ماهان شبکه ایرانیان

ایکنا گزارش می‌دهد؛

بازدیدکنندگان نمایشگاه از شعار قرآن، اخلاق، زندگی می‌گویند

گروه اندیشه: شعار بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن «قرآن، اخلاق، زندگی» است؛ برخی بازدیدکنندگان معتقدند وجود نمایشگاه قرآن برای اخلاقی‌ شدن جامعه ضروری است اما برخی بر این باورند که برای رسیدن به تأثیر، راه زیادی باقی است و باید تحقیقاتی در اصلاح این رویداد قرآنی انجام گیرد.

بازدیدکنندگان نمایشگاه از شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» می‌گویندبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عرصه‌ای برای عرضه فعالیت‌های قرآنی یک سال اخیر دستگاه‌های ذی‌ربط است. بازدیدکنندگان نمایشگاه پس از ساعت‌ها روزه‌داری، ساعاتی قبل از افطار وارد نمایشگاه می‌شوند و از بخش‌های نمایشگاهی و فروشگاهی این رویداد قرآنی بهره‌مند می‌شوند.
نمایشگاه رنگ و بوی قرآنی دارد. آخرین دستاوردهای نهادها در قالب کتاب، رساله و محصولات صوتی و تصویری عرضه می‌شود. همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند انواع کتب دینی و قرآنی را تهیه کنند و کل این رویداد فرهنگی امسال قرار است حول یک موضوع واحد با شعار «قرآن کریم، اخلاق، زندگی» ساماندهی شود.
نظر برخی بازدیدکنندگان می‌تواند ارزیابی مخاطبان این رویداد قرآنی را نمایندگی کند؛ نظرات متفاوت و متعدد است، از برخی که معتقدند این نمایشگاه گام‌هایی در جهت ایجاد اخلاق قرآنی در جامعه بوده و ضروری است که برگزار شود تا بعضی که معتقدند نمایشگاه قرآن باید پس از چند سال وقفه با انجام تحقیقات گسترده برپا شود تا بتواند آثار مورد انتظار را داشته باشد.
نقش رسانه ملی در مأنوس کردن هرچه بیشتر مردم با قرآن
علی صمیمی، یکی از بازدیدکنندگان در پایان روز اول و در پاسخ به این پرسش که «این نمایشگاه چقدر می‌تواند به قرآنی‌سازی اخلاق جامعه کمک کند» گفت: جامعه امروز با دغدغه‌هایی که ما داریم، فاصله‌ای با سبک زندگی قرآنی گرفته است. لازمه حل این وضعیت این است که ما به قرآن بازگردیم. هرچه نمادهای قرآنی در جامعه بیشتر باشد، نگاه ما به قرآن و رجوع به کتاب‌الله بیشتر خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: در این زمینه اقداماتی مانند نمایشگاه قرآن که در سطح کشور برگزار می‌شود، می‌تواند به دیده شدن بیشتر قرآن در جامعه و افزایش رجوع مردم به قرآن منجر شود و از این‌رو این گونه رویداد‌ها ضروری است. البته نمایشگاه‌ قرآن می‌تواند اشکالاتی داشته باشد، اما نقش به‌سزایی در قرآنی‌سازی جامعه دارد.
بازدیدکنندگان نمایشگاه از شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» می‌گویند
این بازدیدکننده می‌افزاید: با توجه به تفاوت فرهنگ و زبان ما با عربی باید یکسری کارهای دیگر از جمله نوع آموزش در مدارس و کارهای ویژه‌ای در حوزه رسانه‌ای به خصوص رسانه ملی انجام شود و رویکرد فعلی تغییرات اساسی کند تا مردم راحت‌تر بتوانند از قرآن استفاده کنند.
ضرورت آسیب‌شناسی در پایان هر دوره از نمایشگاه قرآن
بازدیدکننده دیگر، پدر یک خانواده است که پس از بازدید از نمایشگاه وقت خود را به تحلیل این رویداد اختصاص داده است. رضا محمدی معتقد است: نمایشگاه قرآنی در شکل کنونی تأثیری بر قرآنی شدن اخلاق جامعه ندارد. نمایشگاه، عمقی نیست و همه چیز در سطح و ظاهر است.
محمدی ادامه می‌دهد: نتایج نمایشگاه پیگیری نمی‌شود و معلوم نیست که به صورت عینی این رویداد چه نتایجی داشته است. معلوم نیست که هر سال نمایشگاه چه دستاوردی برای مخاطب داشته است. آسیب‌شناسی از برگزاری نمایشگاه به عمل نمی‌آید تا سال بعد نمایشگاه اصلاح شود. به نظر بنده باید چند سال نمایشگاه را تعطیل کنند و کار تحقیقاتی انجام دهند که چه خلا‍‌ء‌های قرآنی وجود دارد که بر اساس این تحقیقات، نمایشگاه قرآن را به‌صورت بهتر و مؤثرتری سامان دهند.
ترویج سبک زندگی اسلامی به مدد رویدادهای نمایشی
علی ارشادی‌فرد، دانشجوی قرآن و حدیث بوده و معتقد است یکی از مواردی که نمایشگاه‌های مذهبی به خصوص قرآن می‌تواند تأثیر مهمی داشته باشد، در سبک زندگی اسلامی است. وی ادامه می‌دهد: مقام معظم رهبری روی این مسئله تأکید ویژه‌ای داشته‌اند. جامعه به خصوص کودکان و جوانان در نمایشگاه قرآن، با قرآن به صورت ملموس آشنا می‌شوند.
بازدیدکنندگان نمایشگاه از شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» می‌گویند
وی ادامه می‌دهد: البته قرآن به صورت سنتی در زندگی‌های ما وجود دارد اما باید مباحث مربوط به زندگی در نمایشگاه ترویج شود. این مسئله در اخلاقی‌شدن جامعه بی‌تأثیر نخواهد بود. مشاهده می‌شود که بعضاً بازدیدکنندگان به‌صورت عینی با قرآن و مسائل دینی آشنا شده‌اند. اگر این نمایشگاه جذابیت بیشتری داشته باشد که فرد به‌صورت عمیق‌تر آشنا شود، تأثیرات نمایشگاه بیشتر هم خواهد شد. باید از مسئولین غرفه‌ها تا مسئولین نمایشگاه‌ها بحثی روان‍‌شناسی داشته باشند که هر سن و قشری کدام آموزه‌های قرآنی را به چه شکلی دریافت کند تا اثر و ماندگاری آن بیشتر باشد.
تکراری بودن محصولات؛ آفت هرساله نمایشگاه قرآن
فرهاد کیانفرید، بازدیدکننده دیگری است که منتقد نمایشگاه است. وی معتقد است: اگر نمایشگاه قرآن در ردیف نمایشگاه مد و کتاب سنجیده شود، ناموفق است. در نمایشگاه کتاب مشخص است چند جلد کتاب خریداری می‌شود، چه کتاب‌هایی فروخته می‌شود و چه کسانی کتاب می‌خرند. متأسفانه در نمایشگاه قرآن عموماً محصولات تکراری عرضه می‌شود، البته هر از چند گاهی موارد جدیدی وجود دارد.
بازدیدکنندگان نمایشگاه از شعار «قرآن، اخلاق، زندگی» می‌گویند
بقیه موارد از باب تذکر است نه تأثیرگذاری و این تأثیر مطلوب را ندارد، چون گذرا و محدود است. نمایشگاه از دو بخش نمایشی و فروشگاهی تشکیل شده است. در بخش فروشگاهی همه چیز تکراری است و بخش نمایشی نیز بیشتر برای خودنمایی و رفع تکلیف تشکیل شده است؛ نمایشگاهی مختصر و مفید‌تر می‌تواند کارکرد بهتری داشته باشد.
میثم قهوه‌چیان
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان