چگونه تمرکز کنیم؟ [قسمت اول]

آیا شما هم هنگام مطالعه در تمرکز کردن مشکل‌دارید؟ نگران نباشید، این موضوع برای بهترین دانش‌آموزان هم ممکن است اتفاق بیفتد

آیا شما هم هنگام مطالعه در تمرکز کردن مشکل‌دارید؟ نگران نباشید، این موضوع برای بهترین دانش‌آموزان هم ممکن است اتفاق بیفتد. برای تمرکز بیشتر، ممکن است شما نیاز به تغییر الگوی مطالعه داشته باشید. مثلاً مکان مطالعه خود را به محیطی آرام و بدون سر و صدا منتقل کنید، یک تکنیک جدید را امتحان کنید یا به سادگی با یک برنامه‌ریزی مؤثر، به ذهن‌تان اجازه دهید تا در مواقع لزوم استراحت کند. همه روش‌ها را امتحان کنید تا به آن روشی که برای شما کاربرد دارد برسید. با بنیتا همراه باشید.

بخش اول: ایجاد یک محیط مناسب برای تمرکز

محیط مناسب برای تمرکز

1- محل مناسبی را انتخاب کنید. یک مکان آرام با یک محیط مناسب و یک صندلی راحت و نور کافی همه آن چیزهایی هستند که شما برای تمرکز به آن نیاز دارید. اتاق خودتان با یک کتابخانه فرقی نمی‌کند. فقط فضائی را انتخاب کنید که ساکت باشد و عواملی که باعث برهم زدن تمرکزتان می‌شود را از خودتان دور کنید. از تلویزیون و حیوانات اهلی و هر چیز جذابی که به‌ آسانی باعث بر‌هم‌زدن تمرکزتان می‌شود دوری‌ کنید.

هنگام مطالعه نباید بر روی پشت، گردن و چشم‌ها فشار باشد زیرا درد هم باعث بر‌هم‌ خوردن تمرکز شما می‌شود. تکالیف شب خود را در هنگام پخش پیام‌های بازرگانی انجام دهید. هنگام استراحت می‌توانید تلویزیون نگاه کنید یا به رادیو گوش کنید. روی صندلی مقابل میز یا میز تحریر بنشینید و مطالعه کنید. در رختخواب مطالعه نکنید. اگر هم قصد مطالعه در رختخواب دارید، کتاب را راست نگه‌ دارید و یک چراغ مطالعه را دقیقاً پشت سرتان روشن کنید. فقط زمانی که می‌خواهید بخوابید به رختخواب بروید. شما با مطالعه در اتاق‌ خواب به خودتان لطمه می‌زنید.

دسترسی داشتن به وسایل

2- تمام آن چیزهایی که برای مطالعه به آن نیاز دارید مانند خودکار، مداد، ماژیک هایلایت و کتاب‌ها باید در دسترس باشد تا در هنگام مطالعه دچار استرس و نگرانی نشوید. محیط اطراف را سازمان‌دهی کنید. شلوغی باعث به‌هم‌ریختگی افکار می‌شود. سعی کنید بدون دلیل از جای خود بلند نشوید. همه کتاب‌های درسی، دفترچه یادداشت و مقالاتی که نیاز دارید و همچنین برنامه درسی‌، باید در دسترس باشد. اگر لپ‌تاپ برای مطالعه موردنیاز است، آن را کنار خود نگه‌ دارید، در غیر این صورت، لپ‌تاپ را از خودتان دور کنید.

میان وعده

3- یک میان وعده کنار خود بگذارید. سعی کنید میان وعده‌تان را از مواد سالم و ساده‌ای انتخاب کنید که به تجدید قوای شما کمک کند. مقداری آجیل، زغال‌اخته، توت‌فرنگی، سیب یا تکه‌ای شکلات تیره می‌تواند انتخاب خوبی باشد. برای نوشیدنی حتماً از آب استفاده کنید از نوشیدن بیش‌ از حد قهوه، چای کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا خودداری کنید، زیرا باعث بی‌خوابی شبانه می‌شود. این مواد باعث می‌شوند که شما احساس تازگی کنید و حس خواب‌آلودگی و خستگی را از شما دور می‌کند، در این صورت دیگر نیازی به نیشگون گرفتن و یا ضربه زدن به‌صورت برای بیدار ماندن نیست.

تحقیقات نشان داده است که زغال‌اخته، اسفناج، کدو، کرم برو‌کلی، شکلات تیره و ماهی مواد غذائی هستند که فعالیت مغز را افزایش داده و برای مطالعه و درس خواندن به شما کمک می‌کند.

نوشتن هدف

4- هدف خودتان از درس خواندن را یادداشت کنید. برای امروز، چه‌کاری باید انجام دهید؟ چه چیزی می‌تواند شما را از هدف‌تان دور کند؟ اهدف‌تان را مشخص کنید و اینکه در طول مدت درس خواندن چه‌ کارهایی باید انجام دهید.

مطمئن باشید که می‌توانید به اهدف‌تان برسید. اگر شما برای این هفته باید صد صفحه درس بخوانید، آن را به بیست صفحه در روز تقسیم کنید. بیشتر از توان خود درس نخوانید. محدودیت‌های زمانی خود را هم در‌ نظر بگیرید. اگر هر شب فقط یک ساعت وقت آزاد داشته باشید چه‌ کاری انجام می‌دهید؟

خاموش کردن موبایل برای تمرکز

5- موبایل و سایر دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش‌کنید. این کار باعث می‌شود که شما از وسوسه‌های غیرضروری اجتناب کرده و به برنامه خودتان بپردازید. تنها در صورتی از رایانه استفاده کنید که برای مطالعه به آن نیاز پیدا کنید. از طرف دیگر این ‌یک ریسک غیرضروری است که کامپیوتر را نزدیک خودتان قرار دهید. تلفن همراه را در حالت پرواز قرار دهید تا فقط هنگام نیاز به تماس‌های اورژانس به آن دسترسی داشته باشید. وب‌سایت‌ها و صفحاتی مانند فیس بوک وجود دارند که مقاومت در برابر وسوسه آنها، بسیار سخت است. شما می‌توانید در زمان دیگری از فیس‌بوک یا سایر شبکه‌های مجازی استفاده کنید.

موسیقی آرام

6- یک موسیقی آرام پخش‌کنید. در برخی افراد، موسیقی به تمرکز آنها کمک می‌کند و البته در برخی دیگر هم این‌ چنین نیست. این کار را هم امتحان کنید و ببینید در مورد شما چگونه عمل می‌کند. یک موسیقی ملایم در پس‌ زمینه، باعث می‌شود که انجام کارهای غیرضروری را در هنگام مطالعه فراموش کنید. فراموش نکنید که استفاده از یک موسیقی جدید و یا موسیقی که قبلاً نشنیده‌اید بهتر است، زیرا یک آهنگ آشنا، ذهن شما را مشغول کرده و حتی ممکن است، باعث هم‌صدایی شما شود. مدل‌های دیگر موسیقی را هم امتحان کنید و ببینید که موسیقی دیگری هم هست که بتوانید از آن لذت ببرید و به‌ راحتی آن را خاموش‌کنید. سعی کنید صدای پس‌زمینه را از صداهای طبیعی مثل سر و صدای پرندگان، صدای باران و حرکت رودخانه و یا هر صدای خوشایند دیگری که به درس خواندن و یادگیری شما کمک می‌کند، انتخاب کنید. چندین ابزار رایگان آنلاین هم در دسترس هستند.

می‌توانید یک سری هم به « 9 راهی که روانشناسان ورزشی ما را به ورزش کردن تشویق می‌کنند» بزنید.

منبع: بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر