ماهان شبکه ایرانیان

بررسی وضعیت بازار شب عید در گلستان

قیمت اقلام مصرفی آخر سال افزایش یافت/ نقش دلار در نوسانات بازار

گرگان- مسئولان تنظیم بازار در حالی از ثبات قیمت‌ها و نظارت بر بازار شب در گلستان خبر می‌دهند که قیمت اقلام مصرفی آخر سال افزایش یافته و اصناف هم دلار را مقصر اصلی نوسانات می دانند.

قیمت اقلام مصرفی آخر سال افزایش یافت/ نقش دلار در نوسانات بازار

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- مهین نورافروز: هر ساله با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بازار فروش اجناس تب و تاب دیگری به خود می‌گیرد، به‌ خصوص در سال‌جاری که بازار کالاهای اساسی وضعیت چندان مطلوبی نداشته و برخی از این کالاها مانند گوشت قرمز، لبنیات، خواروبار ، آجیل و برنج افزایش قیمت چشمگیری داشته است.

اگر چه این روزها با نزدیک شدن به عید نوروز جوش و خروش بیشتری در مردم برای خرید دیده می شود، اما امسال هم چون سال‌های گذشته گرانی سهم مردم از بازار عید شده است تا تنها قشر خاصی از جامعه خریداران بازار گرانی عید باشند.

در این بین مسئولان در حالی از تنظیم بازار از ثبات قیمت‌ها و نظارت بر بازار شب عید خبر می‌دهند که قیمت برخی کالاها به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.

افزایش 2000 تومانی گوشت قرمز

رئیس اتحادیه قصابان گرگان با بیان اینکه از چند روز پیش خرید دام زنده کیلویی دو هزار تومان افزایش پیدا کرده است، به خبرنگار مهر گفت: این افزایش فقط برای گوشت بره و گوسفند اتفاق افتاده است و این گوشت هم اکنون در بازار کیلویی 44 هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود. به دلیل افزایش قیمت دلار واردات گوشت‌های منجمد نیز با افزایش یک هزار و 500 تومانی در هر کیلو مواجه شد که تاثر زیادی بر قدرت خرید پایان سال شهروندان دارد

یوسف اسدی یکی از دلایل افزایش ناگهانی گوشت بره و گوسفند در پایان سال را مرگ بره‌های متولد شده عنوان کرد و افزود: بنا به دلایل متعدد از جمله فقدان دامپزشک به هنگام زایمان، مرگ بره‌های متولد شده نسبت به سال گذشته بسیار بیشتر بود و همین مساله بر روی بازار گوشت گوسفند و بره تاثیر مستقیمی داشت.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل افزایش قیمت دلار واردات گوشت‌های منجمد نیز با افزایش یک هزار و 500 تومانی در هر کیلو مواجه شد که تاثر زیادی بر قدرت خرید پایان سال شهروندان دارد.

اسدی تقاضا را بیش از عرضه در بازار استان عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه  کشتارگاه‌ها تا چند روز ابتدائی سال جدید تعطیل هستند، لذا میزان تقاضا برای گوشت قرمز در بازار افزایش پیدا می‌کند که مسئولان باید برای برون رفت از این معضل هرساله راهکاری بهتری از جمله واردات دام زنده بیاندیشند.

افزایش 25 درصدی قیمت آجیل

رئیس اتحادیه خشکبار و لبنیات استان گلستان هم از افزایش صعودی قیمت خشکبار در بازار خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر بازار آجیل شب عید وضعیت مساعدی ندارد و با افزایش 25 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بوده است.

رمضان احمدی با بیان اینکه‌ نوسان دلار بر این بازار بی‌تاثیر نبوده است، اظهار کرد: با توجه به این‌که آجیل و خشکبار کالای صادراتی و وارداتی محسوب می‌شوند، در نتیجه بعد از تحولات بازار دلار این محصولات دچار افزایش قیمت غیرقابل تصوری شد.

وی افزود: در حال حاضر پسته مرغوب از کیلویی 35 هزار تومان تا 80 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد و بادام هندی که نوعی خشکبار وارداتی است و در ایران تولید نمی‌شود، امسال به کیلویی 80 تا 90 هزار تومان هم رسیده است.

رئیس اتحادیه آجیل فروشان تصریح کرد: در گذشته این منطقه به تولید تخم کدوی گوشتی معروف بود، اما به دلیل رعایت نکردن الگوهای کشت و به روز نشدن کشاورزی، هم اکنون این محصول از سمت آذربایجان و حتی چین وارد استان می‌شود و همین مساله موجب افزایش قیمت تخمه کدوی گوشتی از کیلویی 18 هزار تومان تا 26 هزار تومان در بازار شده است.

احمدی افزود: قیمت کشمش، مویز، توت خشک و دیگر اقلام خشکبار با نوسان قیمت دلار  افزایش یافته و همین مساله قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

رئیس اتحادیه خوار و بار و لبنیات ادامه داد: با توجه به گزارش‌های اعلام شده تا این لحظه استقبال خوبی از این بازار نشده و مردم ترجیح می‌دهند به سمت  مغازه هایی که آجیل ارزان قیمت، اما بی کفیت عرضه می‌کنند، بروند که البته ممکن است سلامت شهروندان را نیز به خطر بیاندازد.

محصولات لبنی کم‌تر و گران‌تر عرضه می‌شوند

رئیس اتحادیه خشکبار و لبنیات با اشاره به این‌که بازار لبنیات هم با افزایش قیمت نسبی روبرو بوده است، گفت: به رغم افزایش مقطعی قیمت شیر و فرواده‌های آن، اما وزن محصولات لبنی کاهش یافته و مسئولان حوزه نظارت هم واکنشی به این مساله نشان نداده‌اند.

به گفته احمدی این نوع تولید و عرضه در بازار به مثابه کم فروشی است و باید نظارت دقیق‌تری بروی تولیدات این شرکت‌ها انجام شود.

برخلاف بازار آجیل و گوشت رئیس اتحادیه قنادان گرگان از تغییر نیافتن قیمت شیرینی در پایان سال خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر برخلاف سال گذشته قیمت شیرینی افزایش نیافته است، اما بازار قنادان با استقبال خوبی روبرو نیست.

حسینعلی رادمهر بابیان این‌که هر سال از قدرت خرید مردم کاسته می‌شود به خبرنگار مهر گفت: تا کنون قنادان گزارشی مبنی بر فروش فوق العاده و استقبال مردم از خرید شیرنی شب عید اعلام نکرده‌اند و این در حالی است که سال گذشته در همین زمان قنادی‌ها بسیار شلوغ بود.

افزایش 2000 تومانی برنج وارداتی

در ادامه رئیس اتحادیه برنج فروشان با بیان این‌که قیمت برنج داخلی در روزهای پایانی سال هزار تومان کاهش یافته است، به خبرنگار مهر گفت: این کاهش در پی آزاد سازی و ورود برنج هندی به کشور اتفاق افتاد و هشت روز پیش برنج‌های وارد شده از گمرک ترخیص شدند.

تقی سلامت افزود: نکته جالب توجه این‌که برنج‌های وارداتی امسال به علت نوسان قیمت دلار با افزایش قیمت روبرو شده و بر خلاف سال گذشته که کیلویی پنج هزار و 500 تومان فروخته می‌شد به هفت هزار و 500 تومان در هر کیلو رسیده است.

رئیس اتحادیه برنج فروشان گفت: به لحاظ تامین بازار مشکلی وجود ندارد و برنج محلی در همه انبارها، شالیکوبی‌ها و مغازه‌ها موجود است و شهروندان از این بابت نگرانی نداشته باشند.

بازار میوه پر بارتر از هرسال

رئیس اتحادیه میوه و تره بار هم از فراوانی میوه و صیفی‌جات در میدان‌های تره بار خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: هیچ نگرانی از بابت تامین میوه شب عید وجود ندارد و میوه و صیفی‌جات به وفور در بازار موجود است.

حسن خلیلی افزود: اگر چه قیمت میوه و صیفی‌جات افزایش نیافته است، اما تا به امروز هنوز استقبالی از خرید در میدان تره بار توسط شهروندان صورت نگرفته است و این در حالی است که سال گذشته این موقع از سال این میدان بسیار شلوغ می‌شد.

وی گفت: چنانچه بازار به همین شرایط باقی بماند و استقبال خوبی از آن نشود، حجره دارن و مغازه داران با کسری درآمد بالایی مواجه خواهند شد و به نوعی از این بازار متضرر می‌شوند.

نظارت 140 بازرس بر بازار گلستان

از سوی دیگر طرح نظارت بر بازار شب عید از مهمترین وظایف دستگاه های نظارتی است، زیرا در این ایام برخی از سودجویان اقدام به افزایش بی رویه قیمت‌ها می کنند که نظارت مستمر بازرسان وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی و تعزیرات حکومتی نقش مهمی در جلوگیری از سوء استفاده این افراد سودجو دارد.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، حدود 140 بازرس از اواسط بهمن ماه تا اواخر 15 فروردین بر بازار استان نظارت خواهند کرد.

حسینقلی قوانلو با بیان این‌که همواره افزایش تقاضا موجب گرانی می‌شود، به خبرنگار مهر گفت: برای کنترل کردن تقاضا باید همزمان عرضه را افزایش داد تا مردم مطمئن شوند که کالا در بازار موجود است و همین اطمینان خاطر از افزایش قیمت‌ها و برخی سودجوئی‌ها از این بازار ممانعت می‌کند.

وی افزود: پیش بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد که امسال ذخیره سازی برخی اقلام از جمله میوه موجب شد تا مردم نگرانی زیادی در این رابطه نداشته باشند و آن قلم اجناسی که به دلیل بالا رفتن نرخ دلار کمی افزایش یافته، در همان حالت با کنترل ناظران باقی خواهد ماند.

قوانلو ادامه داد: چنانچه این نظارت‌ها بر بازار شب عید صورت نگیرد راه را برای بسیاری از افراد سودجو باز می‌کند که پیامدی جز تورم نخواهد داشت.

به گفته مدیر کل صنعت، معدن تجارت استان، بازار شیرینی، آجیل، برنج، گوشت، پوشاک به صورت شبانه روز تحت کنترل بازرسان این سازمان و تعزیرات حکومتی قرار دارد و برخی فروشندگان نیز برای افزایش رقابت اجناس خود را با تخفیف به فروش می‌رسانند.

پر رنگ شدن نقش سودجویان در بازارگران شب عید

تشدید موج گرانی در برخی از کالاها و خدمات در روزهای پایانی سال، اگرچه همخوانی چندانی با وعده‌های مسئولان برای تثبیت قیمت‌ها ندارد، اما راه را برای افرادی باز کرده است که به بهانه وارد کردن اجناس زیر قیمت، محصولات تاریخ مصرف گذشته و بنجل را وارد بازار کرده و شهروندان نیز بی‌خبر از مشکلات موجود و سوء استفاده برخی فروشندگان از این بازار به سمت آن کشیده می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان