امروز ۱۹ تیر؛

زادروز "نیکولا تسلا"، مخترع نامی دنیای الکتریسیته

"نیکولا تسلا" (Nikola Tesla) مخترع و مهندس مشهور صربستانی- آمریکایی در سال ۱۸۵۶ دیده به جهان گشود.

زادروز "نیکولا تسلا"، مخترع نامی دنیای الکتریسیته

به گزارش ایسنا، نیکولا تسلا مخترع صربستانی – آمریکایی در 10 ژوئیه سال 1856 در روستای سمیلجان کرواسی متولد شد.

"میلوتین تسلا" پدر وی یک کشیش ارتدوکس بود. نیکولا هیچ‌گاه از تحصیلات رسمی برخوردار نشده بود و همیشه حافظه و توانایی‌های خارق‌العاده خود را مدیون صفات ژنتیکی و تاثیر کارهای مادرش می‌دانست؛ زیرا مادر او بدون داشتن تحصیلات آکادمیک، استعداد زیادی در ساختن وسایل و تجهیزات و استفاده‌ کاربردی از علم مکانیک داشت.

تسلا فرزند چهارم از پنج فرزند این خانواده بود.

وی در سال 1861 به مدرسه‌ ابتدایی سمیلجان رفت و در آنجا زبان آلمانی، ریاضیات و علوم دینی را فرا گرفت. خانواده‌ وی در سال 1862 به شهر گُسپیچ یکی از شهرهای کشور کرواسی نقل مکان کردند تا پدرش در آنجا به عنوان کشیش محلی فعالیت کند. نیکولا تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در این شهر به اتمام رساند.

در سال 1870 تسلا به شهر کارلُواتس رفت و تحصیلاتش را در دبیرستان "Higher Real Gymnasium" ادامه داد.

به دلیل هوش و استعداد فراوان، این مخترع توانست در سال 1873 دوره‌ 4 ساله‌ دبیرستان خود را در 3 سال به پایان برساند.

پس از اتمام دوره دبیرستان، تسلا دوباره به روستای سمیلجان بازگشت؛ اما چندی بعد به بیماری وبا مبتلا شد. پدر نیکولا که بسیار ناامید شده بود، به او گفت اگر از این بیماری رهایی یابد، او را به بهترین کالج مهندسی می‌فرستد.

پس از رهایی از بیماری وبا، او در سال 1875 وارد دانشکده‌ پلی‌تکنیک شهر گراتس در اتریش شد. او آن زمان بسیار تلاش می‌کرد و به عنوان بهترین دانشجوی دانشکده نیز شناخته شده بود. تسلا در آن زمان ساعت‌های طولانی به تحقیق و کار می‌پرداخت؛ اما  پس از مدتی او به قمار روی آورد و تمام درآمدش را در این راه از دست داد. او به حدی به این کار وابسته شده بود که حتی نتوانست در امتحانات سال‌های پایانی دانشگاه نمره قبولی بیاورد و بنابراین هیچگاه نتوانست از دانشگاه فارغ‌التحصیل شود.

وی در سال 1881 به مجارستان مهاجرت کرد و در یک شرکت تلگرافی که مسئول آن Tivadar Puskás de Ditró بود، مشغول به کار شد. فعالیت‌های او در این شرکت سبب ایجاد پیشرفت‌های بسیاری در سیستم تلفن و برق ایستگاه مرکزی شد.

در سال 1882 تسلا با معرفی مسؤول شرکت تلگراف توانست در شعبه‌ پاریس شرکت بین‌المللی ادیسون مشغول به کار شود.

یکی از پروژه‌هایی که تسلا در شرکت ادیسون بر عهده داشت، بهبود لامپ‌های قوس الکتریکی این شرکت برای نصب در محیط‌های شهری بود. با وجود اینکه تسلا در کارش بسیار موفق بود و بسیار هم پیشرفت کرده بود، اما به دلایل نامعلوم، کار خود را ترک کرد.

پس از چند سال تسلا با کمک یکی از دوستانش توانست کارخانه‌ "ساخت تجهیزات تسلا" را راه‌اندازی کند.

سرانجام در سال 1887 وی توانست یک موتور القایی اختراع کند که از برق جریان متناوب استفاده می‌کرد.

چند سال بعد تسلا به شهر کلرادو اسپرینگز در آمریکا رفت و در آنجا یک آزمایشگاه بزرگ برای خود تأسیس کرد.

او با اینکه به ثروت دست یافت، اما تمام آن را صرف پژوهش علمی کرد. تسلا عقیده داشت که می‌توان الکتریسیته را به صورت بیسیم انتقال داد و در این راه سعی بسیار کرد، اما موفق نشد.

نبوغ این مخترع بسیار زیاد بود و به همین دلیل او توانست در طول زندگی خود به موفقیت‌های بی‌شماری دست یابد و اختراعات بسیاری نیز به ثبت برساند. از اختراعات او می‌توان به سیم‌پیچ تسلا، نوسان ساز تسلا و قایق کنترل از راه دور اشاره کرد.

تسلا کتاب‌ها و مقالات بسیاری منتشر کرد که از آن کتاب‌ها می‌توان به "My Inventions: The Autobiography of Nikola Tesla"و "The Fantastic Inventions of Nikola Tesla" اشاره کرد؛ او همچنین یک مقاله با عنوان The Problem of Increasing Human Energy منتشر کرد که در سال 1990 در مجله " The Century Magazine " چاپ شد.

" جایزه مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک "نیکولا تسلا" (IEEE Nikola Tesla Award ) نیز به افتخار این مخترع نامی نامگذاری شده است و هرساله به فرد یا افرادی‌که کار مهمی در زمینه الکتریسیته انجام دهند، اهدا می‌شود.

تسلا (T) واحد چگالی شار مغناطیسی، یک دهانه برخوردی تسلا در ماه، سیارک تسلا 2244 و موزه "نیکولا تسلا" نیز به افتخار این مهندس مشهور نامگذاری شده است.

تسلا هیچ‌گاه ازدواج نکرد و سرانجام در 7 ژانویه‌ سال 1943 و در سن 86 سالگی در اتاق 3327 هتل ویندهام نیویورکر درگذشت و جسدش 2 روز بعد توسط یکی از خدمتکاران هتل پیدا شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان