سرلشگر رضایی: شهید باقری مهاجر الی‌الله بود

مراسم بزرگداشت شهید حسن باقری با حضور جمعی از مقامات لشگری و کشوری با رونمایی از تمبر یادبود، دو کتاب و متن یک نمایشنامه برگزار شد.

سرلشگر رضایی: شهید باقری مهاجر الی‌الله بود

به گزارش ایسنا، در مراسم بزرگداشت شهید حسن باقری که با عنوان «نابغه دفاع» برگزار شد، سرلشگر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه، سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، کمالوند سخنگوی سازمان انرژی اتمی، رحمانی فضلی وزیر کشور، امیرسرتیپ پوردستان، رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش، سردار سلامی، جانشین فرماندهی سپاه، سردار دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سردار کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس حضور داشتند.

در این مراسم سرلشگر محسن رضایی در سخنانی با اشاره به اینکه در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم، گفت: انقلاب اسلامی حادثه‌ای بود که سرنوشت کشور ما را تغییر داد. 40 سال پیش ملت ایران متحول شد و نفوس جوانان تغییر کرد. ارزش‌ها، رفتارها و ادبیات توسط انقلاب اسلامی تغییر پیدا کرد. ما توانستیم مستبدترین رژیمی که غرب و شرق حامی او بود را از بین ببریم و استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که آرزوی 100 ساله ما بود، جایگزین آن کنیم.

وی افزود: یکی از نفوس تحول‌یافته حسن باقری بود. او مهاجر الی‌الله است. در دورانی که 18 سال داشت یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت‌های دینی و مبارزاتی خود را آغاز کرد و پس از پیروزی انقلاب هر جا که نیاز بود مانند مهاجر الی‌الله در آنجا حضور یافت.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس یادآور شد: این مهاجر الی‌الله یکی از تابلوهایی است که می‌توان به واسطه آن انقلاب و دفاع مقدس را شناخت. باید برای درک انقلاب به چهره حسن باقری نگاه کرد چراکه زندگی پیش از انقلاب اسلامی دارای ارزش‌های دیگری همچون توجه به پست و مقام یا ریاست و میزان حقوق بود اما با پیروزی انقلاب ارزش‌های طاغوتی به ضد ارزش تبدیل شدند و نیروهای انقلاب در گمنامی به دنبال رضایت پروردگار و خدمت به مردم بودند.

سرلشگر رضایی تاکید کرد: حسن باقری از قبل از انقلاب و بعد از آن به طور مستمر در مسیر همین ارزش‌ها یعنی جلب رضایت خدا و شهادت‌طلبی و خدمت به مردم حرکت کرد. آشنایی من با او به سال 58 بازمی‌گردد. روزی من خدمت مقام معظم رهبری رفتم و به ایشان گفتم که تصمیم دارم واحد اطلاعات و امنیت سپاه را راه‌اندازی کنم اگر جوانان انقلابی در این زمینه به شما مراجعه کردند آنها را به من معرفی کنید. تا اینکه ایشان با من تماس گرفتند و گفتند یک جوان پیش تو می‌آید که به نظر من به درد کار تو می‌خورد. آن زمان مقر ما در سلطنت‌آباد سابق بود. این جوان پیش من آمد من سوالاتی از قبل آماده کردم و در رابطه با فعالیت‌های اطلاعاتی نیز مباحثی داشتم. او به انبوه سوالاتی که من پرسیدم جواب داد. گاهی احساس کردم اطلاعات این جوان از من بیشتر است بنابراین هنگامی که می‌خواست از اتاق بیرون برود گفتم که اسم تو از این به بعد حسن باقری است و هنگامی که وارد مجموعه می‌شود دیگر خودت را غلامحسین افشردی معرفی نکن. پس از آن برای او پرونده‌ای تشکیل دادیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط پیش از آغاز جنگ تحمیلی و فعالیت‌های گروهک‌ها و ضدانقلاب توضیح داد: در شرایطی که جنگ هنوز آغاز نشده بود سازمان اطلاعات انقلابی شکل گرفت و حسن در آنجا فعالیت‌های خودش را آغاز کرد تا اینکه دشمن به کشور حمله کرد. من به اهواز رفتم و با آقای شمخانی صحبت می‌کردم که هواپیماهای بعثی آمدند و نزدیک ما را بمباران کردند. آن زمان مجموعه‌ای به نام گلف وجود داشت که پس از آن به پایگاه منتظران شهادت تغییر نام داد. در آغاز جنگ اطلاعاتی از اینکه عراقی‌ها از کجا حمله می‌کنند، نداشتیم. برای همین پس از 48 ساعت به تهران آمدم که در همین موقع حسن باقری به اتاق من آمد و اجازه خواست که به خوزستان برود من هم به او گفتم اتفاقاً همین تصمیم را داشتم.

وی ادامه داد: پس از آن حسن به جنوب رفت و واحد اطلاعات نظامی را شکل داد. اطلاعاتی که حسن به من داده بود آنقدر دقیق بود که در جلساتی که در رابطه با جنگ برگزار می‌شد بنی‌صدر با غروری که داشت به فکر عمیق فرو می‌رفت و همه تعجب می‌کردند چراکه این اطلاعات آنقدر دقیق بود. آن زمان کشور در سردرگمی به سر می‌برد. از طرفی نمی‌دانستیم که دشمن چکار می‌کند و از سوی دیگر باید برای مقابله با آن کاری می‌کردیم.

سرلشگر رضایی با اشاره به جلساتی که با حضور شهید باقری، سرلشگر غلامعلی رشید، دریابان علی شمخانی، سرلشگر صفوی و سپهبد صیاد شیرازی برگزار می‌شد، توضیح داد: شهید باقری در این جلسات نقش ویژه‌ای داشت. حسن انسانی چند بعدی بود از طرفی متخصص حوزه اطلاعات نظامی و امنیتی به شمار می‌رفت. از سوی دیگر فرماندهی و مدیریت او سبک ویژه‌ای داشت. همچنین یک انسان سیاسی بود. در خاطرات حسن مشاهده می‌کنیم که در سال 60 به این موضوع اشاره کرده است که صدام شکست می‌خورد و پس از جنگ محاصره اقتصادی خواهیم شد و به جای اسرائیل، اعراب در مقابل ما قرار خواهند گرفت. عنوان می‌شود که نظامی‌های ایران این مساله را نمی‌دانند و گفتند که نظامی‌های ایران کشور را نظامی کرده‌اند. ما می‌بینیم که در این شرایط نظامی‌گری باقری نوعی نظامی‌گری انقلابی بود که از فرماندهی مدیریت در ابعاد معنوی ویژه‌ای برخوردار بود. امروز به جوانان بالغ‌تر از شهید باقری کسی جرأت نمی‌کند مسئولیتی بدهد اما شاهدیم در آن سه سال حسن باقری چگونه تبدیل به یک نابغه نظامی شده بود. به عنوان مثال در آزادسازی خرمشهر یکی از سخت‌ترین محورها به شهید باقری و احمد متوسلیان واگذار شده بود. آنها تمام تلاششان را کردند و هر کدام از فرمانده گردان‌های احمد متوسلیان به اندازه یک فرمانده تیپ بود.

فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس یادآور شد: شهید باقری یکی از چهره‌هایی است که ایمان به قلب راه یافته بود و آن را به زبان اعتراف می‌کرد و عمل به ارکان را در نظر داشت. از این رو حسن باقری خالص بود. وی از نبوغ نظامی برخوردار بود. از نظر فرماندهی نیز یکی از فرماندهان مقتدر ما در جبهه بود. اگر سخنرانی من را در مراسم چهلم حسن گوش بدهید فکر می‌کنید که او فرمانده من بوده است. واقعا هم همینطور بود. فرماندهانی همچون حسن جنگ را پیش برد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگر این مراسم سردار محمدرضا یزدی فرمانده سپاه تهران بیان کرد: بزرگداشت شهید باقری از سوی جامعه حقوقدان‌ها به این دلیل بود که او برای برقراری عدالت جنگید و بزرگداشت او از سوی جامعه رسانه‌ای برای اهمیت پیام‌آوری‌شان بود. جوانان ما به تأسی از او می‌توانند قلل خلاقیت، ایثار و نوآوری را بیاموزند.

وی یادآور شد: ما در دفاع مقدس با مظلومیت از کشور و خاک خود دفاع کردیم. جوانان ما امروز الگوهایی دارند که اگر آنها را بشناسند دشمنان از طمع نفوذ به کشور مأیوس خواهند شد و همین مساله است که دشمنان را ناامید کرده است.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این مراسم از خانواده شهیدان مجید بقایی، توکل قلاوند، محمدتقی رضوانی و مجتبی مومنیان تقدیر شد. همچنین تمبر یادبود و تندیس شهید باقری رونمایی شد. علاوه بر این کتاب «ملاقات در فکه» نوشته سعید علامیان و جلد سوم کتاب «زندگی شهید حسن باقری» و نمایشنامه «رود آتش» نیز رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان