ماهان شبکه ایرانیان

۱۸ نکته جالب در مورد ناخن

در ادامه با ما باشید تا با چند حقایق جالب در مور ناخن آشنا شوید:

18 نکته جالب در مورد ناخن

همانطور که می‌دانیم ناخن و مو ما از ماده‌ای به نام کراتین ساخته شده‌اند. کراتین نوعی پروتئین است و سلول‌هایی را تشکیل می‌دهد که بافت ناخن‌ها و دیگر اعضای بدن را می‌سازد. کراتین نقش اساسی در سلامت ناخن‌ها بازی می‌کند. این پروتئین با قوی و انعطاف‌پذیر کردن ناخن‌ها، از آنها در برابر آسیب و ضربات محافظت می‌کند.

در ادامه با ما باشید تا با چند حقایق جالب در مور ناخن آشنا شوید:

1- بله، کراتین همان چیزی است که موهای شما نیز از آن ساخته شده است

کراتین همچنین سلول‌های مو و پوست ما را تشکیل می‌دهند. کراتین همچنین سلول‌هایی را تشکیل می‌دهد که بخش مهمی از بسیاری از غدد و ارگان‌های داخلی است.

2- قسمت قابل دیدن ناخن‌های شما در اصل مرده است

ناخن در ابتدا شروع به رشد کردن در زیر پوست می‌کند. هنگامی که سلول‌های جدید در زیر رشد می‌کنند، سلول‌های قدیمی را به بالاتر می‌فرستند. در اصل آن قسمتی از ناخن را که ما می‌توانیم ببینیم سلول‌های مرده هستند. به همین دلیل است هنگامی که با ناخن‌گیر ناخن‌هایمان را می‌گیریم هیچ دردی احساس نمی‌کنیم.

3- ناخن‌ها برای رشد و تولید ناخن، به جریان خون احتیاج دارند

رگ‌های خونی باریک که “مویرگ” نامیده می‌شوند، زیر ناخن‌ها قرار می‌گیرند. جریان خون از طریق مویرگ‌ها به رشد ناخن‌ها کمک می‌کند و به آنها یک رنگ صورتی می‌دهد.

4- ناخن‌ها، به نوعی احساس دارند

همانطور که در قسمت 2 گفته شد، ناخن‌هایی را که می‌توانیم ببینیم مرده‌اند و هیچ احساسی ندارند. با اینحال یک لایه پوست زیر ناخن‌ها که Dermis یا درم نامیده می‌شود، در انتهایش سنسور‌های عصبی دارد. هنگامی که به ناخن‌های شما فشار وارد شود، این سنسور‌ها سیگنالی را به مغز می‌فرستند.

5- ناخن‌های انگشتان دست هر ماه حدود 3٫5 میلی‌متر رشد می‌کنند

و همچنین ناخن‌های انگشتان پا هر ماه حدود 1٫5 میلی‌متر رشد می‌کنند. این یک رقم متوسط برای یک ناخن سالم شخصی بزرگسال است. همچنین مواد غذایی که می‌خورید و مراقبتی که از ناخن‌هایتان می‌کنید نیز بر روی میزان رشد ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد.

6- برعکس برخی باور‌های غلط، ناخن‌های شخص مرده رشد نمی‌کنند

اگرچه افسانه‌هایی در مورد رشد ناخن‌ها بعد از مرگ وجود دارد، اما واقعیت ندارد. پس از اینکه شخصی می‌میرد، پوست او کم آب، خشک و منقبض می‌شود و اینگونه به نظر می‌رسد که ناخن‌ها رشد کرده‌اند، اما در اصل این پوست اوست که کوچک‌تر شده است.

7- ناخن‌های مردان سریع‌تر رشد می‌کنند

همچنین موهای مردان نیز سریع‌تر از زنان رشد می‌کنند. در اینجا یک استثنا وجود دارد و آن هم هنگام بارداری است که در این زمان ممکن است ناخن و موهای یک زن باردار سریع‌تر از یک مرد رشد کند.

8- رشد سریع‌تر ناخن‌های دست غالب

اگر شما دست راست هستید شاید متوجه شده باشید که ناخن‌های دست راست شما سریع‌تر از دست چپتان رشد می‌کنند و برعکس. این به این دلیل است که دست غالب شما فعال‌تر است.

9- تاثیر فصول بر رشد ناخن‌ها

ناخن‌ها در فصل تابستان سریع تر از زمستان رشد می‌کنند. هنوز تحقیقات کاملی بر روی این ادعا وجود ندارد اما با بررسی بر روی موش‌ها متوجه شدند که آب و هوای سرد رشد ناخن‌ها را به تاخیر می‌اندازد.

10- هرچقدر از دستانتان بیشتر استفاده کنید رشد ناخن‌ها نیز افزایش می‌یابد

هرچقدر که از دستانتان بیشتر استفاده کنید مانند نوشتن یا استفاده از کیبورد، چون ناخن‌هایتان نیز درگیر هستند، گردش خون در آنها بالاتر می‌رود و رشد آنها سریع‌تر می‌شود.

11- بسته به میزان سلامتی شما، رنگ ناخن‌های شما ممکن است تغییر کند

حدود 10 درصد مشکلات پوستی به ناخن‌ها مربوط می‌شود. ناخن‌های با رنگ زرد، قهوه‌ای یا سبز بدین معنی است که شخص عفونت قارچی دارد. در بعضی موارد ناخن زرد نشانه‌ای از مشکلات تیروئیدی، پسوریازیس ( بیماری قلبی عروقی) و دیابت است.

12- نقاط سفید که بر روی ناخن‌ها نمایان می‌شوند، نشانه کمبود کلسیم نیست .

لکه‌ها یا خطوط سفید بر روی ناخن‌ها معمولا ناشی از آسیب‌های جزئی به ناخن شما است مانند گاز گرفتن ناخن‌ها. این لکه‌ها معمولا بی ضرر هستند و رشد خواهند کرد اما در آخر از بین می‌روند.

13- استرس بر روی ناخن‌ها تاثیر می‌گذارد

استرس می‌تواند رشد ناخن های شما را کندتر کند یا حتی موقتا متوقف کند. هنگامی که دوباره شروع به رشد می‌کنند، ممکن است خطوط افقی را در ناخن هایتان داشته باشید. آنها معمولا بی‌ضرر هستند و رشد خواهند کرد.

14- خوردن ناخن‌ها یکی از شایع‌ترین عادات عصبی است

این کار یک عادت عصبی است که “آنیوواژیا” نیز نامیده می شود. معمولا گاز گرفتن ناخن‌ها باعث ایجاد آسیب درازمدت نمی‌شود. با این حال، شخص با خوردن ناخن‌هایش میکروب‌ها را به دهان خود منتقل می‌دهد و ریسک مریض شدن را افزایش می‌دهد. همچنین آسیب به پوست در اطراف ناخن‌ها می تواند باعث عفونت شود.

15- ناخن‌های شما احتیاج به نفس کشیدن دارند

برای داشتن ناخن‌هایی سالم، از پولیش کردن بیش از حد آنها و استفاده از ناخن‌های مصنوعی خودداری کنید. گذاشتن و برداشتن دائم ناخن‌های مصنوعی می‌تواند برای ناخن‌های شما ضرر داشته باشد، بنابراین جلوگیری یا استفاده کمتر از اینکار باعث می‌شود تا ناخن‌هایتان بتوانند خود را سریع‌تر بازسازی کنند.

16- دلیل اصلی نازک یا کلفت بودن ناخن‌های شما پدر و مادرتان هستند

رشد ناخن و دیگر ویژگی‌های آن به طور نسبی به ژن‌های ارثی شما بستگی داد. عوامل دیگر شامل سن و وضعیت سلامتی شما است.

17- هلال نقره‌ای رنگ روی ناخن‌ها

این پوست کوچک نقره ای رنگ در پایه ناخن‌های شما از ناخن های جدید در برابر میکروب‌ها هنگام رشد محافظت می‌کند. شما نباید این پوست حلالی را بکنید زیرا با اینکار مانع مهمی که از عفونت جلوگیری می‌کند را برداشته اید.

18- ناخن‌های انسان‌ها با دیگر پستانداران متفاوت است

انسان‌ها به جای پنجه ناخن دارند. این باعث می‌شود تا انسان‌ها دست‌های چابک‌تری داشته باشند که به ما اجازه می‌دهند تا بتوانیم چیز‌ها را بهتر از پستانداران برداریم و حس کنیم.

و در آخر برای داشتن ناخن‌های سالم این چند نکته را رعایت کنید:

  • به طور مرتب ناخن‌های خود را بگیرید و آنها را کوتاه نگه دارید.
  • اگر قصد دارید ناخن‌های بلند داشته باشید، هنگام شستن دست‌ها حتما زیر ناخن‌ها را با آب و صابون بشویید. همچنین از یک برس ناخن نیز استفاده کنید.
  • قبل از استفاده از هر ابزار مخصوص ناخن، موارد بهداشتی را کاملا رعایت کنید.
  • ناخن‌های خود را گاز نگیرید و نخورید
  • همچنین ناخن‌های خود را با دست یا دندان کوتاه نکنید بلکه بهترین روش استفاده از ناخن‌گیر است

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان