دریاچه چشمه دیو آسیاب ؛ نگین دشت لار

دستان طبیعت در گذر از هر گوشه ی سرزمینمان ایران رنگی را پاشیده است، هر چه نگاه کنی تمام نمی شود، شاید اگر ۱۰۰ سال هم عمر کنیم باز هم جاذبه ای می ماند که از نگاهِ ما به دور مانده است.

دستان طبیعت در گذر از هر گوشه ی سرزمینمان ایران رنگی را پاشیده است، هر چه نگاه کنی تمام نمی شود، شاید اگر 100 سال هم عمر کنیم باز هم جاذبه ای می ماند که از نگاهِ ما به دور مانده است.

طبیعت با همه ی مهربانیش آرامشی وصف ناپذیر را به ما هدیه می دهد تا خاطرمان سبز شود از دیدار زیبایی های بی انتهایش…

امروز باز هم دلمان هوای بودن در طبیعت را کرده است. خسته از دغدغه ها و روزمرگی ها به دنبال مقصد تازه ای هستیم تا تصویری تازه را به ذهنمان بسپاریم. تصویری که رنگ های طبیعت در آن جلوه گری می کنند تا شاهکاری را پیش رویمان قرار دهند که شاید زبان در توصیفش قاصر بماند.

در جستجوی مقصد تازه ای هستیم که خستگی ها را از تنمان به در کند و خاطره ای به یادماندنی در ذهنمان به تصویر بکشد. گوشه گوشه ی کشور را می نگریم، انتخاب کمی سخت است اما کوله بار ما  آماده ی رهسپار شدن در جاده است.

انتخاب امروزمان طبیعتی زیبا در #استان مازندران و در قلب #دشت لار است. دشتی که نگینی فیروزه ای را در خود جای داده است.

اگر هوس تماشای جلوه ای تازه از طبیعت را دارید کوله بارتان را ببندید و با کارناوال در این سفر همراه شوید…

چشمه دیوآسیاب
photo by Elam

دشت لار ؛ میزبان چشمه ی فیروزه ای

برای رسیدن به چشمه ی دیو آسیاب، باید به دشتی برویم که خودش را در کوهپایه ی قله ی دماوند پهن کرده است. دشتی که بخش شمالی و شمال شرقی آن در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران واقع شده است. این دشت زیبا از سال 1354 به نام #پارک ملی لار شناخته می شود، از سال 1361 به عنوان منطقه حفاظت شده اداره  و از سال 70 شکار در برخی مناطق آن ممنوع شده است.

دشتی که در هرگوشه اش جاذبه ای زیبا جا خوش کرده است. در نقطه ای، قله ی دماوند سر به فلک کشیده و در نقطه ای دیگر دشتی پوشیده از شقایق و در جای جایش جلوه های حیات وحش چشم ها را به خود خیره می کند. همین زیبایی ها خستگی را برایمان بی معنا می کند…

چشمه دیوآسیاب
photo by Vahid Tahmasebi

 نگاهی به دریاچه چشمه دیوآسیاب

از میانه ی دشت هیچ اثری از دریاچه دیده نمی شود. دیو آسیاب خودش را در میان یک تپه ی آهکی 10 متری و در ارتفاع 3014 متری از سطح دریا پنهان کرده است. برای دیدن این زیبایی باید کمی زحمت کشید تا دریاچه ی فیروزه ای با آن دو آبگیر کوچک و بزرگ در ارتفاعات شمالی دشت لار، خودش را به ما نشان دهد. دریاچه ای که در میان رودخانه دلیچای و سفیدآب قرار گرفته است.

به نزدیکی دریاچه می رسیم و آنچه که پیش روی ما قرار می گیرد دریاچه ای دایره ای شکل با قطر 20 و عمق 2 متر است. هر چه به این نگین فیروزه ای نزدیک تر می شویم تصاویر تازه ای در ذهنمان شکل می گیرد. هر چه بیشتر می نگریم، زیبایی های تازه ای در قاب چشمانمان نقش می بندند. جوشش آب از دو دهانه ی چشمه، صحنه ی زیبایی را به وجود آورده است که ما را غرق در خود می کند.

 

از این چشمه آبی سرریز نمی شود و آب اضافی دریاچه از میان سنگ ها به قسمت های پایین تر می رود تا به رودخانه برسد.

چشمه دیوآسیاب
photo by Reza Azadegan

دیدنی های منطقه

دیدنی های منطقه تنها به دریاچه چشمه دیو آسیاب محدود نمی شود بلکه در جای جای منطقه جلوه های زیبایی های طبیعت خودنمایی می کنند، پس سعی کنید شکارچی این جلوه ها باشید و با ثبت تصاویر، این جلوه ها را برای همیشه برای خود نگاه دارید. تماشای گونه های زیستی در دشت لار یکی از گزینه های پیش روی شماست که بسیار دیدنی و لذت بخش است. 

چشمه دیوآسیاب
photo by Reza Saremi

آبی با خاصیت درمانی

به دلیل اینکه آب چشمه ی دریاچه، از نوع بی کربنات گوگردی است بوی گوگرد از آن به مشام می رسد. آب، دارای مزه ی ترش و دمایی بین 5 تا 10 درجه ی سانتی گراد است. رنگ آب از آبی روشن تا خاکستری متغیر است و بستگی به  فصل، میزان آبدهی و آلودگی ها دارد. آب این چشمه در نهایت به رودخانه ی سفید آب می ریزد و یکی از دلایل سفید بودن آبِ این رودخانه، از گوگرد این چشمه ناشی می شود. این آب به دلیل وجود املاح معدنی دارای خاصیت درمانی است و می توان برای بهبود علائم برخی بیماری ها از آن استفاده کرد.

چشمه دیوآسیاب

نحوه شکل گیری دریاچه 

دریاچه ی دیو آسیاب از آن دسته دریاچه هایی است که بسترش را خودش ساخته است. تپه ی لایه لایه و متخلخلی که دریاچه در آن قرار دارد در طی سالیان دراز و در اثر انباشت و رسوب مواد معدنی، به ویژه املاح بی کربنات موجود در آب در ارتفاع 20 متری نسبت به بستر رودخانه به وجود آمده است. املاح آب همیشه در جدال با فشار آب مغلوب شده اند و  هنوز نتوانسته اند دهانه های چشمه را مسدود کنند.

دهانه های چشمه ی دریاچه به اندازه ی امروزی خود نبوده و احتمالا حتی کمتر از یک متر هم بوده اند . اندازه ی امروزی دهانه ی چشمه در اثر انحلالِ دوباره ی فراورده های تراوتن بر اثر آمیزش با آب محتوای اسید کربنیک و خوردگی آن ایجاد شده است.

فشار زیاد آب و مقدار زیاد املاح بی کربنات کلسیم باعث شده است که فرصت پدید آوردن مخروط از چشمه گرفته شود و امروزه به شکل سکوئی تخت و صاف از نهشته های تراورتن در آید.

ویدئوی زیر از چشمه ی زیبای دیوآسیاب را به تماشا بنشینید

در حال بارگذاری ویدئو ...

کجا بمونیم؟

اقامت در استان تهران و مازندران امکان پذیر است. می توانید از خانه های محلی در شهرهای نزدیک تر مانند دماوند نیز استفاده کنید. 

چشمه دیوآسیاب

بهترین فصل سفر

دشت لار در هر فصلِ سال جلوه ی خاصی دارد و چهار فصلش زیباست اما به دلیل تابش مستقیم خورشید، سفر به دریاچه را در تابستان توصیه نمی کنیم چرا که پیاده روی در هوای گرم و زیر تابش خورشید می تواند آزار دهنده باشد. در سایر فصول به سوی این دریاچه بروید و خوش بگذرانید. در بهار از منظره ی دشت شقایق هم لذت ببرید.

چشمه دیوآسیاب
photo by Vahid Vafajoo
karnaval110

 راه دسترسی

برای رسیدن به این جاذبه، به جاده ی هراز بروید. وارد جاده ی فرعی پلور شوید و راه خود را به سمت سد لار ادامه دهید. حالا وارد یک فرعی خاکی شوید که به منطقه ی حفاظت شده ی لار می رود. بعد از پشت سر گذاشتن پاسگاهِ محیط بانیِ منطقه ی لار، حدود 20 کیلومتر را طی کنید تا به محل اسکان عشایر آرو برسید. در مسیر رودخانه و به جهت شمال، مسیر خود را ادامه دهید تا بعد از طی 2 کیلومتر به تپه ای که دریاچه روی آن قرار دارد و سمت غرب جاده است برسید. حالا از ماشین پیاده شده و بقیه ی مسیر را پیاده رویِ نسبتا سبکی داشته باشید تا به دریاچه برسید.

چشمه دیوآسیاب

دغدغه های کارناوالی

وجود یک چشمه با خاصیت درمانی می تواند به یک جاذبه ی مهم تبدیل شود اما شرط لازم برای آن ساماندهی منطقه می باشد.

استفاده ی نادرست گردشگران از این نعمت پروردگار باعث آلودگی آب این دریاچه شده است. ورود ماشین ها به محوطه ی دریاچه برای فقط کمی تفریح و هیجان آسیب جدی به بستر این دریاچه وارد می کند.

چشمه دیوآسیاب

پیشنهادات کارناوالی

در سفر به این منطقه آب آشامیدنی و خوراکی به همراه داشته باشید.

در نظر داشته باشید که با ورود به منطقه، آنتن دهی خطوط تلفن همراه دچار اختلال می شود، پس برنامه ریزی درستی برای سفر داشته باشید.

کرم ضد آفتاب و سایه بان فراموشتان نشود زیرا در منطقه، تابش آفتاب شدید است و سایه ی درختی وجود ندارد.

در صورت پیاده روی در این منطقه مراقب باشید، ممکن است حضورتان به مزاج مارها خیلی خوش نیاید پس جوانب احتیاط را رعایت کنید.

در این منطقه گونه های زیستی بسیاری زندگی می کنند. با آلوده کردن محیط، زندگی را برای آنها دشوار نکنید.

شنا در آب دریاچه باعث آلودگی آب خواهد شد پس سعی کنید که این کار را انجام ندهید.

چشمه دیوآسیاب
photo by Shahin Kamali

سخن آخر

سفر به چشمه ی دیو آسیاب چطور بود؟

آیا تا به حال این چشمه را از نزدیک دیده اید؟

جاذبه ی دیگری در نزدیکی آن می شناسید؟

منتظر نظرات و تجربیات شما در کارناوال هستیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان