ماهان شبکه ایرانیان

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

حجم آثار ترجمه در وضعیت فعلی یک شبیخون فرهنگی است

دبیر جشنواره ادبی نسیم کلمات گفت: در وضعی که صادرات فرهنگ ایران تنها زعفران و پسته و فرش و در نهایت دیوان حافظ و سعدی است، حجم گسترده آثار ترجمه در کشور واقعا یک شبیخون فرهنگی است.

حجم آثار ترجمه در وضعیت فعلی یک شبیخون فرهنگی است

ابوالفضل درخشنده نویسنده و مسئول هیئت داوران هفتمین جشنواره ادبی نسیم کلمات در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: این جشنواره مربوط به قالب داستان کوتاه و رویکردش، تولید ملی و پویایی کسب و کار و صنعت است. دبیرخانه جشنواره در فرهنگسرای اخلاق قرار دارد و توسط کانون ادبی داستان‌نویسی پیشرفته برگزار می‌شود.

وی افزود: نکته مورد نظر در این جشنواره یک دغدغه قدیمی است که آیا حمایت از کالای ایرانی باید متوجه خودرو و یخچال و... شود یا خیر؟ سوال من هم به عنوان مسئول هیئت داوران این جشنواره این است که آیا اندیشه و فرهنگ ایرانی نباید مورد حمایت به عنوان یک کالای ایرانی قرار گیرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و همین رویکرد است که این جشنواره برگزار می‌شود.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: صادرات فرهنگ ایرانی آیا تنها زعفران و پسته و فرش و در نهایت دیوان حافظ و سعدی است؟ به نظرم در مقابل چنین وضعیتی، حجم گسترده آثار ترجمه در عرصه ادبیات کشور واقعا یک شبیخون فرهنگی است. در این وضعیت، متولیان فرهنگ کشور چه حمایتی از تولید فکر و اندیشه ایرانی انجام داده اند؟ سوال مهم دیگر این است که نقش فرهنگ در تولید محتوا توسط چه کسانی رصد و بررسی می شود؟

درخشنده گفت: سوال مهمی که باید مطرح کنیم، این است که نقش فرهنگ در مصرف کالای ایرانی تا به حال توسط چه نهادهایی مورد توجه قرار گرفته است؟ متاسفانه این روزها کارمان فقط در شعار دادن خلاصه می‌شود و دریغ از توجه به فرهنگ اصیل ایرانی با آن تمدن والایش! جشنواره نسیم کلمات سعی دارد به نقش ادبیات داستانی در فرهنگ‌سازی و تولید نهضت تولید محتوای ارزشمند بپردازد تا راهکارهای ترویج فرهنگ ایرانی را به عنوان یک کالای صادراتی در مقابل هجمه واردات خورده فرهنگ ها مورد بررسی قرار بدهیم.

وی در پایان درباره زمان ارسال اثر به هفتمین دوره جشنواره مذکور گفت: مهلت ارسال اثر به این جشنواره تا 15 شهریور است و اختتامیه آن در پاییز برگزار می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان