روزنامه الشروق مطرح کرد؛ آیا ایران با مذاکره دوباره موافقت می‌کند و اجازه می دهد توافقی جدید امضا شود؟

روزنامه مصری الشروق در تحلیلی پیرامون وضعیت جدید ایران بعد از اجرایی شدن تحریم های آمریکا نوشت: حسن روحانی در یکی از سخنرانی های اخیر خود اعلام کرده ایران هرگز با طرفی که توافق پیشین را نقض نموده و تحریم هایی غیر قانونی را علیه ایران وضع کرده است، وارد مذاکره نمی شود

روزنامه الشروق مطرح کرد؛ 			آیا ایران با مذاکره دوباره موافقت می‌کند و اجازه می دهد توافقی جدید امضا شود؟

 به گزارش الف، آیا ایالات متحده به تنهایی و بدون کمک دولتهای بزرگی که مخالف خروج آن از توافق هسته ای هستند، می تواند تحریمهای اثرگذاری را علیه ایران اجرایی کند؟

الشروق در ادامه می افزاید: پاسخ به این سوال، حتی قبل از اعمال تحریم های جدید، مشخص بود. دور دوم تحریمهایی که موجب خروج شرکتهای بزرگ بین المللی از ایران شد، اثرگذاری تحریم های یک جانبه آمریکا را بخوبی نشان داد و دولتهای اروپایی با وجود اصرار سیاسی خود برای التزام به توافق هسته ای، تا کنون موفق به ارائه راه حلی برای تشویق شرکتهای اروپایی در راستای ادامه همکاری تجاری با ایران نشدند.

تحریمهایی که امروز در بخشهای خودرو، تجارت معادن(بویژه طلا) و مبادلات تجاری با دلار آمریکا اعمال شده، از نظر حجم و عمق، تحریم هایی جدی محسوب می شود؛ بویژه آنکه در بحبوحه بحران اقتصادی ایران اجرایی شدند.

با این اوصاف، آیا شاهد بازگشت ایران به میز مذاکره خواهیم بود؟

در صورتی که تاثیر اقتصادی تحریم ها به همین شکل ادامه داشته باشد، آیا می تواند باعث ایجاد تغییری در رفتار نظام و بر هم زدن استقرار آن باشد؟ آیا نظام ایران با مذاکرات دوباره موافقت می کند و اجازه می دهد توافقی جدید، با معیارهای امریکا و اسرائیل امضا شود؟

به نظر می رسد دستگاههای جاسوسی بلند پایه اسرائیل، در این باره خوش بین هستند؛ اما این خوش بینی آنها، بیشتر به توهم و خیال شباهت دارد. نظرات آنها در مورد اینکه ایران در برابر فشارها به زانو درآمده یا در یک حالت ترس هیستریک، آماده مذاکره دوباره در مورد توقف فعالیتهای خود در خاورمیانه و کنترل عملیات توسعه موشکهای بالستیک{در راستای برنامه دفاعی اش} است، در واقعیت، بیشتر شبیه به یک اقدام رسانه ای و تبلیغاتی است تا نتایج حاصل از بررسی های دستگاههای جاسوسی!

ایرانی ها نفَس اقتصادی طولانی و عمیقی دارند، چرا که از کمیت زیادی از ذخایر ارزهای خارجی برخوردار هستند که برای عملیات واردات کفایت می کند. در سطح داخلی، به نظر نمی رسد که تظاهرات محدود در خیابان های تعدادی از شهرهای ایران، چالشی برای نظام ایجاد کند. نظام ایران متکی بر قدرت داخلی بزرگی است. از سوی دیگر شاید ایران بعدها و در پایان حمله تحریم های آمریکا، به نقطه ای برسد که تصمیم به از سر گیری مذاکرات بگیرد؛ اما توانایی های مثبت آن در زمینه اداره گفتگوها، در کنار حمایت روسیه، چین و دولتهای اروپایی از آن، قطعا باعث می شود در زمینه هسته ای، امتیازی به آمریکایی ها ندهد و از منافع و استراتژی های منطقه ای خود چشم پوشی نکند.

همچنانکه حسن روحانی در یکی از سخنرانی های اخیر خود اعلام کرده است که ایران هرگز با طرفی که توافق پیشین را نقض نموده و تحریمهایی غیر قانونی را علیه ایران وضع کرده است، وارد مذاکره نمی شود. علاوه بر اینکه تکیه بر سیاست اقتصاد مقاومتی که از راهبردهای رهبر جمهوری اسلامی است، می تواند با موفقیت در مقابل تحریمها ایستادگی کند.

ایران قادر است غرب را به چالش بکشد...

ایالات متحده و اسرائیل باید برای بحرانی شدن اوضاع و سناریوهایی که ممکن است طی آن ایران غرب را به چالش بکشد، آماده باشند. اقدامات و سناریوهای متعددی روی میز ایران است و برخی از آنها می تواند به یک برخورد نظامی منجر شود. ایرانی ها می توانند حرکت نفت کش ها در دو تنگه هرمز و باب المندب را با مشکل مواجه کنند. علاوه بر این، حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، خروج از توافق هسته ای و از سر گرفتن عملیات غنی سازی اورانیوم، از دیگر گزینه های ایران برای مقابله با غرب است. از این رو، امریکایی ها و اسرائیلی ها به جای رویا پردازی در مورد تسلیم ایران، باید خود را برای احتمالات واقعی تری نزدیک کنند.

نویسنده: عاموس یادلین/ مترجم: مریم نصرالهی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان