مدتی پیش شرکت ایرانخودرو دیزل از ونی به نام وانا رونمایی کرده بود. بنابر اعلام ایرانخودرو دیزل این محصول برای شرکتهای گردشگری، هتلها و اشخاص حقیقی بسیار مناسب بوده و بخشی از نیاز بازار را پوشش خواهد داد.
شرکت ایرانخودرو دیزل حساب ویژهای برروی ون وانا بازکرده است تا سهم بیشتری از بازار خودروهای عمومی را در اختیار بگیرد؛ اما ون وانا جزء خودروهایی محسوب میشود که حتی شرکت ایرانخودرو دیزل هم به اطلاعرسانی درباره آن نپرداخته و همین موضوع علاقهمندان و خریداران خودروهای ون را با مشکلاتی مواجه ساخته است؛ بنابراین بر آن شدیم تا نگاهی به ون وانا انداخته و به بررسی ابعاد فنی و ظاهری این خودرو به پردازیم. پس در ادامه با چرخان همراه باشید!
پیشینه
ون وانا مانند اغلب تولیدات خودروسازان ایرانی در اصل ساخت کشور چین است. این محصول در سال 2013 توسط یکی از زیر مجموعههای برند Foton به نام Forland معرفی گشته و بلافاصله عرضه آن در بازار کشور چین شروع شده است. در واقع نام اصلی این خودرو MPX S-Class بوده و آمار دقیقی از میزان فروش این خودرو در کشور چین در دست ما نیست؛ اما احتمالا فروش به قدری این خودرو پایین بوده که کمپانی Forland در طی قراردادی مونتاژ آن را به ایرانخودرو دیزل واگذار کرده است تا شاید شانس پیروزی در بازار ایران را داشته باشد. شرکت ایرانخودرو دیزل هم که اوضاع خوبی ندارد از مونتاژ چنین خودرویی استقبال کرده و برای اینکه کمی از بار چینی بودن ون جدید خود بکاهد اقدام به تغییر نام و استفاده از لوگوی ایرانخودرو کرده است.
طراحی بیرونی و داخلی
طراحی نمای بیرونی این خودرو یک کپیبرداری فاحش از ونهای تویوتا، به ویژه مدل هایس است. این خودرو در تمام جهات شباهتهای جالب توجهی با ون هایس دارد و گویا هر دو خودرو از یک پلتفرم مشترک استفاده کردهاند. این شباهت در ابعاد و حتی وزن ون وانا و تویوتا هایس هم وجود دارد؛ به طوری اختلاف موجود در ابعاد هر دو خودرو در حد میلیمتر است!
در حقیقت شکل سپر، جلو پنجره و چراغها تغییر کرده و کمی از خطوط بدنه کاسته شده است. ون وانا 5380 میلیمتر طول و 1920 میلیمتر عرض دارد. ارتفاع کل ون وانا 2285 میلیمتر و ارتفاع فضای داخلی آن 1600 میلیمتر است. فاصله محوری ون وانا 3110 میلیمتر بوده و وزن خالص آن 2160 کیلوگرم است.
در محیط داخلی ون وانا نیز شاهد کپیبرداری از ون تویوتا هایس هستیم؛ در واقع همه چیز همان طوری است که در تویوتا هایس میبینید و تنها تغییراتی در ظاهر داشبورد، فرمان و صندلیها به وجود آمده است؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که ون هایس توان حمل 15 سرنشین را دارد و ون وانا با وجود ابعادی مشابه با ون هایس در مجموع تنها 14 سرنشین را حمل میکند!
پیشرانه و مشخصات فنی
ون وانا از یک پیشرانه 4 سیلندر بنزینی و تحت لیسانس کمپانی میتسوبیشی با مدل 4G69 بهره میبرد که حداکثر سرعت آن را به 145 کیلومتر در ساعت میرساند. حجم این پیشرانه 2378 سیسی بوده و حداکثر قدرت آن 136 اسببخار است. این پیشرانه گشتاوری 200 نیوتنمتری دارد و برای انتقال قدرت خود به چرخها از یک جعبه دنده 5 سرعته دستی استفاده میکند. ون وانا دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن با هر 100 کیلومتر پیمایش، 11.3 لیتر است.
ایمنی و تجهیزات رفاهی
با توجه به آن که برای ساخت ون وانا از پلتفرمی مشابه با ون تویوتا هایس استفاده شده است؛ قطعا در هنگام بروز سانحه و حوادث رانندگی سرنشین ون وانا کمترین آسیب را خواهند دید.
ون وانا از ترمزهای هیدرولیک و دو مداره بهره میبرد و برای پایداری بیشتر سیستمهای ABS و EBD نیز به ترمزهای آن افزوده شدهاند. این ون از مجهز به دو ایربگ برای سرنشینان جلو بوده و کربندهای ایمنی سرنشینان آن سه نقطهای هستند.
از نظر امکانات نیز این ون مجهز به شیشه بالابر برقی، آینه برقی، قفل مرکزی، برف پاک کن عقب، صندلی قابل تنظیم راننده، سیستم سرمایش و گرمایش مناسب، رادیو پخش CD+USB، آینه عقب، چراغه مهشکن جلو و عقب و آفتابگیر است. البته نسخه لوکس این ون که در چین عرضه میشود از امکاناتی مانند؛ مانیتور، تلویزیون، صندلیها تخته خوابشو و … بهره میبرد!
کلام آخر
در بازار عجیب و غریب ایران وجود ونهایی مانند وانا میتواند بسیار مفید باشد و کمی به حمل و نقل عمومی و گردشگری کشور کمک کند؛ اما مسئله اصلی و همیشگی خریدارن ایرانی قیمت این محصولات است. شرکت ایرانخودرو دیزل ون وانا را با قیمتی بیش از 98 میلیون تومان عرضه میکند که این موضوع چندان قابل قبول نیست و قیمت زیاد این خودرو باعث استقبال کم و در نتیجه شکست پروژه تولید ون وانا در ایرانخودرو دیزل خواهد شد.