این مسئله مستثنی نیستند

زلزله (11)؛ آموزش نکات ایمنی برای اتاق کودکان

زلزله از بلایایی است که همۀ انسان‌ها و از همۀ رده‌های سنی را درگیر خود می‌کند. کودکان نیز از این مسئله مستثنی نیستند. تأثیری که زلزله بر روان کودکان می‌گذارد بسیار مهم است. آیا تا به امروز کودکان خود را با زلزله و نکات ایمنی مربوط به آن آشنا کرده‌اید؟ در این شماره می‌خواهیم نکات ایمنی از زلزله برای اتاق کودکان را آموزش دهیم.
کودکان از آسیب‌پذیرترین قشر به هنگام زلزله هستند؛ هم توان مواظبت از خود را در برابر زلزله ندارند و هم خیلی از این کودکان در زلزله بی‌مادر یا بی‌پدر یا بی‌خانمان شدند.

تأثیر روانی زلزله بر کودکان

کودکان در زلزله
کودکان آسیب پذیرترین قشر در برابر زلزله

زلزله مشکلی است که انسان‌ها هنوز با‌توجه‌به رشد علمی بشر نتوانسته‌اند آن را کنترل کنند. زمین‌لرزه به‌طور‌کلی هم از‌لحاظ جسمی و هم روانی روی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. در زلزله، متأسفانه هزاران کودک بی‌خانمان، بدون مادر و بدون پدر می‌مانند.  روانی یکی از انواع علائم روانی زلزله است. ترس و شوکی که هنگام زلزله و پیامدهای تأسف‌بار آن بر کودکان دارد، آن‌ها را گهگاه به‌سمت افسردگی نیز سوق می‌دهد.

با‌این‌وجود در کشورمان راهکاری یا سازمانی برای مراقبت، حمایت و درمان این کودکان وجود ندارد، یا حتی جایی برای کودکانی که بی‌خانمان شده‌اند؛ سازمانی که ترس، افسردگی و ناراحتی حاصل از زلزله را در این کودکان رفع کند، یا وضعیت کودکان که فاجعه زلزله چه تأثیری روی آن‌ها گذاشته و هنوز کمکی به آن‌ها نشده است، در‌حالی‌که نشریات مربوط به بلایای مربوط به کودکان و خانواده‌ها در همۀ کشورهای توسعه‌یافته، این موضوع را در صدر گزارش‌ها و مطالب سرویس خود قرار می‌دهند.

نکات ایمنی در هنگام زلزله برای اتاق کودکان

کودکان از آسیب‌پذیرترین اقشار یک جامعه در برابر زلزله هستند، اما ما می‌توانیم با آموزش نکات ایمنی، آن‌ها را تا حدود زیادی در برابر این بلای وحشتناک ایمن کنیم.

نکات قبل از زلزله

از مهم‌ترین کارهایی که پدر و مادر باید قبل از وقوع زلزله برای اتاق کودکان انجام دهند، آموزش‌دادن کودکان است. کودک باید با کارهایی که هنگام وقوع زلزله باید انجام شود، آشنا باشد. مناطق امن خانه برای پناه گرفتن را به او نشان دهید. تخت کودک را جلوی پنجره قرار ندهید تا از شکستن و پرت‌شدن شیشه‌ها به‌صورت کودک مخصوصاً در هنگام خواب جلوگیری شود. تخت، کمد و کتابخانۀ کودک را محکم و ثابت کنید. این وسایل را در جای خود به دیوار محکم کنید. اسباب‌بازی و وسایل خطرناک کودک را به دیوار نزنید. تا حد امکان وسایل شکستنی و خطرناک در اتاق کودک قرار ندهید. یک کوله‌پشتی نجات برای کودکتان تهیه کرده و آن را در جای مشخص و دم‌دست بگذارید.

نکات حین زلزله

کارهایی که کودک باید در هنگام وقوع زلزله انجام دهد، بستگی به آموزش‌های پیشین او دارد. کودک باید بداند اولین کار حین زلزله پناه گرفتن در جای امن اتاق است. نباید بدود یا راه برود، بلکه در صورتی که سر خود را با با دستان یا وسیله محکم محافظت کرده است، روی پاهای خود نشسته و به سمت مکان امن حرکت کند.

مناطقی که کودک باید در برابر آن‌ها حین زلزله آگاهانه رفتار کند

زلزله و میز مطالعه
زیر میز مطالعه امن‌ترین مکان برای پناه گرفتن

چهارچوب در

پیشتر‌ها می‌گفتند که چهارچوب دَر یکی از مکان‌های امن از زلزله برای اتاق کودکان است، امروزه ولی این قید اضافه شده است که بسته به اینکه خانه بتنی یا با اسکلت فولادی یا یک یا چند طبقه است، باید از چهارچوب‌های در استفاده کرد (یا نکرد). در هر صورت، اگر بافت خانه مناسب پناه‌گرفتن در چهارچوب‌ها حین زلزله است، کودکان باید آموزش دیده باشند که چگونه در این چهارچوب قرار بگیرند تا در بسته نشده و آسیب نبینند.

بالکن اتاق

اگر اتاق کودکتان دارای بالکن است باید به کودکتان بگویید که به‌هیچ‌عنوان به سمت بالکن نرود. چون احتمال پرت شدن و افتادن وجود دارد. همچنین خطر شیشه‌های بالکن نیز وجود دارد.

میز مطالعه

همانگونه که میز ناهارخوری بهترین مکان برای پناه گرفتن از زلزله است، در اتاق کودک نیز میز مطالعه مطمئن‌ترین مکان در برابر زلزله برای اتاق کودکان است. این را به کودک خود حتماً یادآوری کنید. و اینکه در زیر میز یکی از پایه‌های میز را محکم بگیرد تا از حرکت میز جلوگیری کند.

تخت خواب

اگر تخت کودک محکم باشد و ارتفاع مناسبی دارد می‌تواند یکی از گزینه‌های پناه‌گرفتن کودکان باشد؛ در‌غیر‌این‌صورت کودکان با درازکشیدن کنار تخت و گرفتن شکل جنین می‌توانند از خود محافظت کنند. به یاد داشته باشید وسایل سنگین و محکمی که روی زمین قرار دارند و زاویه 90 درجه را با زمین می‌سازند، می‌توانند یک مکان امن برای پناه گرفتن باشند. به‌طور‌مثال کنار تخت، ماشین لباسشویی، مبل‌ها و کاناپه‌ها و… .

زیر پنجره‌ها

یکی از مکان‌های خطرناک پناه گرفتن از زلزله برای اتاق کودکان، کنار پنجره‌ها است. از‌آنجایی‌که امکان شکستن و ریختن شیشه‌ها روی سر و صورت افراد است، به سمت شیشه‌ها و پنجره‌ها نروید.

کودکان بعد از زلزله

مهم‌ترین کاری که برای کودکانی که زلزله را تجربه کرده‌اند باید انجام داد، بردن آن‌ها پیش یک روان‌شناس است. این کار باعث کاهش و از‌بین‌رفتن قدم‌به‌قدم ترس و شوک حاصل از زلزله در کودکان می‌شود. شایع‌ترین مشکل این کودکان شب بیداری و بد‌خوابی است. این راهکار از احتمال ترس‌های شبانه، ترس از تنهایی و افسردگی کودکان جلوگیری می‌کند.

در پایان…

در ادامۀ آموزش نکات ایمنی از زلزله، امروز به موضوع نکات ایمنی از زلزله برای اتاق کودکان پرداختیم. کودکان عزیزترین داشتۀ هر پدر و مادری هستند و والدین با هر راه و روشی دوست دارند مواظب آن‌ها باشند. زلزله برای کودکان بسیار خطرناک‌تر از بزرگ‌ترهاست. چون علاوه بر صدمات جسمی، از‌لحاظ روحی هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. کودکان از تغییراتی که عدم آرامش و امنیت را وارد زندگی آن‌ها ‌کند، می‌ترسند. یکی از اساسی‌ترین کارهایی که حتماً بعد از وقوع زلزله در مورد کودکان خود باید انجام دهید، مراجعه به یک روانشناس است تا آرامش را به او برگرداند.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر نظر یا منبعی برای مطالعه و آموزش دربرابر زلزله دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

این مطالب را از دست ندهید:

زلزله (1)؛ هشدار! این‌ها علائم وقوع زلزله هستند
زلزله (2)؛ اقدامات ایمنی قبل از زلزله برای کاهش خطرات آن
زلزله (3)؛ نکات ایمنی که باید حین وقوع زلزله رعایت کنید
زلزله (4)؛ بعد از زلزله چه کاری باید انجام داد
زلزله (5)؛ اقدامات قبل از زلزله و پیشگیری از ویرانی‌های بیشتر
زلزله (6)؛ چطور اتاق خوابتان را برای زلزله آماده کنید!
زلزله (7)؛ اقدامات لازم هنگام وقوع زلزله در آشپزخانه
زلزله (8)؛ اقدامات کشورهای پیشرفته دنیا برای مقابله با زلزله
زلزله (9): اگر در هنگام زلزله در خیابان بودید
زلزله (10)؛ زلزله در مدرسه و نکات ایمنی مربوط به دانش‌آموزان

این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان