وبلاگ مشرق

«باج دادن» به اروپا آری؛ «سردار سلیمانی» هرگز!/ اکثر مدیران جمهوری اسلامی مجرم هستند!

ماه عسل اصلاح‌طلبان و روحانی تمام شد؛ ما نبودیم که می‌گفتیم «فدائیان روحانی» هستیم.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت 7:30 با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«سردار سلیمانی» هرگز! باج دادن به اروپا و سکوت در تنگه هرمز آری...

در حالی که دو واکنش هفته‌های اخیر سردار سلیمانی به گفته‌های رئیس‌جمهور روحانی و تهدیدات ترامپ، صحنه واقعی‌تری را از ایران اسلامی به نمایش گذاشته است اما چهره‌های جریان سیاسی خاص گویا نظر دیگری دارند و از زاویه‌ای دیگر به ماجرا نگاه می‌کنند!

«زهرا احمدی‌پور»، معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی و مشاور فعلی استاندار تهران در یک توییت با اشاره تلویحی به صحبت‌های اخیر سردار سلیمانی نوشته است:

«صدای طبل جنگ را کم کنید تا صدای مردم در نه به جنگ را بشنوید.»

او در این توییت از هشتگ "نه به جنگ" استفاده کرده که توسط مخالفان صحبت‌های اخیر حاج قاسم در فضای مجازی به راه افتاده است.

در همین حال، «قاسم محبعلی»، از چهره‌های نزدیک به دولت و مدیرکل سابق بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه نیز در مصاحبه با اعتمادآنلاین پیرامون تنش‌های لفظی اخیر میان مقامات ایران و آمریکا گفته است: ما باید به این فکر باشیم که درِ دیپلماسی را باز کنیم و بستن در گفت‌وگو هیچ کمکی به منافع ملی ما نمی‌کند.

او همچنین با بیان اینکه آمریکایی‌ها از سیاست‌های رادیکال ایران استقبال می‌کنند، ‌ گفت: این سیاست‌ها باعث می‌شود رابطه ایران با کشورهای هم‌جوار را که پیروی سیاست‌های آمریکا، اسرائیل و عربستان نیستند، وارد حاشیه شود و آنها هم علیه ایران موضع بگیرند.

محبعلی به تئوری بستن تنگه هرمز نیز اشاره کرده و می‌گوید:

از نظر عملی امکان ندارد که ایران بتواند تنگه هرمز را ببندد. حتی ممکن است باعث ورود شورای امنیت سازمان ملل به این موضوع و از دست رفتن حضور ایران در خلیج‌فارس شود و کنترل تنگه هرمز تحت نظر نهادهای بین‌المللی برود.

او در ادامه تصریح می‌کند: ما نمی‌توانیم تا همیشه منافع ملی و امنیت خود را در گروی مناقشه با آمریکا بگذاریم. رفاه و امنیت مردم اکنون به این مسئله ربط دارد. [1]

فرد دیگری به نام «علی بیگدلی» هم در مصاحبه‌ای با سایت جماران گفته است:

اروپا برای سرمایه گذاری در بازار ایران تلاش می‌کند که برجام را نگه دارد. به هر دلیلی که تلاش کند برجام را نگه دارد باز به نفع ما است که اتحادیه اروپا را برای خودمان نگه داریم؛ حتی اگر قرار باشد باج دهیم باز هم باید اروپا را برای خودمان نگه داریم.

او می‌افزاید: اگر هم گاهی اظهار نظرهای ناامیدکننده‌ای دارند باز ما باید دنبال حفظ رابطه با اروپا باشیم. چون راه دیگری نداریم.[2]

«حسین موسویان» نفر بعدی است که درباره ماجرای بسته شدن تنگه هرمز، طی یادداشتی که خبرگزاری ایلنا آنرا منتشر کرد، نوشته است: اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، اروپا و چین و روسیه با آمریکا در صدور قطعنامه‌های جدید علیه ایران همراهی خواهند کرد!

*این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که برخی محافل تحلیلی معتقدند، ستاد جریان سیاسی خاص همانطور که در بالا به معنای «باج دادن» صراحتاً نیز اشاره شده کماکان معتقد است بایستی با آمریکا گفت‌وگو کرد و هرآنچه که مورد خواست آمریکا و متحدان اروپایی‌اش قرار دارد، اعم از فناوری موشکی و بازدید از دانشگاه‌ها و غیره را به حراج گذاشت تا اوضاع کشور بهتر شود!

این در حالیست که اوضاع کشور بدون برجام و امیدهای واهی که به آن بسته شد نیز در وضعیتی رو به پیشرفت است و اگرچه مشکلاتی دارد اما با بحران مواجه نیست.

در واقع بخش اعظم سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و تأکید بر وجود بحران در حالی از سوی ستاد جریان خاص صورت می‌گیرد و القا می‌شود تا هدف پیش‌گفته محقق شود.

اظهارات دانسته یا نادانسته اصلاح‌طلبان پیرامون دو موضع‌گیری اخیر سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران که در قالب یک نامه به رئیس‌جمهور [3] و یک سخنرانی در یادواره شهدای همدان [4] ایراد شدند نیز از همین هدف نشأت می‌گیرند و آنها اگرچه به دلیل کاریزمای سردار سلیمانی، چندان جرأت نام بردن صریح از او را ندارند اما همانطور که ملاحظه شد با یا بدون اشاره مستقیم اما از تخطئه مواضعش، هیچ فروگذار نمی‌کنند.

اصرار چپ‌ها به طرح مواضعی بر خلاف آنچه که در صحبت‌های سردار سلیمانی مورد اشاره قرار گرفته است همچنین در حالیست که جریان اصلاحات تجربه‌ای به نام برجام را به ملت تحمیل کرده است اما به جای پاسخگویی در قبال این پرونده، بر ادامه راه شکست‌خورده خود اصرار می‌ورزد و حتی مواضع امنیت‌آور فرمانده سپاه قدس را جنگ‌افروزانه تلقی می‌کند.

***

اکثر مدیران جمهوری اسلامی مجرم هستند!

«ابراهیم حاجیانی»، معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

در حال حاضر بخش عمده‌ای از مدیران ارشد و کارشناسان مهم کشور فکر می‌کنند باید برای دوره پس از بازنشستگی‌شان به فکر راه‌اندازی یک فعالیت تجاری و بنگاه اقتصادی باشند. این نگاه امروز نگاهی فراگیر در میان مدیران ماست و اکثر مدیران ما به فعالیت اقتصادی پس از دوره کاری فکر می‌کنند و به طور طبیعی کسی که به این ذهنیت می‌رسد از همان دوره اشتغالش یواش یواش زمینه‌ساز فعالیت اقتصادی خصوصی خودش می‌شود و رابطه ایجاد و باگ‌ها را پیدا می‌کند و ...

او می‌افزاید: طبق مقرراتی که همه جای دنیا وجود دارد چنین کاری جرم است یعنی نباید اجازه داد که مدیر و کارمند دولت پس از بازنشستگی در همان رشته فعالیت کند. [5]

*یکی از سؤالات پیوسته ما در وبلاگ مشرق که از زمان خوشبین بودن رئیس‌جمهور روحانی به مذاکره با آمریکا تا زمان بدبین شدن ایشان! ادامه داشته، همین بوده است که چرا صدای تأکید بر شیوع فساد و جرائم دولتی از داخل خودِ دولت به گوش می‌رسد!؟

به سخن دیگر، اینکه مدیرانی در سطوح بالای ستاد دولت حضور دارند که از کیسه دولت ارتزاق می‌کنند و مثلاً در عین حال بر مجرم بودن اکثر مدیران کشور هم تأکید دارند، چه دلیل و توجیهی دارد؟

این در حالیستکه صحبت‌های فرد اشاره شده صحیح هم نیستند و اگرچه معضلی به نام «فساد یقه‌سفیدها» یا همان رانت‌خواری برخی مدیران غیر قابل انکار است اما الحق و الانصاف شیوع ندارد و قاطبه مدیران کشور پاکدست، خدمتگزار و مخالف رانت‌خواری هستند.

در واقع اگر اکثر مدیران کشور به دنبال رانت و فساد بودند، نه تنها هرج و مرج سراسر کشور را فرا می‌گرفت بلکه پیشرفت‌هایی مثل دوبرابر شدن درآمد مالیاتی کشور نسبت به درآمد نفتی، هجدهمین اقتصاد جهان بودنِ ایران، بهبود ضریب جینی کشور و کاهش بیکاری (2 درصد طی 8 سال گذشته) رخ نمی‌داد.

جالب آنکه سؤال اساسی‌تر در اینجا رخ‌نمون می‌شود که چرا مدیران حاضر در ستاد دولت، به این پیشرفت‌ها نیز هیچ اشاره‌ای ندارند و در عین تأکید بر سیاه بودن اوضاع کشور، از این می‌گویند که سیاه‌نمایی یک «خیانت بزرگ» است!؟ [6]

البته ما پیش از این به کرّات در وبلاگ مشرق به این مسئله اشاره کرده‌ایم و حتی از این گفته‌ایم که سیاه‌نمایی‌های کسانی مثل این مدیر رده پایین ستاد دولت، هرگز به پای اظهارات برخی مدیران بلندپایه این ستاد مثل تأکید بر قرار داشتن کشور در «شرایط ته درّه»، تأکید بر غیر قابل قبول بودن شاخص‌های اقتصادی، اشاره به گرسنگی مردم ایران و غیره نمی‌رسد.

سیاه‌نمایی‌هایی که برخی محافل تحلیلی معتقدند زمینه‌ساز بروز «اعتراض ظالمانه» خواهد شد و بایستی آن را در فرایند فتنه اقتصادی آنالیز کرد.

گفتنیست، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، سال گذشته کلیپی موسوم به «سقوط کاپیتان» را نیز در اشاره به شرایط روز کشور منتشر ساخت که در آن با تأکید تلویحی بر اینکه شرایط کشور، بحرانی است، توصیه‌های را به کاپیتان! مطرح می‌کرد. [7]

در این زمینه بیشتر بخوانید:

«کاپیتان روحانی» درگیر چالش فرود هواپیما/ همه امیدوارند این هواپیما سالم به مقصد برسد اما...

***

ماه عسل اصلاح‌طلبان و روحانی تمام شد؛ ما نبودیم که می‌گفتیم «فدائیان روحانی» هستیم

«غلامرضا ظریفیان»، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از مصاحبه با روزنامه اعتماد پیرامون   «جدایی از روحانی» یا «همراهی با روحانی» توضیحاتی را ارائه و البته جمله عجیبی را نیز بیان کرده است.

او می‌گوید:   اصلاح طلبان از ابتدا نقش حامی منتقد را برای دولت روحانی ایفا کردند و هرگز نقش حامی مطلق را برای دولت نداشته‌اند.[8]  

*قابل تأمل آنکه هیچ صدایی در اردوگاه اصلاحات و حتی در رسانه‌های این جریان خاص سیاسی بلند نمی‌شود که به احترام حقیقت، به این حرف ناصحیح آقای ظریفیان اعتراض داشته باشد...

حقیقت این است که کار اصلاح‌طلبان در حمایت از رئیس‌جمهور روحانی از حامی مطلق نیز عبور کرده و به نوعی معاشقه و «فدایی بودن» رسیده بود.

مردم هنوز به خاطر دارند صحبت‌های رسول منتجب‌نیا، حسین مرعشی و محمدرضا خاتمی را که می‌گفتند ما فدائیان روحانی هستیم، تمام کارهای روحانی قانونیست و ما اصلاح‌طلبان تضمین روحانی هستیم. [9] [10]

از همه مهمتر جامعه هنوز «تَکرار می‌کنم» را به خاطر دارد و یا صحبت‌های احمد شیرزاد را در یک برنامه اینترنتی که نتوانست حتی یک مورد انتقاد کلان اصلاح‌طلبان به دولت یازدهم را مثال بزند.

لازم به توضیح است که حرف‌هایی از جنس اظهارات ظریفیان صرفاً از آنرو بیان می‌شوند که اصلاح‌طلبان قصد کتمان گذشته مشترک خود با رئیس‌جمهور روحانی را دارند تا بتوانند به راحتی از وی عبور کنند.

رخدادی که البته برخی محافل تحلیلی معتقدند ممکن نیست و چپ‌ها و رئیس‌جمهور روحانی از سرنوشتی مشترک برخوردارند.

***

1_http://etemaadonline.ir/content/221765

2_https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-972776

3_http://alwaght.com/fa/News/135267

4_http://alwaght.com/fa/News/136150

5_http://www.tadbirkhabar.com/political/171202

6_mshrgh.ir/830340

7_ mshrgh.ir/877926

8_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3777704

9_ http://fna.ir/a1hzoo

10_ https://www.isna.ir/news/96021206977/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان