فواید و مضرات مصرف چای

لیوان قهوه و نوشابه را پایین بیاورید و همراه ما باشید تا در مورد چای و فواید آن آگاه شوید

لیوان قهوه و نوشابه را پایین بیاورید و همراه ما باشید تا در مورد چای و فواید آن آگاه شوید. چای یکی از پرمنفعت‌ترین نوشیدنی‌های روی زمین است. براساس تاریخ پرافتخاری که چای دارد، می‌توان برای آن فواید بسیاری لیست کرد. اما قبل از اینکه با خواندن یک خط از مقاله ترغیب شوید و چای بخورید، باید مطمئن شوید نوشیدنی که می‌خورید چای باشد. چای یکی از مشتقات گیاه کاملیا سنننسیس (Camellia sinensis) است و انواع مختلفی من‌جمله سبز، سفید، سیاه و اولانگ دارد. چای گیاهی که در بیشتر نوشیدنی سراها به شما داده می‌شود ممکن است آن چیزی که ما به آن چای می‌گوییم، نباشد و صرفاً یک جوشیده از گیاه باشد. چای، صرف‌نظر از انواع مختلفی که می‌تواند داشته باشد، برای بدن بسیار مفید است. خواص و فواید چای مدیون ترکیبات پلی فنول (polyphenols) که نوعی از انتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال که در همه گیاهان سبز وجود دارند، است. همه نوشیدنی‌هایی که تحت عنوان چای سیاه، سفید، سبز و اولانگ وجود دارند دارای خواص مشابهی هستند و می‌توان در یک موضوع به همه آن‌ها پرداخت. پسرعموهای تنی قهوه برای بدن فواید بیشتری از خودش دارند.

چای

Credit: birchalltea

فواید چای

چای می‌تواند استقامت ورزشکاران حرفه‌ای و مبتدی را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده است که کاتچین (catechins) نوعی انتی اکسیدان موجود در چای به بدن کمک می‌کند تا چربی‌های موجود در عضلات سوزانده شوند و این کار باعث افزایش استقامت عضلات در شرایط سخت ورزشی می‌شود.

چای به مقدار زیادی می‌تواند احتمال خطر حمله‌های قلبی را کاهش دهد، همچنین چای می‌تواند به‌عنوان مانعی در برابر بیماری‌های قلبی، عروقی و همچنین بیماری‌های دژنراتیو (همانند دیسک کمر) باشد.

انتی اکسیدان ازجمله ترکیبات ضد سرطان است. چای منبع سرشاری از انتی اکسیدان است. انتی اکسیدان های موجود در چای سلول‌های بدن را در برابر سرطان‌هایی همانند پستان، روده بزرگ و کوچک، پوست، ریه، مری، معده، لوزالمعده، کبد، تخمدان و سرطان‌های دهان به مقدار زیادی مقاوم می‌سازد. اما چای نمی‌تواند به‌عنوان درمانی برای سرطان و یا پیشگیری‌کننده حتمی آن باشد. چای نمی‌تواند معجزه کند. در کنار نتایجی که براثر ضد سرطانی بودن چای اشاره دارند، تحقیقاتی هم وجود دارد که نشان داده است چای یک ترکیب بی‌اثر در مقابل سرطان و پیشگیری از آن است.

چای ازجمله موادی است که می‌تواند رادیکال‌های آزاد بدن را جذب کند. رادیکال‌ها آزاد یکی از عوامل سرطان‌زا بدن هستند. چای به علت ظرفیت بالا در جذب اکسیژن، می‌تواند رادیکال‌های آزاد را جذب و خنثی کند. به بیان ساده‌تر، رادیکال‌های آزاد ازجمله موادی هستند که می‌توانند DNA بدن شما را تغییر دهند و در نسل‌های بعدی و سلول‌های شما باعث سرطان و بیماری‌های دیگر شوند. بدن ما به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که خودبه‌خود در مقابل رادیکال‌ها مقاومت نشان دهد، اما در برخی موارد بدن دچار مشکلاتی می‌شود که توانایی مقابله با این رادیکال‌ها را از دست می‌دهد (اکسیژن‌رسانی ناقص)، رادیکال‌ها به سلول‌های بدن حمله می‌کنند و باعث بیماری‌های قلبی، عصبی و سرطان می‌شوند. هرکسی ممکن است دچار این مشکلات شود.

چای آب بدن شما را باوجود کافیین (یکی از عوامل کاهش‌دهنده رطوبت) می‌تواند تأمین کند.

چای به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر در جلوگیری از بیماری پارکینسون است. زمانی که سایر عواملی همانند سیگار نکشیدن، فعالیت بدنی مناسب، سن و شاخص توده بدن رعایت شده باشد، نوشیدن چای به‌صورت مداوم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون که یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های عصبی است، را کاهش دهد.

چای می‌تواند به‌عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل کند. امواج UV، زیرمجموعه‌ای از پرتوهای ساطع‌شده از خورشید است که هرروزه بدن در معرض آن است، امواج UV در طولانی‌مدت می‌تواند باعث مشکلات پوستی در افرادی که مستعد بیماری‌های پوستی هستند، شود. برای مراقبت از پوست باید از ضد آفتاب استفاده کرد. خبر خوب این است که چای می‌تواند به‌عنوان یک ضد آفتاب برای شما عمل کند. همانند خواص دیگر، برای محافظت از پوست نمی‌توان به چای اکتفا کرد.

چای می‌تواند چربی‌های دور شکم را کنترل کند. در تحقیقاتی که انجام‌شده است، کسانی که به‌صورت مداوم چای خورده بودند، چربی دور شکم کمتری و شاخص BMI (شاخص سلامتی وزنی بدن) کمتری نسبت به کسانی که چای را به‌صورت کمتر می‌نوشیدند، داشتند. محققان معتقد هستند نوشیدن چای می‌تواند خطر ابتلا به سندرم متابولیک که از عوامل ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سکته مغزی است، را کاهش دهد. اگرچه نمی‌توان چای را به‌عنوان معجزه درمان این بیماری‌ها به‌حساب آورد.

نوشیدن منظم چای، می‌تواند اثرات بد ناشی از سیگار کشیدن و حتی احتمال ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد. خبر خوب کاهش خطر احتمال سرطان ریه به شما اجازه نمی‌دهد که سیگار کشیدن را بیشتر از قبل ادامه دهید، چای تا حدی می‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

چای می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 مؤثر باشد. تحقیقات نشان داده است که ترکیبات موجود در چای می‌تواند اثرات فراوانی در بهبود بیماران دیابتی  داشته باشد.

چای مشکلات پوستی ناشی از تابش بیش از حد نور خورشید را بهبود می بخشد. تحقیقات نشان داده است که چای می‌تواند سلول‌های پوستی را که در اثر تابش زیاد در مقابل خورشید از بین رفته‌اند را دوباره‌ترمیم کند.

چای سبز می‌تواند از کاهش تراکم استخوان که یکی از عوامل پوکی استخوان است، جلوگیری کند.

 تحقیقات نشان می دهد که چای دارای ترکیباتی است که می تواند به مغز در یادگیری و بهبودی حافظه کمک کند. همچنین انتی اکسیدان های موجود در چای از عوامل پیشگیری از بیماری‌های عصبی به‌ویژه فراموشی است. دوباره باید تأکید کنیم که این نتایج به‌عنوان عامل پیشگیری صد در صد و حتمی نیست.

 

چای

Credit: telegraph

اگر تحقیقات از فواید چای بسیار گفته‌اند اما قبل از اینکه گالن‌های پر از چایی را دم‌کنید و نوش جان‌کنید بهتر است در ادامه با نکات و هشدارهایی در مورد چای نیز آشنا شوید.

هشدارهایی در مورد چای

چای را به‌صورت سرد شده نوش جان‌کنید. نوشیدن چای داغ به میزان زیادی می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد. چای را سرد و به‌صورت جرعه‌جرعه بنوشید. می‌توانید از نعلبکی  استفاده کنید.

مطالعاتی که در مورد چای انجام‌شده است همگی محدود به موش‌های آزمایشگاهی بوده است و سلامتی انسان را نمی‌توان با بدن یک موش مقایسه کرد. ترکیبات مفید چای از تانن تا انتی اکسیدان ها در بدن می‌توانند واکنش‌های متفاوتی انجام دهند و باعث مشکلات عدیده‌ای شوند. آنچه واضح است این نتایج همگی براساس واکنش‌های داخل بدن موش‌ها نتیجه گرفته‌شده است.

چای به‌صورت های مختلفی دم و آماده می‌شود. بنابراین براساس این روش‌های فراوری چای، ممکن است فواید آن کاهش یابد. پس از همه چای‌های موجود توقع همه فواید را نداشته باشید.

 

چای

Credit: zenfs

سلامتی در تعادل است. چای را برای لذت و سلامتی خودتان میل کنید و در مصرف هیچ ماده‌ای ازجمله چای اسراف نکنید. نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

 

منبع : بنیتا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان