نبرد میان‌رده‌های چینی و کره‌ای: هوآوی P Smart در مقابل سامسونگ Galaxy J۷ Pro و Galaxy J۵ Pro

برنده کدام است؟ میان‌رده P Smart هوآوی که در حد یک پرچمدار است یا میان‌رده‌های سامسونگ که بازار را در چنگ خود دارند؟ با فوت‌فن همراه باشید و این رقبا را در میدان رقابت مشاهده کنید.

نبرد میان‌رده‌های چینی و کره‌ای: هوآوی P Smart در مقابل سامسونگ Galaxy J7 Pro و Galaxy J5 Pro

برنده کدام است؟ میان‌رده P Smart هوآوی که در حد یک پرچمدار است یا میان‌رده‌های سامسونگ که بازار را در چنگ خود دارند؟ با فوت‌فن همراه باشید و این رقبا را در میدان رقابت مشاهده کنید.

طراحی

با این که ممکن است فکر کنید تلفن‌های هوشمند این روزها خالی از ابتکار فاحش و مشهود ظاهری هستند و همه شبیه به هم در قالب یک جعبه باریک مستطیل شکل ارائه می‌شوند اما کمی که دقت کنید متوجه خواهید شد هر کدام از برندهای تولیدکننده تلفن هوشمند امضای خاصی در طراحی محصولات موبایل خود دارند؛ به طوری که با نگاه کردن به ظاهر و بدنه گوشی بدون مشاهده لوگو یا نام برند روی آن می‌توان به هویتشان پی ببرید. در مورد این محصولات سامسونگ و هوآوی نیز همان طور است. مدل‌های J5 Pro و J7 Pro سامسونگ مثل نسل قبلی خود هستند. حسگر اثر انگشت که در دکمه خانه تعبیه شده، دکمه‌های پیمایش لمسی، نمایشگر، بلندگو، دوربین جلو و فلاش LED سلفی، همه در جلوی دو گوشی گلکسی میان رده سامسونگ شبیه هم هستند.

هوآوی پی اسمارت از نظر ظاهری با سامسونگ‌ها فرق دارد زیرا این بار هوآوی به جای کپی کردن از میان رده‌های قبلی پی اسمارت را شبیه پرچمدارانش طراحی کرده و در آن از نسبت تصویر 18:9 و نمایشگر بزرگ 5٫65 اینچ بهره برده است. با همه بزرگ بودن پی اسمارت ضخامتش نسبت به رقبای کره‌ای خود کمتر و خیلی خوش‌دست‌تر است.

سامسونگ گلکسیJ7 Pro  و J5 Pro در قاب پشتی شبیه هم هستند و لنز دوربین به همراه یک فلاش LED در یک مستطیل عمودی که دور تا دورش با یک فریم پوشیده شده بر روی بدنه فلزی دو میان رده سامسونگ دیده می‌شود. خطوط آنتن هم پیش از رسیدن به انتهای دستگاه، طراحی گردی به خود گرفته است. لوگوی سامسونگ و نوشته‌های مربوط به اطلاعات گوشی هم دیگر مواردی هستند که روی قاب پشت مشاهده می‌شود.

هوآوی پی اسمارت هم بدنه فلزی با کیفیتی دارد که دوربین دوگانه، خطوط آنتن، فلاش LED، حسگر اثر انگشت، لوگوی هوآوی و یک سری نوشته مربوط به اطلاعات دستگاه روی آن دیده می‌شود. منتها بر خلاف سامسونگ‌ها، آرایش افقی دو حسگر دوربین و فلاش LED برای پی اسمارت ایجاد شده است که در کنار خط آنتنی که این بار با طراحی متفاوت‌تری با فریم فلزی همراه بوده، جلوه زیباتری به قاب پشت پی اسمارت داده است.

تمامی دکمه‌های پی اسمارت در کناره سمت راست گوشی تعبیه شده و درگاه‌های ورودی، میکروفون و بلندگو در سه لبه دیگر هستند. در J5 Pro  و  J7 Proچیدمان جور دیگری است: دکمه کنترل صدا در لبه سمت چپ و دکمه خاموش/روشن و بلندگو در کناره سمت راست دیده می‌شود. بلندگو نیز در این بخش قرار دارد و احتمال اینکه کاربر حین دیدن فیلم و یا اجرای بازی به صورت تمام صفحه، محفظه بلندگو را با دست بپوشاند، زیاد است. خوشبختانه بلندگوی پی اسمارت در لبه پایین گوشی و کنار ورودی یو.اس.بی قرار دارد.

نمایشگر

سامسونگ در J5 Pro از نمایشگر سوپر امولد (Super AMOLED) با اندازه 5٫2 اینچ و وضوح HD و در J7 Pro از همان پنل با اندازه 5٫5 اینچ و وضوح Full HD بهره می‌برد.

نمایشگر هوآوی پی اسمارت 5٫65 اینچ از نوع IPS LCD است که وضوح Full HD Plus با نسبت تصویر 18:9 دارد. این یک وجه دیگر تفاوت با میان رده‌های سامسونگ است که از نسبت تصویر 16:9 استفاده می‌کنند.

عملکرد نمایشگر سامسونگ مخصوصا در گلکسی J5 Pro  نسبت به هوآوی پی اسمارت چندان خوب نیست و نمایش رنگ‌ها خیلی با واقعیت فاصله دارد. هوآوی پی اسمارت با دقت بالا رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارد و با روشنایی و کنتراست مناسبی که دارد کیفیت بالایی را ارایه می‌دهد.

تراکم پیکسلی بالاتر هوآوی پی اسمارت نسبت به دو گوشی J5 Pro و J7 Pro و همچنین استفاده از نمایشگر FullView با وضوح بیشتر از Full HD، باعث می‌شود این محصول میان‌رده هوآوی در پله بالاتری قرار گیرد.

دوربین

هوآوی پی اسمارت در بخش دوربین تاج برتری بر سر دارد زیرا از ماژول دوگانه بهره می‌برد؛ قابلیتی که در یک میان رده کمی عجیب و البته فوق‌العاده به نظر می‌رسد. وضوح لنز اصلی دوربین در این گوشی 13 مگاپیکسل است و حسگر دوم وضوح 2 مگاپیکسل دارد. با کمک این دو لنز می‌توانید علاوه بر ثبت تصاویر معمولی، عکس‌های پرتره و گسترده دیافراگم با قابلیت تغییر فوکوس پس از ثبت عکس، بگیرید. در واقع، لنز دوم در هوآوی پی اسمارت با اندازه‌گیری عمق، قادر به عکاسی در چنین شرایطی است.

دو محصول میان رده سامسونگ در این مقایسه همچنان از همان تک لنز معمولی با وضوح 13 مگاپیکسل برای عکاسی استفاده می‌کنند و خبری از عکاسی پرتره و قابلیت‌های این چنینی در آن‌ها نیست.

با این که در هر سه گوشی قابلیت عکاسی Pro یا حرفه‌ای وجود دارد و کاربر به راحتی قادر به ایجاد تغییرات در فاکتورهای مختلف عکاسی است اما هوآوی پی اسمارت از قابلیت‌های بیشتری از جمله تغییر سرعت شاتر و فوکوس دستی برخوردار است که در دو مدل سامسونگ وجود ندارد.

هوآوی پی اسمارت دوربین سلفی با وضوح 8 مگاپیکسل دارد و ثبت تصاویر پرتره در این حالت به صورت نرم‌افزاری برای کاربر ممکن خواهد بود. سامسونگ گلکسی J5 Pro و J7 Pro هم از یک دوربین سلفی با وضوح 13 مگاپیکسل بهره می‌برند.

سخت‌افزار

سامسونگ و هوآوی تراشه‌های اختصاصی خودشان را دارند و عملکرد بسیار خوبی در این زمینه نشان داده‌اند. تراشه سامسونگ اگزینوس 7870 با یک پردازنده هشت هسته‌ای است و همراه با پرازنده گرافیکی Mali-T830 MP1 فعالیت می‌کند. هوآوی پی اسمارت با تراشه کایرن 659 با پردازنده هشت هسته‌ای و پردازنده گرافیکیMali-T830 MP2  به این میان رده نیرو می‌دهد.

سامسونگ گلکسی J5 Pro حافظه‌های داخلی 16 و 64 و رم‌های 2 و 3 گیگابایت دارد و J7 2017 با حافظه‌های داخلی 32 و 64 و رم 3 گیگابایت به بازار آمده است. هوآوی پی اسمارت در دو مدل با رم‌های 3 و 4 گیگابایت و حافظه‌های داخلی 32 و 64 گیگابایت معرفی شده است. هر سه مدل از کارت حافظه خارجی نیز برخوردارند که تا ظرفیت 256 گیگابایت قابل ارتقا است.

هر سه مدل از نظر سخت‌افزاری در یک حد و اندازه هستند و تفاوت چندانی بین‌ آنها وجود ندارد. این مدل‌های میان‌رده اجرای فرمان‌های مختلف و همچنین گشت و گذار سریع در محیط کاربری را با هیچ تأخیر و کندی بر عهده خواهند داشت.

نرم افزار، رابط کاربری و سیستم عامل

در بخش نرم‌افزار باید گفت که سامسونگ و هوآوی رابط کاربری اختصاصی خودشان را دارند و با شخصی‌سازی‌ در بخش‌های مختلف اندروید خام بهترین امکانات را در اختیار کاربران قرار دهند.

سامسونگ از اندروید 7٫0 همراه با رابط کاربری Samsung Experience 8.1 در دو گوشی گلکسی J5 Pro و J7 Pro بهره گرفته است. این رابط کاربری نسبت به نسل قبلی آن بهینه‌تر بوده که همین موضوع سرعت بالاتر و عملکرد بهتر آن را میسر کرده است.

هوآوی پی اسمارت بر خلاف دو میان رده سامسونگ، جدیدترین نسخه اندروید در کنار رابط کاربری EMUI 8.0 را دارد. یکی از ویژگی‌های شاخص این رابط کاربری هوآوی، قابلیت‌های گوناگون نرم‌افزاری آن با امکان شخصی‌سازی بخش‌های مختلف توسط خود کاربر است. ظاهر گرافیکی و با کیفیت  EMUIبه گونه‌‌ای است که تمامی منوها با ظرافت خاصی طراحی شده‌اند.

صدا

هر سه گوشی مجهز به بلندگوی مونو هستند و کیفیت و بلندی صدای آنها در حد مناسب است. بنابراین، آنچنان تفاوتی از نظر عملکرد با هم ندارند. اگر یادتان باشد پیش‌تر گفتیم که بلندگوی گلکسی J5 Pro و J7 Pro بر روی بخش بالایی لبه راست گوشی است و هنگامی که گوشی را به صورت افقی نگه می‌دارید ممکن است محفظه بلندگو توسط دست کاربر پوشیده و در کیفیت صدا اختلال ایجاد شود.

گوش دادن به موسیقی در هر سه گوشی با جک صوتی 3٫5 میلی‌متری امکان‌پذیر می‌شود. هوآوی پی اسمارت در بخش خروجی صدا از الگوریتم اختصاصی خودش با نام Histen بهره می‌برد که کیفیت بالایی از صدا در هدفون را به گوش کاربر می‌رساند.

اگر چه، سامسونگ هم بر روی تلفن‌های هوشمند خود یک بخش خاص برای شخصی‌سازی صدا قرار داده است اما به اندازه Histen هوآوی کامل نیست.

باتری

هوآوی پی اسمارت از باتری لیتیوم‌ پلیمری با ظرفیت 3 هزار میلی‌آمپر برخوردار است. این میزان ظرفیت باتری با توجه به نوع پردازنده استفاده شده در گوشی و دیگر مشخصات سخت‌افزاری دستگاه، عملکرد خوبی داشته و کاربر را راضی نگه می‌دارد.

سامسونگ گلکسی J5 Pro و J7 Pro  هر دو به باتری لیتیوم یونی مجهز شده‌اند که هر کدام به ترتیب ظرفیت‌های 3 هزار و 3600 میلی‌‌آمپر دارند. این میزان انرژی برای این گوشی‌های میان رده‌های سامسونگ مناسب است و شارژ گوشی را تا یک روز کامل حفظ می‌کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر